Vragen over remmen

MarcoO2

Forumguru
Die laatste vraag vind ik wel interessant, want ik vroeg me dat van de week toevallig ook af. Mijn Focus heeft een hybride-metertje, die aangeeft of en in welke mate je de accu aan het laden of ontladen bent.

Bij afremmen "op de motor" zie ik de meter aangeven dat de accu geladen wordt, maar als ik vervolgens ook nog daadwerkelijk het rempedaal intrap, zie ik dat de accu nog veel harder geladen wordt. Ik vroeg me dus exact hetzelfde af: hoe werkt dat dan?

Edit: ik zie dat Ford er zelf gewoon eea over zegt :giggle:

In een hybride of elektrische Ford fungeert een elektromotor tevens als generator. Wanneer je afremt, drijft de draaikracht van de wielen de elektromotor in omgekeerde richting aan, waardoor elektriciteit wordt opgewekt. Deze elektriciteit stroomt vervolgens terug naar het accupakket van de auto, waardoor de lading wordt aangevuld. In feite wordt de bewegingsenergie van de auto omgezet in bruikbare energie die later kan worden gebruikt om de auto aan te drijven wanneer je het gaspedaal indrukt.

Vrij vertaald: het is dus niet de energie die bij het remmen vrijkomt die opgeslagen wordt (dat kan ook niet), maar gewoon de elektromotor die tijdens het remmen als generator werkt.

PizzaPieter

Donateur
Dat klopt ook, als je afremt op de electromotor. De motor verandert dan in een dynamo. Natuurkundige stukje draait dan om.

Maar als je het rempedaal indrukt, rem je af door wrijving van de remblokken, niet (alleen) op de motor

Captain Hook

Forumguru
@PizzaPieter Als de bestuurder (af)remt, bepaalt de auto (PH)EV hoe er geremd wordt...

Dat kan dus een (wisselende) combinatie van regeneratie EN de fysieke rem (schijf/trommel) zijn.
Dat gebeurt dus zowel bij gas loslaten alsmede op je rempedaal duwen. En de mate waarin is bij vele auto's instelbaar.
(1-pedal drive, of hoe dat ook mag heten).

PizzaPieter

Donateur
De 'light breaking' (zo neem ik aan) is het regeneratief remmen op de electromotor, waarbij de bewegingsenergie van de auto wordt omgezet, via omgekeerde motor = dynamo, in stroom.

Als je weer gas geeft wordt de electrische energie omgezet in beweging.

Je fiets zal sneller afremmen als je stopt met trappen als je óók je oldskool dyname tegen het wiel zet.
Het afremmen gaat beter én een gedeelte van die bewegingsenergie wordt in je dynamo omgezet in stroom

PizzaPieter

Donateur
Oke en de auto zorgt dat die remkracht dus altijd gelijk is (bij gelijke indrukking pedaal uiteraard) ?
@PizzaPieter Als de bestuurder (af)remt, bepaalt de auto (PH)EV hoe er geremd wordt...

Dat kan dus een (wisselende) combinatie van regeneratie EN de fysieke rem (schijf/trommel) zijn.
Dat gebeurt dus zowel bij gas loslaten alsmede op je rempedaal duwen. En de mate waarin is bij vele auto's instelbaar.
(1-pedal drive, of hoe dat ook mag heten).

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
En om het nog ingewikkelder te maken: ;)

Afremmen, ongeacht of dat gebeurt door alleen gas loslaten of door het rempedaal te gebruiken, gebeurt dus door een combinatie van elektrisch afremmen (regenereren), (soms) compressie van de ICE motor te gebruiken, al dan niet ondersteund door de fysieke remmen (schijven/trommels).

En de mate waarin, en onder welke omstandigheden, wordt dus weer bepaald door specifieke instellingen. (bijvoorbeeld Grade Assist bij naar het beneden rijden).

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij EV's zal bij het indrukken van het rempedaal eerst de elektromotor voor de vertraging zorgen, wanneer je het pedaal dieper indrukt, zullen de remblokken/schoenen ook gebruikt gaan worden.
De electronica van de auto bepaalt, op basis van hoever het rempedaal ingedrukt is, of de (wiel-)remmen erbij moeten komen, of dat de regeneratie voldoende is.
De initiële vraag ging over hoe dit zich zou gedragen bij een volle HV accu, inmiddels is daar één en ander bijgekomen.

Canon-Eye

Forumguru
Dat zou een mooie zijn, als de rembekrachtiging niet zou werken als je ICE motor in een PHEV niet draait...
Ik kwam op die gedachte omdat de rembekrachtiging in een ICE-auto zoals mijn Leon werkt op het motorvacuüm en er dus simpelweg mee ophoudt als de motor niet draait - wat dan goed te voelen is aan het rempedaal.

Maar dan heb ik er in dit verband nog wel eentje: als daar reden voor is, kan ik de remmen "droog-" of "schoonremmen" door gas te blijven geven en met de linkervoet korte tijd lichtjes te remmen. Ben wel benieuwd wat er dan gebeurt in een (PH- of B-) EV...

Tees

Donateur
Ik heb geloof ik nog nooit de behoefte gevoeld om zowel rem- als gaspedaal tegelijk in te duwen...een paar keer remmen is bij mij altijd nog genoeg geweest om de schijven weer schoon te krijgen van roest oid.

hemi24

Donateur
Als je moet remmen om de schijven weer vrij te krijgen van roest, rij je gewoon niet vaak genoeg (of als een bejaard vrouwtje)… :arghh:

Bij EV's zal bij het indrukken van het rempedaal eerst de elektromotor voor de vertraging zorgen, wanneer je het pedaal dieper indrukt, zullen de remblokken/schoenen ook gebruikt gaan worden.
De electronica van de auto bepaalt, op basis van hoever het rempedaal ingedrukt is, of de (wiel-)remmen erbij moeten komen, of dat de regeneratie voldoende is.
O.k., helder.

Vanuit gewenning of misschien ook wel domweg het woord "rempedaal" ging ik er onwillekeurig vanuit dat een rempedaal altijd iets met remklauwen zou doen, maar dat is dus (gelukkig) niet zo. Dan denk ik dat ik het regeneratief remmen "gewoon" ouderwets met het rempedaal ga doen.
De initiële vraag ging over hoe dit zich zou gedragen bij een volle HV accu, inmiddels is daar één en ander bijgekomen.
Het hangt ook allemaal wel een beetje samen, en bovendien hoort het ook op een skodaforum dat er af en toe wat bijkomt natuurlijk. :-)

Canon-Eye

Forumguru
Gaat vooral om nattigheid na een flink eind in zware regen te hebben gereden.
Roest op de schijven zie ik héél soms, als de auto in vochtige omstandigheden (herfstmist en zo) meerdere dagen tot een week of zo heeft stilgestaan. En dan wil ik die er wel af hebben.

Niet alleen als het accupakket vol is, ook als het accupakket niet op de optimale temperatuur is.
Dan remt de wagen echt beduidend minder sterk af.
O.k., dan is dat een andere casus dan een accu die vol loopt tijdens de rit.

Accupakket tot 100% laden met regeneratief remmen, is vrijwel enkel theoretisch mogelijk, daar zou ik me niet druk om maken.
Nou ja, ik heb er geen ervaring mee, maar in de bergen lijkt het me niet onmogelijk. Het is dan wel mede het gevolg van slechte of onvoorzien gewijzigde planning natuurlijk.
Afremmen op de verbrandingsmotor is in het geval van huidige motoren ook minimaal.
1.2 tsi bij 1050Kg ging wel een keer remmen vanaf 4500 toeren per minuut, maar een auditief is het nooit een topervaring zeg maar.... Nu wordt het 1.4 tsi bij.... 1800 Kg ofzo? Zal wel minstens net zo beroerd zijn.
Ik zou voor de eerste periode de recuperatie op de automatische stand zetten en kijken hoe je dat gaat bevallen.
Ik voelde maar weinig verschil met de stand "zwak" tijdens de proefritten. Daarnaast wordt er geen enkele moeite gedaan om je ook maar iets van een concept te geven van hoe de auto bepaalt wat hij dan gaat doen. Maar ik heb straks wel wat meer de tijd om het eens uitgebreid te ervaren natuurlijk, dus ik zal er nog wel even mee gaan spelen.

Wanneer de accu 100% (echt vol!) bereikt heeft, wordt er helemaal niet meer op regeneratie afgeremd.
De elektromotor/generator moet de stroom die bij regeneratie opgewekt wordt 'kwijt kunnen', en vol=vol.
O.k. Leek me ook al onwaarschijnlijk dat er een elektrische weerstand zou zijn.
Bergaf zul je zelf moeten remmen, en vooral terugschakelen om de brandstofmotor te gebruiken voor zoveel mogelijk van de benodigde vertraging.
Uh.... ik heb er bij de proefritten totaal niet op gelet hoe je zou moeten schakelen. Flippers aan het stuur? Ik ga het wel bekijken als hij er is.
De beste handelwijze onder die omstandigheden is zoveel mogelijk stroom gebruiken om de berg op te rijden, zodat je zo lang mogelijk van de regeneratie gebruik kunt maken.
Ja, dat sowieso. Het zou ook een heel theoretische casus moeten zijn.
De auto zal bij alleen 'gas los' de regeneratie en de compressie van de brandstofmotor kunnen benutten.
Alleen bij rijden op ACC kan het bij de meeste auto's zo zijn dat de remmen mede aangesproken worden om het vertragen te helpen.
ACC = Adaptive Cruise Control?

Tees

Donateur
Als je moet remmen om de schijven weer vrij te krijgen van roest, rij je gewoon niet vaak genoeg (of als een bejaard vrouwtje)… :arghh:
Ik heb toch met enige regelmaat wat roest op de schijven. Maar de wagen staat bij mij idd ook geregeld een week of 2 (of soms zelfs langer) stil, dan komt er wel wat op als t weer slecht is. Maar voor ik de wijk uit ben (2 keer remmen of zo) is dat al weer voelbaar weg. Hoef ik echt niet hard voor te remmen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@groentesoep Ja, ACC is Adaptive Cruise Control.
@hemi24 Ik heb wel degelijk af en toe wat (vlieg-)roest op de remschijven, als ik daar niets aan doe loop ik mogelijk over enige tijd tegen een APK afkeur aan omdat de schijven te ver verroest zijn.
Dan gebruik ik wel degelijk de methode van tegelijk remmen en het rempedaal licht indrukken om de schijven weer glad te krijgen.
Ik kan mijn Hyundai Ioniq 5 stilzetten op alleen de regeneratie, en ook wanneer ik dat niet doe, gebeurt het meeste van het vertragen zonder dat de remmen aangesproken worden.
Neem gerust van me aan dat ik niet als een 'oud vrouwtje' rij.

Bovenaan Onderaan