Vragen over remmen

MarcoO2

Forumguru
Die laatste vraag vind ik wel interessant, want ik vroeg me dat van de week toevallig ook af. Mijn Focus heeft een hybride-metertje, die aangeeft of en in welke mate je de accu aan het laden of ontladen bent.

Bij afremmen "op de motor" zie ik de meter aangeven dat de accu geladen wordt, maar als ik vervolgens ook nog daadwerkelijk het rempedaal intrap, zie ik dat de accu nog veel harder geladen wordt. Ik vroeg me dus exact hetzelfde af: hoe werkt dat dan?

Edit: ik zie dat Ford er zelf gewoon eea over zegt :giggle:

In een hybride of elektrische Ford fungeert een elektromotor tevens als generator. Wanneer je afremt, drijft de draaikracht van de wielen de elektromotor in omgekeerde richting aan, waardoor elektriciteit wordt opgewekt. Deze elektriciteit stroomt vervolgens terug naar het accupakket van de auto, waardoor de lading wordt aangevuld. In feite wordt de bewegingsenergie van de auto omgezet in bruikbare energie die later kan worden gebruikt om de auto aan te drijven wanneer je het gaspedaal indrukt.

Vrij vertaald: het is dus niet de energie die bij het remmen vrijkomt die opgeslagen wordt (dat kan ook niet), maar gewoon de elektromotor die tijdens het remmen als generator werkt.

PizzaPieter

Donateur
Dat klopt ook, als je afremt op de electromotor. De motor verandert dan in een dynamo. Natuurkundige stukje draait dan om.

Maar als je het rempedaal indrukt, rem je af door wrijving van de remblokken, niet (alleen) op de motor

Captain Hook

Forumguru
@PizzaPieter Als de bestuurder (af)remt, bepaalt de auto (PH)EV hoe er geremd wordt...

Dat kan dus een (wisselende) combinatie van regeneratie EN de fysieke rem (schijf/trommel) zijn.
Dat gebeurt dus zowel bij gas loslaten alsmede op je rempedaal duwen. En de mate waarin is bij vele auto's instelbaar.
(1-pedal drive, of hoe dat ook mag heten).

PizzaPieter

Donateur
De 'light breaking' (zo neem ik aan) is het regeneratief remmen op de electromotor, waarbij de bewegingsenergie van de auto wordt omgezet, via omgekeerde motor = dynamo, in stroom.

Als je weer gas geeft wordt de electrische energie omgezet in beweging.

Je fiets zal sneller afremmen als je stopt met trappen als je óók je oldskool dyname tegen het wiel zet.
Het afremmen gaat beter én een gedeelte van die bewegingsenergie wordt in je dynamo omgezet in stroom

PizzaPieter

Donateur
Oke en de auto zorgt dat die remkracht dus altijd gelijk is (bij gelijke indrukking pedaal uiteraard) ?
@PizzaPieter Als de bestuurder (af)remt, bepaalt de auto (PH)EV hoe er geremd wordt...

Dat kan dus een (wisselende) combinatie van regeneratie EN de fysieke rem (schijf/trommel) zijn.
Dat gebeurt dus zowel bij gas loslaten alsmede op je rempedaal duwen. En de mate waarin is bij vele auto's instelbaar.
(1-pedal drive, of hoe dat ook mag heten).

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
En om het nog ingewikkelder te maken: ;)

Afremmen, ongeacht of dat gebeurt door alleen gas loslaten of door het rempedaal te gebruiken, gebeurt dus door een combinatie van elektrisch afremmen (regenereren), (soms) compressie van de ICE motor te gebruiken, al dan niet ondersteund door de fysieke remmen (schijven/trommels).

En de mate waarin, en onder welke omstandigheden, wordt dus weer bepaald door specifieke instellingen. (bijvoorbeeld Grade Assist bij naar het beneden rijden).

Bovenaan Onderaan