MarcoO2
Forumguru
Die laatste vraag vind ik wel interessant, want ik vroeg me dat van de week toevallig ook af. Mijn Focus heeft een hybride-metertje, die aangeeft of en in welke mate je de accu aan het laden of ontladen bent.
Bij afremmen "op de motor" zie ik de meter aangeven dat de accu geladen wordt, maar als ik vervolgens ook nog daadwerkelijk het rempedaal intrap, zie ik dat de accu nog veel harder geladen wordt. Ik vroeg me dus exact hetzelfde af: hoe werkt dat dan?
Edit: ik zie dat Ford er zelf gewoon eea over zegt
Vrij vertaald: het is dus niet de energie die bij het remmen vrijkomt die opgeslagen wordt (dat kan ook niet), maar gewoon de elektromotor die tijdens het remmen als generator werkt.
Bij afremmen "op de motor" zie ik de meter aangeven dat de accu geladen wordt, maar als ik vervolgens ook nog daadwerkelijk het rempedaal intrap, zie ik dat de accu nog veel harder geladen wordt. Ik vroeg me dus exact hetzelfde af: hoe werkt dat dan?
Edit: ik zie dat Ford er zelf gewoon eea over zegt
In een hybride of elektrische Ford fungeert een elektromotor tevens als generator. Wanneer je afremt, drijft de draaikracht van de wielen de elektromotor in omgekeerde richting aan, waardoor elektriciteit wordt opgewekt. Deze elektriciteit stroomt vervolgens terug naar het accupakket van de auto, waardoor de lading wordt aangevuld. In feite wordt de bewegingsenergie van de auto omgezet in bruikbare energie die later kan worden gebruikt om de auto aan te drijven wanneer je het gaspedaal indrukt.
Vrij vertaald: het is dus niet de energie die bij het remmen vrijkomt die opgeslagen wordt (dat kan ook niet), maar gewoon de elektromotor die tijdens het remmen als generator werkt.