Voorruitverwarming Superb3

Jan A

Actief lid
Het maakt wel wat los. Voor de duidelijkheid: ik gooi nooit heet water over mijn voorruit. En raad het ook zeker niemand aan. Een poging tot sarcasme van mijn zijde.
Handwarm water in een PET-fles. Koud water vriest direct terug aan als het tegen -10°C aan gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
'Nog sneller' kan niet, natuurkundig gesproken - er moet immers meer warmte aan worden onttrokken om het te laten bevriezen.
Direct de wisser erachteraan is natuurlijk wel geboden.
 

Ernst001

Nieuw lid
Heb de optie op het allerlaatst ook nog aangevinkt en ben er ook erg blij mee. Enig nadeel dat ik ervaar is dat de parkeergarage niet meer automatisch opengaat en ik altijd m'n pas uit het raam moet steken om deze te activeren. Verwarming blokkeert dus signaal, maar kan ik mee leven ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
@gdisselkoen & @Skodiaq beiden dank - zo werd het nog een leerzame middag.

Uit de Wikipedia-link:
  • Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water.
  • Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling sneller bevroor dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond.
Het gaat dus kennelijk toch niet altijd op.
Ik neem overigens aan dat de meeste aangevroren auto's zich in de buitenlucht bevinden... ;)

Het laatste woord zal er nog wel niet over geschreven zijn, vermoed ik.
 

Kurtcl

Nieuw lid
Werkt perfect, nooit meer krabben. 1 minuutje wachten en je kan vertrekken terwijl de collega's klungelen met krabbers en warm water
 

rouwehand

Senior Member
Vrijdag bij de dealer een SIII van binnenuit met voorruitverwarming bekeken. Helemaal niets van te zien in de voorruit, volgens verkoper is het een "soort folie" wat er op zit.
Mooi resultaat, in de OIII zie je nu helaas nog de draadjes door de voorruit lopen.
 
Daar heb ik de interieurvoorverwarming voor en ben er best tevreden over!
De ruiten ontdooit, het interieur en de motor voorverwarmd en dat mét afstandsbediening.

In de zomer te gebruiken als voorventilatie wat ik nog niet heb kunnen testen..
 

Gumm

Nieuw lid
N.a.v de berichten dat een aan het systeem van de auto gekoppelde aanhanger mogelijk de voorruitverwarming uitschakelde, de 13/7-polige adapter eerst eens uit de stekkerdoos van de trekhaak getrokken. Ik vermoedde dat de voorruitverwarming ondanks het brandende lampje op de bedieningsknop en de vermelding als comfortverbruikers in CAR het niet deed.
Het raam wordt nu na korte tijd als eerste bovenin warm. Missie geslaagd!

Het is idd een onzichtbare folie die enerzijds warmtewerend en anderzijds dient ter verwarming van het raam
 
Laatst bewerkt:

DimiTator

Actief lid
tot nu toe ontdooi ik al jaren met lauw. Voordeel tov spray = geen aanwasemen. De volgende auto heeft voorruit-ontdooiing. Ik ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan