Voorruitverwarming Superb3

Ok, dan start ik mijn auto en doe ik daarna de deuren op slot. Wordt het vanzelf warm.

Om vervolgens dan lekker je motor te laten "warm" draaien......
Dat warm draaien gebeurd dus niet met stationair bij dergelijke temperaturen..
Wat er wel gebeurd is onnodige slijtage en interne motorvervuiling vanwege de lange verrijkingprocedure die je in stand houd door niet te gaan rijden.

Beste is gewoon eerst in de vrieskou de boel krabben of ontdooispay of een autohoes whatever; dan starten en rustig wegrijden...




Dan;
In mijn O3 zit geen voorruit verwarming, de vorige eigenaar had deze optie niet mee besteld.
Stel; ik krijg ooit een flinke barst in de ruit, en ik wil/moet deze vervangen. Wat is er dan nog meer nodig afgezien van het "knopje" voor de vooruit verwarming om dit te realseren? Of is dit gewoon een no-go en had het gewoon fabriek af besteld moeten worden.. ?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Relais, zekering, draden + en - naar de voorruit.
Knopje om relais in te schakelen.
Het mooiste is een tijdrelais te gebruiken die je in kan stellen op een aantal minuten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Beste is gewoon eerst in de vrieskou de boel krabben of ontdooispay of een autohoes whatever; dan starten en rustig wegrijden...
Dat lees ik wel vaker, maar dit houdt er geen rekening mee dat de voorruit onder die omstandigheden dan vaak meteen aan de binnenkant beslaat/aanvriest van je eigen ademlucht.

Kijk, een kwartier of zo warmdraaien is inderdaad niet goed voor machine én milieu, maar in de winterkou een minuutje of twee à drie onbelast draaien terwijl ik me met ijs en sneeuw aan de buitenkant bemoei? Daar moet-ie maar gewoon tegen kunnen, vind ik. En als ik dan instap om weg te rijden, komt er inmiddels de nét iets opgewarmde lucht uit de ventilatie die voorkomt dat ik vervolgens (al rijdend dus!) aan de binnenkant moet gaan zitten poetsen of zelfs krabben. Want dat is ook dubbel onveilig: in eerste instantie onvoldoende zicht (strafbaar!) en daarbij een ernstige afleiding van het verkeer.
 
Relais, zekering, draden + en - naar de voorruit.
Knopje om relais in te schakelen.
Het mooiste is een tijdrelais te gebruiken die je in kan stellen op een aantal minuten.
Ah.
Dus als ik dat zo zie dan zou dat niet een al te dure investering moeten zijn, afgezien dat dat knopje uiteraard de hoofdprijs kost en natuurlijk het hele ding vervangen moet worden ipv alleen het toevoegen van de knop ;)
 
mooi optie, ik kan het iedereen aanraden.
Auto starten, aanzetten, zijruiten krabben en tegen die tijd is de vooruit ontdooid en rijden maar.
Voordeel geen krassen in de ruit.
 

bartvw

Forumguru
@Disaster-Master op de RS was het in Nederland niet eens te bestellen ben wel is benieuwd of het inderdaad niet achteraf kan.
Denk zelf dat de draden al gewoon in de auto liggen.
Kan iemand doormiddel van een foto laten zien waar de knop zit voor de voorruitverwarming in de O3 ?

Grt Bart
 

B.Stuurder

Forumguru
Om vervolgens dan lekker je motor te laten "warm" draaien......
Dat warm draaien gebeurd dus niet met stationair bij dergelijke temperaturen..
Wat er wel gebeurd is onnodige slijtage en interne motorvervuiling vanwege de lange verrijkingprocedure die je in stand houd door niet te gaan rijden
Is dat niet wat dramatisch? Je doet dit toch niet elke dag gedurende het hele jaar?
 

Skodiaq

Forumguru
Ik gooi gewoon altijd een kan heet water over mijn voorruit. Werkt veel sneller dan verwarming en is ook nog een stuk goedkoper...
 

bartvw

Forumguru
@Skodiaq gooi jij echt heet water erover?
Ik heb gehoord dat met heet water op een koude voorruit er barsten kunnen ontstaan in je ruit.
 

Skodiaq

Forumguru
@bartvw
l0zAiJHyg0fMA.gif
 
De voorruit verwarming werkt ook niet als de motor niet gestart is. Maar in de paar minuten dat het kost om de ruit te schonen is de ruit we schoon.

Als dat schade brengt aan de auto snap ik de start stop functie beter. Ik sta langer bij de drie verkeerslichten naar de snelweg, dan stationair op de oprit.
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat ook schade brengt is als je net een heel stuk hebt gevlamd en met een roodgloeiende turbo onder aan de afrit komt bij het stoplicht en je start-stop gooit je motor af.
 

stratos

Actief lid
Ik weet niet goed waarom men per sé warm water wil gebruiken om een beetje ijs weg te doen. :fool:

Ik giet gewoon een grote PET-fles koud (regen)water over m'n voor- en zijruiten, langzaam van bovenaan over de hele breedte.

Dat water heeft dan misschien nog een graad of 12 en daar gaat geen ruit van barsten. En in no time is al het ijs weg. Werkt veel beter dan zo'n ijskrabber (zelfs al is het een simply-clever tankklep-exemplaar).

Die voorruitontdooiing haalt ook geen hoge temperaturen en toch is het effectief, met water werkt het net zo goed.
 

Canon-Eye

Forumguru
met een roodgloeiende turbo onder aan de afrit komt bij het stoplicht en je start-stop gooit je motor af.
Dat zal-ie zeer waarschijnlijk niet doen - er zijn tientallen parameters die binnen bepaalde grenzen moeten blijven, anders blijft hij gewoon dfaaien en komt er zo'n rondje met een doorgestreepte A in de maxidot.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wat ook schade brengt is als je net een heel stuk hebt gevlamd en met een roodgloeiende turbo onder aan de afrit komt bij het stoplicht en je start-stop gooit je motor af
Het is een watergekoelde turbo met een elektrische waterpomp die ongeveer 10 minuten door blijft lopen zelfs met contact uit.
(toch ben ik in die omstandigheden er ook geen voorstander van omdat de oliepomp stil staat)
 
Bovenaan Onderaan