Volvo V40 D4 business

Noord26

Forumguru
Hoe bedoel je Chinees kantje? Legio onderdelen worden in China gemaakt, het is maar net hoe streng een fabrikant zijn leveranciers voorschrijft en handhaaft qua specificaties toch?
 

peterrapid

Forumguru
Ja nu Volvo eigendom is van Geely China zit er ergens wel wat China in wat niet wil zeggen dat het slecht is maar is een volledige nieuwe generatie motoren waarvan de D4 de eerste is wat Volvo volledig zelf ontwikkeld heeft in de laatste 10j, daarvoor was het samen met Ford.
 

henriz

Forumguru
De eigenaar liet zijn BC zien: 3,8l/100 km over de eerste 2500 kilometer. Erg netjes.
Zelfs zonder enige ervaring met de V40 durf ik daar wel wat op af te dingen.
Ten eerste: Boordcomputer. De boordcomputer kan geprogrammeerd worden zoals Volvo het wil. Het is een afweging hoeveel je liegt welke elke fabrikant zelf moet maken.
Ten tweede: 2500 km. Toegeven: de eerste 2500 km zouden eerder onzinniger moeten zijn dan zuiniger, maar toch is het zo weinig dat een flink afwijkende waarde nog een stevige invloed kan hebben. Iets dat over een grotere afstand wel uitmiddelt.
 

sitechris

Donateur
Zou kunnen, maar dit is wat ik zie. Ik geloof er niet in dat de BC 20% afwijkt. Dus ook al is het 10%, dan nog vind ik het verbruik netjes.
 
Komt me maatje donderdag toch met de D4 aanrijden . Toch wel mooi hoor vooral het R-line pakket. Voorlopig , MAAR HET IS GEEN AUDI , lol. Die ging aan zijn neus voorbij door het trage handelen van zijn managers..
 
Kwa pktjes niet , maar zijn deal met heel veel korting geloof tussen de 4 en 6k had ie echt een dikke A3 kunnen rijden . Voorraad model wel , maar hij was te laat .
 

Cordoba

Forumguru
Mooi verslag weer Chris.:thumbsup: Gezien je tekst ben ik niet de enige die zich regelmatig ergert aan het stupide rijgedrag van de gemiddelde V40-leaserijder. Hierbij ga ik er gemakshalve even van uit dat de meerderheid van de jonge V40's met dieselmotor, een leaseauto is.

Wat die topsnelheid betreft: zijn er Volvo-tuners die de begrenzing er af kunnen halen voor een schappelijke prijs?
 

Bakboord1

Forumguru
Mooi verslag weer Chris.:thumbsup: Gezien je tekst ben ik niet de enige die zich regelmatig ergert aan het stupide rijgedrag van de gemiddelde V40-leaserijder. Hierbij ga ik er gemakshalve even van uit dat de meerderheid van de jonge V40's met dieselmotor, een leaseauto is.

Wat die topsnelheid betreft: zijn er Volvo-tuners die de begrenzing er af kunnen halen voor een schappelijke prijs?

Bijvoorbeeld bsr doet dit. Krijg je ook 250pk maar ik vermoed dat je dan de snelheidscode op je banden moet checken en ook daar wat moet aanpassen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nog een opmerking over het ruimteaanbod: een passagier op de voorstoel zit best wel goed, mits hij bij het instappen geen hersenschudding heeft opgelopen aan de deurstijl annex dakrand. Voor iemand van enige lengte zit die voor je gevoel zowat op schouderhoogte, dus een duidelijke waarschuwing vooraf is altijd op zijn plaats!
 

Joh@n

Forumguru
Toch verschil tussen gewoon onderstel en sportonderstel?
Volgens mij is dat verschil slechts 1 centimeter. Heb beide gereden (pre-facelift) en het verschil vond ik destijds minimaal. De begrenzing heb ik overigens nooit als probleem ervaren, de begrenzing van een beperkt vermogen in bijvoorbeeld een D2 (of 1.6TDI zoals nu) zie ik als een grotere belemmering. Ik mis de D4 nog dagelijks :)
 

rudolfi

Forumguru
Nog een opmerking over het ruimteaanbod: een passagier op de voorstoel zit best wel goed, mits hij bij het instappen geen hersenschudding heeft opgelopen aan de deurstijl annex dakrand. Voor iemand van enige lengte zit die voor je gevoel zowat op schouderhoogte, dus een duidelijke waarschuwing vooraf is altijd op zijn plaats!

Klopt. Mijn eerste kennis met de V40 begon ook met een poging deurstijl koppen.
voor mij was dat redden om de auto niet te kopen.
 

Joh@n

Forumguru
@rudolfi grappig ik ben zelf 2 meter en ben die hele deurstijl nooit tegen gekomen :) Dat het geen ruime auto is staat wel vast ja :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige auto was een V40 D4, ik vond het een zeer goed sturende auto(18" velgen en geen Eco banden) dat is ook de reden dat deze auto begrensd is op 190 km/u, wat ik indrukwekkend vond is de manier waarop het vermogen op de voorwielen wordt gebracht d.m.v. torque vectoring. qua verbruik reed ik gemiddeld 1 op 18 met behoorlijk veel snelweg kilometers.
Superb is slapper/comfortabeler en wat ik mis is de zit kwaliteit van de stoelen t.o.v. Volvo, voor de rest heerlijke ruime reiswagen en gemiddeld verbruik van 1 op 17
D4 motor is overigens afgeleide van de 5 cilinder D5 motoren uit het verleden.
 
Ja nu Volvo eigendom is van Geely China zit er ergens wel wat China in wat niet wil zeggen dat het slecht is maar is een volledige nieuwe generatie motoren waarvan de D4 de eerste is wat Volvo volledig zelf ontwikkeld heeft in de laatste 10j, daarvoor was het samen met Ford.

Wat dieselmotoren betreft waren alleen de 1.6 en 2.0D motoren van Ford/PSA, de 5 en 6 cilinder motoren zijn de laatste jaren van Volvo, de eerste "moderne" motor van Volvo was de 6 cilinder 3.0 24 klepper van de 960 en daar heeft Volvo op doorborduurt tot op de dag van vandaag.
De D4 is dus bij lange na niet de eerste zelf ontwikkelde motor in de laatste 10 jaar
 
Bovenaan Onderaan