Volvo V40 D4 business

sitechris

Donateur
Ik heb deze week met de Volvo V40 D4 gereden. Op papier vind ik de Volvo echt een geweldige aanbieding. 14% bijtelling, 27.000 euro en 190 pk. En dan staat er een chique Volvo voor je deur. En er valt best wat voor de auto te zeggen. Hij is supercomfortabel, het interieur ziet er mooi uit, de stoelen vind ik fijn zitten en met 190 pk heb je best een rappe auto, ook al voelt hij niet heel erg snel aan (de stopwatch bewees mijn ongelijk). Oh ja, je kunt er ook nog eens makkelijk 1 op 25 mee rijden. Dit is een auto die in de praktijk ook echt zuinig is.

Volgens Volvo is dit ook een stuurmansauto. Ik quote:
"De V40 is gemaakt om u elke dag opnieuw te verblijden met inspirerende handling
voor een rit door de stad of een weekend weg."

En daar gaat het mis. Het stuurgevoel in de auto vind ik matig (gevoelloze elektromeuk), de ecobandjes verliezen te snel grip. De Volvo is een prima auto om van A naar B te rijden, maar je neemt altijd de korste route. Deze auto inspireert en prikkelt niet. Persoonlijk vind ik het een probleem dat de topsnelheid op 190 kilometer per uur is afgeregeld. Ik kom te vaak op de Autobahn. Het lijkt me toch echt naar als die Opel Corsa diesel uit je slipstream kan komen. Ik heb het nog even bij Volvo nagevraagd, maar bij je dealer kun je deze niet laten verwijderen. Legaal in ieder geval. Mijn eindconclusie is dat ik mijn Seat Leon FR TDI hier niet op zou willen inruilen. De Seat vind ik gewoon een fijnere auto. Leuker vooral. Dan maar wat meer betalen iedere maand.

http://driveaholic.nl/rijtest-volvo-v40-d4-business/


IMG_4463.jpg


IMG_4459.jpg


IMG_4491.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Het is inderdaad een interessante auto, maar op een aantal punten komt ie toch te kort. In mijn geval zou het de ruimte zijn. Met een gezin met 3 kids gaat het echt niet passen in een v40.
 

LT83

Forumguru
De Leon heeft mij qua ruimte achterin ook erg verrast. Mijn ouders hebben toevallig gister hun nieuwe Leon opgehaald.
Voorin vind ik de ruimte wel echt een stuk kleiner aanvoelen, je merkt in het rijden ook wel dat de Octavia wat meer volwassen rijdt.
Overigens vind ik de 1.4tsi 122pk echt minimaal, op de snelweg, zonder terugschakelen, is het vooral heel veel geduld hebben.
 

sitechris

Donateur
Octavia is ruimer inderdaad. De 1.4 TSI 122 pk heb ik zelf in de Octavia gereden. Persoonlijk vind ik dat blok wel meevallen. Maar je moet die natuurlijk niet met je 309 pk sterke Octi vergelijken ;)
 

LT83

Forumguru
Nee dat begrijp ik, alleen mijn ouders hadden eerst bijvoorbeeld een 1.8tsi in de octavia, dat is echt een veel fijner blok. In de eerste 3 versnellingen is de 1.4 nog wel bij de les, daarna vind ik hem vooral bij inhalen in 5 en 6 behoorlijk traag.
Moeten ze maar een keertje n Lochem langs gaan.
De Octavia is niet alleen ruimer, hij voelt ook aan als "meer auto" zegmaar. De leon is wel weer sportiever.
 
Leuk. Leuk . Ik heb hem ook al is mogen testen met een maatje van me .
Leuke wagen erg zuinig dat klopt , maar vond hem bovenin de toeren wat tam en dat terwijl ie 2 turbo s heeft. Het gebrek aan grip is makkelijk op te lossen , stoelen zitten lekker ja , het dashboard ja daar moet je van houden is wel strak en weinig loze knopjes , de handvaten boven je komen langzaam naar beneden en cupholders in de achterbank is een plus , de achterbak is klein net als een a3 .
Tja wat moet ik zeggen , me maat blijft bij Audi in ieder geval .
 

Dennis Nijholt

Forumguru
190pk en top afgeregeld op 190km/u, zullen wel gedacht hebben een pk per kilometer in het uur....maar waarom 190pk erin stoppen dan als je nog niet eens 200 mag....leuk op feestjes ik heb 190 pk maar jou auto is sneller.
 

jalex_h

Forumguru
Mooie review die meteen de makke, waar Volvo volgens mij op dit moment aan leidt, bloot legt.
Immers, Volvo heeft een hele grote groep aanhangers die een merktrouw hebben waar andere merken stikjaloers op zijn. Die waarderen het merk om wat het biedt: een degelijke, nuchtere auto zonder poespas maar wel comfortabel en luxe die je comfortabel van A naar B brengt. En bovendien stiekem best wel snel is.
Alleen, die groep heeft in de ogen van de heren/dames marketeers één nadeel: het zijn niet de meest aansprekende mensen, eerder wat grijze muizen. So what, zou je denken, ze zijn trouw en over het algemeen ook nog redelijk draagkrachtig. Maar kennelijk mag je daar als merk niet mee geaccosieerd worden. Nee, het moet allemaal sexy en sportief zijn. Dus gaan ze dat uitstralen (en in dezelfde vijver lopen vissen waar al die andere merken al in vissen).
Alleen de ingenieurs daar in Zweden blijven lekker doen wat ze altijd al deden, namelijk degelijke, nuchtere en comfortabele auto's bouwen die stiekem best wel hard kunnen rijden.
Het gevolg is dat de ouwe trouwe aanhang zich niet meer in het merk herkend en de nieuwe sexy en jonge klanten naar een auto komen kijken die niet helemaal biedt wat ze zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Blijf het grappig vinden.. 1:25 halen met een 190pk/400Nm motor. Als wij 1:20 haalden met een normale rijstijl met een 1.2Tdi (80pk/200Nm) vraag je jezelf toch af of downsizing in de praktijk wel brengt waarvoor het bedoeld is. En of/hoe het correct toegepast wordt door de verschillende fabrikanten.
 

CharlesTucker

Forumguru
Helemaal wat jalex_h zegt!! Ik geloof dat ik wel mag zeggen dat ik enigszins tot de oorspronkelijk bedoelde doelgroep van Volvo behoor. Wat auto's betreft is de typering "grijze muizen" ook wel degelijk van toepassing op mij. Als ik kijk wat Volvo tegenwoordig te bieden heeft, mwah, wat mij betreft is de V70 de enige "echte" Volvo momenteel waar ik over na zou denken (nieuw als m'n inkomen de komende tijd significant stijgt, tweedehands misschien, als m'n O2 aan vervanging toe is, en ik m'n vrouw en mezelf van een 2e hands V70 kan overtuigen). De rest wat Volvo te bieden heeft, ik vind het er absoluut wel mooi uitzien, maar het biedt niet wat ik zoek. Laatst naar Parijs geweest met een gehuurde S60 (3 volwassenen, 3 heel kleine koffertjes en 3 laptops, kofferbak was zo'n beetje vol!), het ding reed prima, maar niet dusdanig beter dan m'n O2 dat ik dat het flinke prijsverschil waar zou vinden.

Overigens leuke review, en ondanks dat de meeste mensen die hier reageren kennelijk andere eisen stellen dan ik (ik vind 190 best hard genoeg, en aan de 105pk in m'n Octi kom ik ook niet tekort) bevestigt de review wel het beeld wat ik al een beetje had bij die auto.
 

sitechris

Donateur
Ik heb vooral moeite dat er zo hoog op de toren wordt geblazen over de inspirerende handling en dat dit bullshit is. Zeg gewoon de waarheid als automerk. Dit is een comfortabele en zuinige auto die je vlot van A naar B brengt voor een beperkt maandbedrag. Niet meer, niet minder.
 

Ridley

Forumguru
Dit is een comfortabele en zuinige auto die je vlot van A naar B brengt voor een beperkt maandbedrag. Niet meer, niet minder.

En zelfs dat niet altijd ;)

Collega van me wilde op een ochtend zijn Volvootje starten, maar het display gaf allerlei waarschuwingen. Met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Naar de dealer, twee weken later nog niets kunnen vinden. Auto staat nu na twee maanden in Brussel bij Benelux kantoor van Volvo, omdat niemand weet wat er aan de hand is :D

Als vervangend vervoer rijd hij nu Golf 7 en dat bevalt hem eigenlijk beter! Zo zie je maar weer: elk nadeel enz enz enz
 

peterrapid

Forumguru
Mooie revieuw :thumbsup: maar 190PK en 190km/u is heel bizar heb het ook gezien in de XC60 D4 net hetzelfde. Maar misschien de nieuwe toekomstige hype van de constucteurs en overheid. Volvo was altijd op veiligheidsvlak de beste van de klas en haantje de voorste dus misschien in toekomst ook te verwachten bij de andere ? Maar hoe zat het met het verbruik ? Haalt hij echt de constructeursnorm van het verbruik bij normale rijstijl ?
 

peterrapid

Forumguru
Ik kan het bijna niet geloven 3.8l :shocked: is gewoon geweldig goed ofwel rijdt hij continu 90km/u maar is een prestatie voor Volvo om met dat vermogen die waarde te halen.
 

Noord26

Forumguru
Deze kar gaat op de wish-list. Die Volvo's, zeker met diesel-motoren, kunnen zeer hoge km-standen behalen zonder grote problemen. En 190/400Nm met 1:25 wat zeker haalbaar is icm een mooi interieur en dito afwerking. Ik zeg kom maar op met eentje uit de lease!
 

peterrapid

Forumguru
Wel opgepast @Noord26 de D4 motor is een heel nieuwe motor waar voor het eerst een Chinees kantje aan zit ik twijfel niet aan de kwaliteit van Volvo maar ik zou toch ietsje langer afwachten om te zien of er geen problemen zijn.
 
Bovenaan Onderaan