Volkswagen T-Roc review

CharlesTucker

Forumguru
Dat het niet ieders smaak is snap ik best, maar over het praktisch nut bestaat wat mij betreft geen discussie.
Wat mij betreft is er zeker wel ruimte voor discussie, ik vind dat de SUV-achtigen vooral de indruk van meer praktisch nut geven. Ze lijken een aantal voordelen te hebben.
  • De hoge instap maakt in- en vooral uitstappen wel makkelijker, en ook kleine kinderen in de zitjes zetten en vastbinden is iets gemakkelijker, daar is inderdaad weinig discussie over mogelijk. Hoe belangrijk dat is hangt vooral van persoonlijke voorkeuren en omstandigheden.
  • Meer ruimte achterin, ja, als je naar een grote SUV gaat misschien vergelijkbaar met auto's als de Octavia, Passat en Superb. Maar als ik naar de foto's in de review van @sitechris kijk, een paar tieners gaan echt niet blij worden van een T-Roc. Een Tiguan misschien nog wel, maar dan praat je wel over iets wat wel heel fors meer kost dan een grote Combi. In aanschaf, en vanwege de stroomlijn van een flatgebouw mag je er ook nog eens fors meer dure brandstof in gooien. En de bagageruimte van een Tiguan is vergelijkbaar met een Octavia, in liters. En vanwege de hoogte misschien zelfs wel minder praktisch, maar daar heb ik geen ervaring mee (wel met een andere hoge auto met vergelijkbare bagageruimte, inpakken van een Octavia voor de vakantie is veel makkelijker).
  • De hoge zit geeft een beter zicht op het verkeer. Wat mij betreft lijkt dat inderdaad zo, maar is het eigenlijk gewoon niet waar. Mijn eigen ervaring is dat als je in een auto met hoge zit stapt (SUV/MPV), je in eerste instantie inderdaad dat gevoel hebt. Echter, als je daarna weer in een lage auto stapt blijkt dat je helemaal geen enkel overzicht mist, je ziet alles wat je moet zien precies even goed. De hoge zit geeft je als het ware een gevoel van macht, je kijkt een beetje neer op de hatchbacks en combi's, maar praktisch beter is het gewoon niet.
Ik ben het dus volledig met @leon-cupra eens, je betaalt fors voor de hype, en afhankelijk van je voorkeuren voor een beter gevoel, je krijgt er echter geen betere/praktischer auto mee, wel een duurdere. De populariteit van dergelijke auto's verbaast me wel, kennelijk speelt het gevoel bij veel mensen toch wel een hele belangrijke rol, en zijn ze bereid duizenden euro's extra uit te geven voor dat gevoel. Er wordt in de reclames natuurlijk ook flink op ingespeeld, altijd lekker sportieve, dynamische en "coole" types die SUV rijden, fraaie landschappen en fraai verlichte stadscentra (altijd zonder ander verkeer), je leven wordt echt een stuk aangenamer als je een SUV rijdt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind sommige SUV's ook best fraai, zoals de Tiguan, en gevoel speelt zeker een belangrijke rol bij veel kopers. Als je veel geld uitgeeft moet je daar wel een goed gevoel bij hebben. Als je het puur rationeel bekijkt is een SUV maar voor weinig mensen een goed idee. Maar ratio is gelukkig niet het enige wat telt, zeker niet bij het uitkiezen van auto's.

edit:geen idee waar al die onderstrepingen vandaan kwamen, maar ik heb ze verwijderd
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik heb inmiddels aardig wat crossovers/suv's gereden en in het algemeen rijden die allemaal net wat minder dan vergelijkbare hatchback/sedan/combi broertjes.

1) ze zijn duurder
2) ze nemen iets meer brandstof in
3) de prestaties zijn net iets minder
4) een combi is vaak ruimer
5) vaak wat meer windgeruis.
6) door het hoge zwaartepunt is de wegligging vaak minder. Het kan daarbij twee kanten op. Om overhellen tegen te gaan wordt vaak gesleuteld aan demping waardoor auto wat stug is. Of ze doen dat niet en auto helt net iets teveel over in bochten. Wat ook oncomfortabel is. Het is lastiger om de sweetspot te vinden. Het zijn geen megagrote verschillen maar je voelt ze vaak wel. Ook wil je bij dit soort auto’s vaak grotere velgen omdat dit optisch wenselijk is (wielkasten vullen). Dat doet ook iets voor comfort en levert ook meer bandengeruis op.

Enige uitzondering zijn topklasse SUV's (bv BMW X5, Audi Q7 etc) die luchtvering hebben zodat de koets heel mooi in baland is en enorm veel isolatie gebruiken + sterke motoren. Maar dan praat je over auto’s van een ton plus.
 

Okki

Donateur
maar volgens de fabrikanten is dit wat we willen: SUV's.

Dat de meeste geen redelijke combi (meer) aanbieden zal dan wek aan ons liggen.
 

eriktv

Forumguru
Het is helaas wat veel consumenten willen Okki, ik merk het ook in mijn omgeving. Iedereen boven de 50 (en zelfs vaak daaronder) zoekt het en gebruikt enkel en alleen het argument van de hoge instap. Zelfs een niet nader te noemen familielid dat actief aan triathlon doet heeft een Kodiaq gekocht. Terwijl fabrikanten toch zat alternatieven hebben/hadden.

Net ook weer vrienden (jong gezin) geholpen die iets hogers wilden. Heb bij de potentiële kandidaten de kofferbak opengetrokken en virtueel boodschappen-/bierkratjes gestapeld en dan de kinderwagen + alle zooi er dan in (=bovenop) laten leggen. Die kwamen er op die manier achter dat SUV's weliswaar de liters hebben in de kofferbak, maar dat je daar de kunst van het stapelen enorm goed moet beheersen om die te kunnen benutten. Als ik de familie met de Kodiaq met volle bepakking zie dan is het ook altijd een soort Jenga als je iets uit de kofferbak wilt pakken.

Doe dan maar de lekker diepe, comfortabele zit op de achterbank van een Octavia of Superb. En de lagere, maar diepere kofferbak waar je makkelijk kratjes of grote objecten kunt stapelen!

En meteen een oproep aan de potentiële SUV-/crossoverkopers: koop alsjeblieft af en toe nog een dikke hatchback of combi, dan zijn er over een paar jaar nog wat leuke occasions te verkrijgen voor mij! :D
 

JeSko

Forumguru
Die overkill aan SUV's op de wegen maken het er niet makkelijker op, zeker in drukke centra, er rijden al meer dan genoeg bestelbusjes die het overzicht van anderen blokkeren, tel daar die SUV's nog bij op en het is helemaal gaar. Drukke stadscentra lijden er ook onder, als ik in Antwerpen kom en via de tunnel richting Linkeroever moet, moet je echt de ene na de ander drempel nemen, je ziet ook dat men daar praktisch uitsluitend met hogere SUV's rijd, zodat ze geen rekening met die drempels moeten houden, het is daar echt eten of gegeten worden op de baan. Ze duwen je met hun grote sloepen gewoon aan de kant, het is daar echt een wedstrijdje wie heeft de grootste en wie is de dominantste.

Enkele studies, geen idee of die ook echt 100% correct zijn, tonen ook de problemen met SUV's aan, ze zijn onveilig, vervuilender dan eenzelfde motorisatie in een Sedan/station/hatch, en ze nemen het overzicht van anderen weg.

https://www.autoblog.nl/nieuws/suvs-zijn-te-onveilig-voor-de-binnenstad-138609

https://www.vroom.be/nl/nieuws/zijn-suv-s-gevaarlijker-dan-andere-wagens-23704/
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@eriktv

Grappig he, dat argument van "oh ik doe het voor mijn rug, want het is een hoge instap", maar ze moeten wel hun boodschappen veel hoger heffen telkens opnieuw :D

Neen, de echte redenen zijn de marketing die de mensen volledig begeesterd hebben achtergelaten mbt SUV's, en het gevoel van macht op de baan. Heb ook vrienden met SUV's, en dat zijn allemaal te vlotte dominante chauffeurs op de baan. Toeval? Kan ook aan mijn vriendenkring liggen, geen idee, het valt me wel op dat het 9/10 busjes of SUV's zijn die komen bumperkleven. Zou eigenlijk eens een dubbele dashcam moeten aanschaffen.
 

Japanese Power

Donateur
...de echte redenen zijn de marketing die de mensen volledig begeesterd hebben achtergelaten...
Hebben ze hun opdracht in elk geval goed gedaan ;)
En ja, ik voel me ook veiliger in m'n Kodiaq dan in b.v. een Fabia.
Zeg niet dat het zo is, maar het voelt nu eenmaal zo.
Maar goed, over 11 maanden is het toch ook einde Kodiaq-periode...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat die bagageruimte betreft. Ik had dus ooit een Yeti. Handig was dat je er vanwege de hoogte vrij makkelijk een fiets of groot Ikea pakket oid in kon zetten. Maar zo vaak doe je dat niet. Wat betreft praktisch benutbare ruimte, waren de Fabia Combi's die ik daarna had veel geschikter
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat de meeste geen redelijke combi (meer) aanbieden zal dan wek aan ons liggen.
Combi's genoeg vooralsnog, Octavia's, Superbs, V60's, V90's, Passats, Golf Variant, Leon Sportstourers, Corolla Tourings, BMW 3 en 5 tourings, Megane Estate's, CEED Sportswagons, en ik ben er vast nog wel een paar vergeten. Maar toegegeven, het wordt wel minder, zeker in het wat kleinere segment (Fabia bijvoorbeeld, en ik zag dat er ook geen Clio estate meer gemaakt wordt).
 

eriktv

Forumguru
En ja, ik voel me ook veiliger in m'n Kodiaq dan in b.v. een Fabia.
Dat is natuurlijk wel een peer met een appel(tje) vergelijken, qua budget/formaat kom je naast een Kodiaq ergens rond een Octavia/Superb uit :D

Conclusie is volgens mij wel dat SUV's - en veel meer auto's - met name om beleving draaien en minder om de rationele afweging. Gelukkig maar, anders zou er geen Ferrari, Lada Niva of zwaar verlaagde Superb meer rondrijden. En dat houdt het juist zo leuk op de weg ;). Nog niet zo lang geleden zaten SUV's nog in het verdomhoekje (weet u nog de PC Hoofttrekker?), maar ondertussen is de gemiddelde Cliorijder al overstag!
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begin me wel eens af te vragen...;)

Hebben jullie je auto nou om voor de deur te zetten en er mee te showen, of om waar 'ie voor bedoeld is; gewoon mensen en spullen vervoeren, op een veilige en comfortabele manier van hot naar her (en terug).

Anders is het wel een hele dure presse-allée. :jaja:
presse-papier is een anti-wegwaaier op je stapel papieren, een presse-allée om te voorkomen dat de straatstenen van je oprit wegwaaien.
 

JeSko

Forumguru
Het ene sluit het andere niet uit hoor @Captain Hook , mijn Superb is net zo praktisch en veilig als een stock Superb. Showen voor anderen is van ondergeschikte belang, ik wil vooral zelf mijn auto mooi vinden ;)
 

Kanerr

Forumguru
@Captain Hook een auto is niet alleen bedoeld om mensen en spullen te vervoeren op een veilige en comfortabele manier ;)

Voorbeeld: elke supercar.

Een verlaagde auto kan nog steeds veilig en comfortabel mensen en spullen brengen.

Maargoed, dat is weer extreem off-topic. Net als al het geneuzel of een hoge auto nodig is ja of nee. Liefhebbers schreeuwen nee, maar 'het volk' koopt ja.

Anyway, mijn punt over het interieur:
Pre facelift:

RRdFl30.png


Post facelift:


OAcuuyf.png


YAK!
 

marco_b

Forumguru
Kan het ook zijn dat er mensen een SUV rijden omdat ze deze mooi vinden? En dat zij daar dan anders over denken dan dat een ander doet?

ik vind het plastic dashboard ook niet fantastisch. Viel mij in de showroom in 2018 al op. Maar omdat ik niet zo’n dashboard knuffelaar ben kon ik mij daar wel overheen zetten. Stoelen zitten goed (maar wel weinig zijdelingse steun(, mediasysteem werkt goed en is overzichtelijk, zicht rondom is goed. Heb zo’n hoog-laag kofferbak, maar altijd in de hoogste stand staan. Hoef ik niet over een randje te tillen maar gewoon de boodschappen naar binnen schuiven.

Voordelen T-Roc voor mij
- Goed zicht rondom door hoge zit
- Makkelijk instappen (voor lage zit pak ik de Porsche)
- Virtual cockpit
- Panoramadak
- Relatief zuinig (1:16)
- Goed geluid in de standaard audio

Nadelen T-Roc voor mij
- Waardeloze caravantrekker
- Opstartproblemen (vervangen boardcomputer en kabelboom bij 7.000 km)
- Lagere topsnelheid
- Geen voorruitverwarming
- Stoelen weinig zijdelingse steun
- Kleine kofferbak (was stationwagens gewend)
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Nu ik zo nogmaals naar mijn foto's kijk vraag ik me af of de interieurdelen van een zachter soort plastic zijn gemaakt, want daar lijkt het wel op.
 

CharlesTucker

Forumguru
Oei, in de post-facelift foto ziet het er toch uit alsof iemand het multimedia display vergeten was, en het er toen maar tegenaan gekwakt heeft. Maar zonder gekheid, dat scherm zit iets hoger in de post-facelift, wat ergonomisch gezien misschien marginaal beter is. Maar echt marginaal, ook als het scherm daar zit kun je je beter focussen op wat er buiten gebeurt. Esthetisch inderdaad wat @Kanerr schrijft, "Yak!"
 
Bovenaan Onderaan