Volkswagen T-Roc review

marco_b

Forumguru
Heb nu 3,5 jaar ervaring met de T-Roc 1.5 tsi sport. Lekker in de opties, R line was toen nog niet beschikbaar. Prijs kwam toen uit op € 38.500,00.

In 2018, toen met 6.500 km op de teller stond ik met problemen in Oostenrijk. Geen oliedruk meer. Auto 2 weken kwijt en later naar huis moeten gaan omdat de auto nog niet door Volkswagen vrijgegeven was. Uiteindelijk terug gekregen met de mededeling: “we hebben niets kunnen vinden, gewoon verder rijden en bij problemen opnieuw melden bij de dealer”. Moest nog met caravan weer terug naar Nederland maar hé, dat is een kleinigheidje toch? Na diverse foutmeldingen in systeem, na het vervangen van de originele kabelboom van de caravan en na het vervangen van de complete boardcomputer zijn deze problemen opgelost.

Nog 4 maanden en dan mag deze ingeleverd worden, dan komt de nieuwe leaseauto. Plan is om deze in prive te kopen zodat mijn vrouw hier in gaat rijden.

Nieuwe model ben ik nog niet helemaal enthousiast over. Zal wennen zijn denk ik. Zou er zelf in ieder geval geen € 45.000,00 voor over hebben…

2E2CE95A-F050-4FDC-BCFD-D3328E69360B.jpeg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooie review weer. In het algemeen geldt denk ik wel dat je qua rij-eigenschappen beter uit bent met de sedan of station versie van verder dezelfde auto. Eigenlijk is denk ik de enige reden voor de populariteit van dit soort modellen, de hogere instap. Maar ik ben het er mee eens dat dit meestal een vrij irrationeel argument is. Ok, als je echt gehandicapt bent, kan ik het me voorstellen. Ik behoor qua leeftijd wel tot de doelgroep, maar heb geen enkele moeite met in- en uitstappen bij mijn Polo die nb ook nog eens 1,5 cm lager ligt dan de standaard Polo. Nou ben ik natuurlijk wel een jonge god op leeftijd, maar toch. Ook vermoed ik dat men het in veel gevallen wel stoer vindt staan, zo'n wannabee SUV-je met twee fietsen achterop :) Beetje plagerij hoor, heb zelf jaren geleden een Yeti gehad. Maar daarmee heb ik de ervaring dat zo'n stroomlijn als van een baksteen, het verbruik negatief beinvloedt, vooral bij tegenwind.
 

BJF

Senior Member
Ook ik behoor tot de doelgroep.
Ik heb dan wel niet de T-Roc maar een Tiguan, maar ben wél blij met de hoge instap. Zeker op het moment dat ik mijn kleinkind(eren) achterin de kinderstoel moet frummelen. De Tiguan is achterin zo ruim dat ik dat zonder enige moeite kan doen.
Ik vind het inderdaad een stoere auto en over de stroomlijn -en het verbruik- maak ik me geen zorgen bij de huidige maximumsnelheden. Trouwens, sowieso niet, ik wist al dat het geen 3L-uitvoering betrof.
Ik wist toen ik de auto kocht ook al dat het geen bochtenridder is. Ik hoef in dit geval dus niet heel hard door te trappen vooraleer ik de grens bereik; je kunt dat ook als voordeel zien:)

V.w.b. het gebruik van (harde) plastics in het interieur: voor dashboardaaiers of deurpaneelknuffelaars raad ik plakvilt aan op de plekken waar geaaid/geknuffeld wordt. Ik heb niet zoveel met dat argument, zoveel moge duidelijk zijn:D Zolang e.e.a. degelijk in elkaar geschroefd is en niet kraakt en piept ben ik tevreden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dan beginnen de jaren te tellen misschien ;). Ik heb in de Polo ook een kinderzitje achterin en heb er geen enkele moeite mee. Gelukkig bevindt zich daar een deur ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Instappen is meestal niet het grootste probleem bij een lage auto - de zwaartekracht helpt mee...
Maar je moet ook weer een keer UITstappen en dit kan dan wél lastig worden, vooral voor degene die aan de kant van de stoep zit.
 

Kanerr

Forumguru
Tja... Het is een leuke auto maar erg duur. Vind hem er leuk uitzien maar inderdaad zoals @sitechris meldt was ik echt geschrokken van de hoeveelheid aan hard plastic (o.a. dashboard, deurpanelen) en ookal raak je het dashboard niet elke dag aan, je ziet dat het hard is.. Ik ging ook even rondrijden in een nieuwe type Polo maar deze had dan wel een zacht dasboard, maar ook de T-cross dan weer niet?! Ik weet het niet hoor, snap dat er bezuinigd moet worden maar de T-cross/T-roc zijn beduidend duurder dan de Polo en Golf maar de kwaliteit is lager binnenin.

Behalve dat, die facelift... GAT-VER-DAMME, hoe kan je het interieur toch zo hard verpesten?!
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye
Het is hier toch het Skoda Forum, en niet het Porsche forum... ?
Wat heeft dát er nou weer mee te maken... :sterretjes:
  1. In jouw post valt in dit topic voor de eerste en tot dusverre enige keer de naam van het P-merk (ik vermijd die maar even).
  2. Er staan al enkele reacties over hoge instap in relatie tot leeftijd/doelgroep van de T-Roc, dus ik zie niet in waarom een bepaald aspect daarvan niet (ook) belicht zou mogen worden.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Instappen is meestal niet het grootste probleem bij een lage auto - de zwaartekracht helpt mee...
Maar je moet ook weer een keer UITstappen en dit kan dan wél lastig worden, vooral voor degene die aan de kant van de stoep zit.

Omdat het blijkbaar lastig is om uit te stappen uit een niet SUV Skoda, en je zelfs rekening moet houden met stoepkanten bij het uit stappen, die dingen staan af fabriek zo hoog dat dit bij Skoda echt geen probleem kan zijn ;) met sportauto's kan ik me dat probleem wel inbeelden, maar niet met een standaard Skoda op zijn transportblokken.
 

Kanerr

Forumguru
Jef, die mening deel ik niet hoor. Mijn pa heeft een hernia en dan is de standaard hoogte van zijn Polo 6R al best een geklooi met instappen of uitstappen. Vooral wanneer je langs een stoep gepakeerd staat waarbij er nog eens ~15cm bovenop komt..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het ging (wat mij betreft en ik begon deze discussie) niet over mensen met aandoeningen waarbij het in- en uitstappen een probleem vormt. Maar als je gezond van lijf en leden en in goede conditie bent, dan is in- en uit een Polo stappen geen enkel probleem. Zelfs als die 1,5 cm lager is dan de standaard uitvoering en de bestuurder de gezegende leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. Ik vraag me trouwens af in hoeverre in zo'n geval misschien niet tevens sprake zou kunnen zijn van een minder veilige situatie, omdat (op tijd) remmen me dan ook moeilijker lijkt. Tenzij er sprake is van een rem handle aan het stuur natuurlijk. Maar dan hebben we het wel serieus over aanpassingen voor gehandicapten.
 

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Ging ook niet specifiek over mensen met zware klachten/aandoeningen makker, dat is weer heel wat anders, uiteraard. Zeker ook alle begrip voor dat je in zo'n geval een auto met hogere instap wilt.
 

BJF

Senior Member
Even wat vooroordelen weerspreken:
Ik ben nog geen 70
Ik heb geen lichamelijke aandoeningen
Ik kan nog prima remmen, sturen e.d.
Ik beschouw mezelf niet als de béste chauffeur, maar kan wel goed autorijden.

En toch vind ik de Tiguan (T-Roc) praktischer door de aangenaam hoge instap, het goede overzicht op het verkeer en de ruimte achterin (alleen Tiguan). Ik heb nogal wat auto’s gehad, variërend van een Triumph Spitfire tot BMW, ja ook een VW Polo GTI en diverse andere VAGmerken en de Tiguan is wat mij betreft de meest praktische tot nu.

Dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt blijkt m.i. ook uit de populariteit van de soort auto’s-met-de-stroomlijn-van-een-flatgebouw bij zowel jong als oud.

Dat het niet ieders smaak is snap ik best, maar over het praktisch nut bestaat wat mij betreft geen discussie.
 

EdK

Forumguru
@Canon-Eye

Het is hier toch het Skoda Forum, en niet het Porsche forum... ?
Zei de nog jonge god......
Maar wacht maar als je naar de 60 gaat en er overheen ( als je het mag worden) dan ga je het ook wel merken.
En ja ik stap nog steeds makkelijk in en uit met de Fab, maar merk ook dat dit nog makkelijker gaat met de Caddy
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die "vooroordelen" gingen helemaal niet over het kiezen van een dergelijke auto, maar louter en alleen om de vraag in hoeverre al dan niet terecht zoveel waarde wordt gehecht aan de hogere instap. Dat zo'n auto erg praktisch is, lijkt me evident. Maar dat was het punt niet.
 

sitechris

Donateur
Tiguan heeft wel mooier interieur dan T-Roc. Dar verschil is best groot. Al vind ik de Tiguan ook niet uitgewogen genoeg qua onderstel. R-line sportonderstel mist verfijning zonder sportief te zijn. Zonde. Zonder sportonderstel veel prettiger. Qua uitstraling doen ze het bij Volkswagen wel goed. Tiguan is optisch echt een dikke auto.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
In de straat heeft hier iemand een T-roc. Lekker dikke uitvoering. Iedere keer als ik passeer, kijk ik wel even opzij. Vind de T-Roc een zeer knappe wagen. Alleen … ik zou een T-Roc nooit kopen. Is veel te duur. Je betaalt veel meer omdat hij wat hoger staat. Je krijgt daar geen extra ruimte voor. Rijdt daardoor ook niet beter. Je betaalt bij voor de hype … :nono:

Zolang ik geen lichamelijke hinder ondervindt komt hier niet gauw een SUV-type. Zit ook veel liever lager. Al meermaals met mijn ouders en schoonouders meegereden. Dat hoger zitten vind ik echt geen aangenaam gevoel.
 
Bovenaan Onderaan