Vocht in Led koplampen

Captain Hook

Forumguru
@nakharry Dat heeft op zich natuurlijk niks te maken met Pon. (ongeacht hun reputatie van klantonvriendelijkheid).
Dat is een fout (?) van de ontwerpers van de koplampunit.

Waarbij het nog maar de vraag is of de koplampunit zelf qua technisch ontwerp, door de VAG groep is ontwikkeld. Vaak wordt de vorm door de VAG designer vastgelegd. En dan zal een toeleverancier, bijvoorbeeld Hella, daarvoor de unit fysiek ontwerpen en bouwen.
 

Captain Hook

Forumguru
@JeSko Dus is het wel een fout... er is onvoldoende rekening gehouden met condensvorming.
Dat iets vaak optreedt wil nog niet zeggen dat het effect ervan normaal is. En idd is het een bekend natuurkundig verschijnsel; dus zal men iets moeten bedenken om dat tegen te gaan. Of zodanig te fabriceren dat het geen kwaad kan.

Nu zal die condensvorming voor de lichtbron zelf (LED) weinig impact hebben. Maar een reflecterende laag zal uiteindelijk slechter worden door telkens ontstane en weer opdrogende vochtdruppeltjes.

@JeSko Condens in de koplampunit is APK afkeur als het lichtbeeld teveel verstrooid wordt en/of de reflectielaag is aangetast.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Blijkbaar kan men er niets aan doen, anders zou het al gebeurd zijn, niet voor niets zijn lichtunits nooit 100% hermetisch dicht. En zo'n LED lamp schijnt los door wat condens hoor.
 

Tees

Donateur
Natuurlijk kunnen ze hier wel wat aan doen! Alleen al het feit dat sommige modellen er géén last van heben, geeft aan dat het voorkomen kan worden. Maar blijkbaar vinden de ontwerpers en/of toeleveranciers het (nog niet belangrijk genoeg.
 

hemi24

Forumguru
Mijn vorige Touran had ook last van vocht (in de achterlichten)
Heel veel hadden het niet, sommige wel. Nooit kunnen achterhalen waarom bij de één wel en de andere niet. Maar ik vond het wel irritant.

Mijn eerste ingeving: had het wellicht iets te maken met een naderhand ingebouwde trekhaak..?
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 En wat is dan de correlatie tussen het achteraf inbouwen van een trekhaak en vocht in de achterlichten?

Gaat er iets fout, wordt er iets beschadigd bij die inbouw? Meer werveling/stuiven van vocht door een aangekoppelde aanhanger?
Ik ben erg benieuwd...
 

hemi24

Forumguru
@Captain Hook : geen idee, maar aangezien er tot voorkort weinig VAG auto’s met een af-fabriek gemonteerde trekhaak werden geleverd, leek dat mij een mogelijke verklaring waarom sommige Tourans wel last zouden kunnen hebben van het probleem.
Vrijwel altijd als er een trekhaak achteraf gemonteerd wordt, moeten de bumper en de achterlichtunits gedemonteerd worden. Kan zijn dat er daar iets fout gaat wat de condens zou kunnen verklaren...
 

Desperado

Forumguru
Nooit kunnen achterhalen waarom bij de één wel en de andere niet.
Heel lang geleden toen ik nog bij Citroën werkte was er een serie XM die last hadden van een achterzijruitje dat losliet.
Ze zijn gaan zoeken van eind naar begin in de productielijn er er bleek één medewerker die een aantal ruitjes alvast voorzag van lijm en ze klaar legde zodat hij ze achter elkaar kon pakken. Daardoor droogde de lijm uit en liet los na een tijdje.
Ergo: als ze willen kunnen ze echt wel achterhalen waarom één wel en de ander niet.
 

Desperado

Forumguru
Grotendeels heb je gelijk @Captain Hook, mijn verhaal was ook voornamelijk bedoeld om te laten zien dat het zeker wel mogelijk is om oorzaken te achterhalen als men dat echt wil.
 

hemi24

Forumguru
Sta toevallig net met de auto van de vrouw bij de wasstraat achter een Touran met condens in de achterlichten...

... en wat wil het toeval? deze heeft inderdaad een achteraf gemonteerde trekhaak getuige de stekkerdoos onder de bumper...

DA3FC0F1-0468-4B3C-8E79-7669E09C0339.jpeg
 

ertromp

Forumguru
Voor de trekhaak moet de bumper/plastic deel gedemonteerd worden en dan moeten de achterlichten er af en dan heb je risico op later vocht
 

Arjann

Forumguru
Fittingplaat blijft aan het achterlicht vast zitten als je deze demonteert, dus helaas klopt jullie theorie in dit geval niet.
 

EdK

Forumguru
Weer Typisch dat het er weer eentje uit de VAG groep is....
Tsja .....
Heb een ruime 20 jaar motor gereden en 2x een K75 van BMW gereden.
Daartussen zat een periode van zeker 3 jaar !
Eerste K75 had ik erg veel last van condensvorming in de teller unit.
Vele malen bij dealer geweest en uiteindelijk ook bij de importeur , en uiteindelijk vele malen een nieuwe unit er op gezet maar mocht niet baten.. ( dus eigenlijk een producteigenschap )

Afijn eerste K75 ging er uit en is voor een ruime 3 jaar een Honda ST1100 voor in plaats geweest en daar die werd gestolen weer terug naar een K75RT ( ook nieuw) maar ondanks de 3 jaar die ertussen hadden gezeten er verbeteringen waren geweest,, had ik toch weer condens problemen.....

Van de K75 overgestapt naar een R1100RT van BMW en daar heb ik nooit last gehad van het probleem van condens....

MAW is zeker geen VAG probleem, andere merken hebben er zeker ook problemen mee.
Gaat er alleen vaak om hoe de verkoper/ importeur / fabriek ermee omgaat !
En dan kan PON en VAG nog wel wat leren van andere merken !! die zeker ook niet zaligmakend zijn
 
Bovenaan Onderaan