Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

Vlaar032

Senior Member
1,4 Tdi motor (uit een Polo) stond vandaag uitgebouwd op de grond bij de Profile Nout in Zaltbommel. Ketting oliepomp en balans as gebroken. In mijn vorige FII had ik die ketting laten vervangen bij iets van 190.000 km. Ik herkende het type blok meteen, die eigenaar was dus te laat...OEPS!! En die van de Profile stonden me aan te kijken dat ik het meteen wist...
Ik hoop dat die ketting/balans as spullen beter in elkaar zitten in de 1,2 tdi eigenlijk; maar als ik daar die plastic kap vanaf trek is dat net 'n horloge. 16 kleps? Euuh nee, 12...
 

Marvin

Nieuw lid
De mijne (1.2 TDI, 06/2010, geen greenline, 't is een Belgische) heeft nu 100 000 km ongeveer, vorige week op onderhoud geweest en de dag erna ging het waarschuwingslampje van het uitlaatgassysteem aan. Opnieuw binnengebracht: EGR-klep moet vervangen worden. Auto rijdt wel nog, iemand een idee hoe lang hij dat nog zou volhouden en welke rijstijl ik best hanteer? Ik rij normaal vrij eco (95 op de snelweg tenzij ik echt gehaast ben, en normaal niet boven 2000 rpm tenzij hij warm is).

Dus mankementen:
  • achterruitwisser (60 000 km)
  • koppeling (aan 75 000 km ongeveer) defect, dus niet van slijtage
  • sigaretaanstekerstopcontact (of hoe heet dat?) (aan 95 000 km), maar dat was gelukkig maar een zekering
  • EGR-klep (aan 100 000 km)
Verder dingen die ik niet laat herstellen of die opgelost zijn door wegenhulp:
  • kofferklepslot moet ik altijd nog eens ontgrendelen voor ik hem dichtgooi, of het lampje blijft branden in de opbergruimte en het dashboard zegt dat de koffer nog open is
  • enkele keren niet van mijn plaats weggekomen omdat de trommelremmen achteraan vastgeroest waren
Ben er eigenlijk van langsom minder tevreden van. Als het niet van het geld was (dat ik niet veil heb om een andere wagen te kopen), ik gooide hem buiten.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Marvin , je kunt er ook te voorzichtig mee zijn... :jaja:

De mijne is een jaar jonger en nadert nu de 120.000km. Dat zijn wisselend zowel kortere als langere ritten en tijdens zo'n lange rit stook ik hem altijd wel een keertje flink warm: eventjes stevig doortrekken.
Verder parkeer ik hem in principe niet met de handrem erop - of hij moet al op een behoorlijk steile helling staan, maar dan is het in een ver vakantieland - dus die achterremmen krijgen geen kans om vast te roesten. Bij vochtig weer rij ik na het parkeren even gedurende 20 meter of zo met licht aangetrokken handrem om de trommels droog te stoken, dan piepen ze voorlopig ook niet meer.

Ik heb eenmaal een defect aan de koppeling gehad, maar dat is nog net binnen de 2 jaar garantie opgelost (volledig nieuwe koppeling bij ca. 52.000km). De andere problemen die jij noemt hebben zich (nog) niet voorgedaan, dus mij hoor je niet klagen.
 

Kogamyata

Senior Member
@Marvin: Heb er ook zoeen, nov.2010. Bij 130.000 km vond ik dat hij bij langzaam rijden in z'n 2 tussen drempels wat stoterig afremde en optrok. Sloeg er eigenlijk niet veel 8 op maar mijn vrouw vond 't maar niks. Met warme motor werd dat wat minder. Uiteindelijk ging bij 160.000 het motorlampje branden, maw tot zover en NIET verder. Dus vermoedelijk al 30.000 met haperende EGR gereden. Want na vervanging was het stoterige helemaal weg en vond mijn vrouw maar ik ook het 'n verademing. Zit nu op bijna 178.000 km en het functionneerd nog goed. Als er zich geen verdere storingen voordoen vind ik het 'n heerlijke en redelijk comfortable auto en wat rijdt en stuurt dat fijn. Maar die EGR is nogal bewerkelijk.
Succes,
Joop.
 

PeterL

Nieuw lid
Fabia greenline, diesel: natuurlijk de dashboardlampjes. Software aanpassing dealer. Daarna geen echte problemen gehad. Tot vorig jaar: turboslang gescheurd. De achterste brandstoffilter gescheurd. Dit jaar is de koelvloeistofpomp vervangen, lekte. Daarbij ook de distributieriem vervangen. Nu bij 100.002 km de egr klem voor 900 euro vervangen. Auto is bijna 5 jaar. PON geeft helaas geen toegemoet koming in de kosten. De vewachtte levensduur egr is wel erg kort. fabrieksfout?
 

Marvin

Nieuw lid
@Marvin , je kunt er ook te voorzichtig mee zijn... :jaja:

Ik denk dat dat inderdaad de reden is: schakelindicator netjes gevolgd, ook ooit een eco-driving-cursus gekregen (van Skoda!) toen ik de auto kocht, en ja, dan doe je het zoals het hoort en eindig je zo. Toch rijd ik ook vaak lange stukken 120 en trek ik geregeld door, maar dus niet genoeg blijkbaar.

Vermoedelijk ligt het er ook aan dat ik de eerste levensjaren niet zo heel veel kilometers deed. Af en toe wel een langer stuk, maar dat was dan nog maar 50 km. De laatste jaren daarentegen stond de auto vaak dagen stil om vervolgens enkele dagen langere stukken te doen (> 30 km en een keer per week 100 km), terwijl ik nu dagelijks 2x35 km rijd (plus in de weekends vaak grotere afstanden). Blijkbaar is dat dan toch niet genoeg. Hoewel ik op 27 000 km uitkom over het laatste jaar gerekend.

Toch maar een benzine dan zeker, de volgende?

En hopen dat de Skoda het nog een eind uithoudt en er niet nog vanalles aan stuk gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch maar een benzine dan zeker, de volgende?
Ook benzinemotoren zijn tegenwoordig veelal voorzien van een klep die de uitlaatgasrecycling regelt met het doel om de NOx-uitstoot te verminderen.
Dus het is maar de vraag of dát je gaat redden... :pieker:

(zie o.a. hier voor meer informatie)
 

Marvin

Nieuw lid
Ook benzinemotoren zijn tegenwoordig veelal voorzien van een klep die de uitlaatgasrecycling regelt met het doel om de NOx-uitstoot te verminderen.
Dus het is maar de vraag of dát je gaat redden... :pieker:

(zie o.a. hier voor meer informatie)

Ja, had ik ook al gelezen. Maar ik dacht dat de EGR-klep daar andere doelen heeft dan bij de diesels. Bij diesel is het om de NOx-uitstoot te verminderen en heb je als gevolg dat er meer roetophoping is, terwijl ze bij benzines vooral dient om het verbruik te verlagen. (Wat ik zeg is onder voorbehoud, want ik ben het dus helemaal niet zeker. Had het ergens gelezen maar weet niet meer waar en weet ook niet of het klopt wat daar stond.)

Op de duur weet ik het allemaal niet meer :-) Zucht! Kon ik maar de trein nemen.

Nee, serieus, in de toekomst dus meer rijden op het ideale toerental, helpt dat? Rond de 2000 rpm voor de 1.2 TDI? Minder vaak in de "aanbevolen" versnelling rijden, bijvoorbeeld aan 50 in 3e blijven ipv 4e?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, de basisdoelstelling is dezelfde: NOx-uitstoot verminderen. Lager verbruik is in beide gevallen een bijproduct, simpelweg omdat de nog bruikbare (lees: energiebevattende) bestanddelen van de uitlaatgassen alsnog worden opgestookt.

Bij diesels levert dat, zo te lezen, meer roet op dan bij benzinemotoren. Dat lijkt me vooral een gevolg van de lagere verbrandingstemperatuur (die tot de gewenste vermindering van NOx-vorming leidt) en ik zie nog niet waarom dit effect zich bij benzinemotoren dan niet zou voordoen.
Een verschil zou kunnen zijn dat dieselolie meer zwaardere fracties bevat dan benzine en daardoor gevoeliger is voor een minder volledige verbranding (= meer roet, dus roetfilter om dát weer af te vangen), maar dat is een "educated guess" en berust niet op diepgaande motortechnische kennis mijnerzijds. En of benzine dan ondanks de lagere verbrandingstemperatuur toch helemaal roetvrij verbrandt, is voor mij nog maar de vraag.
Maar houdt moed :jaja: : het forum een béétje kennende, verwacht ik dat er vast wel iemand opstaat die hiervoor doorgeleerd heeft en ons kan bijlichten...

Toerental:
Als je met een eenparige snelheid op een vlakke weg rijdt zonder zware tegenwind - kortom: als er weinig inspanning van de motor wordt gevraagd - kun je 'm prima op 1450/1500 toeren houden. Maar als er echt gewerkt moet worden, bedenk dan dat hij ergens rond de 1700/1800 toeren 80% of meer van het maximum koppel begint te leveren. En dat vindt-ie dus véél fijner...

Dus ook zodanig schakelen (zowel op als terug) dat je in de volgende versnelling liefst niet beneden die ca. 1700/1800 uitkomt (met de caravan erachter hou ik hem heuvel-op trouwens liever tegen de 2000 aan), dan gaat het wel goed.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Doe in een schaaltje een klein laagje dieselolie en een ander schaaltje benzine (doe dat buiten op een veilige plek zonder brandbare materialen in de nabije omgeving) en steek beide vloeistoffen aan .
Zie de benzine lekker branden vrijwel zonder zichtbare walm/roet en vergelijk dat met de dieselolie.
Je ziet direct waarom die EGR vervuild en een roetfilter nodig is bij de diesel.
 

PeterL

Nieuw lid
Vandaag met dealer gesproken, geen coulance regeling voor de egr-klep, de auto was niet bij dealer in onderhoud. Importeur kan ook niets doen en wendt het af op de dealer. Ondanks dat de garantietermijn van twee jaar verstreken is geen recht op een deel van de kosten. Helaas zijn de importeur, dealer en de verkoper niet op de hoogte van de wettelijke regels dat je mag verwachten dat je een deugelijke auto koopt en dat fabrieksfouten kostenloos vervangen moeten worden. Nu vraag ik niet het arbeidsloon, immers niet bij de dealer uit laten voeren, maar wel de kosten van de klep retour.
Dat de importeur niet thuis geeft stelt mij diep teleur. Bij de aanschaf van een nieuwe auto, geen sjoemel diesel van de VW groep meer. (Moet trouwens nog steeds een aanpassing daarvoor krijgen, kosteloos?) ik kijk wel een straat verder.
 

Canon-Eye

Forumguru
de auto was niet bij dealer in onderhoud.
Tsja, in dat geval vind ik de reactie van de importeur en de dealer niet alleen voorspelbaar, maar ook nog tamelijk begrijpelijk.

Voorwaarde voor garantie en/of coulance is als regel toch wel dat de auto aantoonbaar volgens de voorschriften is gebruikt en onderhouden. Indien het onderhoud niet bij een dealer is gebeurd, heb je vanzelf een probleem met de aantoonbaarheid en hoef je van de dealer sowieso geen steun te verwachten.

Komt er dus op neer dat de extra kosten bestreden moeten worden uit de besparing op het onderhoud...
Ik heb ervoor gekozen om alle werkzaamheden aan de auto wel door de dealer te laten verrichten. Mocht er ooit iets raars aan de hand zijn, dan sta ik toch wat sterker bij een eventueel beroep op coulance o.g.v. het conformiteitsbeginsel.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Vandaag met dealer gesproken, geen coulance regeling voor de egr-klep, de auto was niet bij dealer in onderhoud.
De dealer mag dus wel de narigheid opknappen terwijl hij nooit iets aan je hebt kunnen verdienen en je na de reparatie waarschijnlijk ook niet meer terug komt.
Het is jammer voor je dat het geld kost maar dat geld heb je natuurlijk allang uitgespaard op het goedkope onderhoud. (als het goed is)
 

PeterL

Nieuw lid
Nee, de dealer hoeft de narigheid niet op te knappen voor mij, maar dat is de reactie van de importeur. Ik moet van de importeur naar de dealer om daar te klagen.
De kosten die ik gemaakt heb vraag ik ook niet van de dealer terug. Maar ik vind wel dat de importeur in gebreke blijft. Bij een fabrieksfout wordt toch normaal een terugroepactie op touw gezet? Of geldt dit alleen maar als er doden kunnen vallen? Ik wil alleen de materiaalkosten van de klep terug hebben.
De arbeidskosten, hoeveel dat niet misselijk is, is het risico dat ik gelopen heb om de auto bij een niet dealer in onderhoud te hebben.
Dat ik ooit voor een niet dealer gekozen heb, komt omdat ik in een dorp woon zonder openbaar vervoer (jaren geleden opgedoekt, was onrendabel) en het autobedrijf (niet dealer) lopend te bereiken is.
Maar zoals ik eerder gelezen heb, heeft de importeur (PON) een positie die hij m.i. flink misbruikt. We praten over een fabrieksfout en mogelijk wel over een ontwerpfout van de EGR. De fabrikant en daarmee zijn vertegenwoordiger in NL is uiteindelijk verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid proberen zij te ontlopen.
 

PeterL

Nieuw lid
@Peter-036 Het waren mijn woorden, de dealer ontkende het niet dat het een fabrieksfout was. Ook de klantenservice van Skoda ook niet. En als ik de vele berichten en het grote aantal lezers over het onderwerp tel, zijn wij helaas niet de enige met het EGR probleem. Een Range Rover lijkt mij wel wat, maar is nieuw iets boven mijn budget. Dus nog hopelijk vele jaren met mijn Fabia, die overigens gelukkig wel lekker rijdt. Vanaf 1975 een VW rijder, voor de Fabia een uitstapje gemaakt naar een Renault Scenic. Nu bijna 5 jaar een Fabia greenline turbo diesel waarmee ik op de Autobahn op de Mercedesrijstrook goed meekom.
 

Vlaar032

Senior Member
Ook de Belgische 1,2 tdi versie uit 2011 bij mij. Maar gebruik nooit die schakelindicator. Wát een pokkeding. Plak het af....Die is gemaakt om juist vuile turbo's en EGR's aan ons als berijders te verkopen. Handel! Eerst betaal je weinig BPM maar daarna betaal je het weer terug in BTW op onderdelen en arbeidsloon.
Rij lekker op het gevoel zoals vroeger. E.e.a. houdt in dat ik 'm bijna nooit onder 2000 rpm laat zakken, daaronder toch geen NMeters. En aangezien het dezelfde versnellingsbak is met overbrengingen als die van de 1,9 tdi LOL...Op de A27 als de spits strook open is 85 km/u in z'n 4. Het gebruikt ook niet meer diesel dan zit je net boven de 2000 rpm dacht ik.
Ik heb nu de 14" winter velgen er op daardoor iets meer toeren. Maar ik begreep dat EGR al dicht gaat boven de 2000 rpm. Dan hou je in elk geval je turbo schoon. En inderdaad wat @PeterL hierboven schrijft, hou de vaart erin in z'n 5e, hoppa niet onder de 140, blijft ie ook mooi schoon.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
dat ik 'm bijna nooit onder 2000 rpm laat zakken, daaronder toch geen NMeters
Dat klopt niet helemaal. Vanaf ca. 1750 rpm is al zo'n 80% van het maximumkoppel ter beschikking, en dat is voor dit motortje (zoals trouwens voor de meeste motoren) een prima "werkgebied" waarin het heel wat aan kan.
 

Marvin

Nieuw lid
Bedankt voor jullie inzichten. Ik rij nu inderdaad niet meer met de schakelindicator. Het begint door te dringen dat dat des duivels is. Het is inderdaad zo dat de motor veel aangenamer voelt en klinkt als ik rond de 2000 rpm blijf (minder trillingen en gebrom) - wat ook logisch is natuurlijk.

Heeft er iemand een afbeelding van de koppelcurve van de 1.2 TDI? Ik dacht dat die niet in het onderhoudsboekje stond. Meen me wel te herinneren dat het maximumkoppel inderdaad rond de 2000 rpm is.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Marvin Misschien heb je hier iets aan?
gallery_2_1_64375.jpg

Komt van het Skodaforum.eu

Als je naar de rode (originele) koppelkromme kijkt, dan zie je dat je inderdaad bij 1800 rpm de genoemde 80% van het maximum ter beschikking hebt.
Ik heb daar in de praktijk voldoende aan, ook met de Eriba Touring (1000kg) erachter. Of ik daar t.z.t. na het ontsjoemelen ook nog voldoende aan heb, zien we dan wel weer...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan