Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

piair1982

Forumguru
Uiteindelijk is het opgelost. Dashboard hoefde maar 15 cm naar voren. Dashboard is ook netjes teruggeplaatst en geen piepjes of kraakjes. Kachelweerstand en aanjager zijn vervangen. Kosten zijn fors, ongeveer 450 aan delen en dan 4,5 uur werk... Dus ben nog bezig om te kijken of Škoda wat kan betekenen hierin.
 
Hierbij de lijst met problemen tot nu toe met mijn Fabia 2 Greenline (44000 gekocht, nu 62000km):

- Raamschakelaar in rechterdeur defect
- GPS antenne defect ivm. vocht
- EGR klep defect
- Piepende remmen (meerdere keren)
- Krakende deuren
- Krakend dashboard
- Kachelweerstand defect
- Loszittend interieurdeel linkerachterstijl
- Fluitende brandstof opvoerpomp (2x vervangen)
- Elke ochtend vacuum weg uit rembekrachtiger. Hierdoor erg oppassen bij starten dat de auto niet wegrolt.
- Misschien nog wat vergeten...
 

Kogamyata

Senior Member
@sevenup Je schrijft niet welk bouwjaar en type. Mogelijk is het de 1,2 td greenline.

De mijne van 11-2010 heeft bij ca 160.000 km 'n nwe EGR en Binnenventilator "gekregen". Piepende remmen voor zijn opgelost door garage met als ik 't goed zeg Kopervet. Af en toe fluittoon maar dat begint als de tank ver leeg is. Ik rijd altijd tot reserve of nog iets verder en kan bij begin reserve meestal nog ruim 150 km rijden. Zo probeer ik altijd 1050 km te halen. Wel ook storing gehad met R-voorraam, boven aangekomen ging hij weer naar beneden. Met wattenstaaf door sponningen en beetje glycerine en geen last meer gehad. Rest herken ik niet.
 
De mijne is van 2011. Remmen zijn 2 keer los geweest en schoongemaakt en kopervet gebruikt, maar het komt weer terug. Ook bij de trommelremmen achter. Fluittoon is ook bij volle tank aanwezig, wel een stuk zachter dan bij legere tank.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik weet niet of ik 't goed zeg, maar toen ik bij mijn Fiat 128 uit 1977 piepende (toen al schijfremmen) voorschijfremmen had, zei 'n collega dat ik anti-piep-plaatjes moest laten monteren. Dat deed ik bij de Fiat dealer en hup...weg was het gepiep. Misschien hebben meerderen hier op 't forum die ervaringen en ... misschien kan het bij de jouwe ook. Bij trommelremmen nooit last gehad.
Succes,
Joop.
 
@sevenup Je schrijft niet welk bouwjaar en type. Mogelijk is het de 1,2 td greenline.

De mijne van 11-2010 heeft bij ca 160.000 km 'n nwe EGR en Binnenventilator "gekregen". Piepende remmen voor zijn opgelost door garage met als ik 't goed zeg Kopervet. Af en toe fluittoon maar dat begint als de tank ver leeg is. Ik rijd altijd tot reserve of nog iets verder en kan bij begin reserve meestal nog ruim 150 km rijden. Zo probeer ik altijd 1050 km te halen. Wel ook storing gehad met R-voorraam, boven aangekomen ging hij weer naar beneden. Met wattenstaaf door sponningen en beetje glycerine en geen last meer gehad. Rest herken ik niet.


Hmm, 1050 km haal ik bij lange na niet. Als het brandstof lampje begint te branden kan ik zo'n 36 liter tanken. Hiermee kan ik ongeveer 720KM rijden (1:20)

Rijd je dan 1:29?
 

Kogamyata

Senior Member
Dat heb ik wel ooit gehaald ja maar toen zat ik veel op 80 km wegen. 's-Zomers haal ik 1:27,5 en 's-Winters 1:25,5. Maar ik zeg er altijd bij niet sneller dan 100 kmh behalve bij inhalen van vrachtwagens even naar 110 of 120kmh. Vorige week getankt bij BP 1039 km en 40,8 l voor exact € 40,-
 

Spierings

Forumguru
Loshalen, goed op schuren, goed reinigen en goed smeren op de raakvlakken met de ankerplaats is dan de oplossing..
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu voornamelijk achter, vooral bij vochtig weer.
Bij mij alleen onder erg vochtige omstandigheden kort na vertrek - na één keertje remmen is het over en komt het de rest van de rit ook niet meer terug. Daar ga ik verder dus geen energie aan besteden...
 
Dit is natuurlijk Nederland, dus een hoop spaardiesels, maar misschien kunnen we een apart topic maken voor mankementen bij de Fabia II op benzine? :D

Bij de Fabia 1 waren het de lekkende deuren en problemen met de 8V motor. Bij de Fabia 2 lees ik vooral kachelventilator en ventilatorweerstand? Andere bekende "algemene" of benzine-versie mankementen die ondertussen uit dit topic gedestileerd kunnen worden? Uiteindelijk is denk ik een opsomming - net als bij de hoogte km stand topics - het handigste...
 
Loshalen, goed op schuren, goed reinigen en goed smeren op de raakvlakken met de ankerplaats is dan de oplossing..

Zal dit bij de volgende onderhoudsbeurt proberen.

Kraken in het dashboard heb ik zo goed als opgelost door kleine rubber stripjes te plaatsen tussen de naden waar het kraakt. Bij mij is dit onder het navigatiesysteem en tussen dashboard en linker voorstijl.

Wel nog steeds erg veel last van remdrukverlies elke ochtend. Moet met erg veel kracht op het rempedaal trappen om niet weg te rollen tijdens starten van de motor. Zijn er meer die hier last van hebben, en wat is er aan te doen? Is behoorlijk iritant.
 

Spierings

Forumguru
Wel nog steeds erg veel last van remdrukverlies elke ochtend. Moet met erg veel kracht op het rempedaal trappen om niet weg te rollen tijdens starten van de motor. Zijn er meer die hier last van hebben, en wat is er aan te doen? Is behoorlijk iritant.

Druk in rembekrachtiging valt weg, mogelijk door defecte terugslagklep in vacuüm slang ( wat zeer weinig voorkomt) of de bekrachtiger zelf. Hier zit een membraan in...
 
Druk in rembekrachtiging valt weg, mogelijk door defecte terugslagklep in vacuüm slang ( wat zeer weinig voorkomt) of de bekrachtiger zelf. Hier zit een membraan in...

Bedankt voor de reaktie.

Is zo'n bekrachtiger te repareren of moet er dan een nieuwe in? Zie dat deze nogal duur zijn namelijk.
 
Moet dan een nieuwe op. Valt niks aan te repareren..

Hmm, zal de dealer een vragen of dit vaker voorkomt en of er eventueel coulance op deze reparatie zit. Auto heeft nu 64000 km gereden, lijkt me dat zo'n rembekrachtiger veel langer mee zou moeten gaan.

Zo niet inderdaad de handrem maar gebruiken voor zolang het goed gaat, heb al begrepen dat zo'n rembekrachtiger behoorlijk aan de prijs is. Zit niet echt te wachten op nog weer een reparatie, zal dan de 7e keer zijn in iets meer dan een jaar dat ik terug moet naar de garage. Gelukkig tot nu toe alles binnen garantie, maar die is er nu af.
 

Vlaar032

Senior Member
Veel last van piepende achter remmen. Ik heb ze in okt 2015 nog open gemaakt (is heel makkelijk, trommeltjes) en schoon gemaakt, voeringen opgeschuurd maar hielp niet veel. Nu accepteer ik het geluid maar dat geeft me in elk geval de zekerheid dat ze werken. Het komt het meeste voor vlak na wegrijden 's morgens bij kou en vocht.

Verder heb ik originele cruise control laten monteren, die zat niet op mijn Belgische import 1,2 tdi-tje. Dan moet het stuur er af en dan maken ze een nieuwe unit met CC knopje/richtingaanwijzer en ruitenwisser/boordcomputerknopje aan de stuurkolom. En ze vervingen de boordnet-eenheid onder het dash. Vervolgens programmeren ze dan de boel. Tot mijn verbazing zat wèl het groene lampje wat gaat branden in het dashboard als je de CC gebruikt...
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Zie trouwens het bericht van @sevenup boven het mijne maar meestal is alleen de rem cylinder bovenop de bekrachter kapot. Dat is makkelijker te vervangen. Daar willen de rubber ringetjes van de zuigers wel eens van barsten.
 
Bovenaan Onderaan