verwijderen motorblok kap + zelf wisselen wielen

Mistraller

Senior Member
En als je de vorige 4 paginas had gelezen had je kunnen zien dat het allang geregeld was :tongue:

hmm ben een jaartje of wat weggeweest op het forum, en ik zie nu pas dat er een rare forum weergave aanstond, waardoor je niet alle berichten ziet...
Ik zag maar 2 pagina's....dus nu je het over 4 pagina's had, ben ik eens gaan zoeken hoe dat kon ...
 

skodaboy

Forumguru
2. Zijn er privé rijders die zelf hun banden wisselen naar winterbanden (velgen) thuis? Doen ze dat gewoon door de auto op de krik te zetten en dan wisselen maar? Een zaak zoals Profile/KwikFit of de dealer zal nl een moment sleutel gebruiken bij het aandraaien van de bouten. Lijkt me dat je dat thuis niet kan.[/quote]

ik wissel ook zelf mijn banden om de 6 maanden.
ik rij dus 6 maand met zomerbanden en 6 maand met sneeuwbanden...:confused:
ik gebruik een rol of garagekrik (2500kg) hefvermogen...
voor het los en vastdraaien van de bouten gebruik ik de gewone wielsleutel van de auto of wel een kruissleutel...:smirk:
het gene ik zelfs kan doen doe ik zelf aan de auto,al de rest is voor de dealer...moet toch ook zien dat mijne maat (mijn dealer dus) ook nog wat verdient aan mij..haha :xyxthumbs:
 

Maarten

Forumguru
Ik wissel ook gewoon zelf van zomer en winterbanden. Gewoon het krikje van de auto. een half uurtje werk en het is weer gebeurd. No problem.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ga van de week ff langs de bandenman. Heb geen zin om zelf te gaan klooien.
 

Captain Hook

Forumguru
Stelt echt geen bal voor! Het is zo makkelijk, dat het mij de besparing echt waard is!
Kwikfit rekent voor alleen wisselen bij mij altijd 60 euro. Banden van de velgen af, winter/zomerbanden er weer om. Nieuwe ventieltjes erin + balanceren.
En dan worden ze wel weer keurig met de momentsleutel aangedraaid.

Ik kan het inderdaad ook zelf dat wisselen (als je tenminste alles al om de velgen hebt zitten). Maar ik heb liever 'vers' gebalanceerde banden rond m'n velgen zitten. En dan vind ik die paar tientjes goed geinvesteerd in de veiligheid.
 

Rolle

Senior Member
Heb een setje (zomerbanden + velgen 17") en een setje voor de winter 15". Wisselen doe ik bij de bandenman voor 5€ is het gepiept, daar kan ik hem thuis niet zelf voor omhoog krikken.

Bij mijn vorige auto had ik enkel winterbanden en werd de wissel gedaan voor 15€ (afnemen zomerband, opleggen winterband en balanceren)
 

van inkel

Forumguru
Wisselen doe ik zelf gooi hem wel ff op de brug in het rallyhok.
Van de monteurs bij de fastfitters heb ik niet zo'n hoge pet op.
- bij mijn eigen auto al twee keer een paar bouten niet vast gedraaid toen ik hem kwam ophalen.
- bij mijn collega de wielen met meer dan 500 Nm de bouten aangedraaid, fijn als je langs de weg staat met je kruissleutel. Ik kreeg hem zelfs met een luchtsleutel niet los en heb toen maar de grootse momentsleutel gepakt (1,5 mtr) en moest er nog met m'n volle gewicht op gaan staan.
 

Rolle

Senior Member
Als je een brug hebt is dat inderdaad het gemakkelijkst, als je niet beschikt over een brug is de bandenboer een goed alternatief.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb mijn winterbanden erop laten zetten bij Euromaster. Daar hangen ze een briefje aan de binnenspiegel dat je na 500 km nog even terug moet komen om, inderdaad, de bouten te controleren. Zal ooit wel eens fout gegaan zijn... Maar netjes dat ze het doen!
 

JeeWee

Actief lid
Heb sinds vorig weekend winterbanden onder mijn O2. Was eigelijk niet de bedoeling (last minute wintersportje), maar na wat soebatten met de leasemaatschappij rij ik nu ook nog een maandje met winterbanden.

In vergelijking met wat jullie hier melden duurde het overzetten bij mij relatief lang (dik uur), maar wellicht komt dat door het plaatsen van de winterbanden op mijn eigen LM-velgen. Ziet er beter uit dan zwarte wielen, alleen die krassen op de velg rechtsachter zijn kwalitatief uitermate teleurstellend: precies op iedere spaak op dezelfde plek; trek er lijntjes tussen en je hebt een volmaakte cirkel. Voordeel van de bandenboer vind ik wel dat ik dus zomer én winter met mijn eigen velgen kan rijden en dat de banden door hen worden opgeslagen. In mijn berging ligt als gevolg van mijn gastank al een reserve (zomer)band in de weg ;)
 

hemi24

Forumguru
Wisselen doe ik zelf gooi hem wel ff op de brug in het rallyhok.
Van de monteurs bij de fastfitters heb ik niet zo'n hoge pet op.
- bij mijn eigen auto al twee keer een paar bouten niet vast gedraaid toen ik hem kwam ophalen.
- bij mijn collega de wielen met meer dan 500 Nm de bouten aangedraaid, fijn als je langs de weg staat met je kruissleutel. Ik kreeg hem zelfs met een luchtsleutel niet los en heb toen maar de grootse momentsleutel gepakt (1,5 mtr) en moest er nog met m'n volle gewicht op gaan staan.
raar verhaal: wielbouten met 500Nm vastgezet en vervolgens met een momentsleutel van 1,5m er met het Volle gewicht op moeten hangen om ze los te krijgen?
Beetje meer eten jongeman, want 33,3kg is een beetje aan de lichte kant voor een volwassen kerel... hahahahaha
 

van inkel

Forumguru
raar verhaal: wielbouten met 500Nm vastgezet en vervolgens met een momentsleutel van 1,5m er met het Volle gewicht op moeten hangen om ze los te krijgen?
Beetje meer eten jongeman, want 33,3kg is een beetje aan de lichte kant voor een volwassen kerel... hahahahaha

Ik zei meer dan 500 Nm (de sleutel klikte als een gek) zwaardere momentsleutels hebben we niet.
 

ertromp

Forumguru
De moraal van het verhaal: 500Nm is absurd.
Hier moet je inderdaad de titel LEO (lomp en onbenullig) voor hebben om dit los te krijgen.
Lichtmetalen velgen (en ookstalen) met hooguit 120Nm aantrekken
 
Bovenaan Onderaan