verwijderen motorblok kap + zelf wisselen wielen

ougie

Forumguru
Wat moeten jullie toch allemaal met die dure momentsleutels. Ik rijd al dertig jaar auto en heb diverse malen wielen verwisseld. Ook heb ik in die jaren diverse banden/velgen speciaalzaken bezocht, en die gebruiken stuk voor stuk luchtsleutels. En ik heb nog nooit gezien dat er nacontrole was met bv een momentsleutel. Die wordt gebruikt voor sleutelen aan het motorblok als bv de kop naar de galemiezen is geweest en opnieuw gemonteerd wordt. Heren maak het niet intressanter en vooral niet duurder dan het is.
 

Frankie

Actief lid
Meh, dat vind ik onzin. Het komt allemaal écht niet zo nauw hoor. Ow je hem op 120 instelt en hij 110 of 130 toelaat. Het werkt echt wel zo'n beetje.

Tenzij je natuurlijk een intertoys ding haalt.

Heb je in je vakantie een nieuw woord geleerd; "MEH" !?!?! of ontgaat me hier iets ? neem dat je weer "vakantie" hebt gezien het overvloed aan berichten.
 

Gieliovd

Forumguru
Heb je in je vakantie een nieuw woord geleerd; "MEH" !?!?! of ontgaat me hier iets ? neem dat je weer "vakantie" hebt gezien het overvloed aan berichten.
Nouja zeg, krijg we dat weer? Mag ik niet eens wat postjes doen in mijn lunchpauze? 15 minuutjes van de 30 op het forum alweer te veel van het goede.

Meh is geen wordt, dat is spreektaal.

Nou ik vind het wel weer prima, ik gooi het forum wel weer ff op een laag pitje :ahum:
 

Tallguy

Forumguru
[moderatorbreak]
HEY!!!, houden we het wel gezellig hier? Als Gielovd het woordje "meh" een keer of wat gebruikt hoef je je er toch niet zo druk over te maken? Laat staan met zo'n opmerking te komen of hij veel of niet post. Maakt jou het uit?
Je gaat toch niet iemands plezier hier op 't forum op die manier verknallen of wel?

[/moderatorbreak]
 

Desperado

Forumguru
Wat moeten jullie toch allemaal met die dure momentsleutels. Ik rijd al dertig jaar auto en heb diverse malen wielen verwisseld. Ook heb ik in die jaren diverse banden/velgen speciaalzaken bezocht, en die gebruiken stuk voor stuk luchtsleutels. En ik heb nog nooit gezien dat er nacontrole was met bv een momentsleutel. Die wordt gebruikt voor sleutelen aan het motorblok als bv de kop naar de galemiezen is geweest en opnieuw gemonteerd wordt. Heren maak het niet intressanter en vooral niet duurder dan het is.

Luchtsleutels gebruiken om de wielbouten vast te zetten is het slechtste wat je kunt doen.
Daarmee worden ze vaak veel te vast gezet met als gevolg bouten die kapotdraaien of zo vast zitten dat je ze haast niet los kunt krijgen zonder hulpmiddelen.
 

TL@

Forumguru
Luchtsleutels gebruiken om de wielbouten vast te zetten is het slechtste wat je kunt doen.
Daarmee worden ze vaak veel te vast gezet met als gevolg bouten die kapotdraaien of zo vast zitten dat je ze haast niet los kunt krijgen zonder hulpmiddelen.

Dat is wel de manier waarop elke garage (merkdealer of bandencentrale) ze vast zal zetten.
 

Desperado

Forumguru
Een goede garage/bandenfirma doet dat absoluut niet met een luchtsleutel.
Ik heb bij meerdere garages gewerkt en alle monteurs die ik ken raden het af.
 

tlpeter

Actief lid
Heel vervelend als je langs de snelweg staat en je krijgt die bouten niet los
Geloof me dat ik terug ga naar die garage en ze even vertel wat ik er van vind
Een bout aandraaien met een luchtsleutel zegt mij genoeg over de vakkundugheid van de (leerling)monteur
In mijn ogen ben je dan een prutser zonder gevoel voor zijn vak
Iemand die waarde kan hechten aan het product waar hij aan werkt zal dit nooit doen !
Stel dat de bouten afbreken omdat ze veel te vast zijn gedraaid en ze breken af
Het is een beetje overdreven want het zal wel meevallen maar toch
Er staat niet voor niks een moment aangegeven in de handboeken
 

Gieliovd

Forumguru
Ik probeer het maar weer.

Je kunt absoluut geen wielbouten of wielmoeren vastmaken met een luchtsleutel. Dit is om het LOShalen goed te doen, omdat het ene slaghamer is, zo'n luchttol.

Als je je bouten/moeren ermee vastmaakt is de kans zeer groot dat ze afbreken.

Maar het andere is, vooral met lichtmetalen velgen, dat je je velgen kapot draait! Je moeren/bouten zijn van staal en je velgen van aluminium.

Als je de konisch gevormde bouten/moeten te vast draait, dan druk je de velg als het ware kapot.

Ik spreek uit ervaring want mijn eerste auto daar zaten LM velgen onder welke vast zaten met wielmoeren voor stalen velgen, waarvan het konische vlak anders gevormd was, en te vast.

Bij het loshalen kwam de halve velg mee. Leuk als je hem eens flink door een bocht trekt en je wiel loopt eraf.
 

van inkel

Forumguru
Een beetje werkplaats heeft luchtsleutels welke je op een bepaald moment kunt instellen, wij in ieder geval wel (maar ja wij moeten ook in 15 min alle vier de wiellen wisselen en de complete auto nakijken, en evt de nodige onderdelen vervangen als bijv. remblokken, turbo etc. etc.)
 

Desperado

Forumguru
Ik denk dat een beetje "gewone" werkplaats dat toch echt niet heeft.
Gewone luchtsleutels van een beetje kwaliteit zijn al aardig prijzig.
En een beetje ervaren monteur doet er met de gewone gereedschappen misschien 5 miuten langer over.

:ot: Gieliovd; gewoon doorgaan, niks laag pitje!
 

EdK

Forumguru
Goh wat ben ik blij dat miijn skoda dealer gewoon de moment sleutel gebruikt om mijn stalen en Alu velgen vast te zetten !!
Rij ik met een gerust hard mijn kilometers !!
Luchtsleutels zijn voor die toko's als Kwikfit die snel geld willen verdienen en het minder interesseert of je velg heel of stuk gaat !!
 

Stan

Nieuw lid
10 Kg/m voor LM, en 12 voor stalen velgen. Alle auto's uit de VAG groep met LM moeten na 200 KM terug om bouten na te trekken. Kreeg hiervoor een kaarje mee bij Euromaster na wissel zomer/winter. Alleen jammer dat dit blijkbaar na klagen over slecht balanceren niet meer nodig was. Wat wel nodig was is mijn hele auto schoonmaken omdat zo'n monteur met zijn vieze klauwen in je auto gaat rijden. Bah ! Kijken nergens naar; allemaal 1 pot nat, die zogenaamde kwikfitters....
 

Desperado

Forumguru
Ik ben geen Kwikfit liefhebber, maar eerlijk is eerlijk, de Kwikfit hier in Appingedam is een voorbeeld voor al die anderen.
Ik kom er niet vaak, maar de keren dat ik er geweest ben(1 keer beurt met apk, 2 keer uitlaat, 1 keer accu,1 keer uitlijnen en balanceren en nog 2 keer apk) is alles netjes en schoon gedaan.
Misschien komt dat ook wel doordat het hier geen grote stad is.
Van de Kwikfit in Groningen heb ik wel slechte dingen gehoord.
 

Rallye

Forumguru
Ook heb ik in die jaren diverse banden/velgen speciaalzaken bezocht, en die gebruiken stuk voor stuk luchtsleutels. En ik heb nog nooit gezien dat er nacontrole was met bv een momentsleutel.

De heren bij mijn vorige bandenleverancier (Euromaster in het oosten des lands) deden altijd de laatste slagen met de momentsleutel bij het monteren van de velgen op mijn 206 GTI. Een collega van mij heeft vorig jaar een lichtmetalen velg van zijn Zafira stuk gemaakt bij het aandraaien met een gewone sleutel. Voorzichtigheid gaat boven alles ..... en een momentsleutel is goedkoper dan een velg.
 

Gieliovd

Forumguru
10 Kg/m voor LM, en 12 voor stalen velgen. Alle auto's uit de VAG groep met LM moeten na 200 KM terug om bouten na te trekken. Kreeg hiervoor een kaarje mee bij Euromaster na wissel zomer/winter. Alleen jammer dat dit blijkbaar na klagen over slecht balanceren niet meer nodig was. Wat wel nodig was is mijn hele auto schoonmaken omdat zo'n monteur met zijn vieze klauwen in je auto gaat rijden. Bah ! Kijken nergens naar; allemaal 1 pot nat, die zogenaamde kwikfitters....
Als ik zou beslissen naar een kwikfitter te gaan ergens voor en ik zou mijn auto smerig terugkrijgen zou ik dat absoluut niet accepteren en eisen dat hij schoongemaakt werd of eisen dat de rekening betaald zou worden om hem te laten reinigen.

Het moet niet zo zijn dat ze echt kunnen doen en laten wat ze willen, zo is het ook weer niet vind ik.

Ik dacht dat ieder bedrijf wel netjes plastic in auto's legde enzo... dus niet.
 

van_der_P

Senior Member
Wat wel nodig was is mijn hele auto schoonmaken omdat zo'n monteur met zijn vieze klauwen in je auto gaat rijden. Bah ! Kijken nergens naar; allemaal 1 pot nat, die zogenaamde kwikfitters....

Helaas komt dat tegenwoordig steeds meer voor. Alles moet wijken voor het werk wat zij moeten doen, en of het nu bij de fastfitter is of de sanitairboer of de mensen die post rond brengen. Naderhand zit je met de rommel, en beschadiging en kan je zitten te leuren om het geregelt te krijgen.
 

Mistraller

Senior Member
hmmm...dacht een ETKA te hebben met Skoda, maar ht is alleen VW en Audi. Weet iemand anders hoe die montage nu precies in elkaar steekt met die beschermkap?

Gewoon eraf trekken en 'plopt' ie dan los? Is dus O2 gerelateerd, niet Fabia, want die is volgens mij anders.

Ja die kap kan je gewoon lostrekken. Er zit zo'n rubber hoes bij de oliepeilstok die je er naderhand weer doorheen drukt. Stelt echt niks voor. Volgens mij hoeft ook de peilstok er niet uit.
 

redfoxert

Senior Member
Ja die kap kan je gewoon lostrekken. Er zit zo'n rubber hoes bij de oliepeilstok die je er naderhand weer doorheen drukt. Stelt echt niks voor. Volgens mij hoeft ook de peilstok er niet uit.


En als je de vorige 4 paginas had gelezen had je kunnen zien dat het allang geregeld was :tongue:
 
Bovenaan Onderaan