verwijderen motorblok kap + zelf wisselen wielen

Tallguy

Forumguru
2 vragen waarvan ik hoop dat iemand het antwoord heeft :)

1. Kan je de kap die over je motorblok zit (die zwarte kap waar ook je oliepijlstok inzit) zelf eraf halen en zo ja..hoe?
Ik heb een monteur het een keer zien doen (nou ja..ik miste net hoe hij het deed), maar hij klikte 'm als het ware terug. Iemand hier dat al geprobeerd?
Heb nl een keertje flink geknoeid bij bijvullen olie en die kap plakt aan alle kanten :(

2. Zijn er privé rijders die zelf hun banden wisselen naar winterbanden (velgen) thuis? Doen ze dat gewoon door de auto op de krik te zetten en dan wisselen maar? Een zaak zoals Profile/KwikFit of de dealer zal nl een moment sleutel gebruiken bij het aandraaien van de bouten. Lijkt me dat je dat thuis niet kan.
 

Erik_NL

Forumguru
oliepeilstok
2. Zijn er privé rijders die zelf hun banden wisselen naar winterbanden (velgen) thuis? Doen ze dat gewoon door de auto op de krik te zetten en dan wisselen maar? Een zaak zoals Profile/KwikFit of de dealer zal nl een moment sleutel gebruiken bij het aandraaien van de bouten. Lijkt me dat je dat thuis niet kan.
ik wissel zelf de wielen om. Gebruik daarbij een hydraulische krik van de LIDL (ca 16 €) en een momentsleutel die ik al had voor mijn motorfiets. Vorige week had de Duitse LIDL een momentsleutel in de aanbieding voor ca 15 €. Aanhaalmoment 120 Nm
Handig: een montagepen die bij duurdere VAG-modellen in de standaardgereedschapsset zit. Onderdeelnummer 89 301 2223, kost ca 2,10 €
 

Gieliovd

Forumguru
2 vragen waarvan ik hoop dat iemand het antwoord heeft :)

1. Kan je de kap die over je motorblok zit (die zwarte kap waar ook je oliepijlstok inzit) zelf eraf halen en zo ja..hoe?
Ik heb een monteur het een keer zien doen (nou ja..ik miste net hoe hij het deed), maar hij klikte 'm als het ware terug. Iemand hier dat al geprobeerd?
Heb nl een keertje flink geknoeid bij bijvullen olie en die kap plakt aan alle kanten :(

2. Zijn er privé rijders die zelf hun banden wisselen naar winterbanden (velgen) thuis? Doen ze dat gewoon door de auto op de krik te zetten en dan wisselen maar? Een zaak zoals Profile/KwikFit of de dealer zal nl een moment sleutel gebruiken bij het aandraaien van de bouten. Lijkt me dat je dat thuis niet kan.
1. Bij de Fabia is het zo dat je die kap op een aantal punten fixeert op rubbers. Ik dacht dat het een heel ingewikkelde constructie was, maar het valt erg mee. Het luchtfilter zit geïntegreerd, dus je moet hem over je injectiehuis heen zetten bij de Fabia. Dan druk je hem op die palletjes en het zit. Vergeet niet je carterontluchting slang los en vast te maken. Kun je die meteen reinigen!

2. Ik heb wel eens wielen gewisseld ja. Van lichtmetaal naar ander lichtmetaal, zonder momentsleutel. Ik heb het eenvoudig gedaan door de auto per wiel op de krik te zetten. Eerst even de wielbouten lossen, opkrikken, eraf halen, nieuwe erop, vastdraaien, laten zakken, goed vastdraaien (niet erop stampen met lichtmetaal!) tot ze goed vast zitten. Staal kan veel meer hebben als lichtmetaal. Na 500 km nog eens naspannen.

Appeltje eitje! Helemaal als je 2 setten wielen hebt.

Tja een momentsleutel is het mooiste, vooral met lichtmetaal. Met staal maakt het niks uit. Als die niet hebt, gewoon op gevoel. Vertrouw je het niet, rij je ff naar de garage en laat je het ff checken met de momentsleutel.

Of je koopt er zelf een. Ik heb er wel een liggen hier gelukkig. Nou nog winterbanden op velg :).
 

van inkel

Forumguru
Je kunt het ook gewoon met een kruissleutel doen, maar momentsleutel is makkelijker. Mijn ervaring is dat je met een kruissleutel de bouten vaster aandraait dan nodig is (momentsleutel 120 Nm). Met de hand ca. 150 Nm.
Ik wissel de winterbanden altijd zelf, hoef dan ook geen afspraak te maken met de banden boer.
Maar ja ik heb dan ook een complete service werkplaats tot mijn beschikking (rallyhok).
 

Gieliovd

Forumguru
Had ik dat ook maar. Ik ken wel mensen zoals een goede vriend van mij, die hebben een oude boerderij met een hele grote stal eraan vast. Redelijk warm, gladde vloer, verlichting.. PERFECT!

Sleutelen aan de motorfiets, aan de auto's... alles perfect. Ik sta te k*tten in de wind, regen, kou.. moet elke keer 100 meter lopen naar mijn gereedschap in huis...

Met de motor gaat dan nog wel, in het tuinhuis, lekker krap en koud.

Een ding dat ik wil als ik mijn eigen huis kan kopen: een schuur erbij.
 

Tallguy

Forumguru
okay, thanks so far voor de reacties voor de wisseling van de velgen. Weet je ... ik heb er nu weliswaar winterbanden op stalen velgen onder hangen, maar...het weer is niet echt uitnodigend om te blijven rijden op winterbanden. Ja, het is meegerekend in de lease dus het omzetten zou me niks kosten, maar om nou iedere keer naar de Profile te rijden om te laten wisselen als het weer dreigt om te slaan is ook niks.
Zat dus te dubben om anders zelf een keer te wisselen. hmmm...ik denk daar nog maar ff over na...heb iig van jullie genoeg tips gehad :rockon:

En die kap...het is een O2 en van wat ik dacht gezien te hebben is het een kwestie van de peilstok eruit, de dop eraf draaien die je normaal ook eraf haalt als je olie bijvult en dan lijkt het alsof je 'm los kan trekken. Toen de monteur 'm nl terug plaatste hoorde ik wat klikken, dus misschien zit ie met 4 palletjes vast ofzo.

Ik zal eens op ETKA kijken....
 

Hetzer

Forumguru
2. Ik heb wel eens wielen gewisseld ja. Van lichtmetaal naar ander lichtmetaal, zonder momentsleutel. Ik heb het eenvoudig gedaan door de auto per wiel op de krik te zetten. Eerst even de wielbouten lossen, opkrikken, eraf halen, nieuwe erop, vastdraaien, laten zakken, goed vastdraaien (niet erop stampen met lichtmetaal!) tot ze goed vast zitten. Staal kan veel meer hebben als lichtmetaal. Na 500 km nog eens naspannen.

Appeltje eitje! Helemaal als je 2 setten wielen hebt.

precies zo doe ik het ook altijd, ik gebruik nooit een moment sleutel, gewoon goed vasrdraaien, en na 500 km nog eens checken thats it
 

joergarms

Senior Member
IK kan me alleen maar voegen bij al het geschrevene.
Ik wissel zelf ook alles thuis om, maar goed, m'n auto staat direct naast ons huis en voor de garage, dus alles voor het grijpen.
Een garagekrik is inderdaad wel aan te bevelen, werkt sneller en staat veel stabieler dan de schaarkrik van de auto zelf.
Ik gebruik er vaak 2 kriks voor, dan kun je tegelijkertijd 2 wielen wisselen.
De kap is volgens mij gewoon vastgeklikt, maar het kan ook zijn dat er toch nog 2 moertjes of boutjes aangedraaid moeten worden.
Ik zit momenteel ook te twijfelen over m'n winterbanden, al waren ze gisterochtend toch wel in het voordeel, blijft leuk.
 

Tallguy

Forumguru
hmmm...dacht een ETKA te hebben met Skoda, maar ht is alleen VW en Audi. Weet iemand anders hoe die montage nu precies in elkaar steekt met die beschermkap?

Gewoon eraf trekken en 'plopt' ie dan los? Is dus O2 gerelateerd, niet Fabia, want die is volgens mij anders.
 

Frankie

Actief lid
hmmm...dacht een ETKA te hebben met Skoda, maar ht is alleen VW en Audi. Weet iemand anders hoe die montage nu precies in elkaar steekt met die beschermkap?

Gewoon eraf trekken en 'plopt' ie dan los? Is dus O2 gerelateerd, niet Fabia, want die is volgens mij anders.

Kap "plopt" er inderdaad zo af. Wel met beleid doen natuurlijk :-) Bij deze nog niet, maar bij de vorige O2 heb ik m er zo al vanaf zien halen. Pas wel op met je ogen !! In de rubber rand rond de olievuldop kan nog olie zitten en die zou dat zomaar in je ogen kunnen spatten !!
 

Tallguy

Forumguru
zo..kap eraf gehaald. Is inderdaad makkelijk te doen...beetje beleid en 't plopt zo los.

Daarna de kap + rubberen ring bij de oliedop in de Dasty gezet, paar minuutje wachten, afspoelen en klaar!

Kap zit al weer erop...'t geheel kostte me 10min ofzo. Hoe ik me iig geen zorgen meer te maken over gore, vette vingers (of olie op m'n kleren) als ik olie bij moet vullen.
 

Gieliovd

Forumguru
Gewoon eraf trekken en 'plopt' ie dan los? Is dus O2 gerelateerd, niet Fabia, want die is volgens mij anders.
Meh dat weet ik ook wel :eek: maar ging mij erom dat het zo bij de Fabia gaat en dan misschien geldt voor de hele VAG telgengroep.
 

ougie

Forumguru
Gewoon het krikje uit de achterklep en een kruissleutel. Kruislings aandraaien en gewoon handvast op gevoel. Zo wissel ik van lichtmetaal naar winterset en andersom. Op mijn gemakkie thuis voor de garage.
 

van_der_P

Senior Member
2 vragen waarvan ik hoop dat iemand het antwoord heeft :)



2. Zijn er privé rijders die zelf hun banden wisselen naar winterbanden (velgen) thuis? Doen ze dat gewoon door de auto op de krik te zetten en dan wisselen maar? Een zaak zoals Profile/KwikFit of de dealer zal nl een moment sleutel gebruiken bij het aandraaien van de bouten. Lijkt me dat je dat thuis niet kan.

Ik wissel de wielen zelf. Heb indertijd bij de kijkshop geloof ik een garagekrik gekocht en een momentsleutel. Die garagekrik rij ik onder de auto op een stevig punt van de ophanging. Daar krik hem dan omhoog. Wielen er vanaf, schoon maken Winterbanden op spanning brengen en monteren. Wielen met de momentsleutel (120 nm) natrekken klaar. Ben niet zo snel als de formule 1 maar met 3 kwartier is het toch gepiept.
 

Gieliovd

Forumguru
Een ietwat betrouwbare momentsleutel kost al vlug 100 eurio's. Bij Würth bijvoorbeeld. Ik weet natuurlijk niet of het zo precies moet aangespannen worden dat je een geijkt exemplaar moet hebben.
Meh, dat vind ik onzin. Het komt allemaal écht niet zo nauw hoor. Ow je hem op 120 instelt en hij 110 of 130 toelaat. Het werkt echt wel zo'n beetje.

Tenzij je natuurlijk een intertoys ding haalt.
 

Desperado

Forumguru
Zoals Ougie ook al zegt: kriuislings met de gewone sleutel.
En vast is vast, dus niet met je voeten erop gaan staan stampen!
 
Bovenaan Onderaan