Verwarming Seat Leon 5F

PizzaPieter

Donateur
Ik heb een dingetje waarvan ik een vermoeden heb wat t zou kunnen zijn, maar ook graag jullie advies.

Het duurt nogal even voordat ik warme lucht uit mn ventilatie systeem krijg. Dit was voorheen naar een minuut ofzo en kan nu gewoon 10 minuten duren. En áls t dan komt, dan is het niet écht warm. De motor dan is lekker op temperatuur (olietemp 95) en de koelvloeistof ook.

Onderweg ff gestopt en calibratie van de flappen gedaan, maar had geen effect

Co-pilot gaf me de eerst hint en vertelde dat koelvloeistofniveau belangrijk kan zijn. Motor is nu dus warm en niveau staat nét boven t minimum.

2e Co-pilot tip was voelen aan leidingen naar interieur. Eentje is behoorlijk warm, andere soort van lauw.

Makkelijkste win is morgen bij koude motor de koelvloeistof bijvullen en opnieuw testen, maar toch wil ik jullie adviezen ook nog ff horen.

Langzaam opwarmen zou kunnen komen door lekke thermostaat, maar dat verklaart niet waarom ik uiteindelijk niet toch héél warme lucht krijg. Zelfs op HI en airco uit en recirculatiestand komt er pislauwe lucht uit
 

Bijlagen

  • IMG-20251124-WA0005.jpg
    IMG-20251124-WA0005.jpg
    330,7 KB · Weergaven: 12

hemi24

Donateur
Of een regelklep/ stelmotor heeft de geest gegeven…
Even uitlezen!

Peil van je koelvloeistof is ook laag; staat deze al lang zo? :pieker:
 

Arjan1985

Forumguru
Het regent weer klachten met verwarming problemen. 4de draad al. Leuk van VAG.
Ik had hier nog wat tips vandaan waar ik dezelfde klachten soort van omschreef.

Uitlezen is de eerste stap. Dan stel motoren en op het laatst pas kachel radiateur.


En hier over de stel motoren wat tips en locatie Octavia 3 weliswaar. Zal niet veel afwijken van de Seat.

En dit filmpje werd ook ergens door iemand gepost. Heel verhelderend over de kachel radiateur door Robert Bosch. Alles door hem uitgevoerd ziet er dan makkelijk uit.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Zit filmpje te kijken of vervangen kachelradiator...da's al snel iets meer dan een kwartier werk.

Eerste stap uitlezen. Vorige week is met mn schoonvader meegeweest om wielen te balanceren en uitgelezen, maar er waren geen storingen voorzover ik weet.

Morgen eerst maar eens wat koelvloeistof erbij gooien en dan verder zien
 

PizzaPieter

Donateur
Vandaag koelvloeistof bijgevuld (EVO), stond koud een mm onder t minimum, dus ging niet veel bij.

Verwarming blijft lauw.
Hoorde over lucht in systeem: is t een idee om in de aan en afvoerslang te gaan knijpen om te 'pompen' ofzo of is dat 'mooi bedacht, maar beetje gek plan, Pieter'

Kachelradiator vervangen is nogal een klusje, las ik eerder hier, al leek een filmpje gisteren op Internep t nog redelijk doable te zijn in een 5F. Wel een klusje, maar niet onmogelijk (mits brug-ish iets en veel geduld en acrobatische armen)

Las ook iets over spoelen....is dat echt een serieuze optie of verloren geld?
 

Kanerr

Forumguru
Als de ene slang warm is en de ander 'koud' dan kunnen er een aantal opties zijn maar zoals vriendelijke medeforummers eerder hebben gezegd zou er uitgelezen mogen worden met Vagcom of OBDeleven.

1. Tempsensor bij je kachelpaneel vies/veel stof waardoor hij geen goede temp waarde registreert en dus geen hitte naar cabine geeft
2. flappen in je kachelmotor niet goed afgesteld/vast/kapot reset zou kunnen helpen
3. kachelradiator verstopt -> spoelen kan helpen, daar zou ik mee beginnen in ieder geval. en als dat niet helpt vervangen maar dan nog met uitlezen zou je veel meer moeten zijn
 

PizzaPieter

Donateur
Ik heb net ff wat 'onderzoek' gedaan.

Motor stationair warm laten lopen
Leidingen gevoeld
Zowel naar interieur als naar radiateur.
Allemaal koud/lauw.
Totdat ik er in knijp, dan worden ze loeiheet, muv afvoerleiding kachelradiateur. Toen ik gisteren de aanvoerleiding voelde was die wel warm, maar nu na knijpen was die echt heet.

Maakt niet uit in welke leiding ik knijp, dan begint t water in t reservoir te klotsen.

Ook met warme water en zonder dop op reservoir (Jaja, met beleid en geduld gedaan) zit er géén beweging in de koelvloeistof totdat ik in een leiding knijp. Geen beweging, geen stroming, niks.

Kan t de waterpomp zijn die t begeven heeft?
 

PizzaPieter

Donateur
Inmiddels weer iets wijzer. Na een wat langere rit in Apeldoorn werd de buis naar de radiateur wél warm.
Ook merk ik dat de linker uitstroom opening warmere lucht geeft dan de 2 middelste.

Om t een beetje behaaglijk te maken heb ik de middelste 2 gesloten én die achter en nu blaast hij dus links en rechts.

Mijn inziens wordt ie niet super heet, maar daar was t ritje dan mss weer iets te kort voor.

Kan iemand me vertellen wáár de sensoren zitten die de temp meten waar ik zo bij kan?
 

PizzaPieter

Donateur
Avondje speuren lijkt aan te geven dat de middelste sensor áchter de draaiknoppen zit ín de climate control unit en níét los te vervangen is.
Het lijkt zo te zijn dat er via een kleine ventilator lucht naar binnen wordt gezogen.
Dus....als dat de boosdoener is, kan ik mss met perslucht oid proberen wat te fixen, maar dat is wel weer beetje tricky.
kak.
Nog even ertromp benaderd via Whatsapp, maar die doet geen VCDS etc meer. Ik zag een 'remcee' in de lijst in Apeldoorn staan, maar die is niet meer te vinden :(.
En verder is de spoeling dun hier in de buurt.
uitlezen van de temperatuur uitslagen zou al helpend zijn.
 

Yeti2015

Forumguru
Misschien kan je eens contact opnemen met Matthijs Leussink.
VAG Performance Center

Kerkhoflaan 9a 7251 JW Vorden 06-20392745
 

PizzaPieter

Donateur
Dank, Matthijs is een oude bekende. Bij hem gekomen via VWPASSAT.nl toen ik ooit een Passat B5 had :-).
Vorden is niet écht in de buurt, maar optie die ik niet overwogen had.
Ik heb inmiddels 2 films bekeken over vervangen van kachelradiator bij een Leon en Golf 7 en ondanks dat het een onhandige plek is, lijkt het me toch niet echt héél moeilijk.

Kachelradiator zelf kost ook niet de hoofdprijs, dus best een optie om te overwegen om hem gewoon zelf te vervangen, of zijn er heel goeie redenen waarom ik dat níét zou moeten doen?
 

Arjan1985

Forumguru
Hoi @PizzaPieter, ik heb exact dezelfde klachten. Zou je niet zo’n OBD dongel aanschaffen om met de telefoon de codes uit te kunnen lezen? Om toch eea uit te kunnen sluiten? Ik heb er 1 gekocht maar nog niet binnen. Desondanks zegt mijn onderbuik dat het gewoon de kachel radiator is (bij mij) en bij jou ook denk ik.

Ik heb die filmpjes ook bekeken en zal er in de kerstvakantie mee aan de slag gaan. Is gewoon een lange avond klungelen.

Wat mij het lastigste lijkt is de boel ontlucht krijgen. En ook het droog houden boven die airbag unit.
Tevens een speciale tang aanschaffen om die rare slangklemmen van de slangen af te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan