Verwarming niet te regelen

Cordoba

Forumguru
De stelmotor van de kachel dat is na verloop van tijd echt geen twijfel geval meer, die van de recirculatieklep merk je nauwelijks. (voor beiden is er één stelmotor, die zowel qua prijs, als uiterlijk bijna identiek zijn)
 

Antera

Donateur
Je kan ook even de leerwaarde opnieuwe inleren en dan kijken of het probleem dan blijft zo ja dan weet je waar je bij moet zijn. Vermeld hier even de uitdraai en een complete storingscode
 

fred_onrust

Nieuw lid
Hoi,
ik las dat u info had om het dashboard van een fabia in/uit te bouwen.
Ik heb ook het probleem met de warmteregingsklep/motor.
Gaarne,
dank u
en tot ziens
 

pascal1976

Nieuw lid
Er komt geen kracht op de stelmotoren, het is puur de slijtage van de potmeters.
Die regelt de de stand van de kleppen en als de gaan slijten geven ze verkeerde waarden door aan de kleppen die dan als het ware alle kanten op gaan.
Als je de temperatuurknop op een bepaalde waarde zet, is het systeem continu bezig die temperatuur te regelen en worden de stelmotoren continu gebruikt, óók die van de circulatieklep, die wordt gebruik als je de versnelling in de achteruit zet, dan sluit die klep.
Ik heb dat eens eerder aangehaald in een ander topic.
Dit euvel treft niet alleen Skoda, maar ook VW en Seat

Voor degene die het verhaaltje zelf eens wil lezen staat er een link hieronder met foto's.
Het is in het Duits, maar wie er echt belang bij heeft en het niet kan lezen, vind wel iemand die het kan vertalen, Google doet het ook wel.
De link:

Austausch von Stellmotoren OHNE Ausbau des Armaturenbretts!! : V: Interieur

link werkt helaas niet meer.
 

turboturbo

Forumguru
Dat filmpje. De horror :nailbiting:

Ik heb 'm nog uit gekeken ook :geek:. Jammer dat het eind er niet opstaat (we weten niet hoe het afloopt ;))

Hij gaat niet echt voorzichtig met het glaasje van z'n teller unit om, die zit nu vol krassen! :stop:

Hij vertelt bij het monteren van het stuur iets over dat je maximaal 5 keer iets kunt demonteren en weer monteren, kon niet goed verstaan wat hij daarmee bedoelde, maar het leek erop alsof hij zelf aangaf dat hij niet wist voor de hoeveelste keer hij dit demonteren deed, en dat het dus Russische roulette was.... :cool:?

Al met al lijkt het nog wel zelf te doen, als je bovenstaand filmpje in reversed order kan bekijken.
Wat mij tegen zou houden is dat als alles weer in elkaar geschroefd zit, de kans in mijn geval groot is dat ik er vervolgens achter zou komen dat die unit toch niet (goed) werkt of kennelijk niet goed aangesloten heb, of dat ik een van die 57 stekkers vergeten terug te stoppen....:facepalm:
 

Antera

Donateur
Goed opletten wat je doet dan kan er weinig mis gaan. Niet aan beginnen als je 2 linker handen hebt. Daarnaast hoeft niet voor elke klep alles compleet gedemonteerd worden als kan je er dan altijd wel beter bij
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Alhoewel dit topic al een tijdje "dood" lijkt , heb ik op dit moment met 1 van de Fabia 1's hier ook last van.
Ik begreep dat @Monteurtje een oplossing weet zonder gehele dashboard uit te bouwen. Ik hoop dat hij een handige omschrijving kan geven, of misschien zijn er ondertussen meer personen die het gelukt is zonder gehele uitbouw van het dashboard! Op internet niet een filmpje kunnen vinden voor een Fabia 1 (zonder dashboard uitbouw).
Aldus mijn dealer een klus van zeker €700,- (vooral arbeidsloon)......
 

Cordoba

Forumguru
Dat filmpje zul je ook niet vinden (of het moet in scene gezet zijn): wat ik begreep is er net genoeg ruimte voor de handen en de onderdelen om te manoeuvreren, maar kun je zelf niet eens zien wat je aan het doen bent. Er is dus ook geen ruimte om een cameraatje/telefoon of iets dergelijks te positioneren om te filmen én genoeg ruimte te hebben voor het uitvoeren van de klus.
 

Ted

Forumguru
Kan iemand mij vertellen of ik via het interieur filter, de recirculatieklep kan blokkeren opdat deze altijd open staat of op een andere eenvoudige wijze?
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt op 2 manieren bij de recirculatieklep komen: dashboardkastje loshalen, en dan naar boven/voren (slecht zichtbaar vanaf voetruimte bijrijder), of vanuit de motorruimte dan moet je de parafaan loshalen. Volgens mij staan er foto's in het topic van mijn oude Fabia.
 

Ted

Forumguru
Via de parafan is inderdaad een goede optie en wellicht ga ik dat doen omdat het tijd is om de humus van de bladeren eens te gaan verwijderen. Ik zie weinig nut van de recirculatieklep en zet hem dan permanent dicht, opdat ik alleen vanuit buiten lucht krijg.
 
Bovenaan Onderaan