Verwarming niet te regelen

prohabitator

Nieuw lid
Beste lezers,

Wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een uitdaging liggen betreffende mij fabia I betreffende de verwarming.

Als ik de verwarming op 18°C zet wordt het gloeiend heet in de auto en is er gen verschil met instelling 25°C. Als ik hem dan in 1 ruk terugzet naar 16°C wordt het weer koud. een tussenmoot geeft het dus niet.

Nu ben ik bij mijn garage geweest en die zegt dat er 2 klepjes zitten die niet goed regelen en dat die vervangen moeten worden, kosten per stuk 100euro ex. BTW en het hele dashboard moet eruit.

Dit zou dus betekenen +/- 700euro.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, ook met het type en de exacte positie, zodat ik het wellicht zelf kan doen.

Alvast bedankt.
 
Het dashboard demonteren is aardig wat werk. Als je nog nooit zoiets gedaan hebt, zou ik er toch nog even goed over nadenken om het zelf te doen.
Maar het is natuurlijk mogelijk. Mocht je een stukje documentatie willen met instructies, kun je even je e-mailadres via PM naar mij sturen!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het vorig jaar ook (moeten) laten doen: het zijn de stappenmotoren die niet goed reageren, soms pakt ie wel, soms niet. Als je 10-20 keer probeert, heb je kans dat op een gegeven moment de kachel wel in een acceptabele positie komt te staan.

Voor deze operatie, moet je hele dashboard incl. middendeel eruit om bij de stelmotoren te komen. De ene is voor de kacheltemperatuur, de andere is voor de recirculatieklep. Ik dacht dat ik er vorig jaar iets van 500 euro voor kwijt was. Ook voor de garage is dit 5 uur werk!! Bedenk hierbij dat je stuur er af moet (airbags) en dat er ook qua electronica nog wat bij komt kijken.

Overigens: welkom hier, en stel je even voor in het betreffende forumgedeelte
 

prohabitator

Nieuw lid
Cordoba,
Excuus voor mijn lompheid.

Ik ben een trotse bezitter van een combi 1.4 16V en heb de auto al sinds 2009.
Na enkele akkefietjes zelf te hebben opgelost ; rechts achter centraalmechanisme deur vervangen (na niet meer open krijgen deur), ABS sensoren en kleine tierelanteintjes is dit het laatste wat overblijft om op te lossen.

Dus er zit iets anders op dan naar de garage ?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ook voor een garage is dit geen eenvoudig klusje.

Even kort wat er moet gebeuren (zover ik weet, ik heb het ook laten doen):
- dashboard moet er in zijn geheel uit, en als ik het goed heb gaat dat alleen na het verwijderen van het stuur en dus de airbags(ik heb zelf voor verschillende klussen alle dashboarddelen los gehad, behalve de meters en het deel bovenop (dus tegen de voorruit))
- middenconsole waar radio en verwarming in zitten moet er geheel uit
- dashboardkastje moet er uit, om bij de recirculatieklep te komen.
Dan kun je bij beide stelmotoren komen (onderdeel prijs is voor beiden vrijwel gelijk en samen incl. BTW iets van 260 euro)
Dan moet je de stelmotoren vervangen, en vervolgens moet je die volgens mij inleren met Vagcom of VASkast (of eerst alleen in de juiste startpositie zetten, en later inleren)
Vervolgens moet je alles weer terug gaan monteren, testen en opletten dat je geen foutcodes veroorzaakt, en ik weet niet of er ook nog andere zaken opnieuw ingeleerd moeten worden, omdat er heel veel los is geweest.

Je kunt natuurlijk de beschrijving van marco opvragen, dan zie je het wel. Als je de auto dagelijks nodig hebt, en niet de beschikking over Vagcom en ook geen ervaren sleutelaar/monteur als hulp zou ik er niet aan beginnen. Als je zoekt op het forum vind je ook wel foto's hoe het eruit ziet, als het complete dash eruit is.
 

Monteurtje

Forumguru
Een beetje handige monteur pruts die dingen erin zonder het dashboard eruit te halen. Het is lastig. Maar kan wel. Heb het zelf ook zo gedaan.
 

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba, dat durf ik niet te zeggen. De laatste keer dat ik die kleppen vervangen heb is minstens 2 jaar geleden. Maar een uurtje ofzo, misschien 1,5. Je moet die kleppen of de juiste manier erin zetten. En je kan niet goed zien wat je doet.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk monteurtje: dus methode is niet geschikt voor iemand die het voor het eerst doet, en er geen ervaring mee heeft. Tijdsverschil met officiele methode (dash eruit) is wel groot: 5 uur officieel, tegen een uur via 'pruts-methode'.
 

Fokke

Nieuw lid
Dank je wel forum. Ik heb het zelfde. Best een lastig probleempje. Gelukkig heb ik nog Bovag garantie en kan mijn Fab1 combi nog ter reparatie aanbieden.
 

Antera

Donateur
komt veel voor mkomt veel kracht op te staan door evrvuiling en daarom gaan ze wel eens kapot
 

Cordoba

Forumguru
Die snap ik niet Antera. De stelmotor luistert soms wel, soms niet naar de regeling. Als ik het goed heb, gaat ie soms gewoon domweg niet naar de ingestelde waarde (ook niet als je via Vagcom de ingestelde waarde wijzigt, en 10 minuten later pakt ie ineens wel, dus ik zie de koppeling met vervuiling en kapot uit jouw opmerking niet zo. Er is mechanisch niets kapot, anders zou ie het niet af en toe wel goed doen, of bedoel je dat de stelmotor door vervuiling zijn actuele positie niet 'leest'?
 
Er komt geen kracht op de stelmotoren, het is puur de slijtage van de potmeters.
Die regelt de de stand van de kleppen en als de gaan slijten geven ze verkeerde waarden door aan de kleppen die dan als het ware alle kanten op gaan.
Als je de temperatuurknop op een bepaalde waarde zet, is het systeem continu bezig die temperatuur te regelen en worden de stelmotoren continu gebruikt, óók die van de circulatieklep, die wordt gebruik als je de versnelling in de achteruit zet, dan sluit die klep.
Ik heb dat eens eerder aangehaald in een ander topic.
Dit euvel treft niet alleen Skoda, maar ook VW en Seat

Voor degene die het verhaaltje zelf eens wil lezen staat er een link hieronder met foto's.
Het is in het Duits, maar wie er echt belang bij heeft en het niet kan lezen, vind wel iemand die het kan vertalen, Google doet het ook wel.
De link:

Austausch von Stellmotoren OHNE Ausbau des Armaturenbretts!! : V: Interieur
 

Paul W

Nieuw lid
Hallo, ik ben Paul nieuw op dit forum en sinds september eigenaar van een fabia combi uit 2004.

Ook ik heb problemen met de temperatuur regeling.
Ik overweeg de stelmotoren zelf uit te wisselen, zonder het daschboard te verwijderen wie heeft hiermee meer ervaring.
Misschien heb ik nog niet goed genoeg gezocht op het forum maar ik zou graag de plaats van de verschillende onderdelen weten.
Ik durf wel het een en ander aan te pakken maar bereid mij ook graag goed voor.

alvast bedankt voor de info
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Paul!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

Antera

Donateur
Deze kan je zeker vervangen en zal je probleem oplossen. Deze zijn te bereiken door demontage van je dashboardkastje. Wat is de storingscode dan weten we meteen over welke klep het gaat. daarnaast is de vraag heb je airco of climat
 

turboturbo

Forumguru
@Paul W, op pagina 1 is te lezen dat @Monteurtje het wel eens gedaan heeft, zonder het dashboard eruit halen.

Ik was onlangs ook op zoek naar dit draadje, omdat ik me afvroeg, of je haperende V68 kleppenstelmotor(en) ook in een eerder stadium kan herkennen/ aan de hand hebben dan wanneer je merkt dat de kachel of helemaal warm, of helemaal koud wordt. Ik zat van de week ook eens te klooien en kreeg de temperatuur niet goed geregeld, de kachel werd steeds te warm of te koud. Verschil tussen 19C en 26C leek ik echter nog wel te merken....
 

Paul W

Nieuw lid
Ik ga na het weekend eens bij de garage aan om de storingcodes uit te laten lezen en resetten.
Meld mij weer wanneer ik de codes heb.
 

Cordoba

Forumguru
@turbo-turbo: ik had de uitlezing met foutcode al voor ik ook maar iets gemerkt had (achteraf misschien één keer wat lastig instellen van de temp), my1stIbi heeft hem na afloop van de forummeeting in Zutphen nog uitgelezen, om even wat mogelijke instellingen te bekijken en daar kwam de foutcode boven water. Een paar weken later tijdens een vakantie in oktober was de temperatuur soms niet regelbaar. Met buitentemperaturen van 10-15 graden, werd je de auto uitgestookt, zelfs met de kachel op koud/dicht. De enige manier om het uit te houden, was ramen open, en airco inschakelen! (in okt. in NL). Ik denk dat het probleem dat jij had, meer een kwestie was dat je 'm niet netjes geregeld kreeg, bij 'kapotte stelmotoren' wordt je gewoon de tent uitgestookt. Probleem met de recirculatieklep merk je in de praktijk eigenlijk nauwelijks, maar komt wel bij uitlezen naar voren. Bij de stelmotor van de recirculatieklep, is het vervangen wel veel makkelijker, omdat je daar redelijk bij kunt komen door het dashboardkastje te demonteren.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, duidelijk @Cordoba. Het zou dus als foutcode uit de computer moeten komen rollen. Verder zou ik stukke stelmotoren echt niet kunnen missen, zoals jij omschrijft wat de symptomen zijn.
 
Bovenaan Onderaan