Versnellingsbak oververhit: Stop!

e_19

Nieuw lid
Zeker interessant.. maar ook erg verwarrend al die meningen, aanvullingen. Is er ergens een handleiding hoe rij ik correct met een DSG bak incl bijzondere situaties? De handleiding van Skoda is hier vrij summier over. Ik krijg mijn Octavia 150 PK TSI DSG 4 januari en wil het graag gelijk goed aanleren. Ik ga namelijk voor het eerst echt rijden met een automaat.
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
Zeker interessant.. maar ook erg verwarrend al die meningen, aanvullingen. Is er ergens een handleiding hoe rij ik correct met een DSG bak incl bijzondere situaties?

Die handleiding begint hier redelijk vorm te krijgen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Als je kan zet deze in N,is ook voor automaat met koppelopvormer.
Handbak waar je altijd koppeling indrukt aan de lichten is ook niet ideaal.
 

Rob

Forumguru
Ook die zijn door lompheid in korte tijd om zeep te helpen:jaja:. Wat van veel DSG gevallen waarschijnlijk ook de oorzaak is :lezen:
 
Ook die zijn door lompheid in korte tijd om zeep te helpen:jaja:. Wat van veel DSG gevallen waarschijnlijk ook de oorzaak is :lezen:
Dus eigenlijk zeg je dat VAG een puik en betrouwbaar stukje techniek op de markt heeft gezet dat structureel door de klant gesloopt wordt. En dat er in Varsseveld een wonderdokter is die met software in de auto het gedrag van de bestuurders zo bijstuurt dat het wel heel blijft :fool::banghead:
 

Rob

Forumguru
Dus eigenlijk zeg je dat VAG een puik en betrouwbaar stukje techniek op de markt heeft gezet dat structureel door de klant gesloopt wordt. En dat er in Varsseveld een wonderdokter is die met software in de auto het gedrag van de bestuurders zo bijstuurt dat het wel heel blijft :fool::banghead:

Dat is jouw interpretatie van wat er staat. Prima hoor, maar leg mij geen woorden in de mond
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Om van D naar P te gaan, moet je de knop indrukken. Die zit daar niet voor niets. Alle bewegingen met de knop ingedrukt zijn veilig.
Rijd nu al de 3e auto met DSG 7 en zet hem al die tijd gewoon "ratsj" in één keer van D in P. Geen enkel probleem.

Dat men bij TVS e.d. iets doet dat de bak minder gevoelig maakt voor slijtage, is iets geheel anders en heeft te maken met het te laagtoerig opschakelen met de standaard software
 
Laatst bewerkt:

Freds

Lid
Nou jongens en meisjes wat vorige week een aangename rit leek te worden richting het zonnige Italië werd snel een zeer onaangename ervaring vlak voor de Gotthardtunnel. We stonden al een uur in de file toen ineens de melding ACC NIET BESCHIKBAAR op het infodisplay tevoorschijn kwam. Vond ik allemaal niet zo erg; het regende immers pijpestelen en ik dacht dat de sensor daar wat last van had. Maar snel daarna kwam de meldingen der meldingen VERSNELLINGSBAK OVERVERHIT! STOP! INSTRUCTIEBOEKJE! en kwam er een verbrande geur uit de ventilatieroosters. Ik kan je vertellen dat op die plaats knal in een file op een helling richting Gotthardtunnel de nodige zweetklieren hard hun werk begonnen te doen. Gelukkig kon ik rechts naast de file nog op een rijvak omhoog rijden naar Andermatt en me daar vlak voor de tunnel en voor de afrit naar Andermatt aan de kant zetten.

"Niet verder rijden! Stoppen en de motor afzetten. Na het uitgaan van het controlelampje kan de rit worden voortgezet." stond er in het instructieboekje. Dat lampje ging inderdaad na enige tijd uit, maar omdat ik die verbrande geur geroken had en die nog steeds rook onder de motorkap toch maar de bijstand gebeld. Die zorgden ervoor dat er binnen het half uur een Zwitserse takeldienst bij ons was. Ik zag ons al weggesleept worden naar Andermatt en bye bye vakantie :pieker:

Maar die man kwam naar ons toegelopen en sloot zonder kijken direct de motorkap en nam plaats in de auto om een testrit te doen en de boel eens goed open te gooien. Gelukkig was er wel wat plaats om vooruit de gas open te trekken en hij merkte geen problemen meer. Hij gaf me alleen wel de gouden raad dat rijden met een automaat op een helling in een file gepaard gaat met de nodige ongeschreven regels. Vooral NIET op de rem blijven staan in stapvoets fileverkeer op een helling want daar belast je de DSG back fameus mee. Best in N zetten en voet op de rem houden. Dat had ik dus fout gedaan omdat ik met de ACC de file aan het ondergaan was en zelfs mijn voet niet op de rem had; de auto deed dat voor mij, maar dus niet goed! De constante rem vasthouden en koppeling klaarhouden vond de auto geen goed idee! Nou lesje geleerd en zonder problemen verder gereden naar Italië en inmiddels alweer terug thuisgeraakt zonder problemen. Maar nu ben ik uiteraard wel ongerust dat ik de DSG bak half naar de vernieling heb gereden. Is die melding er om dat net te voorkomen en is er dus schade voorkomen? Of kan ik best eens langs de dealer om een en ander te laten nakijken? Moet erbij vermelden dat toen we begonnen rijden op het uiterst rechtse rijvak omhoog richting Andermatt de melding al weg ging; enig opzoekingswerk leerde me dat rijden de beste manier is om de versnellingsbak af te koelen.

Maar van waar komt die verbrande geur dan? Ik heb de 1.6 TDI DSG-7 en die komt als ik het goed heb met de DQ200 met droge koppeling en de geur kan dus al niet van verbande olie komen?
Afgelopen week dus PRECIES hetzelfde meegemaakt. Zelfde plek, zelfde tunnel, zelfde verschijnselen. Hoe lekker is het dan om het Skodaforum te kunnen raadplegen. Effe deze thread doorgelezen, de boel laten afkoelen en .... Opgelost. Dank aan alle toppers die via het forum hun kennis en ervaringen delen
 

andrehj

Forumguru
Zeker interessant.. maar ook erg verwarrend al die meningen, aanvullingen. Is er ergens een handleiding hoe rij ik correct met een DSG bak incl bijzondere situaties? De handleiding van Skoda is hier vrij summier over. Ik krijg mijn Octavia 150 PK TSI DSG 4 januari en wil het graag gelijk goed aanleren. Ik ga namelijk voor het eerst echt rijden met een automaat.
Die zal een DSG-7 met droge koppeling hebben. Die moet je precies hetzelfde rijden als een handbak met koppeling, namelijk nooit rijden met slippende koppeling. Dan wordt die koppeling namelijk veel te warm (en gaat stinken) en slijt als een malle. Of je koppeling slipt kun je zien aan de toerenteller icm met je snelheid.
Ik weet niet of de huidige software nog steeds zo achterlijk is als in 2011 (toen ging ie al direct bij lage snelheid in de 2 en vervolgens in de file met slippende koppeling in de 2 rijden), maar in dat geval kun je de SW in Varsseveld aan laten passen.
Ik heb dat in 2012 ook laten doen (was het zat om steeds handmatig naar de 1 terug te moeten schakelen) en rij nu, 10 jaar later, nog steeds met de originele koppeling (km ca 130.000).
 

Canon-Eye

Forumguru
In een "stop-start-aanschuif" file, waarbij je telkens een klein stukje rijdt en dan weer stilstaat, zet ik de bak altijd in M aangezien a) hij dan niet uit zichzelf opschakelt naar 2 en b) er bij stilstand met de voet op de rem altijd wordt ontkoppeld.
Als je een elektronische handrem met Autohold hebt, dan ook die gebruiken. Dit doe ik trouwens ook (met de bak gewoon in D of S) in stadsverkeer met verkeerslichten en zo.
 

edstof

Nieuw lid
Idem hier! Met de caravan in de file voor de gotthardtunnel, ging bij mij in een Superb Iv. Het probleem zal bij een ieder in de richting van Italië voorkomen, de terugreis is meer bergaf.

Wel greep hij bij mij op een eerder punt in, de boardcomputer vermelde "Versnellingsbak oververhit, doorrijden mogelijk".
 
Bovenaan Onderaan