Versnellingsbak oververhit: Stop!

xplain

Forumguru
Nou jongens en meisjes wat vorige week een aangename rit leek te worden richting het zonnige Italië werd snel een zeer onaangename ervaring vlak voor de Gotthardtunnel. We stonden al een uur in de file toen ineens de melding ACC NIET BESCHIKBAAR op het infodisplay tevoorschijn kwam. Vond ik allemaal niet zo erg; het regende immers pijpestelen en ik dacht dat de sensor daar wat last van had. Maar snel daarna kwam de meldingen der meldingen VERSNELLINGSBAK OVERVERHIT! STOP! INSTRUCTIEBOEKJE! en kwam er een verbrande geur uit de ventilatieroosters. Ik kan je vertellen dat op die plaats knal in een file op een helling richting Gotthardtunnel de nodige zweetklieren hard hun werk begonnen te doen. Gelukkig kon ik rechts naast de file nog op een rijvak omhoog rijden naar Andermatt en me daar vlak voor de tunnel en voor de afrit naar Andermatt aan de kant zetten.

"Niet verder rijden! Stoppen en de motor afzetten. Na het uitgaan van het controlelampje kan de rit worden voortgezet." stond er in het instructieboekje. Dat lampje ging inderdaad na enige tijd uit, maar omdat ik die verbrande geur geroken had en die nog steeds rook onder de motorkap toch maar de bijstand gebeld. Die zorgden ervoor dat er binnen het half uur een Zwitserse takeldienst bij ons was. Ik zag ons al weggesleept worden naar Andermatt en bye bye vakantie :pieker:

Maar die man kwam naar ons toegelopen en sloot zonder kijken direct de motorkap en nam plaats in de auto om een testrit te doen en de boel eens goed open te gooien. Gelukkig was er wel wat plaats om vooruit de gas open te trekken en hij merkte geen problemen meer. Hij gaf me alleen wel de gouden raad dat rijden met een automaat op een helling in een file gepaard gaat met de nodige ongeschreven regels. Vooral NIET op de rem blijven staan in stapvoets fileverkeer op een helling want daar belast je de DSG back fameus mee. Best in N zetten en voet op de rem houden. Dat had ik dus fout gedaan omdat ik met de ACC de file aan het ondergaan was en zelfs mijn voet niet op de rem had; de auto deed dat voor mij, maar dus niet goed! De constante rem vasthouden en koppeling klaarhouden vond de auto geen goed idee! Nou lesje geleerd en zonder problemen verder gereden naar Italië en inmiddels alweer terug thuisgeraakt zonder problemen. Maar nu ben ik uiteraard wel ongerust dat ik de DSG bak half naar de vernieling heb gereden. Is die melding er om dat net te voorkomen en is er dus schade voorkomen? Of kan ik best eens langs de dealer om een en ander te laten nakijken? Moet erbij vermelden dat toen we begonnen rijden op het uiterst rechtse rijvak omhoog richting Andermatt de melding al weg ging; enig opzoekingswerk leerde me dat rijden de beste manier is om de versnellingsbak af te koelen.

Maar van waar komt die verbrande geur dan? Ik heb de 1.6 TDI DSG-7 en die komt als ik het goed heb met de DQ200 met droge koppeling en de geur kan dus al niet van verbande olie komen?
 

Canon-Eye

Forumguru
de DQ200 met droge koppeling
Lijkt me dat die geur juist afkomstig is van het frictiemateriaal dat in die droge koppeling wordt gebruikt.
Net als bij gewone koppelingsplaten - die zul je waarschijnlijk ook wel aan het stinken kunnen krijgen door gedurende langere tijd flink te laten doorslippen.
Don't try this at home (=in your own car), kids!;)
 

oco1979

Forumguru
in garage gaan ze niet veel kunnen doen.
Versta zen uitleg van takeldienst volledig, beetje de technische kant van DSG kent weet je dat.
Dsg is geen volwaardige automaat zoals de klassieke met koppelomvorming(die werkt met slip en kan daar tegen tot op bepaalde grens wel)
Dsg niet echt:vooral bij het vertrekken.
Met een handbak kan je "zelf" de koppeling wat laten slippen of niet en ook in juist versnelling zetten.
Dsg is alles of niets met koppeling en in OEM software ga deze nog eens rap in tweede vertrekken.

Voor verder technische uitleg zou ik eens google raadplegen ;).

conclusie volg maar de raad van die man op als je nog eens berg op in file sta.
 

ertromp

Forumguru
Die koppelingsplaten zul je echt niet geroken hebben. Dat is nagenoeg onmogelijk bij de DSG 7. Ik zou de dealer nog wel een keer de bak laten uitlezen als ik jou was en de adaptiewaarden van de koppelingen laten meten. Dat kan alleen met dealer apparatuur en niet met een universeel lezer. Of langsrijden bij TVS voor een diagnose
 

andrehj

Forumguru
@xplain: Ik denk dat je de hele tijd met slippende koppeling hebt gereden. En dat vind je DSG niet leuk. Dit is typisch het zwakke punt van een DSG t.o.v. een automaat met koppelomvormer. En ik ben het in deze niet met @ertromp eens, je zult echt de koppeling hebben geroken. Blijkbaar grijpt de beveiliging daarvan te laat in, wellicht in combinatie met de ACC. Kon je trouwens op de maxidot nog zien in welke versnelling je reed? Ik kan me zo voorstellen dat je niet aangepaste DSG dit filerijden ook nog in de 2 :nono: probeerde, zoals de mijne ook deed voor de TVS-aanpassing.
Conclusie: Voortaan zorgen dat je niet met slippende koppeling rijdt, door je toerental boven de ca. 1200 te houden, en desnoods handmatig te schakelen.
 

Antera

Donateur
Ben ook wel erg benieuwd wat de rook veroorzaakt heeft maar je zou idd zeggen toch de koppeling.

@ertromp hoe houd hij hem anders stil zou hij de koppeling helemaal vrij gooien? Dat zou hij dan ook moeten doen bij gehele stilstand zodat je je rem los kan laten zonder dat hij gaat rollen?
 

xplain

Forumguru
Die koppelingsplaten zul je echt niet geroken hebben. Dat is nagenoeg onmogelijk bij de DSG 7. Ik zou de dealer nog wel een keer de bak laten uitlezen als ik jou was en de adaptiewaarden van de koppelingen laten meten. Dat kan alleen met dealer apparatuur en niet met een universeel lezer. Of langsrijden bij TVS voor een diagnose

Thanks ertromp! Toch maar eens bij de dealer binnensteken dan.
 

xplain

Forumguru
@xplainKon je trouwens op de maxidot nog zien in welke versnelling je reed? Ik kan me zo voorstellen dat je niet aangepaste DSG dit filerijden ook nog in de 2 :nono: probeerde, zoals de mijne ook deed voor de TVS-aanpassing.
Conclusie: Voortaan zorgen dat je niet met slippende koppeling rijdt, door je toerental boven de ca. 1200 te houden, en desnoods handmatig te schakelen.

Geen idee in welke versnelling hij stond. Ik was zó gewoon van file te rijden met die acc aan dat ik me helemaal niets aantrok van de auto. Ondertussen denk ik er uiteraard anders over. Zelfs op de vlakke wegen hier in de buurt durf ik de acc niet meer inschakelen in een file. Ik vertrouw het voor geen haar meer!
 

xplain

Forumguru
Ben ook wel erg benieuwd wat de rook veroorzaakt heeft maar je zou idd zeggen toch de koppeling.

@ertromp hoe houd hij hem anders stil zou hij de koppeling helemaal vrij gooien? Dat zou hij dan ook moeten doen bij gehele stilstand zodat je je rem los kan laten zonder dat hij gaat rollen?

Wat doet de hill hold precies? Gooit die de bak in neutraal? Misschien gedraagt de ACC zich beter als de hill hold ingeschakeld is/was?
 
  • Leuk
Waarderingen: B4r7

oco1979

Forumguru
Zit met een soort koppelingsplaten,principe er van, das met wrijving,slip komt daar aan te pas, te veel zal warm worden en verbranden en zo reuk en of rook ontstaan..
Dat bij deze niet veel voorkomt kan goed zijn.
Dat het nooit zal gebeuren klopt wel niet.
Omstandigheden van TPstarter kan dat wel goed zijn dat deze te veel was.
 

ertromp

Forumguru
We gaan hopelijk van TS horen wat de gemeten adaptiewaarden zijn
Dan blijkt wel hoeveel slip en daarmee koppeling verbrand is
TE geeft aan dat de auto nu zonder klachten schakelt
Volgens TVS is er wanneer je koppelingsplaten zouden verbranden of extreem slippen een groot probleem waardoor je zelfs niet meer van de plaats afkomt
Ben benieuwd naar foutmeldingen en adaptiewaarden voordat de conclusie verbrande of extreem slipende platen er aan verbonden kan worden
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ben ook wel erg benieuwd wat de rook veroorzaakt heeft maar je zou idd zeggen toch de koppeling.

@ertromp hoe houd hij hem anders stil zou hij de koppeling helemaal vrij gooien? Dat zou hij dan ook moeten doen bij gehele stilstand zodat je je rem los kan laten zonder dat hij gaat rollen?
De nieuwere generatie dsg 7 zoals in de S3 van TS gooit de bak geheel in vrijstand bij krachtig indrukken rem
 
Bovenaan Onderaan