Versnellingsbak oververhit: Stop!

widojo

Actief lid
Maar wat als je kruipt, dus als de ACC de file rijdende voorganger die stapvoets rijd en telkens even stil staat, volgt? Dus telkens heel klein beetje bij remt?

Bij heuvelopwaarts rijden, zeker met volle belading, zet je dus de ACC uit. Je mag best op de rem blijven staan maar doe dit zoals @ertromp schrijft, trap de rem goed in zodat de bak in vrijstand komt. (Dit zie je ook aan je toerental die iets omlaag gaat)
De koppeling heeft nu echt moeten werken door in principe verkeerd rijgedrag.

En zoals @andrehj schrijft. Moet je vanuit stilstand sterk klimmen, zet de bak vast in z'n 1 totdat je voldoende toeren maakt en schakel dan handmatig door of zet de bak pas dan in "D".
Zo kom je zelfs met een 1.2 DSG vanuit stilstand prima een 15-20 graden helling op kan ik je verzekeren.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj ga maar eens praten met Ronald van TVS dan zul je ook horen dat de koppelingen ruiken van een DSG7 nagenoeg uitgesloten is
Ik spreek Ronald niet zo vaak. Wat weet jij wel wat ik niet weet? Nooit te oud om wat te leren.
Voorlopig blijf ik even bij mijn hypothese: dat de combinatie van langdurig filerijden bergop, ACC, een te hoge versnelling (slippende koppeling in de 2) en een te laat ingrijpende temperatuurbeveiliging de rokende koppeling heeft veroorzaakt.
 

Zwapp

Forumguru
Begrijp ik dan goed dat een DSG-6 niet ontkoppelt word tijdens het op de rem stil staan?
Zet hem de laatste paar dagen voor het stoplicht al in de neutraal en merk dat het toerental dan iets zakt en de "trek" van de aandrijflijn af is.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat ie inderdaad op 'scherp' blijft staan @Zwapp, immers moet de auto meteen beginnen met kruipen zodra je voet bijna los is van de rem? Dat zie ik tenminste altijd bij auto's voor me met automaat: eerst begint de auto te rollen vanuit stilstand, daarna gaat pas het remlicht uit.
 

0ri0n88

Forumguru
Is het niet dat de automaat minder koelt als je hem in N zet. Immers ga je terug naar stationair en koelt de motor de bak dus minder dit icm met omhoog rijden in de file met hoge temperaturen is niet aan te raden. Ik zette de dsg altijd in manual en schakelde pas weer over naar D als het weer gewoon ging rijden.
Voor mijn gevoel is de N enkelt er om van de D naar de R te kunnen gaan en dus eerst zichzelf vrij schakelt. Verder gebruik ik de N nooit of het moet echt van korte duur zijn.
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
Interessante discussie, ik zelf schakel al sinds jaar en dag naar N als ik stil sta. Deze gewoonte heb ik mij aangeleerd toen ik nog met een automaat met koppelomvormer reed. Ik vraag me echt af of iemand een onderbouwd antwoord kan geven over het in de N stand zetten van de DSG wanneer er stil moet worden gestaan ongeacht of dit nu verkeerlicht of file of wachten op iemand is.
 

widojo

Actief lid
Interessante discussie, ik zelf schakel al sinds jaar en dag naar N als ik stil sta. Deze gewoonte heb ik mij aangeleerd toen ik nog met een automaat met koppelomvormer reed. Ik vraag me echt af of iemand een onderbouwd antwoord kan geven over het in de N stand zetten van de DSG wanneer er stil moet worden gestaan ongeacht of dit nu verkeerlicht of file of wachten op iemand is.

In het Duits, afkomstig uit een handleiding.
Vorübergehend anhalten – Halten Sie das Fahrzeug durch Betätigen der Fußbremse fest, z. B. vor Ampeln. Geben Sie dabei kein Gas.

Dus sta je voor een verkeerslicht, niet in N zetten maar voet op de rem.

En met een voet op de rem heb je 2 standen. Licht remmen, auto wil naar voren kruipen dus koppeling slipt iets. Stevig voet op de rem, bak ontkoppelt en ingeval van start/stop slaat de motor af.
Is eigenlijk ook logisch dat de bak dan ontkoppelt want als de motor weer start wil je niet dat de koppeling slipt.

On topic:
Getriebe zu heiß! Bitte anhalten!
Das Getriebe ist zu heiß geworden und kann beschädigt werden. Halten Sie an und warten Sie bei laufendem Motor (Leerlauf) und Wählhebel in Stellung P, bis sich das Getriebe abgekühlt hat.

Heb je deze melding, auto stil- maar niet uitzetten en laten afkoelen.
 

Zwapp

Forumguru
Maar is dit voor een DSG-6 of 7? Want heb toch echt het idee dat de 6 niet ontkoppelt...
O en mijne is dan wel uit 2007...
 

Captain Hook

Forumguru
De nieuwere generatie dsg 7 zoals in de S3 van TS gooit de bak geheel in vrijstand bij krachtig indrukken rem
Nieuwere generatie DSG-7?
In onze Roomster, 1.2 TSI DSG-7, uit 2010 zit ook de DQ200; die doet dat ook al. Loskoppelen bij volledig indrukken van het rempedaal. Je merkt en ziet (o.a. toerenteller) het ook, dat er geen slip/langzame trek meer is, wanneer je volledig stil staat, met de rem stevig ingedrukt. Zodra je het rempedaal iets minder strak indrukt, koppelt de DQ200 alweer in, en zie je aan het toerental dat er wat slip optreedt.

Wat info:
http://www.kfztech.de/gast/schubert/dsg.htm
...Nimmt der Fahrer (im Automatikmodus) während der Fahrt Gas weg, so kuppelt die Elektronik aus. Der Wagen rollt frei ohne Verbindung zum Motor...
M.a.w. ook tijdens het rijden kan 'ie loskoppelen.

Het blijft een ingenieus geheel:
92854d1307811060-just-dreaming-300d-automatic-gearbox-replacements-snapshot12.jpeg

_____________________________________________________________


Niks ten nadele van de TS; maar enigszins 'aanvoelen' c.q. begrijpen/weten hoe de techniek werkt en functioneert, kan toch zeker van voordeel zijn tijdens het rijden in een auto met zoveel elektronische, hydraulische en mechanische hulp- en assistentie systemen.
Volledig 'blind' rijden/vertrouwen dat alles, onder alle mogelijke omstandigheden, zonder kundige (aan)sturing van de bestuurder, maar goed zal gaan, kan teleurstellingen veroorzaken.

Zo had ik een ooit een collega (absoluut niet technisch onderlegd c.q. enig gevoel voor techniek), die presteerde het om vrijwel bij iedere vakantie in bergachtig gebied, zaken te slopen van z'n auto.
Nu was het een weliswaar een leaseauto, maar op een gegeven moment begon de leasemij 'moeilijk' te doen toen 'ie voor de zoveelste keer weer eens pech had.
Dat varieerde van compleet versleten remblokken en verglaasde schijven tussen reguliere onderhoudsbeurten in. Blauw verkleurde drukgroep/vliegwiel, afgeragde koppelingsplaten, tot aan éénzijdig versleten bandenloopvlak. (te) Grote speling in de stuurinrichting, tot aan versleten dempers na 80kkm. En dat met zowel Ford, VAG en BMW auto's. En maar vreemd vinden dat bij afdalingen op de Grossglockner er waarschuwingslampjes gingen branden die aangaven dat er het nodige te heet werd. Toch knap...
Sommige mensen... :shutup::itwasntme:

Na bijna 100kkm met onze 1.2 TSI DSG-7 zijn zelfs de remschijven/-blokken nog niet eens aan vervanging toe. Het olieverbruik is nihil. Het brandstofverbruik is redelijk gematigd en de DSG-7 schakelt nog steeds top. En ja, ook deze Skoda rakker heeft al met forse snelheden over de Autobahn gevlogen, en talloze bergpassen (Stelvio, Grossglockner, Timmelsjoch, Reschen, Umbrail, etc. en dat allemaal verscheidene keren) op en af bedwongen.

Zou het dan toch (ook) iets met de bestuurder te maken hebben? :pieker::koffie:
 

ertromp

Forumguru
@Captain Hook er is zeker een nieuwere generatie DSG 7
De bak heeft in de jaren echt de nodige software transformaties ondergaan
Als jij je rempedaal loslaat bij je 2010 DSG 7 begint de auto gelijk te "kruipen". Dat effect is er bij de nieuwe generatie uitgehaald.
 

Captain Hook

Forumguru
@ertromp ; interessant om te weten.
Maar als het een s/w aanpassing is, zou/mag je verwachten dat dit bij regulier onderhoud ook aangepast wordt? Net zoals b.v. destijds die aanpassing van synthetische --> minerale olie. Toen is behalve een oliewissel er ook een s/w update uitgevoerd + nieuwe kalibratie. Recall actie 34F7.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie.20882/

En dat de auto langzaam wegkruipt, als je het rempedaal loslaat, heb ik altijd een voordeel gevonden. Immers, rem los, de auto zet zich langzaam in beweging, je geeft beschaafd gas, en je rijdt helemaal schokvrij weg; ideaal!
Of bij het achteruitrijden vanaf onze oprit bij het huis. Ik start de auto, zet 'm in [R] en zonder gas te geven (net zoals bij een ouderwetse handgeschakelde diesel, waarbij je slechts de koppeling nodig hebt) rijdt 'ie heel rustig naar achteren.
Maar hieruit begrijp ik dat het anno nu 'verplicht' is om echt je gaspedaal ietsje in te drukken, wil 'ie van z'n plek komen?
 

ertromp

Forumguru
Printplaat heeft natuurlijk ook de nodige updates gekregen. Je ziet enorm snel mechatronic modules opvolgen. Software voor de nieuwe serie kan dan bijvoorbeeld niet meer op de oude geladen worden. Dat wegkruipen gaat gelijk gepaard met slip. Die software update voor je recall 34F7 is geweest omdat minerale olie die in plaats is gekomen voor de synthetische andere eigenschappen heeft en VW heeft iets de toerentallen aangepast om minder slip tussen wisselingen te krijgen
En ja iets gas geven.
En nogmaals "kruipen" is slip op je DSG 7
Dus jouw techniek werkt toch al weer wat anders als de techniek in TS S3.
 

Captain Hook

Forumguru
Vanaf 5:40: "... it's a kind of critical to understand how dual clutch transmission works in order to not get frustrated..."

M.a.w.
...maar enigszins 'aanvoelen' c.q. begrijpen/weten hoe de techniek werkt en functioneert, kan toch zeker van voordeel zijn tijdens het rijden in een auto met zoveel elektronische, hydraulische en mechanische hulp- en assistentie systemen....
Zo gek was mijn uitspraak nog niet. ;)

Zo is te horen in het filmpje dat het niet verstandig is om heel langzaam (kruipend) een helling op te rijden en/of een zware aanhanger te trekken, langdurig. Of continu launch control ff lekker proberen.
Nee, nogal wiedes; da's met een handgeschakelde bak en slippende koppelingsplaten ook niet zo verstandig... :shutup::nono:
Kortom, enige kennis van zaken en gezond verstand zijn, en blijven een pluspunt, zelfs met een DSG. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Bodie

Lid
Mijn dsg7 (superb 2015) kruipt ook gewoon bij rem loslaten, mits auto hold is uitgeschakeld. Met ingeschakelde auto hold is het een kwestie van even een tikje op het gas voordat ie gaat kruipen.

Als de auto remt (met de voet dan wel auto hold) staat de bak 100% vrij. Pas na rem los dan wel tikje gas gaat het toerental van ca. 750 naar 1000 en begint hij te kruipen.

Met auto on/off gaat de motor uit ipv op 750 rpm te blijven draaien....
 

eriktv

Forumguru
Interessante discussie, ik zelf schakel al sinds jaar en dag naar N als ik stil sta. Deze gewoonte heb ik mij aangeleerd toen ik nog met een automaat met koppelomvormer reed. Ik vraag me echt af of iemand een onderbouwd antwoord kan geven over het in de N stand zetten van de DSG wanneer er stil moet worden gestaan ongeacht of dit nu verkeerlicht of file of wachten op iemand is.

Ik deed dit eerder ook altijd met de gedachte dat dit slijtage aan de koppeling voorkomt. Tijdens de optimalisatie bij TVS vertelde Rico mij dat dit niet nodig is, omdat bij stilstand de hoeveelheid Nm automatisch flink verlaagd wordt. Oftewel: je moet een automaat (in normale situaties op vlakke weg) ‘dom’ kunnen gebruiken en je hoeft ‘m dus niet te helpen.

Bij filerijden schakel ik ook handmatig tussen 1 en 2, als is het maar om continu onnodig schakelen te voorkomen. Verder probeer ik zoveel mogelijk helemaal tot stilstand te komen, desnoods laat ik een klein gat vallen. Beter dan de motor smoren en de koppeling laten slippen :arghh:
 

fanSkoda-VW

Donateur
ik ben blij met dit leerzame topic :sterretjes: .
Nu idd een DSG, daarvoor conventionele automaten , maar ook een der eerste duwband Volvo transmissies gehad met centrifugaalkoppeling (serienr. 20) in de Volvo 440. En daarvoor nog 'de bretels' (ehh of waren het de jartelles??) in de Daf pientere pook, de Volvo 340.
Maar ik moet gewoonweg van de pook afblijven en 'dom' rijden, wat mij in het geheel geen moeite zal kosten :fool: .
Ik heb de betreffende filmpjes allemaal bekeken, leerzaam.

grtss
 

Rob

Forumguru
Interessant topic en filmpje!
Wat ik dan weer niet besproken heb zien worden is de handeling van D naar P.
De bak gaat dan langs R. Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar bij mij is het inleggen van P redelijk goed hoorbaar.
Eigenlijk hoor ik bij het inleggen van R hetzelfde en het gelijk doorduwen in P voelt en klinkt alsof de bak een stap achterloopt. Verder geen klagen, het is de "onderbuik". De DSG7 schakelt al 156.000 als nieuw.

Dus, waar zou de techniek het beste bij gebaat zijn? Gelijk langs R in P duwen of de bak eerst in R en daarna in P.
 
Bovenaan Onderaan