Verschillende bandenmaat voor en achter

HarrieSkoda

Forumguru
Bij mij ligt er ook 245/40/18 voor en 265/35/18 achter en dit is gewoon fabrieksopgave geen skoda, maar het kan wel verschillende maten. Echt comfortabel zijn de velgen niet, maar wel mooi :D

Verschillende bandenmaten voor en achter is ook geen probleem, zolang je de rolomtrek maar respecteert.

Wellicht dat je voor ook smallere velgen hebt dan achter. Zie je ook vaak bij BMW etc.

Bij jou scheelt voor ongeveer 1% met achter. Natuurlijk speelt de 4x4 van de TS zeen grote rol in deze!
 

Cordoba

Forumguru
Bij mij ligt er ook 245/40/18 voor en 265/35/18 achter en dit is gewoon fabrieksopgave geen skoda, maar het kan wel verschillende maten. Echt comfortabel zijn de velgen niet, maar wel mooi :D

Heb je een 4WD dan? Bij een 2WD is het alleen een probleem voor ABS/ESP/TCS/bandenspanningscontrole, maar bij een 4WD is het pas echt een probleem. Ik kon gisteravond niet op de binnen Vag meest gebruikte benaming (Haldex) komen, en heb het visco koppeling genoemd, maar is hetzelfde als de Haldex die @Corné de Kluijver noemt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mij ligt er ook 245/40/18 voor en 265/35/18 achter en dit is gewoon fabrieksopgave geen skoda, maar het kan wel verschillende maten
Als de fabriek deze iets verschillende maten beide opgeeft als "geschikt", dan houdt dat normaal gesproken toch wel in dat er op een en hetzelfde voertuig wel steeds vier banden van dezelfde maat tegelijkertijd aanwezig zijn.
Twee verschillende maten tegelijk op één voertuig - en zéker op een 4x4 - lijkt me een basisfout!
 

0ri0n88

Forumguru
Als de fabriek deze iets verschillende maten beide opgeeft als "geschikt", dan houdt dat normaal gesproken toch wel in dat er op een en hetzelfde voertuig wel steeds vier banden van dezelfde maat tegelijkertijd aanwezig zijn.
Twee verschillende maten tegelijk op één voertuig - en zéker op een 4x4 - lijkt me een basisfout!
Heb geen 4x4 zoals je kon lezen, maar onder mijn mercedes geldt dat als er 18 inch onder komt, die niet standaard zijn uiteraard, dan heb je sws 2 verschillende maten. Zo staat het ook in mijn instructieboekje en het zijn originele mercedes velgen.
Hoe het bij 4x4 werkt heb ik geen idee van..
Screenshot_20171125-145835.png
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Heb geen 4x4 zoals je kon lezen
Ik refereerde met die aanvulling tussen streepjes ook niet specifiek op jouw Merc, maar meer in algemene zin aan voorgaande posts waarin toch vrij helder wordt dat verschillen in omwentelingssnelheid tussen voor- en achterwielen niet gezond zijn voor het mechaniek.

Dat screenshot komt zo te zien van een bandenleverancier en niet uit een instructieboekje, toch?

Als de fabrikant in het instructieboekje verschillende wiel/band-combinaties toestaat (en die van fabriekswege ook levert), houdt dat m.i. nog niet in dat je die verschillende wielen ook zomaar tegelijkertijd voor- resp. achterop dezelfde auto kunt toepassen. Mede gezien de moderne elektronica betreffende ABS incl. bandenspanningcontrole, ESP en noem maar op moet je dan toch eerst wel heel zeker weten dat de verschillende combinaties zo goed als dezelfde afrolomtrek hebben, hetgeen mogelijk het geval is bij de in jouw Mercedes-boekje vermelde combi's - dat kan ik niet beoordelen.
(Semi-)klassiekers kunnen daar wellicht minder gevoelig voor zijn, maar met een hedendaags model zou ik het er niet zo snel op wagen.
 

hemi24

Forumguru
Komt bij Mercedes en BMW inderdaad vaker voor; óók in combinatie met 4x4.

M'n ouders hebben een GLK gehad en die had ook af-fabriek voor en achter afwijkende bandenmaten, maar dit was origineel af-fabriek goedgekeurd en vrijgeven.
Ik zal nog eens opzoeken welke combi het was...

De maten van de topicstarter onder een S2 4x4, is echter een serieuze No-go! Dit is wachten op problemen/onkosten v.w.b. de aandrijflijn!
 

0ri0n88

Forumguru
Dat screenshot komt zo te zien van een bandenleverancier en niet uit een instructieboekje, toch?
Komt niet uit de instructie, had ik niet bij de hand even, maar het staat er precies hetzelfde zo in in het instructieboekje dus ik neem aan dat het toegestaan is en mijn teller wijkt ook niet of nauwelijks af t.o.v gps
 

avpy

Senior Member
Deze heeft zeker 4x4.
Ik ga maandag met spoed dezelfde hoogte banden laten leggen, zodat voor en achter de hoogte gelijk is.
Ik begrijp ook niet waarom de vorige eigenaar verschillende hoogte voor en achter heeft gelegd.
koppeling werkt nog goed gelukkig. Bedankt voor de info en tips
 

avpy

Senior Member
Ga inderdaad toch overstappen van 235 naar 225-35-R19 banden (4 stuks)
klopt ik bedoel ook de haldex-koppeling.
Deze heeft een automaat.
Ik ben ook benieuwd of de trillingen dan weg zullen zijn. Ik vermoed het wel.
Ik houd jullie op de hoogte. Hoop dat de banden tegen donderdag binnen zullen zijn, want heb per mail doorgekregen dat ze besteld moeten worden.
Bedankt nogmaals voor alle tips en uitleg.
 

avpy

Senior Member
vandaag zijn 4 nieuwe banden 235/35 R19 91Y Uniroyal Rainsport 3 gelegd.
Nu rijd de auto veel beter. Ook triling in aandrijflijn heb ik niet meer gevoeld tot nu toe.
Goede wegligging nu ook.
Haldex koppeling werkt nog perfect even getest toen de motor goed warm stond.
 

Cordoba

Forumguru
Dan is dit probleem in elk geval opgelost, al zal je Haldex tijdens de 'ongelijke periode' wel veel meer slijtage gekregen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Ja de haldex zal zeker extra slijtage gehad hebben. Ik snap niet dat de vorige eigenaar hier zo mee heeft kunnen rijden. Ben net weer met de auto weggeweest en deze rijd nu veel anders. Stuurt directer in snel genomen lange bochten op hoge snelheid. ook wringt hij minder bij het afdraaien, maar dat deed de subaru die ik hiervoor had ook. dus dacht dat dat normaal is. Dit is echt een fijne auto om mee te rijden.
Maandag nog enkel naar de richtingaanwijzer/verlichting laten kijken en hopelijk is dan alles in orde.
Daarna ga ik hem nog een grote beurt geven (dsg, haldex en motorolie). Volgens vorige eigenaar heeft hij dat pas gehad, maar ik geloof hem nu niet meer zo.
Dus kan beter een keer extra onderhoud geven.
Bij ons zit een bedrijf in de buurt die de dsg kan doorspoelen met een speciaal apparaat.
 

avpy

Senior Member
Oke. Maar omdat ik niet weet of hij hiervoor goed onderhouden is. En ik lees hierover redelijk veel bij de dsg-dokter is het misschien beter om hem toch deze keer te laten spoelen ivm vastzetten van troep dat dan weggespoeld word.
Hier 10 km vandaan zit een bedrijf dat daar een apparaat voor heeft.
Heb een collega die dat ook heeft laten doen. Ze lieten zien wat er uit kwam en dat was redelijk veel troep.
Wat normaal tijdens oliewissel niet los komt.
 
Bovenaan Onderaan