Verschillende bandenmaat voor en achter

avpy

Senior Member
Zoals ik gisteren net had aangegeven heb ik de auto net 1 week geleden gekocht.
Nu viel me net op de dat bandenmaat voor 235-35-19" is en achter 235-40-19"
Volgens mij is dit toch niet zo goed met een 4x4 of is dit origineel zo bij de 3.6 V6 4x4 ??
Banden vooraan zijn bijna aan vervanging toe.
Zal ik daar dan weer 35 hoogte op leggen of de achterste ook vervangen naar 35 ??
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Belangrijkste is dat de afrolomtrek voor en achter gelijk is zodat de transmissie niet wordt geconfronteerd met te grote verschillen.
 

avpy

Senior Member
Ja dat dacht ik ook.
Want nu voel ik soms tijdens constant rijden even een trilling midden onder de auto. Het lijkt net of hij spanning opbouwt en dan even trilt en dan weer klaar is. Volgens mij is dat een differentieel dat tussen voor en achter zit en de krachten niet kwijt kan ivm verschillende bandenmaat.
Maar wat zou de beste hoogte zijn om niet met verkeerde snelheidsaanduiding te komen enze.
Dus 35 hoog of 40 hoogte ??
 

Huibert

Forumguru
Als je even aan de binnenkant van de benzineklep kijkt dan staan daar de standaard bandenmaten aangegeven, met een beetje mazzel staat jouw bandenmaat daar ook bij.
 

avpy

Senior Member
Nee jammer genoeg staat die er niet bij.
Daar staan tot 17'
volgens mij zijn deze velgen er niet standaard onder gelegd geweest
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar wat zou de beste hoogte zijn om niet met verkeerde snelheidsaanduiding te komen
Snelheidsmeters wijken van fabriekswege al af en wel, conform de EEG-keuringseisen uit 1977, altijd in positieve zin tot een maximum van 10% plus 4 km/u. Negatieve afwijking mag nooit

Als je snelheidsmeter wel de exacte snelheid zou aanwijzen, dan gaat hij na verloop van tijd toch afwijken doordat de profieldiepte - en daarmee de omtrek - kleiner wordt. Ik zou me daar dus niet te druk om maken. Je kunt de huidige afwijking redelijk nauwkeurig bepalen met behulp van een navigatiesysteem dat deze weergeeft, want dat berekent de snelheid op basis van afgelegde afstand en tijdsverloop en wordt niet beïnvloed door de auto zelf.
Kortom: meet je huidige afwijking en maak op basis daarvan je keuze voor de grotere ("langzamer") of de kleinere ("sneller") banden op de vooras. En vervolgens dezelfde maat achterop.
 

avpy

Senior Member
geeft op de snelheids meter ongeveer 2 a 3 km/h meer aan dan op gps.
Dus zou inderdaad dan gewoon zelfde maat dan achter kunnen nemen en dus de 40 hoogte.
vind ik ook beter dat ze iets hoger zijn. Indertijd ga ik toch waarschijnlijk over gaan op 18" voor zomerbanden en 17" voor winterbanden.
 

Huibert

Forumguru
Even gespiekt bij een velgenboer en daar raden ze de maat 235-40-19 aan dus je grootste maat zou de goede zijn☺
 

andrehj

Forumguru
Standaard is 225/40R18.
Dus als je naar 19" wilt, zal de wang naar 35% moeten. Dus 225/35R19. 235/35R19 lijkt dan al aardig aan de grote kant, en 235/40R19 is echt te groot (en daarom waarschijnlijk aan de voorzijde niet gemonteerd).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Arjann

Forumguru
Qua omtrekt heb je met een 235/35 19 een minder groot verschil t.o.v. origineel dan met een 40-serie band. Je kan ff op google zoeken, er zijn sites waar je de bandenmaat kan invoeren en dan het verschil kan berekenen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals ik ook al in het andere topic heb gezegd: er moeten 4 banden op van gelijk formaat en vergelijkbare slijtage. Een verschil van meer dan 2 mm in slijtage sloopt de visco koppeling tussen voor- en achteras, omdat die dan continue het verschil in rotatiesnelheid tussen beide assen moet opvangen. Als je slijtage verschil hebt wat in de buurt van de 2 mm komt moet je dus de banden van voor- en achteras omwisselen, zodat ze weer naar elkaar toe slijten.
 

oco1979

Forumguru
Verschillende hoogte :sterretjes::pieker: op ne 4X4.
Breedte kan niet zo kwaad 215 ipv 205 voorbeeld,als deze niet tegenaan lopen.
Maar die hoogte is niet oke.
 

bobbl

Forumguru
Bij mij ligt 225/40/18 onder.

Edit :standaard ligt er 225/45/17 onder(nu winterset)
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Ik had ook die 18” onder m’n V6.
Toen ik nieuwe banden nodig had, werd door meerdere bronnen geadviseerd alle 4 de banden te vervangen omdat rolomtrek anders zou verschillen. Weet niet hoe lang deze banden al meegaan, maar kan me voorstellen dat de Haldex koppeling wel wat te lijden heeft gehad.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Als de breedte onderling verschilt, dan verschilt automatisch ook de hoogte onderling.
Immers, de hoogte is een percentage van de breedte.
Gewoon rondom de zelfde maat leggen. Ik weet zo niet wat ik onder mijn V6 heb, heb de auto niet bij me, anders zou ik even kijken.

Precies dat dus!

Vreemd dat ze verschillende (percentages) hoogte hebben gebruikt..
 

Captain Hook

Forumguru
Zoals ik ook al in het andere topic heb gezegd: er moeten 4 banden op van gelijk formaat en vergelijkbare slijtage. Een verschil van meer dan 2 mm in slijtage sloopt de visco koppeling tussen voor- en achteras, omdat die dan continue het verschil in rotatiesnelheid tussen beide assen moet opvangen. Als je slijtage verschil hebt wat in de buurt van de 2 mm komt moet je dus de banden van voor- en achteras omwisselen, zodat ze weer naar elkaar toe slijten.

Idd!
En niet alleen dat, maar wat dacht je van zaken als ESP/ABS? :pieker:
Wanneer je ongelijke soorten/maten banden hebt voor-achter, heb je ook verschillen qua grip/tractie.
En niet alleen in de rijrichting, maar laterale verschillen.
Nu kan de elektronica wel de nodige verschillen uitmiddelen. Maar hoe groter het verschil, des te lastiger wordt het om in kritieke situaties (en dat is nou precies waarbij het belangrijk is en/of precair wordt) ESP en/of ABS ECU's correct hun werk te laten doen. De parametrisatie en het regelgedrag is in principe ontworpen voor gelijk schoeisel voor/achter.
 

CDK

Forumguru
Zo snel mogelijk vervangen, anders gaat je Haldex koppeling er aan.
De juiste maten die origineel gemonteerd worden zijn 225/40/18 of 225/35/19. Achter past er veel, voor past er bijna niets zonder aan te gaan lopen. Met de juiste ET waarde (45) kan je 235 breed kwijt, maar als ik jou hoor over een caravan en aanhangwagen, dan zou ik lekker voor 225 breed gaan, anders kan je van pomp naar pomp rijden. Met een zware aanhanger er achter mag je blij zijn als je 400km haalt op een tank, hoe breder de banden hoe hoger het verbruik.
 

CDK

Forumguru
Nog even een tip: check bij warme motor eens of de Haldex koppeling nog functioneert. Vanuit stilstand volgas wegrijden en je mag geen slippende banden hebben. Als je geen wielslip hebt is het ok, anders helaas niet.
 

0ri0n88

Forumguru
Bij mij ligt er ook 245/40/18 voor en 265/35/18 achter en dit is gewoon fabrieksopgave geen skoda, maar het kan wel verschillende maten. Echt comfortabel zijn de velgen niet, maar wel mooi :D
 
Bovenaan Onderaan