Verschil in weggedrag 16"/17"/18" ?

  • Onderwerp starter Ex-lid 12606
  • Startdatum
E

Ex-lid 12606

@Noord26 Je hebt gelijk, ze zijn dus beschikbaar. Maar volgens autobandenmarkt dan wel minimaal: Daar staat één (zomer)band op in de maat 215 50 R16, en die kost wel GEWELDIG veel geld (€ 936,- voor 4 banden). Exclusieve banden dus, zoals je al aangaf. Michelin Pilot Sport 3 215 45 R17 kosten € 600,- per set van 4 banden op autobandenmarkt.nl.

Met wat nuancering (niet tegen elke prijs) blijf je dan met 16" veroordeeld tot 205 55 R16 toch?
 
E

Ex-lid 12606

Dacht even een eenvoudige conclusie te gaan schrijven (krijg daar ltijd zin in met een paar biertjes achter mijn kiezen), maar die is er dus niet. Het is dus een balans tussen wegligging en kosten. Eigenlijk een topic voor autoweek: met welke velg/band rijdt de O3 het beste? :lezen:
 

paultie

Forumguru
Wat ook van invloed zou kunnen zijn is het draagvermogen van de band. Staat op de band voor de snelheidscodering.
Hoe hoger deze waarde hoe stugger de wang van de band is. Wat dus zijn ivloed heeft op het rijgedrag.
Al zou je gaan voor een 205/55/r16 en je wilt stugger rijgedrag ga dan voor een hoog draagvermogen.
 

Desperado

Forumguru
Ik zie geen aanbod van 215 50 16 banden. Dus als ik 215 banden wil hebben, ben ik veroordeeld tot 17". Met 16" zie ik geen 215 banden aangeboden worden.
Waarom veroordeeld tot 17" ? Een goede bandenleverancier weet precies welke alternatieve wel verkrijgbare maat er ook onder kan. In dit geval zal dat waarschijnlijk 205/55R16 worden.
 
E

Ex-lid 12606

Wat ook van invloed zou kunnen zijn is het draagvermogen van de band. Staat op de band voor de snelheidscodering.
Hoe hoger deze waarde hoe stugger de wang van de band is. Wat dus zijn ivloed heeft op het rijgedrag.
Al zou je gaan voor een 205/55/r16 en je wilt stugger rijgedrag ga dan voor een hoog draagvermogen.

Ik was eerder uitgegaan van Michelin Alpin A4 (H91) vanwege zijn zeer lange levensduur, maar met jouw informatie lijkt me de Continental Sport Contact TS850 (H94) ineens de iets betere keuze in combinatie met een 16" velg.
 
E

Ex-lid 12606

Waarom veroordeeld tot 17" ? Een goede bandenleverancier weet precies welke alternatieve wel verkrijgbare maat er ook onder kan. In dit geval zal dat waarschijnlijk 205/55R16 worden.

Ja, en dat is precies waarom ik dit topic heb gestart. Zoek maar eens een 215/50R16 band tegen een normale prijs (zie hierboven).
 
E

Ex-lid 12606

Wow, dit is ook wel een tof idee; 265/25/R16. Dan weet ik zeker dat ik een strak weggedrag heb, en kan toch nog op 16"rijden (dus comfortabeler) :D
 

paultie

Forumguru
Ik was eerder uitgegaan van Michelin Alpin A4 (H91) vanwege zijn zeer lange levensduur, maar met jouw informatie lijkt me de Continental Sport Contact TS850 (H94) ineens de iets betere keuze in combinatie met een 16" velg.
Heb zelf de wintercontact ts850 onder de rapid SB liggen. Wel op 15". In de 88T. Prima band. Check ook even de ANWB testen. Deze was best getest op de maat die ik nu rij.
 
E

Ex-lid 12606

@paultie klopt. Ik noemde dan ook niet zomaar een band...

@Desperado: Klopt ook. Heb een test gelezen van de Hatsiflatsi 205 55 R16; zu een A-merk worden, maar kwam er nogal beroerd uit...

Ofwel: ik ga de zomervelgen/banden 205 55 R16 91H testen (die liggen al om mijn O3), voor de winter ga ik voor de Continental TS850 205 55 R16 94V. Stijvere wang, zoals @paultie al schreef.
 

Jewepe

Forumguru
Als bredere vervanger van een 205/55x16 kan je 225/50x16 gaan rijden (heb ik twee jaar onder mijn O2 gehad). Omtrek van de banden is nagenoeg gelijk. Is zeker iets duurder dan de 205/55, maar ook weer niet zo exotisch dat ze niet te koop zijn. BMW's worden er volgens mij mee uitgerust.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ben nu een maand inbezit van de nieuwe octavia sedan gisteren heen en weer naar parijs maar wat is dit gevoelig aan de achterzijde voor wind en spoorvorming vreselijk zenuwachtig helaas... Mijn vorige auto een seat exeo lag als een blok op de weg maar de octavia 1.4tsi blijf je corrigeren erg jammer.

Wie heeft ervaringen hiermee of wellicht een probleem van mijn auto?
 

ertromp

Forumguru
Ben nu een maand inbezit van de nieuwe octavia sedan gisteren heen en weer naar parijs maar wat is dit gevoelig aan de achterzijde voor wind en spoorvorming vreselijk zenuwachtig helaas... Mijn vorige auto een seat exeo lag als een blok op de weg maar de octavia 1.4tsi blijf je corrigeren erg jammer.

Wie heeft ervaringen hiermee of wellicht een probleem van mijn auto?
De oplossing is verlagen. Je auto ligt dan als een blok op de weg!
 
E

Ex-lid 12606

Ik heb hier van niemand wat op het forum gelezen over vreselijke zenuwachtigheid. Tijdens mijn testrit heb ik even 160 gereden en geen centje pijn, en ook van veel corrigeren was echt geen sprake. Verlagen doet het weggedrag idd. altijd goed, maar zo als jij het omschrijft zou het volgens mij niet moeten zijn... Even bij de dealer een testrit in een andere Octavia vragen?
 

CDK

Forumguru
Ik heb hier van niemand wat op het forum gelezen over vreselijke zenuwachtigheid. Tijdens mijn testrit heb ik even 160 gereden en geen centje pijn, en ook van veel corrigeren was echt geen sprake. Verlagen doet het weggedrag idd. altijd goed, maar zo als jij het omschrijft zou het volgens mij niet moeten zijn... Even bij de dealer een testrit in een andere Octavia vragen?
Lees mijn revieuw maar eens, mij viel het ook al op....
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/mini-review-o3c-rs-2-0-tsi-benzine.20670/

Greetz Corné
 

Quartz

Lid
Ik heb hier van niemand wat op het forum gelezen over vreselijke zenuwachtigheid. Tijdens mijn testrit heb ik even 160 gereden en geen centje pijn, en ook van veel corrigeren was echt geen sprake. Verlagen doet het weggedrag idd. altijd goed, maar zo als jij het omschrijft zou het volgens mij niet moeten zijn... Even bij de dealer een testrit in een andere Octavia vragen?
Ik heb hetzelfde hoor, voelt alsof de auto te licht is aan de voorwielen. Kleine correcties aan het stuur zorgen voor redelijke grote koersveranderingen. Men zegt dat je er aan moet wennen maar zover ben ik nog niet (1200km nu op de teller)
 
E

Ex-lid 12606

Ik heb hetzelfde hoor, voelt alsof de auto te licht is aan de voorwielen. Kleine correcties aan het stuur zorgen voor redelijke grote koersveranderingen. Men zegt dat je er aan moet wennen maar zover ben ik nog niet (1200km nu op de teller)

Dat lichte sturen heb ik inderdaad wel eens in een test gezien, maar daar werd weinig aandacht aan besteed. Aan dat directe/lichte sturen ben ik zelf gewend van mijn Seat Ibiza ST Sport, misschien dat het me daardoor niet is opgevallen tijdens de proefrit. Ik heb mijn O3 trouwens nog niet (duurt nog ruim een week), dus misschien kom ik het in de praktijk toch tegen.

@Octaviaapeldoorn voor de zekerheid blijft een proefrit in een andere O3 handig. Dan weet je tenminste zeker dat jouw auto geen andere problemen heeft die dit veroorzaakt.
 

Pollewop

Forumguru
Als het over banden en velgen gaat komen er vaak nogal persoonlijke subjectieve waarneming om de hoek kijken. Daarom een link naar een artikel dat nogal objectief de zaken naast elkaar zet...

http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Mijn beoordeling:

Je ziet in de tabel duidelijk dat, met het breder worden van de banden:
  • het brandstofverbruik oploopt
  • de acceleratie iets langzamer is (waarschijnlijk door het extra gewicht van de wielen)
  • dat de max. laterale G-kracht iets hoger is (waardoor je wellicht iets sneller door de bocht kunt ?)
  • dat de remweg iets korter wordt (maar niet veel)
  • en dat de prijs van de banden flink omhoog gaan
Naar mijn idee moet je brede banden dus vooral kopen omdat je het mooi vind staan, en nergens anders voor...

Succes...:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan