Verschil in weggedrag 16"/17"/18" ?

  • Onderwerp starter Ex-lid 12606
  • Startdatum
E

Ex-lid 12606

Ik heb een OC GBL besteld met standaard 16" velgen en 205/55/16 banden. Voor mijn winterbanden + velgen twijfel ik tussen 16" en 17". Optisch hoeft het van mij niet zo; ik ben benieuwd of een maatje grotere velgen (17" dus) de auto scherper laat sturen of (of juist niet?). Met grotere velgen en platte banden heb ik niet zulke goede ervaringen; mijn huidige Seat Ibiza ST heeft 17" velgen met 215/40/17 banden. De velgen raken nogal snel beschadigd. Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën, en alvast bedankt voor de reacties!
 
Heb bij mijn vorige auto's altijd gereden met 17 inch in combi met 205/40 banden eromheen. Voorzichtig met parkeren is de enigste oplossing als je je velgen onbeschadigd wilt houden. Onder mijn huidige auto zit een set 18 inch velgen met 225/40 banden erom heen. Vind het niet onaardig sturen en voor het oog ziet het er wel netjes uit.
 

ertromp

Forumguru
Ben zelf van 16 inch naar 18 inch gegaan en ik vind het inderdaad scherper sturen.
Ook betreffende comfort valt het me niets tegen.
Verbruik is wel iets omhoog gegaan. Maar de 18 inch in combinatie met de verlaging die ik heb had ik veel eerder moeten doen :D De auto is ook veel minder zijwind gevoeliger geworden .
 
E

Ex-lid 12606

Bedankt voor jullie reacties.

Dat voorzichtig parkeren is op zich geen probleem, maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat je een keer onbedoeld een stoeprandje meepakt. En dan is een grotere velg natuurlijk snel beschadigd...

@ertromp, ben je tegelijk met de grotere velgen naar de Eibach kit gegaan? Of toevallig eerst de velgen aangepast en daarna de Eibach geplaatst? Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van de invloed van alleen de velgen.
 

paultie

Forumguru
Voor winterbanden zal het advies van de bandenboer zijn om het loopvlak van de band (de breedte) zo klein mogelijk te houden zodat je meer druk (kilo's van de auto) op het natte of besneeuwde wegdek houd. Wat met winterbanden betekend dat je meer druk uitoefent en dus meer grip hebt.
Hoe hoger de inch maat hoe breder de band. Dus ik zou voor de 16" velgen gaan voor de winterbanden. Het is minder strak sturen maar veiligheid op dat punt lijkt me dan belangrijker. Plus de prijs is ook wat aantrekkelijker voor die maat velg.
Stelregel is ook wel (voor zomerbanden) hoe smaller de wang van de band hoe beter het is voor het sportieve rijgedrag. ;)
 

Blacky

Forumguru
Onder mijn vorige zaten 17". Onder mijn huidige zaten 16" en heb ze gewisseld met mijn vorige omdat ik dat prettiger rijden vond en het ziet er iets beter uit.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben gelijk met de 18" naar de verlaging met de Eibach Pro Kit gegaan en die combi vind ik super
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 12606

Ik ben gelijk met de 18" naar de verlaging met de Eibach Pro Kit gegaan en die combi vind ik super

OK, bedankt. De O3 GBL (Greenline Business Line) is sowieso al 15 mm verlaagd, dus ik hoop dat de windgevoeligheid binnen de perken blijft. Als die tegenvalt, kan ik altijd nog Eibach overwegen.

Heb ook even mijn licht opgestoken bij fora van andere auto's. Van wat ik op die fora heb gelezen, is het verschil tussen 16" en 17" vooral optisch. van 16" naar 18" is een ander verhaal, maar komt ook deels op conto van de bredere banden, dus niet alleen lager. Een stevige band icm. 16" lijkt me dan beter dan een zachtere band met 17" (als je het optische verhaal even loslaat).
 
Zorg bij grotere wieldiameters altijd voor banden met velgrandbescherming. Dan houd je boel langer heel.

Ben je niet zo handig met je stuurwiel dan kun je beter met 15" en ballonbanden blijven rijden.
 

Noord26

Forumguru
Ik de winter rijden wij op 16" en de zomersloffen zijn 18" met de standaard dealer verlaging (=greenline onderstel). En ik merk vrijwel niets in verschil van comfort. Alleen dat de 18" ietjes directer stuurgevoel geeft. Maar ik denk dat ik niet zou kunnen vertellen of er nu 16" of 18" onder zouden liggen als ik gewoon onderweg ben als ik er niet echt op ga letten of ik verschil merk..
 
ik rij met altea in de winter op 16"en in de zomer op 17" , zeker verschil in de bochten ligt de 17 veel meer vast inderdaad voel je oneffenheden ook iets beter. Ik moet zeggen rij liever met de 17 inch. Ik hoop binnenkort een combi te bestellen en ga dan zeker voor min 17 inch. Verschil is ook duidelijk het merk banden. Continental liggen goed op de weg maar maken ook meer herrie levensduur is weer veel beter dan pirelli, geen ervaring met michelin. Als je testen van banden leest kun je deze verschillen ook duidelijk terugvinden.
 
E

Ex-lid 12606

Zorg bij grotere wieldiameters altijd voor banden met velgrandbescherming. Dan houd je boel langer heel.

Ben je niet zo handig met je stuurwiel dan kun je beter met 15" en ballonbanden blijven rijden.

Bedankt voor je compliment. Op zich ben ik best handig met het stuurwiel, maar ben ook nog wel eens gehaast.

Die velgrandbeschermers zijn wel een handige tip.

@superbmisschienzogeknogni: Ja, die banden zijn inderdaad ook nog wel iets om op te letten. Kan me voorstellen dat je met een wat stijvere band om een 16" ook het weggedrag strakker houdt, waar dat bij een 18" wat minder zal spelen. Zijn je zomer- en winterbanden even breed? Hoe breed?
 
E

Ex-lid 12606

Ben er inmiddels denk ik wel uit: belangrijk is dat je met 16" veroordeeld bent tot een max. breedte van 205. Met 17" is dat 215, met 18" 225. Voor winterbanden is 205 breed zat. Bovendien rij je in de winter toch net wat minder hard dan in de zomer. Voor zomerbanden zou 205 wel eens net te smal kunnen zijn bij een sportief rijgedrag. Dat ga ik eerst in de praktijk uitproberen: Als ik merk dat de 205/55/16H banden te smal zijn, dan zet ik de 16" zomerbanden + velgen op marktplaats en ga voor 17" velgen met 215 banden: m.i. breed genoeg voor de O3 GBL, net wat minder kwetsbaar en door de extra breedte net wat meer wegligging. 18" lijkt me de oplossing voor de snellere modellen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, lijkt me dat veel (aspirant-)O3 rijders er wat aan hebben!. :thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
Er worden wat zaken door elkaar gehaald dunkt mij?

Velgdiameter staat los van de breedte van de band. De breedte van de velg (J-waarde) bepaald welke maat brede banden er om de velg gaan.

Dat winterbanden meestal wat smaller zijn als zomerbanden komt omdat je dan meer druk per oppervlakte hebt, hetgeen de grip bij slecht weer behoorlijk toe doet nemen. Denk maar aan vrachtauto's welke nooit op wintersloffen staan of rallye-auto's waarbij de sneeuwbanden extra smal zijn.

Wil je de meeste snelheid is een zo klein mogelijk velg als wat de remklauw toe laat de juiste keuze. Een auto met 20" of 14" is de die met 14" gewoon een stuk rapper. Puur omdat het gewicht van het totaal lager is wat in beweging moet komen en afgeremd moet worden. Een band is immers altijd lager van gewicht als een velg.
 

Noord26

Forumguru
Klopt, 'nooit' is niet de juiste term. Maar ik moet de eerst in NL nog tegenkomen met wintersloffen.
 
E

Ex-lid 12606

Er worden wat zaken door elkaar gehaald dunkt mij?

Velgdiameter staat los van de breedte van de band. De breedte van de velg (J-waarde) bepaald welke maat brede banden er om de velg gaan.

Dat winterbanden meestal wat smaller zijn als zomerbanden komt omdat je dan meer druk per oppervlakte hebt, hetgeen de grip bij slecht weer behoorlijk toe doet nemen. Denk maar aan vrachtauto's welke nooit op wintersloffen staan of rallye-auto's waarbij de sneeuwbanden extra smal zijn.

Wil je de meeste snelheid is een zo klein mogelijk velg als wat de remklauw toe laat de juiste keuze. Een auto met 20" of 14" is de die met 14" gewoon een stuk rapper. Puur omdat het gewicht van het totaal lager is wat in beweging moet komen en afgeremd moet worden. Een band is immers altijd lager van gewicht als een velg.

Velgdiameter staat los van de breedte van de band: Nee, zeker niet, al ben ik dit stukje in mijn reactie vergeten.(mijn uitleg was misschien niet duidelijk :pardon:) Niet alleen de J-waarde van de velg, maar ook de beschikbaarheid van banden in een bepaalde maat bepaalt welke banden je kunt monteren...

Ik zie geen aanbod van 215 50 16 banden. Dus als ik 215 banden wil hebben, ben ik veroordeeld tot 17". Met 16" zie ik geen 215 banden aangeboden worden.

Uiteraard snap ik het belang van een gelijke totaaldiameter van band en velg voor auto's op de openbare weg.
 

CDK

Forumguru
Klopt, 'nooit' is niet de juiste term. Maar ik moet de eerst in NL nog tegenkomen met wintersloffen.
Dan ben je mij nog nooit tegen gekomen blijkbaar..... Zowel op de vooras als op de aangedreven as zitten er wintersloffen onder mijn truck, in het binnenlands transport van gevaarlijke stoffen begint dit gelukkig meer en meer gemeengoed te worden, in o.a. Duitsland is het verplicht
 

Noord26

Forumguru
Ik heb een gekeken bij de grootste online bandenleverancier. Maat 215 breed, diameter 16" zijn verkrijgbaar in de percentage-hoogtes van de breedte vanaf 35 (215/35R16) t/m 85 (215/58R16).

Hoe je er bij komt dat je geen aanbod ziet van 215/50R16 wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze zijn niet echt standaard, maar er zijn veel meer maten verkrijgbaar als je denkt. Alleen zijn die dan ook meestal duurder, omdat ze geen gemeengoed zijn.

@Corné de Kluijver : de mannen die ik hier meerdere malen per week met vloeibare stikstof en zuurstof komen lossen (van Linde gas) staan nooit op wintersloffen. Is dat bedrijfsafhankelijk dan soms? Als er iets gevaarlijk is, is het wel vloeibare zuurstof?
 
E

Ex-lid 12606

Ik heb een gekeken bij de grootste online bandenleverancier. Maat 215 breed, diameter 16" zijn verkrijgbaar in de percentage-hoogtes van de breedte vanaf 35 (215/35R16) t/m 85 (215/58R16).

Hoe je er bij komt dat je geen aanbod ziet van 215/50R16 wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze zijn niet echt standaard, maar er zijn veel meer maten verkrijgbaar als je denkt. Alleen zijn die dan ook meestal duurder, omdat ze geen gemeengoed zijn.

@Corné de Kluijver : de mannen die ik hier meerdere malen per week met vloeibare stikstof en zuurstof komen lossen (van Linde gas) staan nooit op wintersloffen. Is dat bedrijfsafhankelijk dan soms? Als er iets gevaarlijk is, is het wel vloeibare zuurstof?

Bij welke grootste online bandenleverancier heb je die gevonden? Link (hopelijk met prijzen)?
 
Bovenaan Onderaan