Vermogen verschil 2,0 TSI 2015 vs 2016

paultie

Forumguru
@Noord26 Het meest interessante nu is een auto uit 2015. In 2016 zijn er weer hogere BPM tarieven op basis van de slurptax (CO2 uitstoot) en ze kijken ook weer naar de opties zoals de inch maat van de velgen. Aangezien er daardoor een verhoging is van de uitstoot en daarmee dus ook meer BPM.

Een nieuwe superb III 2.0 TSI 220pk in 2015 kost 6295 EUR aan BPM
In 2016 is dat 7107 EUR op basis van 143 gram uitstoot

Verschil alleen al is 812 EUR aan BPM.

andrehj

Forumguru
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rland/auto_of_motor_en_de_grens_van_nederland

Koopt u een personenauto, bestelauto of motor in een EU-land en brengt u deze naar Nederland? Dan hoeft u geen douanerechten te betalen. U moet wel aangifte bpm doen.

Komt de auto of motor van buiten de Europese Unie? Dan moet u aangifte doen bij de Douane. U doet dat op de plaats waar u de personenauto, bestelauto of motor Nederland binnenbrengt, bijvoorbeeld de Rotterdamse haven. De Douane berekent dan de douanerechten en omzetbelasting die u moet betalen. U moet ook aangifte bpm doen.

Kom er op neer dat je als particulier in principe geen douane rechten (verschil in BTW) meer hoeft te betalen.
Uiteraard wel de BPM maar dat wisten we al.

@paultie

Dat vind ik nogal een boute conclusie, aangezien op de site van de belastingdienst waarnaar ik in mijn vorige post linkte (en alle andere sites die er mee te maken hebben) toch echt iets heel anders staat. Heb je al gebeld met de belastingtelefoon? Wat zeggen die?

In de tussentijd zou ik toch maar het een en ander gaan regelen met de verkopende partij, want ik zie het wel gebeuren dat je zometeen je auto niet vrij van BTW in Duitsland koopt, en in NL alsnog de volle 21% moet betalen.
Het stukje op de site waar jij naar linkt gaat over de import van een tweedehands auto, alleen is de douane dat even vergeten erbij te vermelden.

Maar hou ons vooral op de hoogte, want het zou mooi zijn als het jou (als eerste...) lukt om zonder extra BTW een nagenoeg nieuwe auto in NL te importeren...

andrehj

Forumguru
Dus de 2% extra BTW is helemaal niet (meer) van toepassing? Nice!@paultie
Jawel hoor, die moet je nog steeds betalen. Het is bij import eigenlijk nog wat erger. Toen ik mijn S2 in 2011 importeerde moest ik eerst de Duitse BTW betalen, toen de Nederlandse, en pas daarna kreeg ik de Duitse weer terug. En sindsdien is die situatie niet veranderd. Het enige wat bij sommige leveranciers niet hoeft is het tijdelijk storten van de Duitse BTW.

andrehj

Forumguru
In dit geval ben ik uiteraard een particulier en geen bedrijf waardoor ik gebruik maak van de vrije koop binnen de EU. Even een vergelijking. Een keuken uit Duitsland als particulier kopen verplicht je niet om het verschil in btw bij te betalen.
Dat klopt, maar er is hierop dus een uitzondering gemaakt, en die betreft motorvoertuigen. Daarover betaal je in de EU BTW in het land waarin je woont, om belastingtoerisme te voorkomen. Een en ander wordt door de belastingdienst toch duidelijk uitgelegd, onder andere hier.
De grens voor een nieuwe auto ligt op 5000km en dat heeft de auto gelopen als hij in nederland is. ;) zo heb ik het ook op de aankoopbonnen laten zetten.
Heb je een bron voor die 5000 km? Want volgens de belastingdienst ligt de grens op 6000 km...
Maar eigenlijk doet dat niet ter zake, want je voldoet ook niet aan het leeftijdcriterium. (Je auto is minder dan 6 mnd oud, dus wordt alleen daarom al gezien als "nieuw", waardoor de BTW-plicht geldt.)

paultie

Forumguru
@paultie

Dat vind ik nogal een boute conclusie, aangezien op de site van de belastingdienst waarnaar ik in mijn vorige post linkte (en alle andere sites die er mee te maken hebben) toch echt iets heel anders staat. Heb je al gebeld met de belastingtelefoon? Wat zeggen die?

In de tussentijd zou ik toch maar het een en ander gaan regelen met de verkopende partij, want ik zie het wel gebeuren dat je zometeen je auto niet vrij van BTW in Duitsland koopt, en in NL alsnog de volle 21% moet betalen.
Het stukje op de site waar jij naar linkt gaat over de import van een tweedehands auto, alleen is de douane dat even vergeten erbij te vermelden.

Maar hou ons vooral op de hoogte, want het zou mooi zijn als het jou (als eerste...) lukt om zonder extra BTW een nagenoeg nieuwe auto in NL te importeren...

@andrehj,
De site waar jij van de belastingdienst naar verwijst betreft de zakelijke site en geld niet voor particulieren.

Het is ook geen nieuwe auto auto meer auto is van 15 oktober 2015. Op de genoemde site (met data uit 2014) staat een nieuwe auto vanaf 6000KM. Ook nagevraagd via autotelex. (de site om je aangifte formulier in te vullen) die geven aan vanaf 3000km en hoger is het geen nieuwe auto meer.
Mijne valt dus daar boven en wordt niet meer als nieuw aangemerkt.
Bij een nieuwe auto kan ik je niet anders als gelijk geven daar zal je de auto zonder BTW moeten kopen en in nederland aangeven.

Maar we gaan het zien. Morgen de auto halen en donderdag bij de RDW als alles meezit.

paultie

Forumguru
ik ga nog wel even na bij de belasting wat de exacte regels zijn. anders toch nog even in gesprek met de delaer morgen. zal vast goedkomen.

andrehj

Forumguru
Dat zegt de belastingdienst ook:
"Let op!
Koopt u een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel uit een ander EU-land? En doet u geen btw-aangifte? Bijvoorbeeld omdat u een particulier bent, of een ondernemer die uitsluitend vrijgestelde prestaties levert? Bel de BelastingTelefoon om te bepalen wat u moet doen."​

De uitkomst hiervan is overigens eenvoudig. Bij invoer van je auto doe je ook aangifte BPM en BTW bij de douane (zit in hetzelfde gebouw als de RDW, dat is dus handig). Na een paar dagen krijg je dan een rekening toegestuurd, als je die voldoet krijg je na weer een weekje wachten je kentekenbewijs thuis.

paultie

Forumguru
@andrehj Ik weet dat inderdaad nog van de vorige auto. die was alleen niet zo nieuw.
Ik heb je advies opgevolgd. Dus thanks voor je scherpe reactie.:dankje:

Had de dealer al een mail gestuurd of ze de factuur aan willen passen naar 0% btw.
Verschil is niet heel veel wat ik extra betaal. import loont nog steeds. formulier voor aangifte in NL ligt al klaar (formuliertje van niks haha)

paultie

Forumguru
Nou de tuut staat voor de deur.
De dealer in germany heeft netjes een BTW nummertje voor mij in duitsland aangevraagd. Zij vragen voor mij de btw terug en storten die op mijn rekening. ik zeg netjes geregeld! is wel een kip ei. je moet eerst in nederland hem op kenteken hebben staan als bewijs dat je btw hebt afgedragen. Zoals @andrehj ook al reeds had aangegeven.

De auto de dag erna bij de RDW gemeld en dag erna het betaal verzoek binnen.

Nu hopen dat de papieren (tegenwoordig plastic natuurlijk) voor m'n vakantie binnen komen zodat ik met deze auto op vakantie kan. haha.

Inmiddels mooie winterbanden op LM 18" er onder en de 19" phoenix antraciet geborsteld L&K velgen op de zolder liggen. (die staan er echt super onder)
Na de vakantie maar eens een wensen lijstje maken.
Aangezien de 2.0 TSI een dubbele auspuff heeft zonder mooie chrome sierlijst is dat een optie die meteen door mijn hoofd schiet. (zie topic van @Tuulster )

Details komen nog (foto's etc.) , aangezien de auto nog even niet op de openbare weg mag en kan ik hem dus niet even netjes schoonmaken in de wasbox :cry::cry::cry:
Wel even een foto met de 19" phoenix antraciet L&K velgen waar de dealer hem bij aflevering op had gezet.
Kon het niet laten.

IMG_3983.JPG

superb.jpg

Cordoba

Forumguru
@paultie gefeliciteerd met de nieuwe tuut.:bloemen: Wat de motorcode betreft: volgens mij is het wel zo dat identieke motoren met een ander vermogen, wel een andere motorcode hebben (en natuurlijk andere software in de ECU). In eerste instantie vroeg ik me ook af als je een motorcode hebt die niet officieel is ingevoerd, in hoeverre heb je dan een probleem bij onderhoud bij een officiele dealer? Omdat het verschil in de software zit, zal het echte verschil met de wel bekende motoren meevallen, maar mogelijk dat je meer afwijkingen hebt, zoals bijvoorbeeld de afmeting van de gemonteerde remmen, type bougies en meer van dat soort zaken die misschien net iets anders zijn, dan bij de andere versies.

paultie

Forumguru
@Cordoba De motor code is CHHB dus hetzelfde als de 2.0tsi in een oct. (check hier alle skoda motorcodes) Remklauwen zijn hetzelfde als de 4x4 aangezien ook onder de 4x4 geen 16 inch kan / mag. Verder heb ik 2 jaar skoda garantie en nog 2 jaar additioneel van de duitse dealer. Ze hebben zwart op wit gezet dat als er in nederland een reparatie plaats moet vinden zij de rekening betalen. De NL dealer doet de reparatie en stuurt de rekening naar de duitse dealert.
Verder wat betreft onderdelen zijn deze uiteraard gewoon bij skoda te bestellen mogelijk dat ik tegen iets langere levertijden aan kijk maar dat neem ik dan maar voor lief.

Ook al contact gehad met mijn huis dealer hier en die ziet me graag komen voor onderhoud ;)
Ze waren ook erg benieuwd naar de 2.0 TSI 220pk...

Cordoba

Forumguru
Duidelijk paultie, als dezelfde motorcode ook in de Octavia is geleverd, zal dat inderdaad niet zo'n probleem zijn, en als er verder ook geen onderdelen in zitten die niet voor andere versies gebruikt zijn, zal het ook niet zo'n probleem zijn. Als je echter wel onderdelen hebt die voor onderhoud regelmatig vervangen moeten worden, maar niet voorkomen bij andere versies/modellen dan kan het soms lang wachten zijn, op wat eigenlijk normaal gezien basis-onderdelen zijn.

andrehj

Forumguru
@paultie : Gefeliciteerd! Maareh, naar huis gereden op een Kurzzeitkennzeichen? Dat is wel wat discutabel. Vandaar dat ik toen voor een Ausfuhrkennzeichen (rode band) had gekozen, daarmee mag je in principe ook in NL rijden.
En hoe had je het geregeld met de verzekering? Eentje bij het kenteken, of alvast bij je NL maatschappij, en dan op chassisnummer?

paultie

Forumguru
@andrehj de dealer gaf juist aan dat rode platen alleen door een Duitser gereden mag worden in heel Europa. De platen moeten dan terug of vernietigd worden. Het vijfdagenkenteken is Europees geldig en mag door iedereen gereden worden in de EU. De dealer heeft daar de verzekering op afgesloten.

De regels zijn schijnbaar wat makkelijker gemaakt in de afgelopen vier jaar want ik weet dat het vier jaar geleden niet mocht. Althans het rijden ermee in nederland terwijl het in de rest van Europa wel mocht.
Ik las op de rdw site over de korttijdkenteken dat na de rdw keuring je niet meer over de originele kenteken Papieren beschikt. Die moet je inleveren (deel 1 en 2) Je mag erna dus niet meer rijden. Al drukken ze je wel een kopie in je handen ;)
Verzekert is de auto dan echter nog steeds en dat vind ik zelf het belangrijkst mocht er toch wat gebeuren.

De auto staat nu niet meer op de openbare weg omdat hij anders verzekert moet zijn. Nu even wachten op de plasticjes.

Tinto

Forumguru
Nou de tuut staat voor de deur.
De dealer in germany heeft netjes een BTW nummertje voor mij in duitsland aangevraagd. Zij vragen voor mij de btw terug en storten die op mijn rekening. ik zeg netjes geregeld! is wel een kip ei. je moet eerst in nederland hem op kenteken hebben staan als bewijs dat je btw hebt afgedragen. Zoals @andrehj ook al reeds had aangegeven.

De auto de dag erna bij de RDW gemeld en dag erna het betaal verzoek binnen.

Nu hopen dat de papieren (tegenwoordig plastic natuurlijk) voor m'n vakantie binnen komen zodat ik met deze auto op vakantie kan. haha.

Inmiddels mooie winterbanden op LM 18" er onder en de 19" phoenix antraciet geborsteld L&K velgen op de zolder liggen. (die staan er echt super onder)
Na de vakantie maar eens een wensen lijstje maken.
Aangezien de 2.0 TSI een dubbele auspuff heeft zonder mooie chrome sierlijst is dat een optie die meteen door mijn hoofd schiet. (zie topic van @Tuulster )

Details komen nog (foto's etc.) , aangezien de auto nog even niet op de openbare weg mag en kan ik hem dus niet even netjes schoonmaken in de wasbox :cry::cry::cry:
Wel even een foto met de 19" phoenix antraciet L&K velgen waar de dealer hem bij aflevering op had gezet.
Kon het niet laten.

Bekijk bijlage 46280

Bekijk bijlage 46282
@paultie mooie combinatie van kleur lak en velgen. Welke merk en type banden heeft de Duits dealer er op gezet?

paultie

Forumguru
@Tinto uiteraard geen conti!!! Haha
De Pirelli Cinturato P7 In de maat 235/40 R19 96 W
Dat zal af fabriek zo worden geleverd. Ze staan daar allemaal op deze banden.

oco1979

Forumguru
@Superb zonder parkeerhulp Mijn ervaring met de 1.2 TSI in de rapid spaceback (waarin uit hetzelfde motorblok twee verschillende vermogens worden getrokken) dat het allemaal motor tuning is geënt op het verlagen van de Co2 uitstoot.
De 90pk en 110pk motoren zijn (bij navraag bij de dealer) compleet identiek.

Auto fabrikanten krijgen wettelijk bepaalde normen mee vanuit (dacht ik ) de europese unie. Op basis hiervan zijn ze verplicht een skala aan energie zuinige motoren op de markt te zetten. Tegenover de meer energie slurpende motoren.

Overigens jouw punt 2. de 200pk sterke motor is een andere motor (met motor code CCZA 200PK voor de O2 en de CGMA voor de S2 en O2 RS )
dan de 2.0 TSI (motor code CHHB voor 220 en 280PK sterke S3) er is zelfs een 230PK sterke 2.0TSI voor in de O3 (motorcode CHHA)

En als je denkt hoe weet die dat allemaal:
Meer info op http://vag-codes.info/files/engines/skoda-engines.pdf

denk dat er verschil van turbo is bij deze versie en ook versnellingsbak 90pk vs 110pk(ergens gelezen)

Bovenaan Onderaan