Vermogen verschil 2,0 TSI 2015 vs 2016

Volgens de prijslijst per 1 januari 2016 is het vermogen van de 2,0 TSI gestegen met 80 pk ten opzichte van 2015.

Met andere woorden:
2015 (147 kW/200 pk)
2016 (206 kW/280 pk)

Is dit een fout in de brochure?
Hebben ze de motor in de fabriek getuned?
Is het een andere motor?

Wie kan mij uit de droom helpen?
 

dvon

Actief lid
De folder en prijslijst van 2015 (25 juni) geeft voor de 2.0 TSI ook 206 kW / 280 pk aan. Er is niets gewijzigd aan de motor.
 
Dvon, bedankt voor de reactie.
Als ik de prijslijst download van de Skoda site, blijkt het de versie van 1 januari 2015 te zijn...
Beetje slordig, inmiddels zijn we al 2 versies verder...

Dvon weet jij toevallig wat het verschil is afgezien van het vermogen tussen de TSI 2,0 met 200 en die met 280 pk?

image.jpg
 

dvon

Actief lid
Het lijkt me dat je de folder/prijslijst van het vorige model hebt. De Elegance uitvoering hoorde bij de Superb II. Bij de Superb III is dat de Style. De 2.0 TSI met 200 pk hoorde bij het vorige model. De 2.0 met 280 pk bij het nieuwe model.

Ik heb op het Duitse forum gelezen dat daar wel nog een versie leverbaar is tussen de 1.8 TSI met 180 pk en de 2.0 TSI met 280 pk. Op Skoda.de lees ik net 162 kW. Alleen niet leverbaar in NL.
 

paultie

Forumguru
Toevallig deze week een Superb III Style 2.0 TSI met 220pk op de kop getikt in duitsland. De motor die niet door PON in Nederland gevoerd word.
Als de auto voor de deur staat zal ik wel opnieuw even de auto voorstellen ;)

De superb III 2.0 TSI 4x4 met 280Pk wordt in nederland wel gevoerd door PON.
DSG 6 voor beide 2.0 TSI'tjes
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Mijn conclusies:
1) De brochure die te downloaden is op de officiële Skoda site is hopeloos verouderd. Ruim een jaar.
2) In Nederland via PON was een 2.0 TSI met 200 pk leverbaar De nieuwste 2.0 TSI via PON levert een vermogen van 280 pk.
3)In Duitsland bestaat nog een derde type dat in Nederland niet gevoerd wordt met 2.0 TSI met een vermogen van 220 pk. Dit is een motor die ook in de Superb III leverbaar is.

Kan iemand nog toelichten hoe met dezelfde motor inhoud af fabriek toch 3 verschillende vermogens bereikt kunnen worden. Is dat tuning of zijn de motoren toch substantieel verschillend?
 

Tinto

Forumguru
Allemaal bedankt voor de reacties.

Mijn conclusies:
1) De brochure die te downloaden is op de officiële Skoda site is hopeloos verouderd. Ruim een jaar.
2) In Nederland via PON was een 2.0 TSI met 200 pk leverbaar De nieuwste 2.0 TSI via PON levert een vermogen van 280 pk.
3)In Duitsland bestaat nog een derde type dat in Nederland niet gevoerd wordt met 2.0 TSI met een vermogen van 220 pk. Dit is een motor die ook in de Superb III leverbaar is.

Kan iemand nog toelichten hoe met dezelfde motor inhoud af fabriek toch 3 verschillende vermogens bereikt kunnen worden. Is dat tuning of zijn de motoren toch substantieel verschillend?
Kijk even op de site van JD engineering of VAG techniek. Dat zijn twee respectabele tuners. De nieuwe 2.0 TSI wordt door heel het VAG concern gebruikt in verschillende vermogens uitvoeringen. Zie eerste foto. De oude 2.0 TSI idem. Zie tweede foto.
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    79,5 KB · Weergaven: 33
  • image.png
    image.png
    100,5 KB · Weergaven: 33

paultie

Forumguru
@Superb zonder parkeerhulp Mijn ervaring met de 1.2 TSI in de rapid spaceback (waarin uit hetzelfde motorblok twee verschillende vermogens worden getrokken) dat het allemaal motor tuning is geënt op het verlagen van de Co2 uitstoot.
De 90pk en 110pk motoren zijn (bij navraag bij de dealer) compleet identiek.

Auto fabrikanten krijgen wettelijk bepaalde normen mee vanuit (dacht ik ) de europese unie. Op basis hiervan zijn ze verplicht een skala aan energie zuinige motoren op de markt te zetten. Tegenover de meer energie slurpende motoren.

Overigens jouw punt 2. de 200pk sterke motor is een andere motor (met motor code CCZA 200PK voor de O2 en de CGMA voor de S2 en O2 RS )
dan de 2.0 TSI (motor code CHHB voor 220 en 280PK sterke S3) er is zelfs een 230PK sterke 2.0TSI voor in de O3 (motorcode CHHA)

En als je denkt hoe weet die dat allemaal:
Meer info op http://vag-codes.info/files/engines/skoda-engines.pdf
 

andrehj

Forumguru
Toevallig deze week een Superb III Style 2.0 TSI met 220pk op de kop getikt in duitsland. De motor die niet door PON in Nederland gevoerd word.
Goed bezig! Voor een (misschien ooit volgende) S3 zou deze motor ook zomaar mijn keuze kunnen worden. De 1.8 TSI voegt tov de 1.4 eigenlijk maar weinig toe, en de 280 pk uitvoering is wel erg over-the-top.

Bij welk bedrijf heb je de auto gekocht? En heb je em nieuw besteld of ergens tweedehands?
 

paultie

Forumguru
@andrehj heb hem bij een Skoda dealer in Duitsland tegen Tsjechië aan gekocht.
Een demo wagen waar de kop vanaf is met 4000km op de teller en 3 maanden oud. Heb er de exclusieve L&K 19" Phoenix antraciet velgen bij weten te ritselen ipv de normale Phoenix velgen. Marges zijn klein in DE dus niet heel veel bij de dealer weg kunnen snoepen. Op de bpm voor deze 3 maanden oude auto uit 2015 volgens de oude bpm regels 16,5% korting. Plus nog eens een BtW verschil van 2% tussen NL en DE.

4 jaar garantie. 2 jaar van Skoda en nog 2 jaar Europese garantie van deze Skoda dealer. Mocht er wat mis zijn pakken zij de rekening op van de Nederlandse dealer na overleg over de kosten en het te repareren onderdeel. Bij toeval ook mijn huidige superb daar gekocht dus goede ervaringen mee.

Zal de details binnenkort in even (opnieuw) voorstellen zetten. Hopelijk deze week de auto naar nederland rijden.
 

andrehj

Forumguru
@paultie : Weet je dat van die BTW wel zeker? Want ik denk dat de belastingdienst jouw auto als "nieuw" gaat zien en je dus bij invoer in NL ook nog eens BTW mag afdragen. Kijk maar op deze en deze pagina van de Belastingdienst. Daar staat dat een auto als "nieuw" wordt gezien als die minder dan 6 mnd oud is óf minder dan 6000 km heeft gereden. En jouw auto voldoet zelfs aan beide criteria.... :nailbiting:
Toen ik mijn (nieuwe) auto in NL importeerde moest ik ook hier 21% BTW betalen, maar daar had mijn handelaar in Duitsland toen (met de Duitse belastingdienst) een regeling voor: Zodra ik kon aantonen dat de BTW hier betaald was, kreeg ik de Duitse BTW teruggestort.

Hier staat trouwens uitgelegd hoe je dit met je leverancier kunt oplossen.
(Alleen jammer dat de prutsers van die site het verschil tussen de woorden "en" en "of" niet begrijpen.)
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
In dit geval ben ik uiteraard een particulier en geen bedrijf waardoor ik gebruik maak van de vrije koop binnen de EU. Even een vergelijking. Een keuken uit Duitsland als particulier kopen verplicht je niet om het verschil in btw bij te betalen.

De grens voor een nieuwe auto ligt op 5000km en dat heeft de auto gelopen als hij in nederland is. ;) zo heb ik het ook op de aankoopbonnen laten zetten.

Je geeft de auto bij de douane aan waar je met leeftijds korting volgens de belasting tabellen bpm betaald.
 

paultie

Forumguru
@andrehj nog even het artikel erbij gezocht wat ik in een verleden had gelezen bij de particulieren sectie. (ipv de zakelijke sectie ;) )

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rland/auto_of_motor_en_de_grens_van_nederland

Een auto of motor kopen in het buitenland
Koopt u een personenauto, bestelauto of motor in een EU-land en brengt u deze naar Nederland? Dan hoeft u geen douanerechten te betalen. U moet wel aangifte bpm doen.

Komt de auto of motor van buiten de Europese Unie? Dan moet u aangifte doen bij de Douane. U doet dat op de plaats waar u de personenauto, bestelauto of motor Nederland binnenbrengt, bijvoorbeeld de Rotterdamse haven. De Douane berekent dan de douanerechten en omzetbelasting die u moet betalen. U moet ook aangifte bpm doen.

Kom er op neer dat je als particulier in principe geen douane rechten (verschil in BTW) meer hoeft te betalen.
Uiteraard wel de BPM maar dat wisten we al.
 

paultie

Forumguru
@Noord26 tjah die hebben we nu scherp geprijst te koop staan. De 1.4TSI's gaan volgens mij als warme broodjes. Er staan er niet heel veel te koop en helemaal niet voor de prijs die ik ervoor vraag. Binnen de week veel reacties en kijkers. Hoop hem deze week van de hand te kunnen doen.

Als je de auto (zoals ik) altijd na import bij de dealer laat onderhouden is het voor veel verkopers al iets vertrouwder.
Heb nu 1,5 week geleden nog een 30.000 km beurt gegeven en daarmee weer mobiliteits garantie weten te scoren.
Je betaald er voor maar je krijgt er hopelijk ook wat voor terug. ;)
 
Bovenaan Onderaan