Verlagen - de mogelijkheden op een rijtje

Ik ben gisteren op de laatste dag van het Essen Motor Show spektakel geweest en heb me daar zo veel mogelijk laten informeren over de mogelijkheden om de Superb II (model 3T) te verlagen.

Ik ben op deze setjes uitgekomen:

Eibach Pro kit E10-79-007-01-22 - alleen verlagingsveren - 30mm lager - prijs 180 euro (tot 1210kg last op voorwielen)
H+R 29162-1 - alleen verlagingsveren - 40mm lager - prijs 195 euro (tot 1069kg last op voorwielen)
H+R 29162-2 - alleen verlagingsveren - 40mm lager - prijs 195 euro (vanaf 1070kg last op voorwielen)
Bilstein B12 SE5-C205 - veren + dempers - 35mm lager - prijs 886 euro (tot 1069kg last op voorwielen)
Bilstein B12 SE5-C206 - veren + dempers - 35mm lager - prijs 886 euro (vanaf 1070kg last op voorwielen)
Bilstein B14 He5-C770 - verstelbare veren + dempers - 30-50mm lager - prijs 1117 euro
Bilstein B16 GM5-D524 - Pro-kit verstelbare veren + dempers - 30-50mm lager - prijs 1642 euro (tot 1210kg last op voorwielen - tot 1250kg last op achterwielen)

Ik heb zeer goede ervaringen gehad in mijn vorige wagens met Eibach en vind 30mm ook voldoende. Voor mij was dus de goedkoopste keuze ook al ruim voldoende.

Tevens heb ik zoveel mogelijk info gezocht voor mooie velgen. Zeker is dus dat we 5x112 moeten hebben. De ET-waarde is voor 19" velgen nog niet bekend (bij de Skoda Zubehör-stand), ik denk echter dat 38-45 geen probleem zal geven, plaats zat in de wielkasten. Maar dat is mijn eigen subjectieve (als leek) ge-uitte mening.

Greetz,
Marciemarc
 

Hetzer

Forumguru
Ik zou ik voor de Eibach veren gaan, 30 mm is ook meer dan genoeg, als je het mij vraagt, je hebt dan oook geen dempers nodig..
Op m'n eigen nieuwe F-2 Combi komt tzt ook een Eibach Pro-Kitje
 

Enkhuizen

Senior Member
met hoeveel verlaagd het optionele sportonderstel de auto?

Mij lijkt die 40mm wel wat, zijn die prijzen per stuk of per set?

[edit] Gevonden.... het is per set, ex btw/montage
 

Gysman

Actief lid
Eibach Pro kit E10-79-007-01-22 - alleen verlagingsveren - 30mm lager - prijs 180 euro (tot 1210kg last op voorwielen)
H+R 29162-1 - alleen verlagingsveren - 40mm lager - prijs 195 euro (tot 1069kg last op voorwielen)
H+R 29162-2 - alleen verlagingsveren - 40mm lager - prijs 195 euro (vanaf 1070kg last op voorwielen)
Bilstein B12 SE5-C205 - veren + dempers - 35mm lager - prijs 886 euro (tot 1069kg last op voorwielen)
Bilstein B12 SE5-C206 - veren + dempers - 35mm lager - prijs 886 euro (vanaf 1070kg last op voorwielen)
Bilstein B14 He5-C770 - verstelbare veren + dempers - 30-50mm lager - prijs 1117 euro
Bilstein B16 GM5-D524 - Pro-kit verstelbare veren + dempers - 30-50mm lager - prijs 1642 euro (tot 1210kg last op voorwielen - tot 1250kg last op achterwielen)

Wat betekent dat "tot ....kg last op de voor-/achterwielen" precies?
 
Gevonden.... het is per set, ex btw/montage

De prijzen zijn de prijzen die ze mij zijn aangeboden bij Sandtler inclusief BTW zonder montage. Beurskorting inbegrepen dus.
Wat betekent dat "tot ....kg last op de voor-/achterwielen" precies?

Dat kun je op het gelijkvormigheidsattest vinden, de motorisatie zorgt voor een bepaalde druk (aantal kilo's) op de vooras cq. achteras. Gewoon het gewicht per as dus.
 
Eibach Pro kit E10-79-007-01-22 - alleen verlagingsveren - 30mm lager - prijs 180 euro (tot 1210kg last op voorwielen)
H+R 29162-1 - alleen verlagingsveren - 40mm lager - prijs 195 euro (tot 1069kg last op voorwielen)


Zijn deze veren zelf aan te brengen of moet dit bij de dealer gebeuren.
Hoe is het veercomfort na het aanbrengen van andere veren en krijg je geen problemen bij de stuuruitslag ?
Welke heb je nodig hebben bij een Greenline vwb de aslast op de voorwielen ?
 
een greenline is toch al standaard verlaagd?

De greenline is standaard reeds 15 mm verlaagd (volgens de skoda site). Dit is in de praktijk nauwelijks zichtbaar. Het lijkt mij een stuk mooier om verder te verlagen. Alleen vraag ik mij af hoe dit ten koste gaat van het comfort.
 
De greenline is standaard reeds 15 mm verlaagd (volgens de skoda site). Dit is in de praktijk nauwelijks zichtbaar. Het lijkt mij een stuk mooier om verder te verlagen. Alleen vraag ik mij af hoe dit ten koste gaat van het comfort.
Die 15 mm. is zeker wel te zien. Zelf heb ik 17" onder m'n Greenline zitten. In combinatie met de verlaging staat dat wel even wat anders dan een standaard verenpakket.
In testen lees je dat hij vrij zacht geveerd is met een standaard pakket. Nu is met de verlaging de vering wat straffer. Ga je nog meer verlagen dan komt dat het comfort niet ten goede.
Het is geen Golf of Alfa toch?
 
De greenline is standaard reeds 15 mm verlaagd (volgens de skoda site). Dit is in de praktijk nauwelijks zichtbaar. Het lijkt mij een stuk mooier om verder te verlagen. Alleen vraag ik mij af hoe dit ten koste gaat van het comfort.

Ik denk ook dat 15mm best wel zichtbaar is, ik heb dat gemerkt toen ik mijn koffer vol had zitten met de nieuwe/2dehands wielen die ik vandaag ben gaan halen bij mede-forumlid vw125. Door het gewicht van die wielen was mijn Superb precies 1,5cm lager van achteren. Ik zag dat al aan de lagere kofferdrempel bij het uitladen. Ik ben dat toen eens even precies gaan meten. Ik weet nu dus ook dat 30mm echt wel genoeg is voor de optiek. En dat het comfort daardoor iets afneemt, tsja, dat moet je erbij nemen. Het oog wilt ook wat ! Veel bepalender voor een goed comfort is naar mijn mening ook de bandenmaat en velgdiameter die je daarbij gaat combineren.
 
Die 15 mm. is zeker wel te zien. Zelf heb ik 17" onder m'n Greenline zitten. In combinatie met de verlaging staat dat wel even wat anders dan een standaard verenpakket.
In testen lees je dat hij vrij zacht geveerd is met een standaard pakket. Nu is met de verlaging de vering wat straffer. Ga je nog meer verlagen dan komt dat het comfort niet ten goede.
Het is geen Golf of Alfa toch?

Het gaat er zeker niet om om een hoog Johnny gahalte te krijgen. Er komt 16 inch lm onder. Zoals ik hem bij de dealer heb zien staan vind ik dat er een behoorlijk grote ruimte tussen wiel en wielkasten overblijft. Gezien dit feit en de standaard wat zachte vering lijkt het mij dus mooi om wat verder te verlagen. Alleen als blijkt dat het comfort schikbarend achteruit gaat zal het feest niet doorgaan.
 
Het gaat er zeker niet om om een hoog Johnny gahalte te krijgen. Er komt 16 inch lm onder. Zoals ik hem bij de dealer heb zien staan vind ik dat er een behoorlijk grote ruimte tussen wiel en wielkasten overblijft. Gezien dit feit en de standaard wat zachte vering lijkt het mij dus mooi om wat verder te verlagen. Alleen als blijkt dat het comfort schikbarend achteruit gaat zal het feest niet doorgaan.
Ben ik met je eens. Maar hoe kom je erachter hoe het veercomfort is als hij MEER verlaagd word. Dat zou je eigenlijk moeten kunnen proberen...
 
Ik heb een set Eibach verlagingsveren laten monteren(-30mm) en rijd op een set 19 inch. steek 5x112, et 31. Standaard zit er et 37 onder, dus alle wielen met et 35 passen eronder. Wielen met een et-waarde van 45 komen te ver naar binnen te staan .
Dus alles met een et van 30-40 kan onder de superb2
 
Ik heb een set Eibach verlagingsveren laten monteren(-30mm) en rijd op een set 19 inch. steek 5x112, et 31. Standaard zit er et 37 onder, dus alle wielen met et 35 passen eronder. Wielen met een et-waarde van 45 komen te ver naar binnen te staan .
Dus alles met een et van 30-40 kan onder de superb2


Heb je de verlagingsset gelijk met de andere velgen laten monteren?
Is het veercomfort een stuk harder geworden?
 
De verlagingsveren heb ik bij de dealer laten monteren en de wielen ook.
ik heb nooit met de originele wielen(16 inch) gereden dus weet niet wat het verschil is. De Eibach veren zijn zeer goed en zakken ook niet na zoals veel andere veren dat wel doen.
16 inch t.o.v. 19 inch zal wel wat meer comfort geven maar ik ben met deze combinatie toch heel tevreden.
mijn vorige auto had 20 inch en een schoefset dus ben er alleen maar op vooruit gegaan:yeah:
 
Is het veercomfort een stuk harder geworden?

Ik heb sinds vandaag mijn Eibach verensetje eronder zitten. Bij het monteren is vooral de voorzijde toch wel wat meer werk en je hebt speciaal gereedschap nodig (o.a. een 12-kant dop en een verenspanner). Ik heb ze laten zetten voor 60 eurootjes (vriendenprijsje, was toch wel 3 uren werk).
Qua comfort kan ik met mijn 16inch originele velgen en winterbanden zeggen dat het heel goed te doen is. Als het comfort van een Citroën C6 een 10 mag hebben, vind ik de SuperbII origineel een 8,5 en nu met de veren nog wel een 7. Dat wordt anders natuurlijk als we eenmaal de 19inch velgen gaan zetten, maar dat is mijn eigen keuze. Hopelijk dat het zesje dan nog overeind blijft...! (Hiervoor heb ik een verlaagde Audi TT gehad met 18inch velgen, dus ben wel wat gewend qua sportieve vering).

Greetz,
Marciemarc
 
Bovenaan Onderaan