Verkeersbordherkenning: effectief of hebbeding?

Canon-Eye

Forumguru
Maar als de spitsstrook open is, staat ook in principe altijd de maximale snelheid aangegeven (vaak 100).
Ik denk dat je gelijk hebt, Dirk - "in principe" kun je zelfs wel weglaten...

Want als de spitsstrook open is staat er op de "draaiborden" die dit aangeven ook het in die situatie geldende maximum vermeld. En dat is nog vaker 80 dan 100, gok ik (A28/Zwolle is de eerste die me te binnen schiet, maar er zijn er veel meer).
gesloten spitsstrook en buiten de tijden zou 130 moeten zijn, maar dat lijkt toch niet te kloppen
Voor zover ik weet is het maximum nu 130 tenzij er iets anders op een der voorgeschreven manieren is aangegeven. Dus ja: buiten de 120-tijdvakken én bij afwezigheid van een met de geopende spitsstrook samenhangende afwijkende aanduiding kom je op 130, en dat rij ik dan ook meestal. Mocht dat ooit tot een bekeuring leiden, dan ga ik die 'ruzie' echt wel maken...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye: Je redenering klopt, maar het rare is, dat deze situatie ook is op plaatsen waar vanwege geluid of milieu géén 130 mag worden gereden, en vóór de aanleg van de spitsstroken een maximum van 100 gold, vanwege milieu-eisen (geluid, fijnstof of andere uitstoot) en nu zou je daar minimaal 100 mogen, maar vaak ook 120 of 130. Kortom een zootje, qua regelgeving, maar ik zou zeggen back on topic.
 

Greggy

Actief lid
Even mijn ervaring; ik was laatst in Duitsland in de buurt van Trier en ik begon gewoon te twijfelen... De maximumsnelheid (icoontje) staat aan bij mij in de navigatie. Toen ik er op ging letten switchte de maximum snelheid zo precies dat ik dacht dat mijn auto misschien wel die camera zou hebben!! Alles klopte precies! Totdat ik enkele wegwerkzaamheden tegenkwam. :| Illussie armer, maar goed. Ik heb het dus niet maar vind de precisie van de navigatie zo goed dat ik het nu niet zou missen. En, wat al eerder gemeld is, de regelgeving en aanduiding is zo onduidelijk dat wij het zelf niet eens snappen. Spitsstrook open, overdag, 's-nachts.... Pfff...
 

MaRco2

Forumguru
Navi mist in Nederland wel de laatste wijzigingen sinds de 130 km/h invoering. Dus waar de navi 120 aangeeft is het of 100 of 130, dus zelf ook goed opletten.

Verder gaat het erg goed, soms geeft hij 70 aan in Oostenrijk waar het 50 is of andersom, dus altijd in de gaten houden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus waar de navi 120 aangeeft is het of 100 of 130, dus zelf ook goed opletten.
Mijn TT is al aardig op de hoogte, maar geeft ook 130 aan waar dit alleen tussen 19:00 en 07:00u is toegestaan.
Dus ja - zelf op blijven letten is geboden.

Maar anderzijds is dat zó vanzelfsprekend... je kunt er nu eenmaal niet op dichtvaren.

Daarom zie ik het toch vooral als een speeltje in de klasse "mamma kijk eens - zonder handen!"
(niet zelden gevolgd door "mamma kijk eenf - vonder tanden!"):D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Is toch vaak een kwestie van zelf opletten, de A28 is een heel stuk nog 90 volgens de navi (ja, tijdens de langdurige wegwerkzaamheden), is wel handig om even tussendoor te checken wat het ook al weer was en dan op de 95% juistheid hopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
is wel handig om even tussendoor te checken wat het ook al weer was
Dat doe ik op een heel simpele manier: gewoon even goed opletten wat er na de eerstvolgende toerit is aangegeven (en die is nooit ver weg).
Indien niets: gewoon 130. Elke afwijking hiervan moet (opnieuw) aangegeven worden, anders is deze niet meer geldig.
 

MaRco2

Forumguru
Vooral op binnendoorwegen in het buitenland, kan het nogal afwijken. Soms gerust 80 door de bebouwde kom heen, de andere keer 50 of 70 en daarbuiten 80, 90 of 100 met bij veel uitritten soms weer 70.
 

Majefloti

Forumguru
Ik ben geneigd te zeggen een hebbeding. Bij de Columbus (ik verwacht bij de amundsen ook) geeft de navigatie zelf ook de nodige verkeersborden weer (kun je selecteren). Toch maar eens testen wat de herkenning doet op het moment dat ik dit in de nav uit zet. Ik verwacht geen spectaculaire resultaten.
 
Bovenaan Onderaan