Verkeersbordherkenning: effectief of hebbeding?

Herman Janssens

Senior Member
Is verkeersbordherkenning nuttig? Wordt men bv. verwittigd ( visueel of auditief ) wanneer men een gescande kilometerbeperking overschrijdt?
 

Mik19

Lid
Verkeersbordherkenning kan zeer nuttig zijn. Hangt van het doel af. Ik weet niet wat jij bedoeld met kilometerbeperking.
 

Herman Janssens

Senior Member
Verkeersbordherkenning kan zeer nuttig zijn. Hangt van het doel af. Ik weet niet wat jij bedoeld met kilometerbeperking.
Je passeert een bord met 70 km/h als max snelheid: ga je op een of andere manier verwittigd worden wanneer je de 70 km/h overschrijdt. Bij mijn gps van Blaupunkt gebeurt dat wel. Vandaar mijn vraag.
 

D_R1978

Senior Member
Heb dat voorheen in een Focus gehad en vond het handig genoeg om ook op mijn O3 te bestellen.

Zeker niet nodig, maar wel handig als je even niet op let en je denkt "hoe hard mag ik hier?". Zeker in NL met de verschillen van 100, 120 en 130 km/h op de snelweg.
 

Mik19

Lid
Nee geeft geen signaal bij overschrijding. Kun je wel via de maxidot instellen alleen zul je dat bij de diverse snelheden aan moten passen. Het systeem werkt zoals D_R1978 beschrijft.
 

Maik

Actief lid
Hoe gaat dit dan met de borden 120 (met daaronder: van 6-19.00). Je mag er dan 130, maar neem aan dat ie dat niet snapt...
 

Herman Janssens

Senior Member
Spijtig. De Blaupunkt verwittigt wel zowel visueel als auditief. Het nadeel eraan is dan weer dat je hem telkens zo moet plaatsen dat de camera de verkeersborden kan lezen
 

Canon-Eye

Forumguru
De Blaupunkt verwittigt wel zowel visueel als auditief.
Mooi...
En wat doet hij dan na het passeren van een zijweg, als het snelheidsbeperkende bord niet wordt herhaald en de beperking dus per definitie is opgeheven - geeft-ie dat dan ook aan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij kent blijkbaar de verkeersregels.
En dat dus beter dan vele wegbeheerders, getuige de talloze totaal overbodige "einde beperking"-borden op 100m of zo na een kruising zonder herhalingsbord...

Toch heb ik er geen behoefte aan. Ik heb al sinds ca. 1958 of zo een interne verkeersbordenherkenning en die doet het nog steeds heel aardig. Blijven gebruiken, dat houdt 'm in conditie (zoals met veel lichaamseigen functies, hè)...
 

Herman Janssens

Senior Member
En dat dus beter dan vele wegbeheerders, getuige de talloze totaal overbodige "einde beperking"-borden op 100m of zo na een kruising zonder herhalingsbord...

Toch heb ik er geen behoefte aan. Ik heb al sinds ca. 1958 of zo een interne verkeersbordenherkenning en die doet het nog steeds heel aardig. Blijven gebruiken, dat houdt 'm in conditie (zoals met veel lichaamseigen functies, hè)...
Ik begrijp je volkomen. Jij vindt het duidelijk maar een hebbeding. :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Jij vindt het duidelijk maar een hebbeding.
Ik heb weinig bezwaren tegen hebbedingen als zodanig.
Sterker nog: ik heb óók zo m'n hobby's en andere eigenaardigheden.:jaja:

Maar ik wil me niet afhankelijk maken van allerlei quasi-slimme systemen die tot problemen kunnen leiden als ze een keertje om de een of andere reden niet, of niet goed functioneren. Op zo'n moment bestaat het gevaar dat ik bv. niet snel genoeg op m'n oude routine kan terugvallen ("sorry agent, volgens mijn verkeersbordenherkenningssysteem mag ik hier wél 130"), of je zit met de handen in het haar omdat een of ander knoopcelletje niet op tijd is vervangen, etc...

Mijn Tomto m weet op gps-basis overigens ook vrij aardig hoe snel je waar mag rijden - zelfs tot in de alleruiterste noordelijke uithoek van Europa aan toe, heb ik gemerkt. Maar gelukkig zit-ie er ook af en toe naast (wijzigingen die nog niet in de laatste update zitten). Juist dat draagt er toe bij dat je bij de les blijft, naar mijn ervaring: het besef dat je er niet teveel op moet vertrouwen.
 

rutgerm

Senior Member
Ik rijd regelmatig persauto's met verkeersbordherkenning: ik zou het stellig afraden. Regelmatig pikt hij namelijk de snelheid op de ventweg ernaast op of mist een einde snelheidsbeperking bord. In Italië staan borden die aangeven hoe hard je op de afrit mag, die rekent hij ook voor de hoofdweg. Omdat je er niet 100% van uit kan gaan dat het klopt, kun je dus nooit echt afgaan op wat het systeem zegt. Dus de twijfel blijft... Is het geld dan ook niet waard.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik heb weinig bezwaren tegen hebbedingen als zodanig.
Sterker nog: ik heb óók zo m'n hobby's en andere eigenaardigheden.:jaja:

Maar ik wil me niet afhankelijk maken van allerlei quasi-slimme systemen die tot problemen kunnen leiden als ze een keertje om de een of andere reden niet, of niet goed functioneren. Op zo'n moment bestaat het gevaar dat ik bv. niet snel genoeg op m'n oude routine kan terugvallen ("sorry agent, volgens mijn verkeersbordenherkenningssysteem mag ik hier wél 130"), of je zit met de handen in het haar omdat een of ander knoopcelletje niet op tijd is vervangen, etc...

Mijn Tomto m weet op gps-basis overigens ook vrij aardig hoe snel je waar mag rijden - zelfs tot in de alleruiterste noordelijke uithoek van Europa aan toe, heb ik gemerkt. Maar gelukkig zit-ie er ook af en toe naast (wijzigingen die nog niet in de laatste update zitten). Juist dat draagt er toe bij dat je bij de les blijft, naar mijn ervaring: het besef dat je er niet teveel op moet vertrouwen.
Het verschil met jouw TT en mijn Blaupunkt is dat de mijne echt de verkeersborden op het moment zelf leest.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat snapte ik al, hoor...
Doet aan mijn basisbezwaar tegen zo'n systeem (en vele andere "assistants") niets af.
 
Bovenaan Onderaan