Herman Janssens
Senior Member
Is verkeersbordherkenning nuttig? Wordt men bv. verwittigd ( visueel of auditief ) wanneer men een gescande kilometerbeperking overschrijdt?
Je passeert een bord met 70 km/h als max snelheid: ga je op een of andere manier verwittigd worden wanneer je de 70 km/h overschrijdt. Bij mijn gps van Blaupunkt gebeurt dat wel. Vandaar mijn vraag.Verkeersbordherkenning kan zeer nuttig zijn. Hangt van het doel af. Ik weet niet wat jij bedoeld met kilometerbeperking.
Bij de O3 werkt het via de camera van de lane-assistant.Spijtig. De Blaupunkt verwittigt wel zowel visueel als auditief. Het nadeel eraan is dan weer dat je hem telkens zo moet plaatsen dat de camera de verkeersborden kan lezen
Mooi...De Blaupunkt verwittigt wel zowel visueel als auditief.
Ja, hoor. Hij kent blijkbaar de verkeersregels.Mooi...
En wat doet hij dan na het passeren van een zijweg, als het snelheidsbeperkende bord niet wordt herhaald en de beperking dus per definitie is opgeheven - geeft-ie dat dan ook aan?
En dat dus beter dan vele wegbeheerders, getuige de talloze totaal overbodige "einde beperking"-borden op 100m of zo na een kruising zonder herhalingsbord...Hij kent blijkbaar de verkeersregels.
Ik begrijp je volkomen. Jij vindt het duidelijk maar een hebbeding.En dat dus beter dan vele wegbeheerders, getuige de talloze totaal overbodige "einde beperking"-borden op 100m of zo na een kruising zonder herhalingsbord...
Toch heb ik er geen behoefte aan. Ik heb al sinds ca. 1958 of zo een interne verkeersbordenherkenning en die doet het nog steeds heel aardig. Blijven gebruiken, dat houdt 'm in conditie (zoals met veel lichaamseigen functies, hè)...
Ik heb weinig bezwaren tegen hebbedingen als zodanig.Jij vindt het duidelijk maar een hebbeding.
Het verschil met jouw TT en mijn Blaupunkt is dat de mijne echt de verkeersborden op het moment zelf leest.Ik heb weinig bezwaren tegen hebbedingen als zodanig.
Sterker nog: ik heb óók zo m'n hobby's en andere eigenaardigheden.
Maar ik wil me niet afhankelijk maken van allerlei quasi-slimme systemen die tot problemen kunnen leiden als ze een keertje om de een of andere reden niet, of niet goed functioneren. Op zo'n moment bestaat het gevaar dat ik bv. niet snel genoeg op m'n oude routine kan terugvallen ("sorry agent, volgens mijn verkeersbordenherkenningssysteem mag ik hier wél 130"), of je zit met de handen in het haar omdat een of ander knoopcelletje niet op tijd is vervangen, etc...
Mijn Tomto m weet op gps-basis overigens ook vrij aardig hoe snel je waar mag rijden - zelfs tot in de alleruiterste noordelijke uithoek van Europa aan toe, heb ik gemerkt. Maar gelukkig zit-ie er ook af en toe naast (wijzigingen die nog niet in de laatste update zitten). Juist dat draagt er toe bij dat je bij de les blijft, naar mijn ervaring: het besef dat je er niet teveel op moet vertrouwen.