Verkeersbordherkenning: effectief of hebbeding?

Dat snapte ik al, hoor...
Doet aan mijn basisbezwaar tegen zo'n systeem (en vele andere "assistants") niets af.
Wat een bezwaren allemaal. De techniek gaat vooruit en dat is erg prettig. Als spitsrijder is het erg prettig dat ook de medeweggebruikers veiliger gaan rijden, mede dankzij dit soort systemen. Wellicht kun je nog overstappen naar een Opel Kadette uit 1986. Alleen gas geven, schakelen en sturen. Puur auto rijden zonder hulpsystemen zoals: stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, airco, DSG en andere "onzin" ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan het ook overdrijven, Skodaliefhebber 1...
De vooruitgang van de techniek an sich vind ik aangenaam. Maar ook dat wordt soms wat overdreven - er wordt een "probleem" opgelost en tegelijkertijd komen er nieuwe voor in de plaats...

Dat er langzamerhand allerlei beslissingen uit handen worden genomen vind ik in lang niet alle gevallen aangenaam. Sommige zaken wil ik gewoon zélf blijven regelen, ook in mijn auto. Als ik dat niet meer wil (of kan), dan neem ik het openbaar vervoer wel...
 
TOP, wordt het langzaam een stuk rustiger op de weg... :maakmegek: Helemaal met de huidge onduidelijkheden v.w.b. de toegestane maximum snelheid (helemaal in de Randstad) is dit een top systeem. Wel jammer dat hij de tijden op de borden niet kan lezen.... Gelukkig heeft iedereen z'n voorkeuren Canon-Eye, dus alle gekheid op een stokje. :troost:
 

rutgerm

Senior Member
Die onduidelijkheden pakt het systeem dus niet aan. Als er onder het bord 130 staat: van 19:00 tot 6:00 doet je verkeersbordherkenning daar niets mee en laat hij dus vrolijk 130 zien om 15:00 's middags.
Kortom: niet aan beginnen die verkeersbordherkenning totdat het 99% accuraat is. Nu is dat niet meer dan 90%.
 

D_R1978

Senior Member
Die onduidelijkheden pakt het systeem dus niet aan. Als er onder het bord 130 staat: van 19:00 tot 6:00 doet je verkeersbordherkenning daar niets mee en laat hij dus vrolijk 130 zien om 15:00 's middags.
Kortom: niet aan beginnen die verkeersbordherkenning totdat het 99% accuraat is. Nu is dat niet meer dan 90%.
Weet niet hoe dat bij de O3 is, maar bij de Focus krijg je dan onder de 100 of 120 wel een balk, waaruit je kunt afleiden dat er zo'n "van X:00 tot Y:00" bord onder hing.
 

Rallye

Forumguru
Ik ben het eens met Canon-Eye. Als je al niet meer weet hoe hard je ergens mag, ben je waarschijnlijk met iets anders bezig dan autorijden. Zo'n systeem lokt dat dan ook nog eens uit: de auto let toch wel op? Op mijn TomTom zat ook een melding van overschreiding van de maximum snelheid. Die heb ik na tweehonderd meter (en drie meldingen) afgezet. Als ik harder rij dan toegestaan is dat bewust. Net zo bewust rij ook ook wel eens langzamer dan toegestaan.

Hetzelfde als met die verkeersbordherkenning geldt ook (misschien zelfs nog meer) voor lane assist. Als je niet zelf je auto tussen de lijntjes kunt houden, moet je je rijbewijs inleveren. Probleem lijkt dan ook nog te zijn dat die systemen niet 100% werken.

Het enige voordeel voor medeweggebruikers van het feit dat anderen lane assist hebben, is dan weer dat ze met een melding worden gestraft als ze zonder richting aan te geven van rijbaan veranderen....

Ik lees de Auto Motor und Sport, die erg enthousiast is over dit soort systemen en over de zelfrijdende auto, waar bijvoorbeeld Audi erg ver mee lijkt te zijn. Dat niemand meer een autoblad koopt als die zelfrijdende auto een feit is, hebben ze niet door.....
 

MaRco2

Forumguru
Heb dat voorheen in een Focus gehad en vond het handig genoeg om ook op mijn O3 te bestellen.

Zeker niet nodig, maar wel handig als je even niet op let en je denkt "hoe hard mag ik hier?". Zeker in NL met de verschillen van 100, 120 en 130 km/h op de snelweg.

Op het scherm van de navigatie staat ook de maximumsnelheid (dan moet de software wel uptodate zijn natuurlijk).:)

Je kunt ook nog een soort van maximumsnelheidssignaal instellen (bijvoorbeeld 130 km/h), vanmiddag getest. Komt er niet alleen een bliepje, maar ook in het maxidotscherm een waarschuwing met snelheidbordje en de vermelding winterbanden.:laugh:
 

rutgerm

Senior Member
Een zelfrijdende auto is een totaal ander verhaal dan een auto met systemen die je taken uit handen nemen. Bij de laatste wordt autorijden zo'n saaie taak dat je er bij in slaap kunt vallen. Bij de eerste is het de bedoeling dat je in slaap valt. De zelfrijdende Prius van Google heeft nu al zoveel schadevrije kilometers dat je wel kunt stellen dat de robot het meestal wint van de mens als het om autorijden gaat.

Ik schreef er recent nog een artikel over dat je ook online kunt lezen.
 

MaRco2

Forumguru
Lane Assist is ook erg irritant (bij de SEAT Leon testauto's dan, bij de Octavia werkt hij niet, dus niet kunnen proberen).

Is wel een handig hulpmiddel als je snachts richting verre bestemmingen rijdt.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik zou toch happy zijn mochten dergelijke systemen mij bij een verstrooidheid van boetes ( verkeersbordherkenning ) en erger onheil ( lane assist bij mist bijvoorbeeld ) zou vrijwaren. Bovendien meen ik te weten dat de systemen in bepaalde situaties kunnen uitgeschakeld worden. Of niet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Bovendien meen ik te weten dat de systemen in bepaalde situaties kunnen uitgeschakeld worden.
Het is de autofabrikanten geraden om daar wel voor te zorgen, ja.
Al vaker gezegd: als ik gereden wil worden zonder zelf nog iets te mogen doen, dan neem ik wel een taxi...
(en dan zit je tegenwoordig ook steeds vaker in een Skoda, trouwens...:jaja: )
 

Canon-Eye

Forumguru
En deze situaties ?
[CYNIC]"Bij de 2e foto zal de auto uit zichzelf stoppen, alle situaties één voor één in de maxidot aangeven en pas verder rijden als de bestuurder ze alle als 'gelezen' heeft bevestigd door een druk op het knpje van de BC"[/CYNIC]
Of er komt gewoon rook uit je display, dat kan natuurlijk ook...:D
 

Cordoba

Forumguru
Is er dan bezwaar tegen zelf blijven nadenken? :arghh:

Probleem is dat de wegbeheerders niet denken: een bord met 120 km/u en onderbord 'van 6-19 uur bij gesloten spitsstrook'. Als je vervolgens gaat vragen wat de max. snelheid is op die tijden bij geopende spitsstrook, of buiten die tijden met gesloten spitsstrook, dan weet bijna niemand dat. (Geopende spitsstrook buiten die tijden is ook nog een mogelijkheid, maar zal zeldzaam zijn).

Of wat ik ook regelmatig zie, verkeersborden die kort achter elkaar staan en op de zelfde hoogte, waardoor de achterste borden pas op het allerlaatste moment zichtbaar zijn. Meest extreme voorbeeld dat ik weet, is een situatie waar de borden 40-50 cm achter elkaar staan!
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik merk het al: de verkeersbordenchaos in Nederland is nog legendarischer dan in België. :) Die geldigheidsmomenten onder de borden hebben wij alleen voor parkeerborden. Trouwens hoe kun je in het voorbijrijden die 'uurregeling' aflezen en tegelijk de vreemde weg in het oog houden? Rare kwasten, die Nederlanders!
 

dirkkroneman

Forumguru
Probleem is dat de wegbeheerders niet denken: een bord met 120 km/u en onderbord 'van 6-19 uur bij gesloten spitsstrook'. Als je vervolgens gaat vragen wat de max. snelheid is op die tijden bij geopende spitsstrook, of buiten die tijden met gesloten spitsstrook, dan weet bijna niemand dat. (Geopende spitsstrook buiten die tijden is ook nog een mogelijkheid, maar zal zeldzaam zijn).

Of wat ik ook regelmatig zie, verkeersborden die kort achter elkaar staan en op de zelfde hoogte, waardoor de achterste borden pas op het allerlaatste moment zichtbaar zijn. Meest extreme voorbeeld dat ik weet, is een situatie waar de borden 40-50 cm achter elkaar staan!
Maar als de spitsstrook open is, staat ook in principe altijd de maximale snelheid aangegeven (vaak 100).
 

Cordoba

Forumguru
Op de A12 tussen Den Haag en Gouda, heb je de beschreven situatie ook, toen de regionale zender (TV-West) agenten, officier van justitie enz. ging vragen hoe het nu in de andere situaties zit, met de snelheid, spraken ze elkaar tegen over de toegestane snelheid onder bepaalde omstandigheden. Terwijl de mensen die het beroepshalve moeten weten, er binnen 5 minuten niet uitkomen, zegt dat denk ik genoeg.

Wat de 100 km betreft, dat is denk ik de duidelijkste situatie, maar gesloten spitsstrook en buiten de tijden zou 130 moeten zijn, maar dat lijkt toch niet te kloppen.
 
Bovenaan Onderaan