Verkeersboetes

Rosinfield

† In Memoriam
Ik geloof dat TL eigenlijk voorstander is van een bonus voor hardrijders, hoe harder hoe groter de bonus. Kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat deze mijnheer serieus is, lijkt me eerder een provocateur

sitechris

Donateur
Valt wel mee hoor, alleen is de mores van dit forum aan het veranderen. Vroegah gingen discussies vaak over paardenkrachten, koppel, topsnelheid en acceleratie. Nu is het aandeel van leden die nog wel eens het 'pedal to the metal' rammen duidelijk in de minderheid met de steeds grotere groep - vaak GL rijders - die hier niet van houdt. Persoonlijk vind ik dat jammer, want op dit forum voel ik me onderhand al bijna een crimineel als ik eens aangeef dat ik wel eens 160 rijd (dagelijks overigens, to be honest). Valt me nog mee (ik ga uit van positieve in de mens) dat er geen forumleden zijn die al kentekens doorgeven aan de KLPD.

Terug on topic: op zich is het goed dat hij bij de boete zijn teller niet zag, want dat betekent dat zijn ogen op de weg waren en niet op de teller ;).

jmw57

Lid
TL,
dan snap je dus niet, dat als je op de cruise controle rijdt, je het gas gewoon in kunt trappen als je even iemand wilt inhalen. De motor reageert daar fantastisch op en als je er voorbij bent laat je het gas weer los en neemt de CC de vorige snelheid weer aan. Trouwens, ik snap niet wat het probleem is om af en toe eens op de snelheidsmeter te kijken. Je zit toch geen minuten lang achter elkaar op dat ding te loeren? Je kijkt toch ook regelmatig even in je spiegels of naar andere dingen op de weg? Iemand die 130 rijdt op een 80 km weg is in mijn ogen totaal onverantwoord bezig. Reken maar eens uit wat voor remweg je nodig hebt. De invorderingsgrens van het rijbewijs mag wat mij betreft naar beneden. Het is nu bij meer dan 50 km te hard rijbewijs inleveren, daar mogen ze van mij 30 km van maken.

Fabia

† In Memoriam
Ben gelukkig niet de enige die het onverantwoordelijk vind. Kijk iedereen rijdt wel eens te hard maar 50km te hard doe je niet per ongeluk. Dat gaat er bij mij niet in.

EdK

Forumguru
Dat is jouw mening.

Ik vind het boetegedrag trouwens veel te hoog en compleet buiten proportie. Mist volgens mij ook compleet zijn doel. Ja het doet financieel best zeer maar na een paar dagen ben je het toch weer vergeten en ga je verder daar waar je gestopt bent.

Het enige wat je met zulke boetes doet, is het de financieel zwakkeren nog moeilijker maken. Een boete van 300€ is pijnlijk voor iemand met een gezinsinkomen 3000€ maar gewoon een financiele ramp voor iemand met een gezinsinkomen van 1500€.

Mwah dat is niet echt alleen Fabia zijn mening hoor maar ik deel die met hem !

En mbt j verhaal over financieel zwakkeren is een simpel bullshit excuus !
Als je je gewoon netjes aan de snelheden houdt heb je helemaal geen last van €300,00 bekeuringen
Dus gewon verdubbelen bij die overtredingen die boete bedragen
want op een 80Km weg 42 Km te hard rijden ?? wel dan ben je je rijbewijs in mijn ogen niet waard !

TL@

Forumguru
@sitechris: Amen

TL,
dan snap je dus niet, dat als je op de cruise controle rijdt, je het gas gewoon in kunt trappen als je even iemand wilt inhalen. De motor reageert daar fantastisch op en als je er voorbij bent laat je het gas weer los en neemt de CC de vorige snelheid weer aan. Trouwens, ik snap niet wat het probleem is om af en toe eens op de snelheidsmeter te kijken. Je zit toch geen minuten lang achter elkaar op dat ding te loeren? Je kijkt toch ook regelmatig even in je spiegels of naar andere dingen op de weg? Iemand die 130 rijdt op een 80 km weg is in mijn ogen totaal onverantwoord bezig. Reken maar eens uit wat voor remweg je nodig hebt. De invorderingsgrens van het rijbewijs mag wat mij betreft naar beneden. Het is nu bij meer dan 50 km te hard rijbewijs inleveren, daar mogen ze van mij 30 km van maken.

Op dat moment rij je niet meer op de CC maar al terug sneller. Gebruik ik trouwens wel eens (meestal in Nederland)

In België ben je in de bebouwde kom je rijbewijs al kwijt vanaf 30km/u te snel en daarbuiten vanaf 40km/u te snel (160 op de snelweg is dus binnen de grenzen van je rijbewijs, dus vlak voor de spits en vlak na de spits wordt er links in Belgie door heel veel mensen 160 gereden, waaronder ik)

MarcoO2

Forumguru
Oook in Nederland ben je met +30 binnen de bebouwde kom je rijbewijs kwijt. Daarbuiten ligt de grens op >50. En ja, ook in Nederland rijden veel mensen rond de 160 links, zoalng het verkeer dat toelaat.

CharlesTucker

Forumguru
Waarom is het flauw om ergens boetes voor te geven als veel mensen iets doen? Er zijn regels, daar is (vaak) over nagedacht, en daar hou je je gewoon aan. En zo niet, dan krijg je een boete en die accepteer je als een vent zonder zeuren. Dat verhaal over de financieel zwakkeren is inderdaad kul, boetes oplopen is een eigen keuze, niet zoals de belastingen een verplichting voor iedereen.

Dat gezegd hebbende, ik ben zelf zo'n nieuwe GL rijder die zich netjes aan de snelheid houdt. Maar iemand die graag 160 rijdt, en dat doet op momenten en wegen waar dat verantwoord is en zonder anderen te hinderen die mag van mij zijn gang gaan en hoeft zich geen halve crimineel te voelen. Als ik met 120 ga inhalen kijk ik eerst in m'n spiegels en als er zo iemand aankomt wacht ik wel even, daar heb ik oprecht geen problemen mee. Maar doe het wel bewust, weet wat je doet en zeur niet over de eventuele boetes. Waar ik dan weer wel een hekel aan heb zijn mensen die te hard rijden maar dat eigenlijk niet kunnen, 140 rijden op een 120 weg, en dan als ze een flitser zien afremmen tot 100 op de linkerbaan :mad:.

Canon-Eye

Forumguru
(TL):
@Canon-Eye: iemand inhalen met de cruisecontrol op is pas gevaarlijk (duurt veel te lang :1819:)

't Is dat die smiley erbij staat, anders zou ik bijna denken dat je deze totale onzin echt meent... :grin:

Maar voor alle zekerheid:
  • Ten eerste kun je, zoals al werd genoemd, ook op de CC rijdend gewoon net zoveel versnellen als je wilt, bv. om inhaalmanoevres te bekorten.
  • Daarnaast kun je de CC ook gewoon op 180 inzetten als je daar zin in hebt (en je auto dat aankan uiteraard - het is maar een voorbeeld).
Kernpunt van CC-gebruik is, dat het ding het onbedoeld afwijken (naar boven én naar beneden) van je gewenste snelheid voorkomt. Daarbij en passant ook nog een merkbare brandstofbesparing realiserend. Wat wil een mens nog meer...

Canon-Eye

Forumguru
(Edk > TL)
En mbt j verhaal over financieel zwakkeren is een simpel bullshit excuus !

Nou, er zit in zoverre wel iets in, dat mede aan het belastbaar inkomen gerelateerde boetes wellicht een verbetering zouden kunnen betekenen. Mits ze dan voor de hogere inkomens (nog) sterker worden verhoogd, zodat het daar net zo hard aankomt als bij de midden- en lagere inkomens.

Bijvoorbeeld door geen vaste boetebedragen meer vast te stellen, maar per overtreding een bepaald percentage van het belastbaar inkomen in de tabel te zetten.
Dát lijkt me nou bij uitstek een vorm van gelijke behandeling: dezelfde overtreding resulteert bij iedereen in dezelfde pijn.

MarijntjeTDI

Actief lid
Ik vind het wel apart dat iedereen zijn oordeel zo keihard klaar heeft over 42 te hard.... Op een lege lange weg even inhalen dan is 120 km/h echt niet hard (mening he...).
Maar zoals eerder gezegd kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit NOOIT hebben.

EdK

Forumguru
Ik vind het wel apart dat iedereen zijn oordeel zo keihard klaar heeft over 42 te hard.... Op een lege lange weg even inhalen dan is 120 km/h echt niet hard (mening he...).
Maar zoals eerder gezegd kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit NOOIT hebben.

zijn nog wel meer mensen die dat hebben hoor !!
Maar die zie je dan deels in die TV programma's waar hun rijbewijs wordt afgenomen ( mijn inziens geheel terecht )

Want 42 kan in je ogen niet te hard zijn op een 80 km weg en ook nog in het donker !
Maar ook daar komen andere mensen die je letsel kunt aandoen met zo'n snelheid
En dat er daar gecontroleerd word op snelheid, welll zal wel een reden hebben vermoed ik zo !

MarcoO2

Forumguru
Want 42 kan in je ogen niet te hard zijn op een 80 km weg en ook nog in het donker ! Maar ook daar komen andere mensen die je letsel kunt aandoen met zo'n snelheid
En dat er daar gecontroleerd word op snelheid, welll zal wel een reden hebben vermoed ik zo !
't is altijd een eindeloze discussie, dit. Ook ik rijd wel eens veel te hard. En ik vind dat niet per definitie onveilig. Maar als ik gepakt wordt, dan aanvaardt ik gewoon de concequenties.

En dat laatste Ed, ach, kijk eens naar de A2... geen enkele (veiligheidsgerelateerde) reden om te controleren, en toch staan ze er vrijwel dagelijks...

Bovenaan Onderaan