Verkeersboetes

Fabia

† In Memoriam
Verkeersboetes lopen fors op in 2012

De bedragen die verkeersovertreders volgend jaar gaan betalen voor hun rijgedrag, zijn definitief vastgesteld.
VERKEERSBOETES LOPEN FORS OP IN 2012
1a6s0hww2w16p6lvkb6lqx6m3e42jd4.gif
Foto
politie-deelt-fors-minder-boetes-uit.jpg



Dat de verkeersboetes in 2012 fors hoger zijn, was al bekend. Nu is duidelijk hoeveel geld overtreders precies kwijt zijn.


Met lichtsignalen tegenliggers waarschuwen voor snelheidsheidscontroles kost nu nog 70 euro, dat wordt 85 euro. Ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats: gaat van 180 euro naar 340 euro. En bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.

Het Openbaar Ministerie schept duidelijkheid over de hoogte van verkeersboetes voor het onnodig claxonneren. De boete voor het onnodig claxonneren wordt volgens het OM in 2012 85 euro. De boete voor het onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig wordt 340 euro.
Opmerkelijke boetes
Overtreding
2011
2012
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats
180
340
Bellen in de auto
180
220
Door rood licht rijden
180
220
Onnodig geluisdoverlast veroorzaken
180
340
Over wegbaan rijden met rood kruis
180
220
Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan
180
340
Geen gordel dragen
100
120
Over verdrijvingsvak rijden
180
220
Rijden met lekke uitlaat
200
240
Zicht voorruit minder dan 55%
180
220



Politiebond: bedragen niet uit te leggen

De Nederlandse Politiebond zegt dat agenten op straat zulke hoge boetes niet meer kunnen uitleggen en niet willen uitschrijven. Zie video [video]http://www.rtl.nl/xl/#/u/c9fa2660-b6bf-4fb9-8656-5cdad39d63ec/[/video](video). Een Kamermeerderheid vindt nu dat minister Opstelten van Justitie met de bonden moet gaan praten, om problemen te voorkomen.
Minder boetes uitgeschreven

Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat de politie tot nu toe in 2011 een miljoen minder boetes heeft uitgeschreven. Een verklaring daarvoor is het verdwijnen van de bonnenquota, maar ook de onvrede over de hoogte van de boetes zou kunnen meespelen

Bron: RTL
 

turboturbo

Forumguru
Ach, in Zweden tik je zo een rooitje af, plus een tijdje brommen als je iets te hard rijd....
En dat lijkt wel te werken. Dus ik denk maar zo: des te duurder, des te beter. Daar zal ik me niet populairder mee maken, maar och.

Bovendien zie ik nog bijna dagelijks mensen met mobieltjes in de weer, waardoor ze te laat remmen of slingeren (ja ook in woonwijken) Daar heeft dus nog steeds niet iedereen van geleerd (van die hogere boetes daarvoor tot nog toe) dus dat mag best aangepakt blijven van mij.

Ik zie soms sujetten (op tv dan, hea...) vaak in wat duurdere auto's / SUV, die lachen om zo'n bekeuring. Draaien daar hun hand niet voor om. Hebben dat in een minuut verdiend.
 

Ron_2

Senior Member
En toch blijf ik tegenliggers waarschuwen bij flitsers, dus da's alvast 1 verhoging die niets uithaalt.
 
Ach, in Zweden tik je zo een rooitje af, plus een tijdje brommen als je iets te hard rijd....
.


Gaat het daar ook niet ook zo , hoe meer je verdient hoe hoger de boete?

Er zijn echt wel boetes die je kunt uitleggen ivm de gevaarzetting, maar onnodig geluidsoverlast veroorzaken of parkeren op een invalideparkeerplaats kun je ook anders aanpakken.
In het geval dat ze verkeerd parkeren afslepen die zooi en laat ze de afsleepkosten betalen, denk dat die manier beter gaat werken.
Onnodig geluidsoverlast veroorzaken is ook weer zoiets van wanneer veroorzaak je onnodig geluidsoverlast?

Zelfs de agenten die op straat lopen snappen het soms niet meer, wat is nu wel gevaarzetting en wat niet ?
Pak die aso's die kleven en je afsnijden , gevaarlijk rijden en bellen achter het stuur maar harder aan.
Hard rijden is geen kunst kan elke dodo,maar hard rijden en je kop erbij gebruiken is iets waar het soms nog wel eens aan schort.

Reed vanmiddag met mijn gebakje over de A15 rijd er voor je een blond druifje in een Volvo c30 70 waar je 120 mag en dan ook nog eens aan het bellen !!!!
Kijk dat vind ik gevaarlijk !
Dat ik 110 rijd met mijn gebakje en dat ik dan in word gehaald door een zeer mooie Octavia , tja dat is ook gevaarlijk voor mij en mijn gebakje, want ik wil die Octavia volgen , maar mijn bakkie kan niet zo hard !!!!!

Scheelt wel in de snelheidsboetes, harder dan 120 gaat dat ding van mij niet !!
 

Octa Collection

Forumguru
Boetes om quota's te halen (die zgn niet meer bestaan) zijn echt onzinnig, is je parkeerkaartje 2 minuten overschreden heb je al een bon.
Voor onnodig claxoneren mag van mij vaker gecontroleerd worden, lig je lekker in je bed en gaat de visite van de overburen weg met luid getoeter, alsof de hele buurt moet weten dat ze weg gaan.....:biggthumpdown::biggthumpdown:
Of als er iemand opgehaald moet worden, voorrijden en net zo lang toeteren tot er iemand naar buiten komt, lekker aso. Parkeer dan je auto en bel aan.
Als je ze erop aanspreekt ben je een zeikerd en krijg je ook nog een grote bek :biggthumpdown::biggthumpdown:
Van mij mogen ze deze gasten een maand hun rijbewijs afnemen en een dikke boete, leren ze het misschien af.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is het punt, de verhoudingen zijn helemaal zoek. Je kan dus beter inbreken dan door het rode licht rijden. En dan vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn in nederland.
 

EdK

Forumguru
En dan vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn in nederland.

Geld innen voor de staatskas !

Maar zie het probleem niet, als je je gewoon netjes aan alle regeltjes in dit regeltjes land houd dan zal men nooit je rekening plunderen vanwege die dure prijzen van een overtreding !

En tsja voor kwaliteit moet je betalen !!!?
 

Cordoba

Forumguru
Niet iedere overtreding wordt bewust begaan. En als ze nu eens beginnen iedere passerende verkeersdeelnemer €100 te betalen bij ieder bord dat tussen de bomen staat, of achter een ander verkeersbord!!
 

Constant

Erelid
M.u.v. de boete voor onnodig toeteren, vind ik de meeste boete-verhogingen wel terecht. Het aantal aso's dat op invalideparkeerplaatsen parkeert, is schrikbarend hoog. Idem dito voor het rijden door rood licht en het negeren van voetgangers op zebrapaden. In landen met hoge boetes, valt het op hoe snel de automobilist zich aanpast. Eigenlijk een beetje laf van de politiebonden om te klagen dat ze de boetes niet durven uit te delen. Leg dat maar eens uit aan een voetganger die bijna van zijn sokken wordt gereden op de zebra.

Mensen die bang zijn voor boetes, kunnen beter eerst eens nadenken over hun oplettendheid in het verkeer.
 

darkprojectx

Forumguru
ik zou niet graag agent zijn, kom je aan geld, dan pak je iemand persoonlijk. Pak je heel veel geld, dan kun je gewoon op ellende wachten.

"One thing you could count on: you push a man too far, and sooner or later he'd start pushing back"

Als oom agent mij laat stoppen en verteld dat ik 340 euro (748 GULDEN) af mag rekenen omdat hij MEENDE dat ik door rood reed dan wordt dat toch geen fijne dag voor hem. Ik denk dat ze alleen maar meer ellende over zich af roepen op deze manier.
 

Constant

Erelid
In Duitsland bijvoorbeeld straft men heel streng bij door rood rijden, bumperkleven en ander hufter gedrag, maar de boetes voor snelheidsovertredingen zijn daarentegen relatief laag. Dan worden boetes een stuk beter uit te leggen aan de burgers.

Ik woon in Amsterdam en ben recent nog een paar keer bijna van mijn sokken gereden doordat een aso doelbewust door rood reed of vind dat zebrapaden niet bestaan. Gaan ze ook nog iets doen aan aso-fietsers die voetgangers omver rijden op de stoep?
 

Canon-Eye

Forumguru
Quote (van TS):
Het Openbaar Ministerie schept duidelijkheid over de hoogte van verkeersboetes voor het onnodig claxonneren. De boete voor het onnodig claxonneren wordt volgens het OM in 2012 85 euro. De boete voor het onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig wordt 340 euro.

Houdt dat in dat je bijrijder onnodig mag claxonneren voor €85???
Of betekent dit dat die €340 bekeuring staat op bv. het voeren van blèrpijpen (zie je trouwens weinig bij Skoda's, toch?) en kost onnodig toeteren dus inderdaad "slechts" €85?
De publiciteit hieromtrent is tamelijk verwarrend.
 

Skodadude

Actief lid
Dat is het punt, de verhoudingen zijn helemaal zoek. Je kan dus beter inbreken dan door het rode licht rijden. En dan vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn in nederland.

Ben het helemaal met Fabia eens.
Als inbreker loop je onderhand minder risico om gepakt te worden en betaal je een veel lagere boete.
Wee degene die de inbreker in zijn eigen huis betrapt en hem op een correcte manier buiten de deur zet.
Je word als de grootste crimineel meegenomen naar het bureau en loopt het risico op een hogere boete als de inbreker.
Of zoals de adjunctdirecteur van een school uit Nieuwegein die vorige week in het nieuws was, d epolitie weet het ook niet meer.

Vind de meeste verhogingen wel terecht, eens gaan de mensen het toch leren.
Inkomensafhankelijke boetes juih ik ook van harte toe.
 

EdK

Forumguru
Vind de meeste verhogingen wel terecht, eens gaan de mensen het toch leren.

Ja en Nee, het zijn altijd overtredingen geweest alleen door het niet optreden van de wetshandhaving is alles maar gewoon geworden en overtreden we deze regels massaal met zijn allen.
En dan gaan we de regels niet aanscherpen en er meer tegen optreden ( bij bron aanpakken ) nee we gaan de boete's verhogen waardoor de wetshandhavers nog meer problemen hebben om deze bekeuringen uit te schrijven.
Het uiteindelijke gevolg zal wezen dat er nog minder opgetreden wordt en dat de wildgroei nog groter zal worden !
 

Constant

Erelid
Ik ben ook voorstander van een hogere pakkans, ik ben het eens met de stelling dat er een gezond evenwicht moet zijn tussen pakkans en strafmaat.

Maar voor het echte aso-gedrag (met name parkeren op invalideparkeerplaatsen en voetgangers bewust negeren op zebrapaden) mag wat mij betreft de boete zeer hoog blijven. De overtreders maken misbruik van de lage pakkans (er staat geen agent op elke straathoek), terwijl de overlast groot is. Ga eens op vakantie kijken in landen met zware boetes voor bijvoorbeeld negeren van voetgangers en je ziet het enorme verschil in gedrag.

Ik heb trouwens liever dat het rijbewijs sneller wordt ingenomen van aso's, dat helpt beter dan boetes. Met de lage pakkans (en alleen geldend voor beginnende bestuurders) is het puntenrijbewijs een lachertje.

En overtredingen begaat men zelf, dat is niet de schuld van de agent die de overtreder betrapt.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Tuurlijk wel, anders ben je dus met andere dingen bezig dan auto rijden !"

Te kort door de bocht, EdK.
Niet zelden word je door de omstandigheden op het verkeerde been gezet: borden die verborgen zijn achter overhangende takken, om maar één voorbeeld te noemen.
Duidelijke situaties scheppen lijkt me een opdracht voor de wegbeheerders, dat scheelt al een boel voor mensen die terplaatse niet bekend zijn.
 

turboturbo

Forumguru
En toch blijf ik tegenliggers waarschuwen bij flitsers,
Prima; maar klaag dan ook niet dat je daarvoor een boete kan krijgen, toch? (niet dat je dat doet, of gaat doen, dat zeg ik niet) Ik reed (al weer heel lang geleden) langs een mobiele controle op een 80 weg. Een tegemoetkomende auto waarschuwde ik dus ook met flits, maar daar had ik achteraf spijt van. Na een paar seconden was die tegenligger dichtbij genoeg genaderd om het volgende te zien: 4 gasten in die echt veel en veel te hard reden en vooral met allerlei ander zaken bezig waren behalve voor zich kijken. Ik kreeg wel een duim voor de waarschuwing. Ik zag in mijn achteruit spiegel dat ze waarschijnlijk prima tijdig afremden en voorbij de plek waar de mobiele flitser stond, met grote roetwolk hun weg weer vervolgden.
Nee, dit doe ik niet meer. Is ieders eigen verantwoordelijkheid om op je snelheid te letten, bovendien ga ik niet meer het risico lopen dat ik vervolgens ook mag lappen.

Ohja, en over bezette invalidenparkeer plekjes kan ik ook een duit in het zakje doen: je wilt niet weten hoevaak ik met een busje vol gehandicapten niet kon parkeren op zo'n plekje, omdat die bezet was door iemand die daar niet mag staan (dan wel met alarmlichten aan zo van; ik moet alleen pakje sigaretten halen)

Ik vind dat best hufterig. Maar ja, ik vind spugen op straat ook smerig, dus ik ben waarschijnlijk een beetje burgerlijk :baby012:

Overigens was mijn laatste bekeuring over een busbaan rijden. Tja, iedereen stond alvast voorgesorteerd op die busbaan, en ik wist dat het niet mocht - ik had het niet hoeven doen...... Het voelt als oneerlijk en lullig, maar ja.... Dikke pech, denk ik dan maar. Volgende keer maar niet de kudde volgen....
 
Bovenaan Onderaan