verkeersboetes per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Ben toch bang dat ook dit weinig zoden aan de dijk zal zetten en wel om de redenen die ik eerder gaf. Men zou ook eens kunnen gaan denken over het belonen van gewenst gedrag. Uit de sociale psychologie is bekend dat dit veel beter werkt dan straffen (al moet je dat natuurlijk blijven doen en zelfs draconische maatregelen niet schuwen bij recidivisten/zeer ernstige overtredingen). Ik zeg maar wat, een korting op de wegenbelasting bij x tijd rijden zonder overtreding.

rweersch

Actief lid
Of het realiseerbaar is, is inderdaad een tweede. Maar een "fixed price" systeem zoals we dat nu hebben, is de weg van de minste weerstand en levert niks op (behalve het spekken van de staatskas).
Simpelweg naar inkomen beboeten is technisch niet moeilijk (de fiscus en de politie werken toch al samen, alleen wat privacy-zaken aftikken). Eerlijker zou zijn om dat inkomen beter te specificeren en te wegen, en dus een beboeting naar draagkracht. Maar ik denk dat dat teveel administratieve handelingen met zich mee brengt. Dat zou echter wel heel eerlijk zijn.

corsaar

Senior Member
De opzet van de boete is mensen zich te laten gedragen volgens
de verkeers regels. Als geld geen rol speelt (bij multi,s) dan is geen
geldboete hoog genoeg. Rijbewijs innemen ook niet , ze rijden gewoon
door en betalen de boete opnieuw.
Dan is de enige remedie Celstraf.

LenK

Forumguru
Een van de pijlers van een rechtssysteem is gelijke behandeling.
En dat houdt dus gewoon in dat de boete van de overtreding afhangt en niet van degene die hem maakt.
Onzalig plan om hier aan te gaan morrelen.
Boete + strafpunten die rijontzegging kunnen betekenen. Dan tref je iedereen even hard.

Rosinfield

† In Memoriam
Lenk: Mijn idee!
Nog even verder doorgedacht over belonen gewenst gedrag. Zou ook kunnen zijn het al dan niet gebruik mogen maken van bepaalde rijstroken bij drukte. Gaat om het idee. Erg bizar en irritant dat men deze principes die al heel lang bekend en wetenschappelijk getoetst zijn, niet in praktijk brengt. Net als bij de rechterlijke macht als het gaat om getuigenverklaringen en verhoren. Gevolg is dat onschuldige mensen jaren ten onrechte worden opgesloten (voorbeelden zijn bekend, naar ik aanneem).

Bart_G

Lid
Als de boete X% van je maandloon is, met een minimum van zoveel euro, wordt toch ook iedereen gelijk behandeld? ;)

Rolle

Senior Member
Misschien best de discussie over boetesysteem naar een nieuwe draad verhuizen. We gaan nogal OT en we willen onze moderators toch niet tegen de schenen schoppen he.

Verder blijf ik erbij dat een boete voor iedereen even pijn moet doen

rweersch

Actief lid
Een van de pijlers van een rechtssysteem is gelijke behandeling.
En dat houdt dus gewoon in dat de boete van de overtreding afhangt en niet van degene die hem maakt.
Dat is slechts één manier van interpretatie. Een gelijk percentage is ook een gelijke behandeling. Het verschil is dat het ene absoluut is, en het andere relatief.

Wat ik wel zeggen is dat alles maar een manier van interpreteren is. Het gelijkheidsbeginsel, als peiler in onze wet, bevat ook de nodige lacunes.

Rosinfield

† In Memoriam
Rolle: Hoe heb ik het nu, zijn we eindelijk weer on topic en wordt zelfs dat weer als off topic gezien. Op die manier is het eind snel zoek, vrees ik. Of was deze opmerking ironisch bedoeld?

Verder denk ik dat waar het om gaat is dat het doel bereikt wordt, n.l. dat men zich aan de regels houdt. Mijn idee: notoire ernstige overtreders keihard aanpakken (ga zo door en u bent uw rijbewijs kwijt) en goed gedrag belonen.

Rolle

Senior Member
Rosinfield:
We zijn idd eigenlijk on topic maar eigenlijk ook wel off topic bezig met betrekking tot het boetesysteem.

De titel van deze draad is het aantal verkeersboetes per jaar en via dit onderwerp zijn we dan beland in een discussie over de rechtvaardigheid van het huidige boetesysteem wat er eigenlijk wel aan gerelateerd is maar toch ook weer een ander onderwerp is.

Voor de duidelijkheid van deze draad is het daarom misschien beter om een aparte draad te starten over het boetesysteem en al wat er rond hangt.

ik wil nog even meegeven dat deze opmerking niet persoonlijk bedoeld is/was en heb mezelf er op betrapt om mee te gaan in het afdwalen van het oorpsronkelijke onderwerp.

MarcoO2

Forumguru
De discussie over het systeem kwam al op de eerste pagina van dit topic naar voren zag ik (zie post 13), dus blijkbaar ligt de sprong van de boetes zelf naar het systeem voor de hand. Wat mij betreft is dat dus ontopic (genoeg). :)

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, lijkt me ook hoor! Anders moeten we elke keer dat een topic gestart wordt, direct na de eerste paar reacties weer een nieuw starten, dan blijven we aan de gang. Per slot van rekening gaat het nog altijd over verkeersboetes. Dus niet overdrijven, dunkt me. Ben me er overigens terdege van bewust regelmatig uit de bocht te vliegen en off topic te gaan. Heb me voorgenomen mijn leven te beteren op dit punt!

Rolle

Senior Member
Dan gaan we hier gewoon verder. Ben ik blijkbaar iets te vorozichtig geweest. Mijn excuses

Rene de Wit

Actief lid
Dit jaar al weer 2 boetes eentje voor 7km/h te hard in Duitsland op de autobahn ==> kosten: 10 euro (en je krijgt er een gratis foto bij ;).

De laatste was 3 weken terug op de A2 bij Weert net voor tankstation 't Haasje, enige humor is de VHT teams dus niet vreemd. Overigens zie ik ze meestal wel staan maar dit was een heel klein wit rond kastje dat me van voren flitste en hij "pakte" me van voren en stond in de middenberm, tja ze moeten toch wat doen om hun quotum te halen. Dit keer met 8km/h te hard.

Over rechtvaardigheid van het boetesysteem daar kun je heel lang over discussieren mn over hoe het gelijkheidsbeginsel geinterpreteerd wordt. Ik erger me persoonlijk momenteel meer aan de 6 euro administratiekosten en aan het feit dat ook kleine overtredingen meteen genoeg geld kosten in Duitsland is het nl progressief terwijl het in bedrag in Nederland linear is.

wimv

Actief lid
@Rene de Wit: weet jij hoe ze "flitsen" op de Autobahn ? Ik kom regelmatig in Duitsland en betrap mezelf er net zo regelmatig op dat ik zo'n 130-140 rij in de steeds meer voorkomende 120 stukken. Ik heb nog nooit een camera aan de kant van de weg zien staan en heb ook nog nooit op de Autobahn een prent gekregen. (geluk gehad?!) Ik ken uiteraard wel de fraaie brieven met foto van de Landstrasse en de bebouwde kom maar daar staan vaak vaste palen en die flitsen je van voren. Waar moet ik op de Autobahn op letten ? Soort traject controle ?

Ronnie

Forumguru
Veel mobiele controles in z.g. "Baustellen" aan de Autobahn, ook op viaducten, controles op bumperkleven (z.g. Draengler), prijzen zijn daar niet mis......

LenK

Forumguru
Er is trouwens al rechtsongelijkheid in het verkeer.
Het verschil tussen boete bedragen bij verschillende vervoersmiddelen.

Als fietsers maar vaak genoeg tegen het verkeer in of door een voetgangersgebied rijden dan wordt de situatie aangepast. Dan wordt het gelegaliseerd.
Kan me niet herinneren dat de max snelheid omhoog ging omdat auto's massaal te hard reden.

En de hoogte van de boetes:
Verlichting:
Fiets geen voor en/of achterlicht € 20
Auto geen kentekenverlichting is al € 30 oplopend tot € 90 voor andere verlichting

Door rood:
Fiets: € 50, Auto € 150. Kun je wel opmerken dat een auto door rood gevaarlijker is dan een fiets door rood. Maar een fiets waagt zijn eigen lijf en daar staat bij een auto zelfs voor een minder zwaar risico, het niet dragen van een gordel € 90 voor.

wimv

Actief lid
@Ronnie: ik rij vrij regelmatig naar omgeving Seedorf (ri Hamburg) en vanaf de grens bij Oldenzaal is het ongeveer 1 grote Baustelle. Zal extra attent zijn. Thanks.
Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan