Verkeerde auto geleverd!

van inkel

Forumguru
Maar dat zijn nou net de dingen die essentieel voor de keuze waren.
PDC-Climatronic-Overhead II-bandenspanningcontrolesysteem-middenarmsteun- het zit er allemaal niet op.
Wat dat betreft ben ik dan maar een rare. Ik wil hebben waar ik voor gekozen heb. Ik koos er niet voor niets voor. Ik heb de dealer aangegeven dat ik hem niet wil, ook niet met korting.

Staat er geen vergelijkbare auto bij een andere dealer in de showroom?

Maarten

Forumguru
The story continuous...

Zojuist een goed gesprek gehad bij de dealer. Kort samengevat komt het er op neer dat de door ons bestelde auto niet meer leverbaar is, niet meer te produceren is en dat we dus moesten zoeken naar een alternatief waarbij de auto dezelfde uitvoering zou zijn als de eerste door ons bestelde auto.

Na heel wat gepuzzel kwamen we uit op de Fabia Combi Elegance met het Executive-pakket.
Jullie voelen het probleem al aankomen. Hierdoor onstaat dus een prijsverschil tussen de eerst bestelde auto en het alternatief.
Het verschil is €3966. Hiervan wil de dealer €1000 betalen en gaan ze PON verzoeken de overige €2966 bij te leggen. Het is veel geld, maar voor PON zou dat een bedrijfsrisico moeten zijn. Spannend en we wachten af.

Ook hebben we gesproken over mijn huidige auto. Ik heb de dealer aangegeven dat het risico op schade steeds groter wordt naarmate zij mijn bestelde auto niet (kunnen) leveren. Het voorstel van de dealer is dat ik bij particuliere verkoop een vervangende auto van hun krijg. Echter bij inruil kunnen zij niets voor me doen. Daar ben ik het nog niet helemaal mee eens.

Het wachten is nu op het gesprek tussen de dealer en de rayonmanager van PON.

Het kopen van een nieuwe auto is een feest. Mijn gevoel is echter alles behalve een feeststemming.

The story continuous...

Zojuist een goed gesprek gehad bij de dealer. Kort samengevat komt het er op neer dat de door ons bestelde auto niet meer leverbaar is, niet meer te produceren is en dat we dus moesten zoeken naar een alternatief waarbij de auto dezelfde uitvoering zou zijn als de eerste door ons bestelde auto.

Na heel wat gepuzzel kwamen we uit op de Fabia Combi Elegance met het Executive-pakket.
Jullie voelen het probleem al aankomen. Hierdoor onstaat dus een prijsverschil tussen de eerst bestelde auto en het alternatief.
Het verschil is €3966. Hiervan wil de dealer €1000 betalen en gaan ze PON verzoeken de overige €2966 bij te leggen. Het is veel geld, maar voor PON zou dat een bedrijfsrisico moeten zijn. Spannend en we wachten af.

Ook hebben we gesproken over mijn huidige auto. Ik heb de dealer aangegeven dat het risico op schade steeds groter wordt naarmate zij mijn bestelde auto niet (kunnen) leveren. Het voorstel van de dealer is dat ik bij particuliere verkoop een vervangende auto van hun krijg. Echter bij inruil kunnen zij niets voor me doen. Daar ben ik het nog niet helemaal mee eens.

Het kopen van een nieuwe auto is een feest. Mijn gevoel is echter alles behalve een feeststemming.

Met verbazing heb ik je verhaal gelezen.

Gelukking zit er nu een beetje schot in. Ik hoop niet dat je de dupe wordt van deze blunder. Uiteindeljk moeten zowel de dealer als pon hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik snap alleen niet dat de dealer bij inruil geen vervangende auto kan regelen. Als het kan bij particuliere verkoop moet het ook kunnen bij inruil, lijkt mij.

Ik wens je verder veel success en hoop dat alles netjes wordt opgelost.

Bijna 4000€ meer :ahum:
Dan ga je toch dingen krijgen die er eerst niet bij waren of vergis ik mij.
Is hij dan zoveel duurder geworden?

bat

Lid
Ik hoop voor je dat de dealer er met PON uit gaat komen. Van wat ik hoor is PON helaas geen makkelijke in dit soort zaken.

Je hebt gelukkig een overeenkomst, waar in staat wat je besteld hebt en wat dus geleverd moet worden. Het jammere is helaas dat het enige pressiemiddel het ontbinden van de overeenkomst is, indien de dealer zijn kant van de overeenkomst geen gestand kan doen. En als PON of de fabriek niet over de brug komen, wordt het voor de dealer erg moeilijk om jou tegemoet te komen (dat verschil, dat hebben ze echt niet als marge). Aan ontbindign van de overeenkomst heb jij helemaal niks, want je wilde deze auto. Ontbinden betekent alleen maar dat je dus weer moet onderhandelen om dezelfde auto te krijgen, wat waarschijnlijk niet in je voordeel uitvalt. En dat weet PON ook: je hebt die auto niet voor niks besteld dus de kans is klein dat je de hele order cancelt. Ze zitten dus in een machtspositie. En die ene keer dat ze misgokken?

Maarten

Forumguru
Bijna 4000€ meer :ahum:
Dan ga je toch dingen krijgen die er eerst niet bij waren of vergis ik mij.
Is hij dan zoveel duurder geworden?

Klopt deels. Maar dat komt door die pakketten. Je kunt niets meer los bestellen. Je moet nu dus al een behoorlijk aangeklede basisuitvoering kiezen om uiteindelijk te komen tot de opties die de eerste bestelling had. Daarbij moet je dan nog een compleet pakket nemen.
Dat er dan meer bij zit, dat is zo, maar daar kan ik niets aan doen. Skoda kiest ervoor om mijn bestelling niet meer te maken en dan is dit het enige alternatief wat wij samen met de dealer hebben kunnen vinden.

Ook is alles duurder geworden.

Maarten

Forumguru
Het jammere is helaas dat het enige pressiemiddel het ontbinden van de overeenkomst is, indien de dealer zijn kant van de overeenkomst geen gestand kan doen. En als PON of de fabriek niet over de brug komen, wordt het voor de dealer erg moeilijk om jou tegemoet te komen (dat verschil, dat hebben ze echt niet als marge). Aan ontbindign van de overeenkomst heb jij helemaal niks, want je wilde deze auto. Ontbinden betekent alleen maar dat je dus weer moet onderhandelen om dezelfde auto te krijgen, wat waarschijnlijk niet in je voordeel uitvalt. En dat weet PON ook: je hebt die auto niet voor niks besteld dus de kans is klein dat je de hele order cancelt. Ze zitten dus in een machtspositie. En die ene keer dat ze misgokken?

Dat is dus de vraag. Als ik de koopovereenkomst niet ontbind en ik hen houd aan de overeenkomst, moeten zij leveren. Hoe zij dat gaan doen, dat is hun probleem/uitdaging. Zij kunnen niet eenzijdig de overeenkomst ontbinden.
De vraag is wie er in de machtspositie zit. Als je daar eigenlijk al over wilt spreken, want ik steek er nog steeds zo in dat ik hoop dat we er met zijn allen uit gaan komen.

Fabia

† In Memoriam
Het verhaal van de pakketten is een commercieel marketing verhaal, ze hebben echt de fabriek niet aangepast.

Als ze je wagen willen maken, kunnen ze hem maken!

Dat vind ik ook. Dat moet toch lukken, laat ze maar een speciale bestelling van maken. Hun fout hun oplossing.

Fabia

† In Memoriam

Kan me dat heel goed voorstellen, dit is niet leuk meer. Het is natuurlijk helemaal lastig omdat je met de dealer, Pon en de fabriek te maken hebt. Trouwens wat is duurder voor Skoda, dat bedrag bijleggen of een speciale bestelling zodat de bestelde auto met opties geleverd gaat worden? En dan hebben we het nog niet eens over een schadevergoeding gehad.

Maarten

Forumguru
En dan hebben we het nog niet eens over een schadevergoeding gehad.

Ik denk als de alternatieve uitvoering doorgaat er niet meer gesproken gaat worden over schadevergoeding. Die €3966 is dan de vergoeding, vermoed ik.
En een extra bos bloemen met taart bij de aflevering. :crazy:

nomad

Senior Member
Die optie is besproken en helaas uitgesloten. Een vette NEE uit Tsjecië.
Rechtsbijstand al ingeschakeld? Zou ik direct doen. Een dreigende brief van een advocaat wil vaak nog wel eens helpen, anders kon dit wel eens een lange en slepende zaak worden.

Fabia

† In Memoriam
Dan is het toch simpel? Gewoon een Fabia Combi Elegance met het Executive-pakket leveren voor het bedrag waarvoor jij de auto besteld had. Is ook een mooie compensatie voor de fout en alles wat daarbij komt kijken.

Bovenaan Onderaan