Verhoogd verbruik

Tman0961

Forumguru
Ik merk dat er perioden zijn waarin de Sub (2.0 TDI, 140pk DSG uit 2012, 177k km op teller) last heeft van verhoogd brandstofverbruik. Deze perioden lijken steeds langer te worden van een kleine week naar nu bijna een maand. Tussen deze perioden van verhoogd verbruik zitten perioden van weken tot maanden van normaal verbruik.

Het verhoogde verbruik is zichtbaar middels de boordcomputer, ongeveer 3 a 4 km/l minder tov normaal.
En de totale afstand op een volle tank, gemeten aan de pomp, is met ongeveer 150km afgenomen.

Wij hebben de Sub nu een half jaar in ons bezit en ongeveer 20k kilometers gereden, waarvan ongeveer 80% a 90% op de snelweg, 125km/h cruise control. Er zijn geen waarschuwingslampjes/foutmeldingen zichtbaar op display geweest. Behalve ik het begin, vrij snel na het tunen, een roetfilterregeneratie lampje/foutmelding. Echter toen veel korte ritjes gemaakt en het hieraan geweten aangezien lampje na langere rit op snelweg weg was.

De laatste periode van bijna een maand werd afgelopen do op de snelweg afgerond. Na enkele km werkzaamheden bracht ik de Sub terug naar 125km/h cruise control. Ik zag dat het verbruik opeens weer “normaal” was. Middags de Sub laten uitlezen en bleek dat 218 km geleden het roetfilter was geregenereerd. De afgelegde km’s sinds de wegwerkzaamheden tot aan het uitlezen, waren ongeveer 80km.
Men gaf aan dat het roetfilter vol zou zitten omdat men een tegendruk in het roetfilter had gemeten van bijna 300mbar.

Ik zit met de volgende vragen:
- Is 177k km een logische km-stand voor een vol roetfilter? Het lijkt mij wat snel/vroeg?
- Kan een vol roetfilter voor de perioden van verhoogd brandstofverbruik zorgen? De ene zegt van wel, de ander niet..
- Kan het tunen van de motor en DSG nog van invloed zijn op de problematiek?
- Hoe nu verder, wat is wijsheid?
Het roetfilter aanpakken lijkt noodzakelijk, maar dat is geen enkele garantie als oplossing voor probleem brandstofverbruik en een dure ingreep. Daarnaast wat is de oorzaak van het volraken van het roetfilter?

Men geeft aan dat verstuivers testen weinig zin heeft omdat er geen foutmeldingen zijn. En de verstuivers dus waarschijnlijk binnen de normen zullen testen.

Ik weet het even niet. :arghh:
Wat denken jullie?
 

Tman0961

Forumguru
Voor het regenereren van het roetfilter wordt ook extra brandstof ingespoten, als het filter bijna vol zit krijgt het systeem vaker 'opdracht' om te regenereren, dat kan oorzaak zijn van het hogere verbruik.
Ik zou inderdaad eerst het roetfilter laten doen (kan dat gereinigd worden door een gespecialiseerd bedrijf?).
Daarna even aankijken............

Klopt, en dat was ook mijn eerste gedachte. Echter als dit te vaak zou plaatsvinden dan zou dit een foutcode/lampje opleveren. Schijnt failsafe te zijn.
En ik kan me niet voorstellen dat hij bijna een maand aan het regenereren is zonder dat dit een foutmelding oplevert.

Maar eens hoor. Roetfilter lijkt me een logische volgende stap. Echter ik kan niet plaatsen hoe dit bijdraagt aan het probleem en ik vraag me af wat de oorzaak is van het volraken van het filter.
 
Laatst bewerkt:

DinkyToy

Senior Member
Airco aan/uit zorgt ook voor ‘n dergelijk verschil. Los daarvan, hoe lager de temperatuur vd buitenlucht, des te hoger ‘t verbruik van ‘n TDi.
 

VAG-man

Forumguru
Een feit is dat je na het tunen ongemerkt vaker gebruikt maakt van de extra paarden dan je denkt. Even wat sneller invoegen of inhalen. Vanaf een verkeerslicht toch wat feller optrekken.

Dit zou (deels) het meerverbruik kunnen verklaren.
 

Tman0961

Forumguru
Airco aan/uit zorgt ook voor ‘n dergelijk verschil. Los daarvan, hoe lager de temperatuur vd buitenlucht, des te hoger ‘t verbruik van ‘n TDi.

Ik houd het verbruik nauwkeurig bij in een app en daarnaast staat de BC altijd op actueel verbruik.

Het verschil in verbruik is gemiddeld genomen. Daarnaast rijd ik altijd met airco aan. En komt het verschil in verbruik met gelijkblijvende omstandigheden ook naar voren.
Derhalve airco en weersomstandigheden kunnen uitsluiten.
 

Tman0961

Forumguru
Een feit is dat je na het tunen ongemerkt vaker gebruikt maakt van de extra paarden dan je denkt. Even wat sneller invoegen of inhalen. Vanaf een verkeerslicht toch wat feller optrekken.

Dit zou (deels) het meerverbruik kunnen verklaren.

Het verschil in verbruik kan ik niet vergelijken met voor het tunen, want toen was de auto niet in mijn bezit.

Qua rijdgedrag, Dat verschilt echt heel weinig. Het verschil in verbruik is juist zichtbaar op cc, op hetzelfde stuk weg, dezelfde snelheid, dezelfde omstandigheden. Afgelopen do zag ik het dus zelfs tijdens de rit veranderen. Dit was woon-werk wat ik dagelijks rijd. De afgelopen maand was hierbij het verbruik, tot aan afgelopen do, hoger met een gem van dus 3 km/l.
BC en later aan de pomp(daadwerkelijk verbruik).
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
EGR demonteren en checken op vervuiling?

Ander punt kan zijn dat er iets niet goed gaat met de verschildrukmeting over het roetfilter.
 

Tman0961

Forumguru
EGR demonteren en checken op vervuiling?

Ander punt kan zijn dat er iets niet goed gaat met de verschildrukmeting over het roetfilter.

Ok, tnx.

Zijn dit zaken die met tuning worden aangepast? Danwel door de tuning negatief kunnen worden beïnvloed? En kun je uitleggen, ter lering ende vermaeck, hoe dat zit?
 

hemi24

Forumguru
Tuners hebben doorgaans lak aan alles wat géén vermogeswinst opleverd en proberen dat zoveel mogelijk naar de achtergrond weg te schrijven.
Alleen lukt het bij moderne motoren niet altijd om een zaken als uitlaatgasrecirculatie en roetfilters helemaal (of zoveel mogelijk) te omzeilen.
Dat merk je uiteraard pas eerst na verloop van tijd...
 

Eltjo

Forumguru
Ik rijdt 7 km ritjes w-w, maar ook langere ritten >200km enkele reis met ca. 100 km/uur.
Toch rijdt mijn 2.0TDI na de 4,5 dkm vakantieritten (o.a. 2 x >1000, 450, 650 km/rit) soepeler.
Zijn jouw ritafstanden kort of sta je veel in de file?

In 100 dkm dat de auto rijd heb ik nu één keer gezien dat het dpf ledje brandde. Toen had ik veel 2 km en 7 km ritjes in een verhuisperiode en was over na 10 km max. 80 km/u in z'n 3 te rijden. Dit was bij ca.170 dkm, nu heb ik 248dkm op de teller.
 

brepus13

Forumguru
Alleen maar 100 rijden in zijn 6 is ook niet echt best eigenlijk... het nieuwe (zuinige?) rijden is echt niet goed voor de moderne diesels! Af en toe het gas erop kan mijn inziens geen kwaad.
 

DinkyToy

Senior Member
Zou m bellen en t fenomeen aan de tuner voorleggen. Ken VVT niet maar n beetje tuner kent zn blokjes doorgaans wel.
 

Tman0961

Forumguru
VVT is vanaf morgen terug van vakantie en ga ik idd mee contact opnemen.

Voor wat betreft W-W. Dit zijn ritjes van 50km, bijna volledig op de snelweg. Op de CC met 125km/h. (2400 toeren)
 

Eltjo

Forumguru
Killing voor een grotere motor zoals de 2.0 die 7km ritjes. Fietsen is een beter alternatief :)
Fietsen met gereedschap en verhuisraad is ook niet alles, ook al is het 2 km.
7 km fietsen naar m'n werk kan veeel beter met de fiets ja, helemaal gelijk.... als je niet de vorige of volgende dag weer op pad moet met gereedschap en andere materialen.

Alleen maar 100 rijden in zijn 6 is ook niet echt best eigenlijk... het nieuwe (zuinige?) rijden is echt niet goed voor de moderne diesels! Af en toe het gas erop kan mijn inziens geen kwaad.
Af en toe net zoals de wc als die warm is..... doortrekken!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan