Verhoogd verbruik

VAG-man

Forumguru
Ik snap het @eltjo2. Het is dan niet anders. Gereedschap op je werk laten zal wel geen optie zijn en eventueel nog anders regelen zal je ook aan gedacht hebben.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Betreft het incidenteel hogere verbruik i.v.m. regenereren van de roetfilter vermoed ik dat ik eenzelfde probleem heb. Heb doorgaans het actueel verbruik op de multidot staan. Als er geregenereerd wordt gaat het verbruik bij bijvoorbeeld 120kmu van 20km/l naar gemiddeld zo''n 15km/l. Gedurende een minuut of 10 springt het verbruik heen en weer waar het normaalgesproken redelijk constant is. Motortemperatuur loopt ook een graad of 10 op van 95 naar 105. Wanneer je de auto tijdens/vlak na dit regenereren uitzet blijft de radiator een minuut of 5 volle bak nablazen en voel je de hete lucht t.h.v. de linker achterband.
Sinds de auto de 150k gepasseerd was leek het zo 1x per tankbeurt te gebeuren. De afgelopen periode eens bijgehouden bij welke km-standen/interval het precies gebeurde: 189473, 189950, 190255, 190981. Dat is dus ongeveer iedere 500km!
Ca. 700km/week. Voornamelijk snelweg en een enkel supermarktritje. Betrap mezelf dat ik soms iets té eco rijdt dus geef 'm al iets vaker de sporen, echter vermoed ik dat zo vaak regenereren niet pluis is.
Verwacht niet dat eerste eigenaar (leasemaatschappij) de EGR dicht heeft laten zetten. Zou dat een mogelijke oplossing zijn voor deze symptomen? Of moet de boel gewoon eens goed gereinigd worden van binnen? Heb bij beide geen idee wat voor prijskaartje ik aan moet denken...
 

VAG-man

Forumguru
Nou ben ik benieuwd of jij hem ook hebt laten tunen. Niet dat ik een oplossing weet, maar dan komt dat ook overeen met TS.

Ik denk niet dat het dichtzetten van de EGR een oplossing biedt. Je hebt o.a. ook nog te maken met het roetfilter.
 

Tman0961

Forumguru
Update:

Zojuist VVT gesproken. Zij geven aan dat een verzadigd roetfilter een logische oorzaak voor het verhoogde verbruik zou kunnen zijn. 300mbar tegendruk in het roetfilter is teveel.
Waarschijnlijk blijft het voertuig als het ware in de regeneratie hangen. Waarbij deze periode steeds langer duren.
VVT vond de kilometerstand niet onaannemelijk voor een verzadigd roetfilter. Ze kwamen ze ook tegen van 150dkm maar ook van 300dkm met een verzadigd roetfilter.

Lang verhaal kort. We gaan het roetfilter vervangen.

Ben benieuwd of dit de oplossing gaat zijn.
 

Tman0961

Forumguru
Vervangen wordt reinigen voor 600,- euro. ;)
Eerst maar eens kijken of dit de problematiek verhelpt. Dan zien we daarna wel weer verder.

(Vervangen was 1850,- euro:cry:)
 

Eltjo

Forumguru
Jeetje.... denk ik als ik dit zo lees...
Hoe merk je eigenlijk dat je filter wordt geregenereerd? Afgezien van hoger verbruik en motortemperatuur?
Mijn hoogste gem. verbruik was 1:15,2 over 1500 km met o.a. een stevige rit door Duitsland...
 

turboturbo

Forumguru
Oa verhoogd stationair toerental. Sommigen melden stank en hitte rondom de auto. Hogere olie temperatuur. Koelvin blijft na parkeren nablazen. Zomaar wat observaties die ik hier gelezen heb.
 

mwhite

Forumguru
toen die van mij er nog in zat merkt je echt wel als hij ging regenereren.
zoals @turboturbo schrijft...verhoogd stationair toerental, stank en hitte uitlaat.
 

mwhite

Forumguru
Ja heb ik ook over nagedacht. Echter werd me dit in ivm toekomstige Apk-eisen afgeraden. Daarnaast vind ik het vanuit milieu-overweging ook niet verkeerd een werkend filter te hebben.

ik zou het nu ook niet doen.
verwachting is dat ze toch beter gaan controleren op het aanwezig zijn van een dpf filter.

vanuit milieu overweging....
tijdens regenereren wordt ook alle roet eruit gebrand.
Dus of dat gebeurd zonder dpf op met is voor mij een beetje hetzelfde.
En wat doen ze met een oude dpf filter? kan me zo voorstellen dat wat daar inzit niet zomaar in de afvalbak kan....
 

EdK

Forumguru
En wat doen ze met een oude dpf filter?
Dat word milieu vriendelijk afgevoerd.
Maw de jongste bediende word met filters op een fiets gezet en mag naar de vuilstort rijden.
Wat de vuilstort er uiteindelijk mee doet is niet van belang, de dealer heeft het milieu vriendelijk afgevoerd....:pieker:
 

Eltjo

Forumguru
Oa verhoogd stationair toerental. Sommigen melden stank en hitte rondom de auto. Hogere olie temperatuur. Koelvin blijft na parkeren nablazen. Zomaar wat observaties die ik hier gelezen heb.
Ik heb van regenereren nog nooit wat gemerkt.....
Diverse symptomen merk je ook pas als je stilstaat.... ik zal eens een tijdje het actuele ipv het gemiddelde verbruik in beeld zetten..
 

Eltjo

Forumguru
Sorry, ik merk een hoop rammeltjes kraakjes en andere helaas irritante geluidjes op, maar regenereren dus (nog) niet.
 

hendrik38

Forumguru
Ik merk het ook direct. De dsg schakelt bij hogere toeren en blijft langer in de versnelling hangen. Als je de rit beëindigd tijdens regeneratie stinkt het rond de auto naar soort verbrand rubber en toetert de fan nog tijdje na. Ook het rust toerental ligt 100 rpm hoger.
 

eriktv

Forumguru
Goed dat je er achteraan bent gegaan dus :thumbsup:

Zijn deze prijzen van VVT of de dealer? En waar laat je het reinigen doen? Ben benieuwd naar de resultaten, houd ons op de hoogte!

Onze S2 zal ook wel eens aan de beurt komen nu we over de 2 ton zitten. Regenereert ook steeds vaker, dus hopelijk kunnen we nog even door..
 
Bovenaan Onderaan