Tman0961
Forumguru
Ik merk dat er perioden zijn waarin de Sub (2.0 TDI, 140pk DSG uit 2012, 177k km op teller) last heeft van verhoogd brandstofverbruik. Deze perioden lijken steeds langer te worden van een kleine week naar nu bijna een maand. Tussen deze perioden van verhoogd verbruik zitten perioden van weken tot maanden van normaal verbruik.
Het verhoogde verbruik is zichtbaar middels de boordcomputer, ongeveer 3 a 4 km/l minder tov normaal.
En de totale afstand op een volle tank, gemeten aan de pomp, is met ongeveer 150km afgenomen.
Wij hebben de Sub nu een half jaar in ons bezit en ongeveer 20k kilometers gereden, waarvan ongeveer 80% a 90% op de snelweg, 125km/h cruise control. Er zijn geen waarschuwingslampjes/foutmeldingen zichtbaar op display geweest. Behalve ik het begin, vrij snel na het tunen, een roetfilterregeneratie lampje/foutmelding. Echter toen veel korte ritjes gemaakt en het hieraan geweten aangezien lampje na langere rit op snelweg weg was.
De laatste periode van bijna een maand werd afgelopen do op de snelweg afgerond. Na enkele km werkzaamheden bracht ik de Sub terug naar 125km/h cruise control. Ik zag dat het verbruik opeens weer “normaal” was. Middags de Sub laten uitlezen en bleek dat 218 km geleden het roetfilter was geregenereerd. De afgelegde km’s sinds de wegwerkzaamheden tot aan het uitlezen, waren ongeveer 80km.
Men gaf aan dat het roetfilter vol zou zitten omdat men een tegendruk in het roetfilter had gemeten van bijna 300mbar.
Ik zit met de volgende vragen:
- Is 177k km een logische km-stand voor een vol roetfilter? Het lijkt mij wat snel/vroeg?
- Kan een vol roetfilter voor de perioden van verhoogd brandstofverbruik zorgen? De ene zegt van wel, de ander niet..
- Kan het tunen van de motor en DSG nog van invloed zijn op de problematiek?
- Hoe nu verder, wat is wijsheid?
Het roetfilter aanpakken lijkt noodzakelijk, maar dat is geen enkele garantie als oplossing voor probleem brandstofverbruik en een dure ingreep. Daarnaast wat is de oorzaak van het volraken van het roetfilter?
Men geeft aan dat verstuivers testen weinig zin heeft omdat er geen foutmeldingen zijn. En de verstuivers dus waarschijnlijk binnen de normen zullen testen.
Ik weet het even niet.
Wat denken jullie?
Het verhoogde verbruik is zichtbaar middels de boordcomputer, ongeveer 3 a 4 km/l minder tov normaal.
En de totale afstand op een volle tank, gemeten aan de pomp, is met ongeveer 150km afgenomen.
Wij hebben de Sub nu een half jaar in ons bezit en ongeveer 20k kilometers gereden, waarvan ongeveer 80% a 90% op de snelweg, 125km/h cruise control. Er zijn geen waarschuwingslampjes/foutmeldingen zichtbaar op display geweest. Behalve ik het begin, vrij snel na het tunen, een roetfilterregeneratie lampje/foutmelding. Echter toen veel korte ritjes gemaakt en het hieraan geweten aangezien lampje na langere rit op snelweg weg was.
De laatste periode van bijna een maand werd afgelopen do op de snelweg afgerond. Na enkele km werkzaamheden bracht ik de Sub terug naar 125km/h cruise control. Ik zag dat het verbruik opeens weer “normaal” was. Middags de Sub laten uitlezen en bleek dat 218 km geleden het roetfilter was geregenereerd. De afgelegde km’s sinds de wegwerkzaamheden tot aan het uitlezen, waren ongeveer 80km.
Men gaf aan dat het roetfilter vol zou zitten omdat men een tegendruk in het roetfilter had gemeten van bijna 300mbar.
Ik zit met de volgende vragen:
- Is 177k km een logische km-stand voor een vol roetfilter? Het lijkt mij wat snel/vroeg?
- Kan een vol roetfilter voor de perioden van verhoogd brandstofverbruik zorgen? De ene zegt van wel, de ander niet..
- Kan het tunen van de motor en DSG nog van invloed zijn op de problematiek?
- Hoe nu verder, wat is wijsheid?
Het roetfilter aanpakken lijkt noodzakelijk, maar dat is geen enkele garantie als oplossing voor probleem brandstofverbruik en een dure ingreep. Daarnaast wat is de oorzaak van het volraken van het roetfilter?
Men geeft aan dat verstuivers testen weinig zin heeft omdat er geen foutmeldingen zijn. En de verstuivers dus waarschijnlijk binnen de normen zullen testen.
Ik weet het even niet.
Wat denken jullie?