Vergelijkingstest in AutoBild 1:0 voor de OctaviaIII

Fean

Forumguru
Nu moet je de octavia qua prijs met de Golf vergelijken en als je daar de deur dichtgooit of aan de middenconsole voelt, is dat echt niet anders dan bij de Octavia. De nieuwe Octavia, Leon en Golf zijn een stuk lichter dan de voorganger, dunner (plaatmateriaal) klinkt nu eenmaal wat blikkeriger als een zwaardere auto.

Er wordt hier gesuggereerd dat de kwaliteit gelijk is. Dat is gewoon absoluut niet zo. Zelfs de verkopers roepen dit. Ik heb een proefrit gemaakt met de Octavia en de nieuwe Golf, ik was verbouwereerd dat ik het console met m'n knie zonder weinig kracht naar links en rechts kon duwen bij de Octavia. Dat gebeurd echt niet bij een Golf, idem deur dicht gooien, bij Octavia klinkt het mischien niet blikkerig maar zo voelt het wel. Bij Golf is dat beide niet het geval, deur valt echt dicht en voelt niet blikkering aan. De Seat weet ik niet.

Ik ben Audi rijder en dan let je juist op deze verschillen bij aankoop ander merk, bij Audi is het net een kluisdeur die je dicht gooit. Dit verschil in kwaliteit is een van de dingen wat mij in de toekomst enorm gaat tegen staan. Octavia goede auto hoor maar kwalitatief legt ie het zekers af met de Golf/Passat. Het is erg jammer dat de Golf station geen 1.8 verkoopt...
 

Atria

Actief lid
Ik kan het voor de octavia niet 1 op 1 vergelijken. Toen ik mijn nieuwe Leon (model 2013) kocht ben ik gelijk na elkaar de showroom van VW binnengelopen na in de Leon te hebben gezeten. Het dichtgooien van de voorportieren voelde en klonk echt niet anders bij de Golf, idem voor de kofferbak. De middenconsole van mijn Leon zit gewoon vast , is wel van hard kunststof maar dat is hij bij de Golf ook. De Octavia die ik heb gezien kwam zeker niet blikkerig over. Wellicht dat aan de afwerking van de eerste modellen nog wat worden bijgeschaafd en de deuren net nog niet lekker dicht vielen ofzo.

Ben met je eens dat de Audi (A3) wel echt de betere kwaliteitsindruk maakt qua kunststofgebruik vanbinnen en hoe de deuren dichtvallen, maar daar is de prijs dan ook naar. Had hiervoor zelf een Exeo, die was 300 kilo zwaarder als mijn Leon op het MQB platform. Dat hoorde en voelde je als je de deur dichtgooide, maar dat is ook logisch.
 

sitechris

Donateur
Mijn 2013 Leon haalt het qua materiaalgebruik niet bij mijn vorige Golf 6 (2011). De Octavia is echt niet slecht, maar de Golf en zeker Audi zijn op het gebied van materiaalgebruik beter. Wat kleine details: in de Octavia en Leon moet je de motorkap met de hand vastzetten, in de Golf gaat het met gasveren. Wat te denken van de lelijke kofferbakhendel in de Octavia 2? In de Golf is het portiervak gedeeltelijk bekleed. In de Leon en Octavia niet. Dan rammelt het dus net weer wat eerder als je iets daarin hebt liggen. En de materialen van de 2013 Leon zijn echt niet top. Kijk bijvoorbeeld naar het opbergvak onder de airco. Dat komt niet heel erg premium over. Dit zijn kleine details, maar ook op andere plekken is het niveau van VW en zeker Audi net wat hoger. Ik vind dat overigens de meerprijs niet waard (ik lease niet voor niets een 2013 Leon), maar de Leon is geen Audi.
 

Atria

Actief lid
In de Golf is het portiervak gedeeltelijk bekleed. In de Leon en Octavia niet. Dan rammelt het dus net weer wat eerder als je iets daarin hebt liggen. En de materialen van de 2013 Leon zijn echt niet top. Kijk bijvoorbeeld naar het opbergvak onder de airco. Dat komt niet heel erg premium over.

Bij de nieuwe Octavia zijn de portiervakken overigens wel bekleed volgens mij. Wat is er mis met het opbergvak onder de airco van de Leon, klepje voelt degelijk aan en gaat mooi gedempt open.

In mijn beleving voelden zowel de vorige golf en octavia qua materiaal degelijker aan als de huidige. Zou aan de gewichtsbesparing van bijna 100 kilo kunnen liggen.
 

roeldewinter

Actief lid
Ik rijd nu nog in een Passat en ik heb vandaag de nieuwe Octavia gereden, helaas had de dealer niet de juiste uitvoering... Qua afwerking is er op de Octavia weinig aan te merken, maar het doet toch anders aan. Daarmee bedoel ik kleine dingen die net minder prettig zijn. Zoals de layout van het scherm van de Admunsen. Dat haalt het niet bij het scherm van de Passat. De functionaliteit van het apparaat kan wel veel beter zijn... zo ook het kleine schermpje tussen de klokken in het dashbord. Daar zit echt geen sjeu in (ik vind het zelfs bagger...) maar hij geeft alle gevraagde gegevens weer. De bediening van de CruiseControl in de Passat is doordachter, er zitten geen lampjes boven de spiegels in de zonnekleppen, dat soort kleine dingetjes. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Octavia slechter is of de Passat beter, tis anders maar ik herken het gevoel van de critici hierboven wel.

Ik ben positief over de Octavia III en het zou me verbazen als er over een tijdje hier niet eentje op de oprit staat. Ik kan daarmee voor minder geld een luxere én even ruime auto rijden als nu de Passat. Dat geeft te denken. Zijn me die kleine dingetjes die ik in de Skoda mis, waarvan ik denk "dat had net even anders gekund/gemoeten" de meerprijs van de Passat en het gemis van de extra opties die de Skoda wel heeft waard? Ik denk het niet :-)

Dinsdag ga ik nog even rijden in de Elegance Businessline DSG, dat zal de kogel wel door de kerk laten schieten :-)
 

Jsuyk

Nieuw lid
Over de voorruitverwarming, op de Nederlandse site wordt deze optie wel aangegeven, ook de dealer kent de feature en meldt dat deze besteld kan worden! Als ik over drie jaar (net een jaar een Octavia II) weer een nieuwe auto mag uitzoeken dan wordt het denk ik weer een Octavia, de nieuwe is goed opgedroogd en de huidige bevalt goed :)
 

Fean

Forumguru
Ik kijk vaak op de site van Tjechie, daar kun je configureren en ook zie je wat mogelijk is. Sowieso vind ik dat de Octavia veel té hoog op zijn hoeven staat tov die dikke zilveren combi bak waarmee ze adverteren. Tussen wiel en wielkast past (zelfs met 18inch) een baksteen. Op alle advertentie foto's zit er bijna geen ruimte tussen wielkast en wiel en ziet het er allemaal veel mooier uit.

Ik vind het allemaal vrij lastig om nu een Octavia combi te bestellen omdat je niet kan zien hoe de auto eruit gaat zien.

Sportpakket (sportonderstel en sportinterieur) is vanaf week 22 verkrijgbaar en nu al te bestellen. Hier ligt de auto 1.5cm lager en ziet er dan gelijk veel dikker en volwassener uit. Iemand ervaringen met het oude model --> sportonderstel vs gewoon?
 

paulus474

Senior Member
Sportpakket (sportonderstel en sportinterieur) is vanaf week 22 verkrijgbaar en nu al te bestellen. Hier ligt de auto 1.5cm lager en ziet er dan gelijk veel dikker en volwassener uit. Iemand ervaringen met het oude model --> sportonderstel vs gewoon?
Staat dit in de folder? En wat houdt dat sportpakket dan in?Ik zie wel de verlagingsveen van Eibach in de lijst staan...?
 

Fean

Forumguru
Staat dit in de folder? En wat houdt dat sportpakket dan in?Ik zie wel de verlagingsveen van Eibach in de lijst staan...?

Nee staat nog niet in de folder. Ik heb Skoda gevraagd voor sportonderstel omdat deze niet in de folder stond. Het pakket heeft de naam "Sports Dynamic" (weet de benaming niet precies) Sportinterieur en onderstel wordt in NL leverbaar vanaf week 22-2013 oftewel modeljaar 2014. Dezelfde periode van 1[SUP]e[/SUP] lichting productie van het Combi model. Het sportinterieur bevat in ieder geval een sportstuur 3 spaak ipv 4 spaaks. Ik kan deze al wel bestellen..
 

Fean

Forumguru
Volgens de dealer en inderdaad een aanname/indicatie:)
Sportonderstel 750 euro
Sportinterieur was 45 euro.. content was mij niet helemaal duidelijk. Sportpakket had ook een 3 spaaks stuur.

Ik kon het in ieder geval in de offerte meenemen.
 

paulus474

Senior Member
Een 3-spaaks stuur voor 45 euro valt mij wel mee. Als ik het tenminste goed begrijp...
Want sportpakket houdt in het sportonderstel en het sportinterieur? Of kun je ook die 2 dingen afzonderlijk bestellen?
Eibach verlagingsveren is vanaf 685 euro bestelbaar. En dus 750 euro voor sportonderstel. Geen idee wat er bij een sportonderstel nog meer hoort dan alleen een verlaging van de auto?
 

Fean

Forumguru
Het betreft een verlaging van 1.5cm. Sportonderstel is vaak een strakkere vering waardoor de auto minder deint in de bochten. Dat rijd veel prettiger en communicatiever (in mijn optiek;)).

Sportpakket = sportonderstel en sportinterieur. (incl sportstuur) Op de offerte stond 750 sportonderstel en interieur 45 euro, ik betwijfel of het stuur alleen 45 euro kost(?) Beetje verwarrend inderdaad.

Ik denk dat Eibach wel wat lager gaat zitten. Ik heb geen ervaring met het Eibach, het klinkt spijkerhard.
Wellicht dat iemand deze onder zijn auto heeft zitten?
 

paulus474

Senior Member
Heb de dealer even een mailtje gestuurd met de vraag of dat 3-spaaks stuurwiel ook nog los te bestellen is ;).
 
Bovenaan Onderaan