Vergelijkingstest in AutoBild 1:0 voor de OctaviaIII

Darkside

Forumguru
Volgens mij niet. Hij moet namelijk nog steeds afgeleverd worden.
Vroeger was er wel pakket waarbij de dealer een hotel etc voor je regelde. Weet niet of dat nog steeds zo is.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Over het algemeen is een nieuwe auto invoeren duurder dan een zelfde uitvoering in NL te kopen. Wat je moet vergelijken zijn de kale prijzen zonder de toeslagen als BTW en de BPM. Dat zelfde doe je met die buitenlandse auto. Als deze lager is dan in NL is de invoer ook goedkoper.
Als je zoiets wil en het is technisch mogelijk haal je de spullen die de prijs opdrijven ervoor invoer uit. Als die dan ingevoerd is plaats je deze weer terug. Je voert dan eigenlijk een goedkopere versie in dan je gekocht hebt. Er zijn misschien afspraken over te maken met de verkoper in het buitenland.

Dat komt wel neer op belastingfraude. En de douane is ook niet gek, dus moet je niet raar opkijken als zij ook weten dat er in de kofferbak een sticker zit, waarop alle fabrieksopties staan waarmee de auto is afgeleverd...
 

MY00

Senior Member
Door eht vin nummer in toe voeren weet de belastingdienst welke opties op de auto behoren te zitten.
Maar ze mogen alleen maar BTW en BPM heffen over de spullen welke aanwezig zijn in de auto.
Indien de auto geheel nieuw is is dit natuurlijk niet te verklaren. Maar het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een auto van nog geen maand oud wel essentiele dingen mist. Dit wordt dan gelijk gezien als schade aan een auto waardoor de BPM ook lager wordt.

Mbt de afleverkosten, ja deze mag je gewoon aan PON overmaken. De auto wordt idd namelijk met een NL kenteken afgeleverd en dit wordt dan geregeld door de firma.
 

andrehj

Forumguru
Als je zoiets wil en het is technisch mogelijk haal je de spullen die de prijs opdrijven ervoor invoer uit. Als die dan ingevoerd is plaats je deze weer terug. Je voert dan eigenlijk een goedkopere versie in dan je gekocht hebt.
Dit heeft geen zin meer, want voor nieuwe auto's wordt de BPM alleen nog berekend a.d.h.v. de CO2 uitstoot en die staat gewoon in de bij de het voertuig behorende CVC document. Opties uit je auto slopen hoeft dus niet meer.
 

andrehj

Forumguru
Door eht vin nummer in toe voeren weet de belastingdienst welke opties op de auto behoren te zitten. Maar ze mogen alleen maar BTW en BPM heffen over de spullen welke aanwezig zijn in de auto.
Indien de auto geheel nieuw is is dit natuurlijk niet te verklaren. Maar het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een auto van nog geen maand oud wel essentiele dingen mist. Dit wordt dan gelijk gezien als schade aan een auto waardoor de BPM ook lager wordt.

Mbt de afleverkosten, ja deze mag je gewoon aan PON overmaken. De auto wordt idd namelijk met een NL kenteken afgeleverd en dit wordt dan geregeld door de firma.

Sorry hoor, maar hier klopt echt helemaal niets van:
  1. Het gaat hier over een nieuwe auto. De BPM van een geimporteerde auto wordt dan berekend over de CO2 uitstoot (zoals die staat in de bij de auto behorende documenten, let dus op bij auto's die in NL net voldoen aan de belasting-vrij eisen: deze hebben in het buitenland vaak een hogere CO2 uitstoot!). BPM wordt dus niet meer berekend over opties.
  2. En ook toen er (bijvoorbeeld in 2011, toen ik mijn auto invoerde) nog wel BPM werd betaald over opties werd dit niet gedaan op basis van het VIN nummer (waar zou de belastingdienst dat overigens in moeten voeren?) maar op basis van een door jezelf in te vullen lijst met opties.
  3. Ook bij de BTW wordt echt niet naar de opties gekeken. De BTW betaal je gewoon over het (ex-BTW) aankoopbedrag van je auto in het buitenland. Zonder bon heb je een probleem...
  4. Afleverkosten betaal je niet aan PON, maar (als je ze niet weg hebt onderhandeld) aan het garagebedrijf waar je je auto koopt.
 

paulus474

Senior Member
Sorry hoor, maar hier klopt echt helemaal niets van:
  1. (bijvoorbeeld in 2011, toen ik mijn auto invoerde).
Ahaaaa, we hebben hier dus met een ervaringsdeskundige te maken! ;)
Kun je zeggen of dat nu veel scheelt, een auto invoeren?
En, zelf gedaan of door bedrijf of zo uit laten voeren (is misschien moeilijk?).
Uit Duitsland ingevoerd of België ( goedkoopste?).
 

Octavia32

Forumguru
Wat mij opviel is dat je €4500 moet bijrekenen aan bpm bij bijvoorbeeld 1.8 tsi met DSG want ook deze auto is daar 131gr/km en meer komt er volgens mij niet bij omdat je de belasting binnen de Europese unie al betaald hebt.
 

andrehj

Forumguru
Ahaaaa, we hebben hier dus met een ervaringsdeskundige te maken! ;)
Kun je zeggen of dat nu veel scheelt, een auto invoeren?
En, zelf gedaan of door bedrijf of zo uit laten voeren (is misschien moeilijk?).
Uit Duitsland ingevoerd of België ( goedkoopste?).
Zelf gedaan. En ja, het scheelde een paar duizend euro. Maar belangrijker nog: ik heb nu opties en combinaties van opties die ik in NL niet had kunnen krijgen. Overigens moet je voor het prijsvoordeel niet bij de Duitse dealers shoppen, maar bij handelaren.
 

andrehj

Forumguru
Wat mij opviel is dat je €4500 moet bijrekenen aan bpm bij bijvoorbeeld 1.8 tsi met DSG want ook deze auto is daar 131gr/km en meer komt er volgens mij niet bij omdat je de belasting binnen de Europese unie al betaald hebt.
In tegenstelling tot de meeste (alle?) andere goederen betaal je binnen de EU bij de aankoop van een nieuwe auto de BTW in het land waarin je woont (en niet in het land waar je de auto koopt). Dus die BTW mag je ook nog aftikken. Jammer, want het verschil met Dld is toch weer 2%.
En is die BPM maar 4500 euro? Dat valt niet tegen dan. Voor een S2 met dezelfde aandrijflijn is het (door de papieren CO2 uitstoot van 170 gram) maar liefst € 10.065!
 

Octavia32

Forumguru
Dus als ik het goed bekijk gaat het me dit kosten.


Mein ŠKODA Octavia III Elegance
Motorisierung 23.579,83 €1.8 TSI DSG, 132 kW
Außenfarbe 436,97 € brillant-Silber Metallic
Innenfarbe 689,08 € Lederausstattung SupremeSupreme-Schwarz, Armatur Schwarz
Ausstattungen 230V-Steckdose 75,63 €
Abnehmbare Anhängerkupplung 579,83 €
Alarmanlage 210,08 €
Beheizbare Vorder- und Rücksitze 201,68 €
Beheizbare Windschutzscheibe 151,26 €
Bi-Xenonleuchten, AFS, schwarze Nebelscheinwerfer, LED 1.088,24 €
CANTON Soundsystem 394,96 €
Fahrerassistenzpaket Traveller 2.176,47 €
Fahrprofilauswahl 79,83 €
Heckscheibenwischer 67,23 €
LM-Felgen Golus 18 Zoll 352,94 €
Müdigkeitserkennung 42,02 €
ohne Motorbezeichnung am Heck 0,00 €
Parklenkassistent 478,99 €
Sportfahrwerk 184,87 €
Stahlreservenotrad 50,42 €
Zubehör (zzgl. Montagekosten)

Fußmatten Textil Premium 45,29 €
Einstiegsleisten mit Edelstahleinlage 74,79 €

Gesamtbetrag: 30.960,42 €
(exkl. 19 % Mehrwertsteuer)

Dus hier tel ik dan 21% bij op dat is dus €37.462,10 + €4500 Co2 tax
=€ 41962,11 Totaal zal mij dan benieuwen wat dit in Nederland moet kosten met al die opties.....
 

Luke

Forumguru
:shocked: !!!!!!! Wow !!!!!!! Da's wel even overdreven, vind ik. En bedoel je dat de prijs in Nederland nog hoger zal liggen??
 

andrehj

Forumguru
Dus als ik het goed bekijk gaat het me dit kosten.

Dus hier tel ik dan 21% bij op dat is dus €37.462,10 + €4500 Co2 tax
=€ 41962,11 Totaal zal mij dan benieuwen wat dit in Nederland moet kosten met al die opties.....

Maak je niet druk, in Dld betaalt niemand de prijs uit de folder, of zelfs maar iets wat daarbij in de buurt komt. Even een voorbeeldje:
Een Superb Combi met metallic lak, Xenon en elektrische voorstoelen kost volgens de officiële Duitse prijslijst momenteel €35.125,00.
Bij de dealer kan daar minimaal 10% van af, maar vaak wel richting de 15%.

Bij een handelaar (wel met levering via de dealer) betaal je voor dezelfde auto slechts € 27.823, zie bijvoorbeeld http://www.apl24.de/neuwagen/skoda/superb-combi/details.php?i=1.

Maar het kan nog wel wat goedkoper: als je een uit Denemarken geïmporteerd model koopt , kost deze slechts € 24.795. (Via bijvoorbeeld Carprofi)
Totaal dus 29.4% korting op de prijs uit de folder....:super:
 

Luke

Forumguru
Dat scheelt inderdaad een pak. Maar stel dat je niet zo'n vertrouwen hebt in import en om dezelfde reden toch liever bij je dealer aanklopt én ervan uitgaat dat je een korting mag krijgen van 15% + overnamekorting van pakweg 2000€... Dan zit je op:
41962,11€ - 15% (=6294,32€) - 2000€ = 33667,79€ voor het eerder vermelde voertuig. Da's toch een pak geld, niet? Voor een Octavia? Oké, ik heb hier een simplistisch berekeningetje gemaakt en ik zou al niet de automaat nemen, nog de zware benzinemotor (hetgeen ongetwijfeld op zijn beurt weerslag heeft op de minder zware Co²-tax..). Maar toch, ik verschiet er een beetje van.
 

andrehj

Forumguru
Als aanvulling op mijn pos #34:
Het ging daar om een S2C 1.8 TSI DSG Elegance. (Dat was ik vergeten te vermelden).
En die kost in NL momenteel €42640 + € 670 (metallic) + €680 (afleveringskosten) = € 43990.
Daarvan is € 10065 BPM.

Als je die BPM (+ 2% extra BTW) optelt bij de prijs hierboven van Carprofi, kom je op € 35356, en dat is toch flink minder dan de NL prijs! Het kost je dan wel wat moeite, en je bent nog een paar honderd euro extra kwijt voor het importeren, maar het kan wel degelijk uit.
 

sitechris

Donateur
Je mag er volgens mij vanuit gaan dat je voor een dergelijke Octavia in NL echt geen 41k hoeft uit te geven. Als dat wel zo is, dan zou ik toch echt even ergens anders gaan shoppen ;)
 

Fean

Forumguru
Ik vind deze test echt BS..., de kwaliteit van een Octavia is veel minder dan de Volkswagen. Ik weet het is vloeken in de kerk maar gewoon realistisch wezen kan geen kwaad.
Druk eens met je knie tegen het console van de Octavia.. het hele console beweegt naar rechts, doe dat eens met de Passat... die geeft geen krimp. Tuurlijk heeft de Octavia een aardig afwerking maar die van Passat zit echt wel een standje hoger. Gooi de deur van de Passat eens dicht en doet dat eens met de Octavia... je merkt aan alle kanten het verschil. Tuurlijk de passat is gedateerd maar om nu te verkondigen dat ze gelijkwaardig zijn is wat ver gezocht.
 

Atria

Actief lid
Ik vind deze test echt BS..., de kwaliteit van een Octavia is veel minder dan de Volkswagen

Nu moet je de octavia qua prijs met de Golf vergelijken en als je daar de deur dichtgooit of aan de middenconsole voelt, is dat echt niet anders dan bij de Octavia. De nieuwe Octavia, Leon en Golf zijn een stuk lichter dan de voorganger, dunner (plaatmateriaal) klinkt nu eenmaal wat blikkeriger als een zwaardere auto.
 
Bovenaan Onderaan