Vergelijkingstest in AutoBild 1:0 voor de OctaviaIII

peperskoda

Forumguru
vergelijk.JPG


Ik las net de AutoBild die vandaag in de winkel ligt en daar stond een leuke vergelijkingstest in tussen de O3 en de VW Passat. De O3 is net zo ruim maar lichter, sneller, zuiniger en minstens net zo goed afgewerkt. Kost daar ook nog eens 4000 euro minder dan een Passat. Als een Duits blad(en zeker AutoBild) schrijft VW het aflegt tegen Skoda dan kun je ervan op aan dat ze dat pijn doet(echt objectief zijn ze daar in Hamburg niet...)
Overigens stond in het bewuste artikel ook dat de dieselmotoren van de Octavia nieuw zijn. Slechts de cilinderinhoud zou overeen komen. De O3 was wel ontzettend zuinig, een testverbruik van 4,5l/100km vonden de scribenten toch iets om over naar huis te schrijven. Verder beschreven ze de motor als krachtig vanwege het hoge koppel vanaf bijna stationair en het maximum vermogen dat veel eerder vrij komt. De O3 is met deze motor, ondanks 20NM minder koppel, veel sneller als de Passat. Na lezing van het artikel vraag ik me af waarom je nu nog een Passat zou willen......
 
Ik vraag me al jaren af waarom je een Passat zou willen.
Vind het een gedrocht, waar ze dan lippenstift op hebben gedaan om het mooier te laten ogen. Maar het blijft een gedrocht :-)
 

peperskoda

Forumguru
Tja, ik heb het huidige model ook nooit mooi gevonden. Maar dat is dan subjectief. De mannen en vrouwen die zo'n apparaat leasen(want kopen doe je zo'n ding toch niet....) doen dat omdat het zakelijk zo vertrouwd staat en er geen lastige vragen over worden gesteld. Wanneer je met bijvoorbeeld een Lexus IS komt voorrijden worden er vaak wel lastige vragen gesteld, terwijl een beetje Passat al heel snel duurder is al zo'n Japans sushiblik.
 
E

Ex-lid 2926

Wat dat aangaat zijn ze bij Autobild wel heel erg op de Skoda tour. De Rapid krijgt vrijwel unaniem positieve beoordelingen en de Octavia wordt echt neergezet als een VW "killer". In de vorige Autobild werd de O3 al vergeleken met de Golf en het was overduidelijk dat de O3 het meeste auto bood voor het geld. Sommige materialen in het interieur waren in de Golf wat hoogwaardiger, maar de afwerkingskwaliteit was in beiden even goed. En door de langere wielbasis was het veercomfort van de O3 beter dan in de Golf.
Persoonlijk vind ik de Passat nog steeds een stijlvolle auto en er beter uitzien dan de veel recentere Peugeot 508. Mocht het Skoda/Pon lukken om de O3 1.6 TDI in 14% uitvoering op de markt te brengen, dan zullen ongetwijfeld de nodige Passat leasers overstappen op de O3 of de nieuwe Golf Variant. Want het is wel gebleken dat de bijtelling het belangrijkste aanschafcriterium is bij de zakelijke rijders. Kijk maar naar het geweldige succes van de Megane DCI. (nou vind ik een zwarte Megane station in GTline uitvoering ook wel erg fraai)
 

skodaarnhem

Nieuw lid
volgens de prijslijst in duitsland zou de O3 daar ook geleverd kunnen worden met als optie voorruitverwarming. Zou dit ook in nederland komen. Ik heb jarenlang ook ford gereden met vooruitverwarming. Een heerlijke uitvinding. Wordt ook als optie op de passaat geleverd.
 

andrehj

Forumguru
Dat zit (in de rest van de wereld) ook al jaren op de S2 en de O2, maar om de een of andere onbegrijpelijke reden vindt Pon heb niet nodig dit in NL te leveren (net als een heleboel andere opties trouwens). Dus ik zie het voor de O3 ook somber in.
Gelukkig is er een oplossing: gewoon je auto in een ander land kopen en zelf importeren.
 

Rallye

Forumguru
@andrehj: op de O2 heb ik voorruitverwarming nog nooit aangeboden gezien. Op de konfigurator van www.skoda.at, waar je de O2 Combi nog kunt configureren, is de voorruitverwarming bijvoorbeeld niet te vinden. Daar staat dan wel de af-fabriek standverwarming (Oslo, met afstandsbediening, voor € 1180) die Pon in Nederland ook niet levert.

Edit:
Ook op Duitse fora komt deze vraag bij de O2 op, zie bijvoorbeeld http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=15&t=29374&start=45

Conclusie: voor de O2 zou via de Carglass een verwarmbare voorruit te bestellen zijn!
Grappig: ik kende deze mogelijkheid niet.

Een nog mooier systeem dan dat van Ford kun je in andere VW's vinden: http://youtu.be/FQmj1e7o8jE
Zou dat in de O3 komen?
 

andrehj

Forumguru
@andrehj: op de O2 heb ik voorruitverwarming nog nooit aangeboden gezien. Op de konfigurator van www.skoda.at, waar je de O2 Combi nog kunt configureren, is de voorruitverwarming bijvoorbeeld niet te vinden. Daar staat dan wel de af-fabriek standverwarming (Oslo, met afstandsbediening, voor € 1180) die Pon in Nederland ook niet levert.

Edit:
Ook op Duitse fora komt deze vraag bij de O2 op, zie bijvoorbeeld http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=15&t=29374&start=45

Je hebt gelijk, op de O2 is nooit een verwarmbare voorruit leverbaar geweest. Gelukkig heeft Skoda (of VAG) deze fout nu ingezien, want op een O3 wordt deze wel leverbaar, zie de Duitse O3 configurator.
Helaas zal ook deze zeer nuttige accessoire wel weer niet door de censuur van Pon komen :crazy:.
 
Als de invoerder een bepaalde optie in jou land niet aanbied kan je deze vaak toch nog bestellen. Je moet gewoon aan je verkoper vragen om de importeur te contacteren en deze code manueel bij te voegen aan je bestelling. Enige nadeel is dat er vaak stevig word doorgerekend....
 

Rallye

Forumguru
@Spycatcher: ik heb maar één keer gehoord dat dat bij Pon gelukt is, namelijk een paar jaar geleden toen iemand de officieel in Nederland niet leverbare witte Octavia RS mocht bestellen. Is de Belgische importeur toeschietelijker?
 

hemi24

Forumguru
Een nog mooier systeem dan dat van Ford kun je in andere VW's vinden: http://youtu.be/FQmj1e7o8jE
Zou dat in de O3 komen?

Of het in VW te vinden is, weet in nog zo net niet, aangezien het een promofilm is van de leverancier van het glas en niet van VW...
Wat mij als Ford-rijder wel erg aanspreekt is dat er bij de (nieuwe) oplossing van Saint-Gobain géén draden meer zichtbaar zijn!
Verwarmbare voorruit is super, maar ondanks dat de huidige draadjes heel erg fijn zijn en je ze bijna niet ziet, heb ik wel het idee dat het in het donker bij nat weer extra verblind door weerkaatsing van licht.
 
@Spycatcher: ik heb maar één keer gehoord dat dat bij Pon gelukt is, namelijk een paar jaar geleden toen iemand de officieel in Nederland niet leverbare witte Octavia RS mocht bestellen. Is de Belgische importeur toeschietelijker?

Op m'n Belgische Superb kon je zowat alle beschikbare opties krijgen. Hier (importeur=D'Ieteren) geen 'censuur' dus.
 

Darkside

Forumguru
Dat is dan mooi. Denk dat het hier toch een stuk lastiger word.
Hier heeft men al moeite om je te voorzien van handleidingen. Heb PON gevraagd of het mogelijk was om de handleiding van de Discover Pro (het columbus) systeem te verkrijgen.
Maar kreeg gewoon nee te horen. En ook de dealers konden niet helpen.

Gelukkig is er nog internet en staan de handleidingen (ook de nederlandse) gewoon op het internet.
Maar als dit soort zaken al moeilijk voor ze zijn....

Ben erg tevreden over mijn skoda. Maar de dealers en PON mogen echt wel een cursus klantvriendelijkheid krijgen.
Hier had ik nooit problemen mee met de Opel dealers.
 

Octavia32

Forumguru
De meeste mensen zullen waarschijnlijk lease rijders zijn die een nieuwe O3 gaan bestellen, Maar ik zou particulier kopen dan sterk overwegen om de auto in duitsland te kopen of in tjechie en in nederland de BPM bij te betalen is voor 1.8TSI DSG namelijk €4500(131gr/km) extra.Daar heb ik de configurator toe gepast en voor een bomvolle auto met opties, zoals leer columbus park assist en al die nieuwe gadgets kwam ik op 36667 Euro tel daar €4500 BPM bij op dan moet dit voor ca €40000 genoeg zijn. Of zie ik dat misschien verkeerd.
 

van_der_P

Senior Member
Over het algemeen is een nieuwe auto invoeren duurder dan een zelfde uitvoering in NL te kopen. Wat je moet vergelijken zijn de kale prijzen zonder de toeslagen als BTW en de BPM. Dat zelfde doe je met die buitenlandse auto. Als deze lager is dan in NL is de invoer ook goedkoper.
Als je zoiets wil en het is technisch mogelijk haal je de spullen die de prijs opdrijven ervoor invoer uit. Als die dan ingevoerd is plaats je deze weer terug. Je voert dan eigenlijk een goedkopere versie in dan je gekocht hebt. Er zijn misschien afspraken over te maken met de verkoper in het buitenland.
 

Octavia32

Forumguru
Wat ik wel gelezen heb op internet is dat als je in nederland een auto besteld kan je hem in tjechie ophalen met een bezoek aan de fabriek en het museum.

maar goed daar gaat dit topic niet over
 
Bovenaan Onderaan