Verbruik

philippe bakker

Forumguru
Wel een groot verschil met mijn 6.4 .
Maar ik geloof best dat u veel lol heb gehad
Mijn algemeen gemiddelde is 11,5 lit dus ongeveer het dubbel van u. En ja dat is wel fun rijden. Als er al eens iemand meerijdt die niet echt autokenner is dan is eerst zijn reactie voordat hij instapt: die auto ziet er wel sportief uit ! En na het ritje zeggen ze dan meestal: wooouuuw die Skoda rijdt echt veeeeel rapper bruter dan dat hij eruit ziet. Hij ziet er helemaal niet zo sportief uit als hij rijdt. Dus het omgekeerde dan toen ze nog niet meereden
 
Nu je die egr hebt laten uitschrijven en afdoppen ben ik benieuwd naar je meet gegevens zoals acceleratie is ie sneller geworden, meer koppel bij minder toeren, maar vooral verbruik. Hou ons op de hoogte.

moet zeggen dat de auto nu veel lekkerder rijdt en stationaire weinig geluid maakt. qua verbruik moet ik eerlijk toegeven dat ik er nog niet heb gechecked. heb nu na EGR tank nog niet leeg en voor het eerst ook de ontluchtings schakelaar gebruikt waardoor ik dus nu 5 liter exta dan normaal heb getankt

zal erop terugkomen omtrent verbruik
 

oco1979

Forumguru
moet zeggen dat de auto nu veel lekkerder rijdt en stationaire weinig geluid maakt. qua verbruik moet ik eerlijk toegeven dat ik er nog niet heb gechecked. heb nu na EGR tank nog niet leeg en voor het eerst ook de ontluchtings schakelaar gebruikt waardoor ik dus nu 5 liter exta dan normaal heb getankt

zal erop terugkomen omtrent verbruik

In theorie door het afdoppen van egr heb je meer verse lucht, combinatie met brandstof zal een betere krachtiger verbranding geven.
Met dezelfde rijstijl zal dat iets minder verbruik geven.
Als je het nu echt op door ga .....
Ecu maakt mogelijks andere berekening.
Zoveel mg lucht vs brandstof kom je via lambdasonde een andere waarde uit.
De map/kenvelden is ingesteld met bepaalde waardes.
Daarbij zou je de kenvelden moeten terug aanpassen als de egr dicht sta.
Kan ook zijn doordat kenveld egr weg is deze naar de normale lucht/brandstof ga kijken.
Iedereen nog mee ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Iedereen nog mee
Een beetje.
De vraag is niet zozeer wat er allemaal "kan zijn", maar vooral hoe het nou specifiek is geregeld/geprogrammeerd bij een bepaalde motor, en of de tuners/klepwegschrijvers daarop vervolgens ook aanpassingen (zouden moeten) doorvoeren.
 
hoe kan je het zien wat een bepaald motor is geprogrammeerd....ben wel benieuwd hoe mijn auto is geprogrammeerd?

oco1979, ben nog een leek mbt bovenstaande....maar hoe en is het mogelijk om de kenrvelden op mijn egr wegschrijving aan te passen ?
 

greenlinediesel

Senior Member
moet zeggen dat de auto nu veel lekkerder rijdt en stationaire weinig geluid maakt. qua verbruik moet ik eerlijk toegeven dat ik er nog niet heb gechecked. heb nu na EGR tank nog niet leeg en voor het eerst ook de ontluchtings schakelaar gebruikt waardoor ik dus nu 5 liter exta dan normaal heb getankt

zal erop terugkomen omtrent verbruik

.. en wat is je ervaring met verbruik? Ik zit er ook aan te denken om de EGR (preventief) te laten doen... Ik rijd +- 120km per dag, 90% snelweg alleen 130(+) en zit eigenlijk altijd rond 1l/20km.
 

Kogamyata

Senior Member
.. en wat is je ervaring met verbruik? Ik zit er ook aan te denken om de EGR (preventief) te laten doen... Ik rijd +- 120km per dag, 90% snelweg alleen 130(+) en zit eigenlijk altijd rond 1l/20km.

Da's helemaal niet slecht als je 130 km/u rijdt. Probeer 'ns 'n keer 100 km/u dan zie je hoeveel dat scheelt in verbruik of 110 km/u, dat kan ook nog.
 
Bovenaan Onderaan