Verbruik

ben even nieuwsgierig omtrent het verbruik. ik heb nu de fabia 2 combi 1.2 TDI ( 190.000 km) nu al ruim 6 maanden. ik dacht alleen dat het verbruik van brandstof zuiniger zou zijn vergeleken met mijn vorige peugeot 206 SW 1.4 HDI ( max volle tank. 960 km).

met mijn fabia 2, wil wel doorgeven dat ik normaal rij dus op de snelweg max 120-130 en rij ook voornamelijk op de snelweg een verbruik gemiddeld ( volgens dashbourd display weergave) van 4.7/100 km. doe ongeveer max 850 km volle tank ( wel tot het tank lichtje gaat branden). ik ga wel aanstaande maandag EGR wegschrijven en afdoppen en klein onderhoudje + distibutieriem etc.. vervangen...weet niet of er dan erna zuiniger gaat rijden..haahha

ben benieuwd of het normaal is en wat anderen verbruikenhahahha
 

Rallye

Forumguru
maar zijn de skoda fabia 2 combi bezitters ook hetzelfde qua verbruik ?

kloppen de verbruiken van de skoda wel....want zo zuinig is mijn skoda niet.hahahha
 

Rallye

Forumguru
Het opgegeven verbruik van een auto wordt bepaald via een test die ver van de praktijk af staat en is enkel geschikt voor de vergelijking van auto’s. Kortom: het opgegeven verbruik klopt, maar je zult het niet gauw in de praktijk halen.

Overigens moet je wel erg verwend zijn met zuinigheid als je 4,7l op 100km onzuinig vindt.......
 

Roedie76

Senior Member
Ik rij met mijn fabia redelijk constant tussen de 1 op 20 en 1 op 22.
Soms zit ik er onder maar slechter als 1 op 18 heb ik nog niet gescoord.
En dat was met heen een lege aanhanger van 350 achter de auto en terug rond de 1100 kilo er achter.
 

Roedie76

Senior Member
De opgegeven 1 op 29 haal je alleen op een testbank zonder tegenwind.
Ik denk dat je bij normaal gebruik tussen de 1 op 20 en 1 op 24 het helemaal niet slecht doet.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik heb een F2C 1.6 tdi en die komt gemiddeld uit op 5,2l/100
Dus ik denk dat jij best tevreden mag zijn
Als je 100-105 op de snelweg rijdt, ja dan krijg je een verbruik van rond de 4,2l/100 maar rij je dan van de snelweg af voor de laatste kilomters, dan stijgt het gemiddelde toch ook snel naar 4,8l/100 fzo
 
hihihi...ik wist niet dat ik zo zuinig rij . dan moet ik mijn auto een schouderklopje geven.

tenzij verbruik display weergave niet klopt en mij dus beschoemeld....heb de update namelijk nog niet uitgevoerd
 
Laatst bewerkt:
hihihi...ik wist niet dat ik zo zuinig rij . dan moet ik mijn auto een schouderklopje geven.

tenzij verbruik display weergave niet klopt en mij dus beschimmeld....heb de update namelijk nog niet uitgevoerd
Meld je anders aan bij spritmonitor.de . Daar zitten velen van hier bij
 

hemi24

Forumguru
Meten is weten inderdaad.
Máár aangezien de topicstarter dat oom nooit heeft gedaan bij zijn vorige auto, valt er uiteindelijk weinig te vergelijken.

Gewoon altijd voor 25 euro tanken, dan heb je ook geen last van steigende prijzen...

:D
 

Canon-Eye

Forumguru
tenzij verbruik display weergave niet klopt en mij dus beschoemeld....
Ga er maar van uit dat het verbruik volgens de boordcomputer structureel lager is dan de werkelijkheid.

Ik hou al vele auto's lang het echte verbruik bij in Excel, getankt liters vs. km-standen en dan zowel per tankbeurt als cumulatief vanaf datum aankoop auto. Ik heb nog geen enkele auto gereden waarbij het voor het instellen bij de tankbeurt genoteerde verbruik volgens bc structureel overeenkomt met het thuis na invoer berekende verbruik; "elke overeenkomst met de werkelijkheid berust op toeval".
Gemiddelde afwijking is een procent of 6, waarbij de auto 99 van de 100 keer zuiniger lijkt dan hij is. Die 100ste keer zal wel aan toeval liggen: ik tank altijd tot de pomp afslaat en ga daarna door tot de eerstvolgende hele liter. Dus nooit tot het randje van de vultuit, want toen ik dat destijds bij mijn F1 1.4 mooi uit 2002 een paar keer had gedaan moest er vervolgens een actiefkoolfilter worden vervangen van €225. Dát doen we dus niet meer...
 
In de praktijk stellen die waardes niet zo heel veel voor. Wel kan je fors betere resultaten halen in de zomer, mijn rekord is 2.7/100km op een lange rit (incl slipstreamen) en qua tank rekord 1620km op een tank (incl ontluchtings truc, dus meer dan 42L).

In de winter verbruikt die sowieso fors meer. Bij 120kmh op mijn woonwerk ritje doet mijn combi 4.2-4.4l/100km.

Tip; als je in de spits rijd heeft 90kmh rijden nagenoeg geen invloed op je reistijd, ga gewoon rustig 5 autolengtes achter een vrachtwagen zitten (niet tussen vrachtwagens, anders ben je plat bij een kop staart botsing) en rol gewoon lekker mee. Zeker niet bumperkleven (voegt niets toe, behalve een ingevuld schadeformulier).

Vooral het afremmen en dan weer optrekken kost veel brandstof. Optijd uitrollen scheelt ook veel.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ga er maar van uit dat het verbruik volgens de boordcomputer structureel lager is dan de werkelijkheid.
Toch, ga maar nergens van uit en meet het, Hoewel je volgens de wet van de grote getallen wel gelijk hebt, kan een individuele auto best hiervan afwijken. De boordcomputer in de mijne gaf tot voor het ontsjoemelen wel degelijk structureel te hoog aan, werkelijk verbruik was lager. Ik heb het vanaf nieuw bijgehouden. Sinds het ontsjoemelen (of "update"), 15000 km geleden, is het verbruik volgens de BC aanmerkelijk afgenomen, het werkelijke verbruik is onveranderd, en nu klopt je aanname weer voor mijn auto.
 

Kogamyata

Senior Member
ben even nieuwsgierig omtrent het verbruik. ik heb nu de fabia 2 combi 1.2 TDI ( 190.000 km) nu al ruim 6 maanden. ik dacht alleen dat het verbruik van brandstof zuiniger zou zijn vergeleken met mijn vorige peugeot 206 SW 1.4 HDI ( max volle tank. 960 km).

met mijn fabia 2, wil wel doorgeven dat ik normaal rij dus op de snelweg max 120-130 en rij ook voornamelijk op de snelweg een verbruik gemiddeld ( volgens dashbourd display weergave) van 4.7/100 km. doe ongeveer max 850 km volle tank ( wel tot het tank lichtje gaat branden). ik ga wel aanstaande maandag EGR wegschrijven en afdoppen en klein onderhoudje + distibutieriem etc.. vervangen...weet niet of er dan erna zuiniger gaat rijden..haahha

ben benieuwd of het normaal is en wat anderen verbruikenhahahha
 

Kogamyata

Senior Member
Ik heb 'n zelfde van 2010 schakel bij 75 naar 5 en rij niet sneller dan 100 behoudens bij inhalen even naar 110 of 120 en haal daardoor in de zomer 1;28 en 1;29 en in de winter door winterdiesel 1;25 a 1;26 wel zonder airco. Maar ja airco maakt toch niets uit. Maar ik schat het toch op minstens 15%.
 
Bovenaan Onderaan