Verbrande Zekeringen bij accu klem.

Tachi

Actief lid
Motorcode is AQY. Bouwjaar is 1999, maar volgens het chassisnummer is het modeljaar 2000.
 

oco1979

Forumguru
Zekering 30A.
Voeding plus naar thermoschakelaarcontactkoelmiddel(zit in de radiator)
nr 2 voeding
nr 3 Ecu
nr 1 ventilator
fichebenaming

ventilator
nr 1 ecu
Nr 3 massa
nr 2 thermoschakelaarcontactkoelmiddel

Dus voeding voor ventilator is via ECUregeling(mogelijks door sensoren
 

Tachi

Actief lid
Ik begrijp je overzicht niet. Dit is echt abracadabra voor mij.
Wat moet ik meten of doen om de schuldige te vinden?

De stekker in de radiateur is driehoekig en 3-polig. Is dat de nummering ervan?

Beide ventilatoren hebben rechthoekige 3-polige stekkers, waarvan één voor lage toeren en één voor hoge toeren volgens mij. Tenminste dat denk ik omdat de ventilator bij de ene pool sneller/langzamer draaide dan bij de andere pool.
 

oco1979

Forumguru
die 3 polige stekker is inderdaad de nrs 1,2,3.
Die thermoschakelaarcontact vervangen zou ik eerst mee beginnen.
Deze gaan niet eeuwig mee en relatief niet duur.
Ene ventilator zal voor de radiator zijn en ander voor de Airco.
Steek je airco aan dan zal je zien welke draaid.
 

oco1979

Forumguru
je hebt nog een koelvinregeling ecu tussen zitten.(twee dikke stekkers aan)
Kzal proberen schema hier te posten.
De voeding voor beide ventilatoren komt van de koelvinregeling ecu(mini ecu)
Deze zonder airco zit met twee thermoschakelcontacten,elk voor een ventilator en rechtstreeks op de ventilator.
Zo een thermoschakelaar werkt via de warmte van koelmiddel.
Niet meer of niet min een schakelaar.
Aan/af
 

Tachi

Actief lid
2cf9lpx.jpg

Onderin de foto zie je de dikke stekkerblokken (beide 3-polig) voor de ventilatoren. Iets daarboven zie je de driehoekige 3-polige stekker voor de temperatuursensor (thermoschakelaarcontact koelmiddel) in de radiateur.

Als de thermoschakelaarcontact koelmiddel mijn ventilatoren aanstuurt door een signaal te geven aan de koelvinregeling ecu, kan ik dit testen zoals @EdK het zegt door twee pinnen te kortsluiten? Is bijvoorbeeld lage weerstand ventilator aan?
Mijn ventilatoren slaan aan bij 94,5C, zoals ik dat heb kunnen lezen in meetwaardeblok groep 001. Welke sensor geeft die temperatuurwaardes door? En welke sensor stuurt mijn temperatuurmeter in mijn instrumentenpaneel aan?

Hieronder de stekkers van de vastgelopen en verbrande ventilatoren zelf:
Ventilator met kleine diameter
oz9te.jpg

Ventilator met grote diameter
28thyxu.jpg
 

oco1979

Forumguru
thermocontact (S04)je stroom van de 2 naar de 1 en de 3 moeten leggen.
Is eigenlijk een dubbelcontact ipv van klassiek enkelcontact.
(A05) koelvin regel unit.
M05 en M06 ventilatoren.
A11 motor ecu
 

oco1979

Forumguru
Koelvloeistof-temperatuursensor
zwart 4-polig
28797

Component Van pincode Naar pincode Status Waarde

Koelvloeistof-temperatuursensor 67 Batt. - Ontsteking aan 0 V
Koelvloeistof-temperatuursensor 53 Batt. - Ontsteking aan, 20°C 2,2 V
Koelvloeistof-temperatuursensor 53 Batt. - Ontsteking aan, 80°C 0,4 V

die nrs 67,53 is van penbezetting in de motor ecu stekker. naar batterij min(massa)

In de motorschema sta maar 1 sensor,maar zoals je hier boven zie is het een 4 polige.
draden volgen.
moet ene naar ecu lopen.
ander moet naar binnen lopen,naar instrumentenpaneel.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Volgens mij mis ik nog een verdachte: een defekte waterpomp zou volgens mij een vergelijkbaar verschijnsel geven, en als na verloop van tijd dan ook de fans niet meer werken, dan wordt de boel oververhit. Ik denk eerst kijken of de waterpomp wel werkt, en dan de rest aanpakken.

Temperatuur van het koelvloeistof reservoir na een korte rit, hoe is die?
 

Tachi

Actief lid
Jammer dat ik het plaatje in je tweede post niet kan zien. Het verwijst naar een website (hgs-data).

Als ik het goed begrijp stuurt pin 1 van thermocontact (S04) in radiateur beide ventilatoren (M05 en M06) rechtstreeks aan. Als ik de symbooltjes ook goed begrijp, dan gaat dat via een weerstand dus draaien ze op lage toeren.

Pin 3 stuurt via koelvinregelunit (A05) beide ventilatoren (M05 en M06) aan. Geen weerstand, dus draaien ze op hoge toeren.

Ik heb motorcode AQY dus verbinding van pin 2 en 11 op koelvinregelunit (A05) naar motor ECU (A11) bestaat bij mij waarschijnlijk niet.

Wat is P05? Als dat het zekeringsblok op mijn accu is, dan komt het bovenstaande plaatje niet helemaal overeen met mijn auto. Daar heb ik drie platte zekeringen, maar allen zijn 30A.

@oco1979 Kan jij het tweede plaatje opnieuw uploaden?
 

Tachi

Actief lid
@Cordoba Op dit moment verdenk ik de 4-polige temperatuursensor die ergens aan je motorblok zit. Aangezien via VCDS-Lite de koelvloeistoftemperatuur netjes stijgt en bij 94,5°C de ventilatoren ook netjes aanslaan. Maar diezelfde sensor stuurt ook een signaal naar het instrumentenpaneel. Die vond op dat moment dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog was. Het stond op een gegeven moment tussen 3/4 en rood, maar op VCDS schommmelde de temperatuur tussen 92°C en 95°C.
 

Cordoba

Forumguru
@Tachi als de radiateur en de rest van het koelcircuit lang koud blijft, wijst dat toch op een waterpomp die niet of slecht functioneert. De temperatuursensor zit bij de meeste blokken direct op je blok, dus de temperatuur zie je dan gewoon oplopen (alleen de snelheid waarmee die oploopt kan afwijken van normaal). Vandaar dat ik dus ook de waterpomp verdenk. Zie je in het reservoir of de pomp de koelvloeistof rond pompt?
(mijn idee is dat de waterpomp als eerste kapot is gegaan, en dat daardoor de fans veel vaker aangeslagen zijn dan normaal, en dat daardoor later ook de problemen met de fans zijn ontstaan).
 

Tachi

Actief lid
Ik zag via het kleine slangetje dat aan de bovenste helft van het koelvloeistofreservoir vastzit wel vloeistof in gepompt worden. Dus ik neem hiermee aan dat het met de circulatie wel goed zit.

Ik bedenk me nu eigenlijk dat misschien de thermostaat toch stuk is, of in ieder geval niet goed opent.

Verder heb ik via een filmpje op Youtube begrepen dat de weerstand van de sensor in het motorblok bij koud 2500-1500 Ohm hoort te zijn en bij warm 375-275 Ohm hoort te zijn. Als door een defect de weerstand niet lager wordt, dan zal bijv. VCDS niet de goede temperatuur weergeven ook al is de koelvloeistoftemperatuur in werkelijkheid hoger.

Voorlopig concluderend:
  • Temperatuursensor in motorblok geeft verschillende waardes aan => defect => vervangen.
  • Als de temperatuur (te) hoog wordt, ervan uitgaande dat de nieuwe temperatuursensor geen verschillende waardes aangeeft, en als bij het aanslaan van de ventilatoren toch niet koelt, dan denk ik dat de thermostaat ook mogelijk defect is.
EDIT: Temperatuursensor gaf daadwerkelijk veschillende waardes aan. Bij koude motor was de waarde bij koelvloeistof motor 12°C en bij instrumentarium koelvloeistof 30°C. Waardes zouden gelijk moeten zijn. Ik heb de motor even warm laten lopen, bij ongeveer 36°C, sprongen de waardes voor het instrumentarium tussen 50 en 60°C. Niet goed :jaja: Onderdeel even kopen/bestellen/vervangen en ik laat het z.s.m. of dit de daadwerkelijke oplossing was.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
meestal is deze defect.
Kan je perfect proberen,kost je nu de wereld niet.
Radiator nog voldoende koelcapaciteit ?
Gezien de leeftijd kan die inwendig al verstopt zijn.
Waar je dan eventueel maar de helft van het oppervlakte kan gebruiken om af te koelen.
Thermostaat zeker vervangen,kost ook niet veel en is zoals ik al zij,deel van onderhoud.
De boel goed doorspoelen,eventueel met zo een cleaner.

P05 is inderdaad zekering op de accu.

Die schema's zijn niet altijd honderprocent juist. Al paar keer ondervonden.

Nu beter zo iets,dan niets :D.
 

Tachi

Actief lid
De winnaar is @Joske :cheer:

@oco1979 Tijdens het vervangen van mijn ventilatoren kwam ik achter dat mijn radiateur sporen van corrosie vertoonde, zie foto enkele posts terug. Dus die heb ik vervangen door een nieuwe.
Thermostaat heb ik laten zitten. Die heb ik jaren geleden laten vervangen samen met de waterpomp. Schoepen van de waterpomp was van het asje afgebroken.
 
Bovenaan Onderaan