Verbrande Zekeringen bij accu klem.

Joske

Forumguru
@Joske Ik heb op de website van dat bedrijf gezocht, maar ik heb het (nog) niet kunnen vinden. Hoe heet dat onderdeel in het Duits?
ik had gezocht op het artikelnummer dat ik al gegeven had, dat heb ik ik "gegoogeld" :) (ik zal als ik er aan denk en nog eens wat meer tijd heb nog eens zoeken in ETKA maar ik kan niets beloven ;) )
 

Tachi

Actief lid
Ik ben d'r al bijna uit. De losse ventilatoren heten Kühlerlüfter of Kuehlerluefter.
Dat rechthoekige ding heet een Zarge. Nou nog het goede serienummer :yeah:
 
Laatst bewerkt:

SjoerdS

Actief lid
@EdK :
Bij mijn weten is geen van die aansluitingen ooit los geweest dus niet goed aangedraaid lijkt me geen optie. Zekering die erin zat was ook gewoon de originele 110 ampère, dus dat kan het ook niet zijn geweest.
Weet wel dat als je gaat Google'en je heel veel van deze gevalletjes tegenkomt, bij zowel VW's, Seats als Skoda's uit die periode. Is schijnbaar een vaker voorkomend probleem. Voor mij ook de reden geweest om er nieuwe zekeringhouder in te zetten en niet eentje op de sloop te halen.
 

oco1979

Forumguru
Kijk eens de MASSA klemmen van de wagen na !!!!!
Want velen zitten te zoeken in de plusverbindingen,zekeringkasten,elektrische combonenten enz....
Maar MASSAprobleem is een zééééééér veel voorkomend probleem die wel eens (jammer)vergeten wordt.
Begin met de basis en dat is batterij,plus en min goed bevestigd,geen oxidatie op de klemmen.
Pas op,een gegoten klem kan inwending defect zijn.
Even voltmeter op je batterij klemmen zetten en daarna op de klemmen,eventueel bij de draad na de klem.
Zo kan je zien of er geen verlies is.
Iedereen nog mee ?
En dan verder meten,batterij en blok enz.....
Deze metingen kost je een paar seconden en zo kan je al veel uitsluiten.
 

EdK

Forumguru
Bij mijn weten is geen van die aansluitingen ooit los geweest dus niet goed aangedraaid lijkt me geen optie. Zekering die erin zat was ook gewoon de originele 110 ampère, dus dat kan het ook niet zijn geweest.
Een aansluiting hoeft niet losgeweest te zijn om los te raken hoor.
In praktijk genoeg meegemaakt dat schroef / bout verbindingen los komen door trillingen of overbelasting in een kabel
Dan word de kabel ( draad ) warm/koud en zet dus uit en krimpt en door dat proces kan een draad zich losser loswerken dan je soms vermoed en derhalve heb je dus een losse verbinding die kan gaan vonken.

En een 110A gaat er alleen maar uit bij een directe kortsluiting of een overbelasting.
Dus als je ondanks een los contact geen overbelasting of directe kortsluiting over massa hebt zal de zekering er dus gewoon in blijven..
 

Antera

Donateur
Het is idd een kwaaltje. De reden ervan is nooit boven water gekomen maar het lijkt door trillingen toch iets los te kunnen komen waarna je een hoge overgangsweerstand krijgt en dan smelten tot gevolg is. Zo nu en dan checken kan je behoeden hiervoor maar alleen als je het weet.
 

Tachi

Actief lid
De ventilatoren zijn los, maar ik heb een nieuw kwaaltje ontdekt. Op de onderhoeken van de radiateur zitten sporen van corrosie.
pq2pk.jpg

Gelukkig een handleiding gevonden http://www.skodaforum.nl/forum/i/radiateur-vervangen.13112/

Wat een gedoe om de grote ventilator los te krijgen. Om één van de drie schroeven te kunnen verwijderen (rode cirkel) heb ik eerst de linkerkoplamp los moeten halen. Om vervolgens een zwarte luchtkoker, die naar de luchtfilter gaat (stippellijn), te kunnen verwijderen.
De reden was omdat ik de knik van de koelleiding (blauwe cirkel) met geen mogelijkheid los kreeg. Je ziet dat ik het clipje en klemmetje eerst verwijderd heb.
2i0aucl.jpg
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Die koelvloeistofdarmen kunnen spannen. Beetje van jaren uitzetten en krimpen. Altijd leuk als je uitschiet aan omgeving radiator,zonder handschoenen,vloeken verzekerd. :mad:
Met de zomer in op komst beter deze radiator vervangen,goed plan.
Anders zal het skoda-assistance worden opreis of andere.
 

EdK

Forumguru
Over welke darm hebben jullie het nou ??
De dikke of de dunne of toch die blinde darm ???
 

Tachi

Actief lid
Mijn probleem is nog steeds niet volledig opgelost :( Misschien dat jullie mee kunnen denken in oplossingsrichtingen.

Mijn koelventilator(en) slaat/slaan niet aan bij warme motor ook al geeft de temperatuurmeter binnen aan dat de motor (te) warm wordt. Beide ventilatoren slaan alleen aan als ik de airco aanzet.

De bovenste koelvloeistofleiding wordt wel warm, ben vergeten de onderste te voelen :banghead: Ikzelf sluit een defecte thermostaat voorlopig uit. Anders had ik waarschijnlijk eerder een oververhitte motor gehad voordat mijn ventilatoren de geest gaven.

Zekeringen binnen en alle drie op de accu zijn in orde. Nog niet getest of er spanning op staat :fool:

Ik heb een kabeltje en VCDS-Lite, dus ik heb de mogelijkheid om dingen uit te lezen.
Wat voor testjes kan ik doen of wat kan ik uitlezen om de schuldige te vinden?
 

EdK

Forumguru
eerst eens direct spanning op fans zetten om te kijken of ze wel draaien.
Als ze het op die wijze doen dan kun je er zoetsiefelijk van uit gaan dat de aansturing ( sensor ) defect is.
 

oco1979

Forumguru
eerst eens direct spanning op fans zetten om te kijken of ze wel draaien.
Als ze het op die wijze doen dan kun je er zoetsiefelijk van uit gaan dat de aansturing ( sensor ) defect is.

inderdaad een goed plan.
Kan je de ventilatoren niet aansturen met je diagnosetoestel ?
kga eens zoeken of ik daar schema van vind.
Want zal geen klassiek systeem zijn,ecu zal wel bevel geven om ze te laten draaien,als de nodige parameters,sensoren de juiste info doorgeven.
Ook voelen of alles warm is.
Waterpomp oke,is genoeg doorstroming?
 

EdK

Forumguru
Ik vermoed dat je dit toch op de old fasion way moet doen met een plus en min draad van de accu af.
Of als je weet welke sensor het is en hij niet op weerstand werkt ( lage weerstand off / hoge weerstand On ) en dus met schakelcontact dan kun je die nog overbruggen.
Maar ga er nu al van uit dat dit niet het geval zal wezen
 

Tachi

Actief lid
Dit wordt old-fashioned way. Er zijn geen storingen opgeslagen.

EDIT: Het zou toch de thermostaat kunnen zijn. Onderste koelvloeistofleiding blijft akelig koeltjes. Er lijkt geen doorstroming plaats te vinden of misschien lucht in het systeem?

EDIT2: Nou snap ik er niks van. VCDS-Lite geeft een temperatuur aan van 94,5C en beide ventilatoren slaan nu ook aan, maar mijn meter in mijn dashboard staat op 3/4 en rood.
Wat is er nu aan de hand?
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Zal temperatuur naar ecu zijn en temperatuur naar dashboard,mogelijks is je temperatuursensor dubbel,vw golf 3 had dat al of er zitten 2 afzonderlijke temperatuursensoren. Ene voor en ene na de thermostaat.
Als ene leiding nog koud is dan kan het gerust thermostaat zijn,die kan ook nog half half werken.
Kzou deze zeker vervangen,kost niet veel en is een stuk van onderhoud.
Kan je me anders ne keer bj en motorcode van de wagen geven
 
Bovenaan Onderaan