Verbrande Zekeringen bij accu klem.

octavia99

Senior Member
Wie weet wat hier aan de hand is? (zie foto)
De eerste zekering is helemaal verbrand en de 2e wit uitgeslagen.
zelfs het kapje is iets verbrand.
dit is zekeringhouder die boven op de accu zit.
Het is een octavia uit 1999 SLX 1.8 20V (125 pk)
in de kofferbak staat een code van 1u2 3r4
De auto lijkt het gewoon normaal te doen.
bij toeval kwam ik er achter dit euvel.

IMG_4081.jpg
 

octavia99

Senior Member
Geen idee waar de eerste van is.
Ik kan in het boekje niets terug vinden over deze zekeringen.
Alles lijkt nog gewoon te werken.
 

octavia99

Senior Member
Ja dat klopt allemaal 30 amp zekeringen.
Ik heb wel enkele maanden geleden de kleine koelventilator vervangen voor een nieuwe (imitatie)
Kan dit er iets mee te maken hebben?
Deze heeft wel altijd gewoon goed gewerkt.
 

Ronnie

Forumguru
Even opgezocht en gevonden, (dankzij de exacte modelopgave 1U23R4):
Betreft de zekering voor de 1e snelheid van de koelventilator aan de radiateur, zit deze soms vast, of draait hij zwaar?
 

Bijlagen

  • Zekeringen Oct. 1 1.8 20V Aug. 11 19.34.jpg
    Zekeringen Oct. 1 1.8 20V Aug. 11 19.34.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 39

octavia99

Senior Member
Bedankt voor de informatie.
Zojuist getest.
Zodra ik de airco aanzet gaan beide ventilators draaien. (ondanks de verbrande zekering)
De kleine ventilator die een aantal maanden geleden is vervangen maakt nu wel een jammerend geluid.
De ventilator heeft de afgelopen maanden wel goed gewerkt zelfs op de vakantie naar het gardameer met caravan.
 

Ronnie

Forumguru
Bij ingeschakelde airco draaien ze toch op vol vermogen? De zekering is voor standje 1.....(halve snelheid) Heb je een 3 draads aansluiting?
 

memoscan

Senior Member
Ronnie,
deze auto is bij mij bekend, is 3 draads als je de stekker bedoeld destijds ventilator vervangen om dat deze muurvast zat, besteld bij W.PARTS/groning/ ik heb ook nog een orgineelnummer vw-1j0959455m 220/60w 290 mm 9 blads, een goedkope[duurkoop?] ventilator, compleet met motor, een vraagje ? hoe bedoel je standje 1 halve snelheid zover ik weet is dit een eenvoudige uitvoering van een airco en hoe kun je dit controleren, en wat zou een eventuele oorzaak kunnen zijn, zou dit echt een slecht produkt kunnen zijn.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het schema er even bijgehaald en hieruit blijkt dat er een 2 standen fan inzit, 1x 60Watt en 1 x 220 watt. Deze worden aangestuurd door de Thermoschakelaar op de koeler. Hierop zitten 3 draden, 1 rood, 2 rood/wit,3 rood/zwart. (allemaal 2,5mm2) De rood/witte stuurt de 1e trap (60watt) aan en de rood/zwarte de tweede trap van 220watt. In de Fanmotor zit een weerstand waarop de rood/witte draad is aangesloten, de rood.zwarte gaat direct op de motor. De bruine draad op de motor ligt aan de massa.
Je zou op de rood/witte (waarvan de zekering erdoor knalt) een proeflamje aan kunnen sluiten om te zien of de thermoschakelaar nog goed is. In de rood/witte kant (1e trap) zou goed een sluiting kunnen zitten na de vastgelopen vorige fan.
Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.....
 

memoscan

Senior Member
na overleg met de pechvogel helaas niet helemaal duidelijk, wat bedoel je met thermoschakelaar op de koeler, is dit de radiateur? rest is wel duidelijk maar het lijkt wel of er een lager in de motor is uitgelopen vandaar dit gierend geluid
 

Ronnie

Forumguru
Thermoschakelaar zit links(best.kant) op de koeler/radiateur aan de motorzijde; Op deze schakelaar zitten dus 3 draden, een rode, een rood/witte en een rood/zwarte.
Rood is de plus, rood/wit en rood/zwart gaan naar de motor.
Is de 30A zekering al vervangen?
 

octavia99

Senior Member
Nee de 30A zekering is nog niet vervangen.
Is ook niet echt goed mogelijk omdat de zekering houder ook half weg gesmolten is.
 

EdK

Forumguru
Als ik zo je verhaal lees en de vemogens lees die worden opgenoemd dan krijg ik het vermoeden dat de bedrading niet goed is geschroefd of vastgeknepen is
Hierdoor heb je een ondeugdelijke verbinding die dus met hogere vermogens gaat vonken waardoor je bedrading cq je zekeringhoder verbrand
Zou hier niet te lang mee doorrijden want dan kan het tot erg nare gevolgen lijden !
Dus zou gauw mogelijk zelf of laten vervangen !

Dit soort ongein in de industrie met grote vermogens ook langs zien komen en ga je niet vertellen wat mogelijke schade kan zijn, want dan maak ik je onnodig bezorgt !

Maar zorg dat het zo snel mogelijk word gerepareerd !
 

octavia99

Senior Member
Ok bedankt allemaal voor de informatie.
Ik ga komend weekend de zaak eens helemaal lostrekken en doormeten.
En ik laat wel even weten hoe het is afgelopen.
 
Ik heb ook zo'n soort probleem gehad. Het is precies zoals Edk zegt, een slechte verbinding of oxidatie . Ik had het probleem bij die polen die ernaast zitten. Ook helemaal wit uitgeslagen en plastic weggesmolten. Bij mij was het een verbinding die slecht contact maakte. Ik heb toen het hele zekeringblok laten vervangen. Moet je inderdaad niet lang mee blijven rondrijden. Het word bloedje heet.
 

EdK

Forumguru
inderdaad henkus het wordt bloedheet, en als er dan nog eens olie of vetten op de hete delen liggen is er een geringe kans dat er een brandje ontstaat !
En omdat je geen overbelasting hebt tov de zekering blijft deze er dus gewoon in en kan het doorsmeulen !
 

octavia99

Senior Member
Inmiddels het hele zekeringsblok vervangen voor een andere.

Het was wel even zoeken op de sloop want er zijn veel soorten in.
uiteindelijk er een uit een Audi gehaald die precies gelijk was.
Verder geen sluiting ergens kunnen constateren.
De thermoschakelaar van de fan werkt ook gewoon goed.
Ik zal het de komende tijd extra in de gaten gaan houden maar ga er vanuit dat het opgelost is met het vervangen van de zekeringsblok.
nogmaals iedereen bedankt voor de info.
 

Tachi

Actief lid
Stof stof...

Bij mij is vanavond waarschijnlijk bovenstaande probleem ontstaan na vastlopen van de ventilator. De meest linker zekering is doorgebrand na vastlopen c.q. zwaarlopen van de ventilator aan de bestuurderskant. Ik had zelfs een brandje, die ik tijdig heb weten te blussen. Lang leve de brandblusser die standaard in mijn auto ligt.

Na verdere inspectie is gebleken dat de andere ventilator (van de airco) ook vast zat.
De drie-polige stekker is nu inmiddels los, beide ventilatoren draaien niet meer. Dit is natuurlijk geen houdbare situatie, dus morgen maar zoeken naar vervangende ventilatoren.

Ik twijfel of ik voor onderdelen van de sloop ga of toch nieuw aftermarket. Ik vermoed dat door de leeftijd de lagers versleten zijn en de ventilatoren vastgelopen zijn. Dus slooponderdelen zullen dezelfde slijtage hebben, dus ik zit niet op een snelle herhaling te wachten. Ik ben al blij dat ik het bijtijds gemerkt heb en niet mijn hele auto afgefikt is.

Weet iemand voor mij een onderdeelnummer of nummers?

De auto heeft motorcode AQY en heeft climate control (automatische airco)
 
Bovenaan Onderaan