VCDS of VAG CAN Pro of ??

Maak jij gebruik van een uitleestool voor de Modules in je Skoda?

  • Ik overweeg VAS / ODIS aan te schaffen

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    120

ertromp

Forumguru
In dit forum kom je wellicht de kreet VCDS tegen of VAG CAN Pro of VAS. Alle zijn softwarepakketten om de VAG modules in je auto te kunnen hercoderen. VAG CAN Pro en VAS hebben zelfs de mogelijkheid om te flashen dus software naar je boordcomputer (modulen) toe te schrijven.
Aan dit topic vastgehecht gelijk een Poll. Maak je gebruik van VCDS of van VAG CAN Pro? Of wellicht beide? Of maak je gebruik van een ander systeem bijvoorbeeld VAS of ODIS de dealer gerelateerde software.
Of overweeg je wellicht de aanschaf van 1 van de systemen.
Graag dat je dit topic vult met de voor en wellicht nadelen van de systemen zodat duidelijk wordt waar mogelijkheden en grenzen liggen voor een ieder die aanschaf overweegt.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Alvast een voorzet van mijzelf:
VCDS Ross Tech
Voordelen
- goede ondersteuning cq er is veel aan coderingen terug te vinden op Internet en er zijn veel gebruikers
- relatief eenvoudig coderingen te maken.
- verkrijgbaar in vele talen
- geen abonnementskosten of kosten voor updates

Nadelen
- duur. In Nederland officiële pakket HEX can USB : € 386
- MQB platform niet volledig ondersteunt

VAG CAN PRO
Voordelen
- veel coderingen voor MQB platform
- VIM te coderen
- lage aanschafprijs € 275

Nadelen:
- nieuwkomer dus nog weinig gebruikers
- jaarlijkse updates kosten €50,-

VAS ODIS
Voordelen
- veel diagnose mogelijkheden en opsporen van fouten

Nadelen
- zeer weinig hobby gebruikers
- moeilijk om comfort coderingen te maken
- duur
- licentiekosten

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / meningen
 

Kippie-style

Forumguru
Ik gebruik momenteel vcds met een goedkope ebay kabel.
Ik kan er helaas niet veel mee hier en daar beetje programmeren in mijn auto, nieuwere auto's staan er niet tussen (ligt wss aan mijn versie)
Heb al eens zitten denken om aanschaf maar voor mijn auto maakt dat niet veel uit kan niet veel veranderen/programmeren.
Dus dan is het een hoop geld en wss gebruik ik het zelden.

Meteen een vraag van mijn kant wat is de MQB platform?
 

micky

Forumguru
Ik gebruik VCDS met HEX-USB+CAN kabel van een vriend (al zo'n 6 jaar), hij gaat hem wegdoen dus ik overweeg de aanschaf van 1 wellicht die van hem, of gewoon een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:

Stinger

Actief lid
Zelf gebruik ik originele vcds ross-tech. Redelijk gebruiksvriendelijk naar mij mening. In mijn kennis/vrienden/familie kring rijdt het grootste gedeelte in een VAG concern auto. Als er eventueel een codering en of "engine" lampje brand. Dan weten ze mij wel te vinden :jaja:. Helaas vond ik vag can pro een op een langer termijn een prijzige oplossing. Met hun updates dat per jaar €50,- kost. En het is minder overzichtelijk vergeleken met vcds.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ook hier VCDS, maar wel een kloon.... Tot een euro of 100 zou ik wel over hebben voor een originele kabel, maar meer toch niet echt. Zelfs 2e hands zie je ze daarvoor niet voorbij komen dus uiteindelijk maar voor een kloontje gekozen. Wel een tijdje gezocht totdat ik een site had gevonden waarbij er overwegend positieve reviews waren.

Hij werkt prima en kan op mijn auto alles doen en laten wat ik tot nu toe wilde... nog geen beperkingen tegengekomen.
 

EdK

Forumguru
beperking zal zijn dat je geen software update kunt doen, maw doe je het wel dan kun je weer opnieuw gaan bestellen..
 

ertromp

Forumguru
Nog een voordeel voor Ross Tech:
De software zal webbased zijn en kan onafhankelijk van het besturingssysteem gedraaid worden. Tevens is de verbinding tussen dongle in de auto en je device middels WiFi dus geen kabel meer. Helaas nog niet in Europa beschikbaar
 

Vanenkelen

Forumguru
beperking zal zijn dat je geen software update kunt doen, maw doe je het wel dan kun je weer opnieuw gaan bestellen..
Yes, I know, gooi ook altijd de WiFi uit als ik hem gebruik, voor het geval ik per ongeluk op update zou drukken.

Maar, je hoort ook wel eens dat bepaalde functies of modules/controllers niet bereikbaar zijn met kloonkabels en daar heb ik dus nog niets van gemerkt.

Je hoort trouwens ook wel eens horrorverhalen over kloonkabels (dat ze je hele coding overhoop halen). Iemand dat wel eens meegemaakt?
 

EdK

Forumguru
Je vrouw clonen ?

maar @Vanenkelen ik heb wel probs gehad met een clonekabel die ik had.
Ik stelde dan instellingen in en ze werden geaccepteerd en werd ook gemeld maar vervolgens deed de ingestelde functie het domweg niet.
En een ander die excact dezelfde kabel had en toevallig ook een Yeti die kon alles gewoon instellen zonder problemen en ook bij mijn Yeti met zijn kabel..
En met meerdere VCDS gebruikers er toen op een meeting in het friese naar gekeken en niet kunnen achterhalen waar het nu precies aan lag ( ja clone kabel )
 

EdK

Forumguru
Zonder meer een gok met die cloontjes @Vanenkelen maar dat is op forum ook zeker terug te lezen.
En wil geheel niet zeggen dat waar jij hem nu gekocht hebt dat een ander die hem daar ook koopt probleemloos zal draaien met die clone....


het is een beetje russisch roulette
 
Bovenaan Onderaan