VCDS mogelijkheden - Skoda Scala

Antera

Donateur
Heb helaas nog niet me een scala mogen rijden dus ben erg benieuwd hoe deze zich gedraagt en of we er iets aan kunnen passen om het beter te maken
 

markisoke

Nieuw lid
Ik zit in hetzelfde schuitje als jesse, ook de Bolero en wil heel graag draadloos Android Auto, dus ik blijf dit topic in de gaten houden.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Antera Op de Scala business heb ik een elektrisch bedienbare achterklep. Die gaat op de sleutel open. Prima dus.
Maar helaas kan ik deze dan niet via de de sleutel sluiten omdat ik geen Kessy heb, blijkbaar.
Is dat te programmeren?
De drukknop om te sluiten zit in de klep, daar kan ik soms minder makkelijk bij. Ook met de knop in de bestuurdersdeur schijn ik de klep niet te kunnen sluiten. Waarschijnlijk om veiligheidsredenen.

Ik wil best langskomen om je de Scala te laten ervaren. Stuur maar een PB.

grtsss
 
Dat klinkt al veelbelovend :)
Volgende week wordt de trekhaak nog geplaatst en daarna wil ik eens kijken of iemand (Antera?) de volgende zaken kan activeren:

Draadloos smartlink+ (bolero)
Travel assist (verkeersbordherkenning)
Grootlichtassistent
Schterlichten aan bij dagrijverlichting
Needle sweep
Hill/hold control
Adaptive cruise control

Zijn bovenstaande zaken te doen bij een skoda scala first edition?
 

jesse_s93

Donateur
Hoi Henk,
Een aantal dingen zijn mogelijk, maar sommige niet. Zie onderstaand.

Draadloos smartlink+ (bolero). -- Dit kan enkel als je Bolero unit over WLAN beschikt. Dit kun je zien onder settings.
Travel assist (verkeersbordherkenning) -- Tot zover niet mogelijk
Grootlichtassistent -- Dit is mogelijk.
Schterlichten aan bij dagrijverlichting -- Dit is mogelijk
Needle sweep -- Dit is mogelijk, indien je geen virtual cockpit hebt
Hill/hold control -- Ben ik nog niet achter, zou wel mogelijk moeten zijn
Adaptive cruise control -- Als je de hardware niet hebt (lees: aparte stengel), dan zal dit niet gaan.
 
Hoi Jesse,

Voor mij zijn de grootlichtassistent en de achterlichten aan bij dagrijverlichting toch het belangerijkste :)
De rest is voor de leuk (al zou hill hold ook wel lekker zijn) maar ik zou wel heel graag de draadloze smartlink + willen gebruiken, waar kan ik zien of ik Wlan heb in de settings?


Voor zover ik weet, zit hill-hold alleen (standaard) op DSG auto's.
Mijn Seat mii had ook hill hold control en geen DSG. De Rapid had het dan weer niet..
 

jesse_s93

Donateur
Oke, dat moet geen probleem zijn :).
WLAN is te vinden door op Menu te drukken, swipe naar links en vervolgens settings. Daar vind je onder andere bluetooth setting. Als daar WLAN tussen staat, zou draadloos smartlink wel mogelijk moeten zijn.

PS. ik denk niet dat het erop zit. Ik heb het helaas ook niet;)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Hoi Jesse,

Voor mij zijn de grootlichtassistent en de achterlichten aan bij dagrijverlichting toch het belangerijkste :)
De rest is voor de leuk (al zou hill hold ook wel lekker zijn) maar ik zou wel heel graag de draadloze smartlink + willen gebruiken, waar kan ik zien of ik Wlan heb in de settings?

Mijn Seat mii had ook hill hold control en geen DSG. De Rapid had het dan weer niet..

Hill Hold control kan aan gezet worden als je het nu niet hebt.

Als je een driehoekscamera in de voorruit zou hebben zitten dan kan light assist en lane assist ook
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Light assist weet ik niet, maar Lane Assist is standaard voor de First Edition, net als voor elke Scala (zelfs de active). Die zal dan toch gewoon de driehoekscamera moeten hebben?
 

Antera

Donateur
Light assist weet ik niet, maar Lane Assist is standaard voor de First Edition, net als voor elke Scala (zelfs de active). Die zal dan toch gewoon de driehoekscamera moeten hebben?

heb helaas deze nog niet hier gehad anders kon ik je er mee over vertellen. Als deze een driehoekscamera heeft en de software is uitgebreid genoeg dan zou het mogelijk moeten zijn. Is het proberen waard.

Een foto van de camera zegt ook al wat misschien. Duidelijk herkenbaar aan de buitenzijde

Auto's met light assist zouden een standaard camera kunnen hebben (20) in de spiegelvoet en zijn niet geschikt voor b.v. Lane assist en TSR

Uitlezen zal dan meer zeggen erover. je bent welkom :-)
 
Laatst bewerkt:
Oke, dat moet geen probleem zijn :).
WLAN is te vinden door op Menu te drukken, swipe naar links en vervolgens settings...... ik denk niet dat het erop zit. Ik heb het helaas ook niet;)

Nee helaas, alleen bluetooth settings en nergens iets van wlan te vinden
 

jesse_s93

Donateur
Als er geen WLAN in zit, dan wordt draadloos smartlink lastig. Ik ben er redelijk diep ingedoken hoe het nu zit met de verschillende versies van de infotainmentsystemen. Daarbij heb ik de volgende versies kunnen onderscheiden:
- 654 035 867 A - Swing (zonder DAB)
- 654 035 869 A - Swing (met DAB)
- 654 035 869 B - Bolero (met DAB) - deze heb ik.
- 654 035 871 A - Bolero (zonder DAB)
- 654 035 871 B - Amundsen (standaard DAB)
Bovenstaande versies zijn afkomstig van partslink24.com. Ik heb zelf laatst een Duitse Scala uit mogen lezen. Deze had ook een Bolero en wel de WLAN optie onder settings. Deze had onderdeelnummer 654 035 871 A. Echter, deze had weer geen DAB.

Voor DAB heb je aparte hardware nodig, dus ik kan me voorstellen dat ze daar ook een apart onderdeelnummer voor hanteren. Aangezien er maar 5 verschillende modellen zijn, lijkt het erop dat er geen onderscheid zit in wel of geen WLAN (hardwarematig). Ik heb ook wel eens gehoord dat er een gecombineerde BT/WLAN chip in de infotainment systemen zit. Wellicht is WLAN dus nog wel aan te zetten, maar daar kan @Antera misschien meer over zeggen. Ik kom er in ieder geval niet uit ;)
 

Antera

Donateur
Vandaag een scala zien rijden en een geparkeerd en er zit inderdaad een driehoekscamera in. Benieuwd dus of iemand zijn scala aan de laptop wil komen hangen voor Free
 
Ik wil best langskomen, maar volgende week vrijdag wordt er nog een trekhaak geplaatst door de dealer en controleren ze nog even de versnelling omdat de auto af en toe een gek geluid laat horen. Ik weet niet of ze dan kunnen zien dat er iets met de auto is gebeurd?
 

EdK

Forumguru
volgende week vrijdag wordt er nog een trekhaak geplaatst door de dealer
Zou ik daarna naar @Antera gaan , kan die de trekhaak meteen controleren of de dealer dit goed heeft gedaan !
Want dat gaat daar nog wel eens fout bij de dealer !!
En misschien komen er door die trekhaak nog wel meer mogelijkheden vrij die antera wel kan aanpassen en een dealer vaak niet !
 
Bovenaan Onderaan