VCDS mogelijkheden Kodiaq

Antera

Donateur
Uiterlijk MFD is meer de gekleurde lijntjes maar als je het pakket hebt met de interrieur verlichting dan is dat niet meer mogelijk
 

Klaasje

Forumguru
Bij Antera (Mark) komt het prima in orde

Mijn Octavia goed aangepast en Kodiaq straks zal ook goed worden. Hij geeft zelf ook aan wat handig is dus ...
 

Tom3456

Nieuw lid
Het is vast een heel domme vraag, maar ik stel hem toch. Ik heb geen enkele ervaring met softwarematige aanpassingen en weet niet wat er wel en niet kan, maar ik ben op zoek naar het volgende:

Ik maak graag gebruik van de navigatieaanwijzingen op het instrumentenpanel van mijn Kodiaq. Die vind ik veel beter en prettiger dan de manoeuvre-aanwijzingen die je kunt aanzetten op het grote navigatiescherm (ik heb de Columbus). Maar tegelijkertijd ben ik ook een groot fan van de (grote) digitale snelheidsmeter op mijn instrumentenpanel. Vanwege de hysterische Nederlandse flitsbehoefte houd ik mijn snelheid altijd nauwletend in de gaten (incl gebruik cruisecontrol) en ik vind de gewone snelheidsmeter (wijzerplaat) te ongemakkelijk om snel te zien hoe hard ik precies rijd. Het probleem is echter dat je OFWEL de navigatiemeldingen op je instrumentenpanel kunt aanzetten, DAN WEL de digitale snelheidsmeter. Maar dus nooit tegelijk of samen/gecombineerd.
Wat ik dus zou willen is dat ik zowel de navigatiemeldingen in mijn instrumentenpanel en ook de digitale snelheid kan blijven aflezen. Dat mag eventueel ook best ergens anders (op grote scherm) of kleiner, als ik beiden maar gelijktijdig kan gebruiken/zien.

Is er iemand die weet of dat mogelijk is en zo ja hoe?

Dank alvast.
 

MaxN

Donateur
Beide in de klokken voor je kan helaas niet. Tenzij je een digitaal dashboard laat retrofitten(mooi maar prijzig).

Wat wel zou kunnen is navigatie voor je neus en dan de rijles-functie in je columbus aan laten zetten, dan is je snelheid in het grote scherm te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tom3456

Nieuw lid
Beste MaxN,

Dank voor je bericht!! Wat is precies de rijlesfunctie? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Waar zit dat precies, want het zou zomaar de oplossing kunnen zijn als ik je goed begrijp.

Dank alvast!
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind de gewone snelheidsmeter (wijzerplaat) te ongemakkelijk om snel te zien hoe hard ik precies rijd. Het probleem is echter dat je OFWEL de navigatiemeldingen op je instrumentenpanel kunt aanzetten, DAN WEL de digitale snelheidsmeter.
Wees je er wel van bewust dat ook de digitale snelheidsmeter niet aangeeft hoe snel je PRECIES rijdt, simpelweg omdat die wordt aangestuurd door hetzelfde signaal dat ook de analoge snelheidsmeter voedt. En dat signaal is om te beginnen van fabriekswege zo ingeregeld dat het een positieve afwijking heeft (negatief mag sowieso niet) die niet groter is dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u. Dit op basis van een EU-richtlijn (zo heette de EU toen nog) uit 1977. In de praktijk komt het meestal neer op tussen de 4 en 8 km/u teveel, maar bandenslijtage of een anderszins iets afwijkende rolomtrek hebben hier ook directe invloed op.

De enige manier om wel nagenoeg precies je snelheid vast te stellen is met behulp van gps: de afgelegde afstand per tijdseenheid wordt dan onafhankelijk van de auto gemeten. Voor mij een van de twee hoofdredenen om een losse TomTom altijd aan te hebben staan, ook op bekende routes. De inbouwnavi laat helaas de gps-snelheid niet zien en loopt ook met de meest recente (en soms duurbetaalde) update nog altijd ver achter bij de lifetime gratis updates die ik elke 3 maanden ophaal voor m'n TT'tje.
 

Tom3456

Nieuw lid
Wees je er wel van bewust dat ook de digitale snelheidsmeter niet aangeeft hoe snel je PRECIES rijdt, simpelweg omdat die wordt aangestuurd door hetzelfde signaal dat ook de analoge snelheidsmeter voedt. En dat signaal is om te beginnen van fabriekswege zo ingeregeld dat het een positieve afwijking heeft (negatief mag sowieso niet) die niet groter is dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u. Dit op basis van een EU-richtlijn (zo heette de EU toen nog) uit 1977. In de praktijk komt het meestal neer op tussen de 4 en 8 km/u teveel, maar bandenslijtage of een anderszins iets afwijkende rolomtrek hebben hier ook directe invloed op.

De enige manier om wel nagenoeg precies je snelheid vast te stellen is met behulp van gps: de afgelegde afstand per tijdseenheid wordt dan onafhankelijk van de auto gemeten. Voor mij een van de twee hoofdredenen om een losse TomTom altijd aan te hebben staan, ook op bekende routes. De inbouwnavi laat helaas de gps-snelheid niet zien en loopt ook met de meest recente (en soms duurbetaalde) update nog altijd ver achter bij de lifetime gratis updates die ik elke 3 maanden ophaal voor m'n TT'tje.

Ja, dat weet ik en heb ik al rekening mee gehouden door eenmalig met een TomTom te meten welke snelheid ik ECHT rijd. Dus ik houd ook niet de snelheid van de Kodiaq aan, maar een paar kilometer hoger. Maar blijft dus de vraag hoe ik beide functies gelijktijdig kan zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt dus OOK NOG een TomTom in je auto....jeetje, dat is een drukke boel op je dashboard
Nee hoor. Die staat bovenop het dashboard tegen de linker A-stijl, wat sowieso een betere plek is dan lager in de middenconsole want veel dichter bij de rechtuit-kijklijn.
Het Mediasystem staat gewoonlijk op radio ingesteld, een tamelijk rustgevende aanblik. Die navi gebruik ik zelf toch niet en dient hoogstens af en toe even als decoratieve overzichtskaart voor mijn vrouw, kan ze zien waar we ongeveer zitten. Ik neem eigenlijk nooit de moeite om daar een route in te geven.
 
22 oktober bij Antera wat aanpassingen laten doen. Super geholpen. In een uurtje alle gewenste opties aangezet. Oa lane assist, groot licht assistent, needle sweep, achterlichten bij DLR en gaspedaal respons.
Nogmaals bedankt en ik kan iedereen dit adres aanbevelen
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Als je door Matze een digitaal display laat plaatsen dan kan hij ook de foutmarge in je snelheidsmeter calibreren net als bij mijn Kodiaq. Voor de juiste snelheid heb je dan geen TomTom meer nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Voor de juiste snelheid heb je dan geen TomTom meer nodig.
Zolang je op banden met exact dezelfde rolomtrek blijft rijden niet, nee.
Maar alleen al de onontkoombare slijtage heeft daar invloed op, wisselen van zomer/wintersloffen kan schelen, toch eens een ander merk of type band, etc.
En die achterhaalde kaarten blijven natuurlijk ook...
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Canon-Eye schrijft; En dat signaal is om te beginnen van fabriekswege zo ingeregeld dat het een positieve afwijking heeft (negatief mag sowieso niet). Mijn teller geeft met mijn nieuwe banden iets te weinig aan. 130 op de teller is 132 op mijn TomTom. Ik weet dat dat niet mag maar dat gaat bij geen enkele keuring getest worden.
Het klopt dat de kaarten vergeleken bij TomTom achterhaald zijn en ondanks dat Columbus met TomTom verkeersinfo werkt geeft een losse TomTom toch soms betere alternatieven aan.
 

Esselta

Nieuw lid
maar waarom gebruiken jullie niet waze & mirrorlink / carplay / android auto ?
Altijd goede kaarten en geen apart apparaat nodig.
 
Bovenaan Onderaan