Van Octavia combi naar Karoq

dirkie996

Forumguru
Sedert september '22 de overstap van Octavia combi III fl RS, naar Karoq sportline 2.0tsi 4x4 , gemaakt, en nog geen seconde spijt gehad.
Comfortabeler dan de Octavia, maar heb wel de DCC, waarbij je in sportmodus 'n duidelijk strakker weggedrag krijgt, in de bochten.
Maar meestal in comfortmodus en in combinatie met de 18" wielen, zeer comfortabel.
De karoq nodigt ook meer uit om ontspannen te rijden. Met de 2.0 tsi is die nog snel genoeg, maar 't is zeker geen RS qua acceleratie.
Binnenruimte is zowel voor als achteraan meer dan voldoende, enkel de kofferruimte is 'n stuk kleiner dan de Octavia combi.
De Karoq rijdt ook stiller dan de Octavia, vind ik ( misschien door de hogere serie 50 banden?).
Qua verbruik zit ik ongeveer 1 liter/ 100km lager dan met de Octavia RS.
 
Laatst bewerkt:

KaRoQ-2023

Actief lid
@Rallye : Nee ik haal de auto niet zelf uit Duitsland. Is in NL bij dealer gekocht... helaas is de 2.0 TSI niet meer nieuw in NL te krijgen (overigens wel in de SEAT, maar dan betaal je je blauw aan BPM!).
Dus waarschijnlijk wordt het na aanschaf direct een ritje naar JD (nu 4 auto's door hun laten doen, waaronder de RS en de Polo 6C GTI 1.8. Daarvoor een Altea XL Sport-up 1.8 en Polo 6R 1.2TSI. Dan heb je met de 1.5 bijna de 2.0 prestaties.... :giggle:.
 
Kogel is door de kerk... we hebben een KAROQ Sportline Business 1.5 HB, Black Magic gekocht als vervanging van de RS.
......En nu wordt het wachten. Dealer gaf aan JUNI 2023.... gezien de verhalen gaan we het meemaken...

Zelf ook een Karoq Sportline Business (DSG) besteld, maar helaas worden de 19'' velgen niet meer geleverd. Besteld in November, kreeg in December te horen dat enkel de 18'' Aero zwarte velgen nog geleverd worden. Levering volgens leasebedrijf augustus 2023.

Zelfde probleem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

KaRoQ-2023

Actief lid
@KaroqWVR , nee niks gehoord dat deze 19" niet leverbaar zou zijn of niet meer geleverd zouden worden. Ze zijn nu idd niet meer in de folder te vinden.... fingers crossed
Vooralsnog staat levering in juni 2023. Net nog MY2023. Vanaf juli zou het MY2024 zijn, maar goed deze is natuurlijk al vorig jaar ingepland als MY2023.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Overigens wel een vraag aan Karoq rijders:
Zijn de zijspiegels electrisch in te klappen met opslot doen van de auto (Sportline uitvoering) en zijn de buiten spiegels auto dimmable (net als bij de O3 RS)? Ik kan dat niet ergens specifiek vinden (of zoek misschien niet goed genoeg:unsure:). Alvast dank!
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij in ieder geval. Bij op slot zetten klappen die in. Ik heb wel de spiegels met geheugen, in combinatie met elektr. zetels met geheugen. Automatisch dimmen doen ze ook wel, denk ik toch.
 
Laatst bewerkt:

KaRoQ-2023

Actief lid
Ik heb geen electrische stoelen gekozen. Ik lees in een folder van 2021 dat er wel inklapbare buiten spiegels opzitten en ook dimmende, maar in de recentere folders/brochures van 2022/23 (facelift) wordt daar niks meer over geschreven, alleen dimmende binnen spiegel.
Misschien maar ff een rondje dealer doen en daar eens vragen, of bekijken op de demo auto.
Eigenlijk destijds met testrijden niet opgelet...:pieker:
 

dirkie996

Forumguru
Ik heb net eens gekeken op de Belgische configurator, en inderdaad, ook hier de 19" velgen niet meer te krijgen op de Sportline. Enkel nog de zwarte 18" .
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Ondertussen van de dealer begrepen dat inklapbare en zelfdimmende spiegels standaard op de Sportline Business zitten.
Wel een vertraging in de aflevering. Die is nu van WK20 naar WK30 (!, eind juli) doorgeschoven, dus komt in lijn met wat @KaroqWVR aangaf (aug 2023).... :cry:
Nouja, dan sturen we nog even lekker door met de RS, geen straf :)
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Ik zag toevallig een ID.6 staan bij de SEAT/SKODA service punt. Is een 7 zits uitvoering en zeer uitgebreid zo even snel kijkend.
Volgens mij nog niet in NL leverbaar, maar import uit Azie.....(?)

Niet dat ik deze wil kopen, want ik vind electrisch nog steeds iets om bv op te koken :D
 

Bijlagen

  • id6_1 IMG_2461.jpg
    id6_1 IMG_2461.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 40
  • id6_2 IMG_2460.jpg
    id6_2 IMG_2460.jpg
    2 MB · Weergaven: 39
  • id6_3 IMG_2462.jpg
    id6_3 IMG_2462.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 38
  • id6_4 IMG_2464.jpg
    id6_4 IMG_2464.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 41

Rallye

Forumguru
Kan ook genoeg problemen opleveren, volgens mij was er hier ergens een verhaal van een Chinese Kodiaq zonder typegoedkeuring…..
 
Heb ook een Karoq gehad: 1.5 DSG 2021
Wat is goed: Als de DSG nog heel is, is het een heel prettig schakelende automaat, Beetje wennen niet te veel gas geven omdat de toeren dan onuttig oplopen. De zithouding is heerlijk ook voor lange stukken vooral de armsteun supper verstelbaar. Opbergvakken zij er genoeg. Het binnen kunnen schoonmaken van de auto is makkelijk je kan overal goed bij net als bij een Octavia. De 1.5 motor heeft meer dan genoeg trekkracht ook bij caravan trekken hij speelt ermee. De vering & demping is kort en sportief je kan scherp sturen door de bochten wel goede banden kiezen dat scheelt veel comfort en stuurgenot. uitlijnen doe ik altijd en dan op nul tolerantie dat is belangrijk je kan dan stuurt dan met een pink en vrachtwagens inhalen met hoge snelheden en geen krimp gewoon een hand ook met rukwinden.
Wat is niet goed of onder de maat: De auto vangt veel wind je voelt het vrij extreem bij tegenwind verbruik is dan ook veel hoger. De zonnekleppen zijn vaak te klein en kijk je nog in de zon. Het geluid van de wielen hoor je vrij stevig binnen.
Uh verbruik: Bij lage stads verkeer denk 1 op 15. Bij snelweg 4 baans constant 100 km dan 1 op 20
Conclusie: een goed rijdende auto maar de DSG automaat is vrij gevoelig voor komende gebreken. Kan heel lang goed gaan maar je zal maar net als bij mij nog geen 2 jaar en 40.000 km een DSG tril onbalans.
Het was voor mij de eerste hoge zit auto ik ga weer terug naar een lagere die er ook zijn wegens toch de vele windvang die je voelt bij tegenwind en dan ook de rijeigenschappen benadelen, stuurgenot gaat achteruit.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
@

@dirkie996: Inderdaa ook nu pas te horen gekrgen dat 19" niet geleverd​

Zelf ook een Karoq Sportline Business (DSG) besteld, maar helaas worden de 19'' velgen niet meer geleverd. Besteld in November, kreeg in December te horen dat enkel de 18'' Aero zwarte velgen nog geleverd worden. Levering volgens leasebedrijf augustus 2023.

Zelfde probleem?
Inderdaad nu(!) pas te horen gekregen dat ik ook geen 19" meer krijg. Per productie wk13-2023 wordt alles automatisch omgezet naar de 18" uitvoering. Stappen er makkelijk overheen: Krijg je 490,- terug, maar daarvoor koop ik geen andere 19" set.... :cry:.
Verwachte productie week 18. Levering wk 24-26 (aldus dealer)... we gaan het meemaken!
 
Nee, maar misschien kom je een eind verder als je de 18" set erbij inruilt.
Logisch dat ze alleen het prijsverschil teruggeven, toch?
Hebben wij dus gedaan. Maar dan nog moet je wel flink bij betalen. ga komende week maar weer is bellen met Ames auto in november besteld voor levering in mei.
 
Bovenaan Onderaan